lapsen silmien väri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mmm

Vieras
Missä vaiheessa lapsen silmien väri yleensä muuttuu. Meidän vähän yli 2v ikäisellä on vielä siniset, ja meillä kummallakaan vanhemmista ei ole siniset, joten vieläköhän nuo mahtavat muuttua? Missä iässä muilla on tullut esiin lopullinen väri?

Kyllä mulla ainakin on muuttunut vielä yli 10-vuotiaana silmien väri, eli ei se nyt vielä ole kiveen kirjoitettua. Hyvin usein lapsilla on pienenä siniset silmät, mut yläastelaisilla alkaa sit jo olla vihertäviä, harmahtavia ym.

Eikös yleensä vuoden ikään mennessä silmien väri ole jo pysyvä?
Mun veljellä tosin oli vuoden ikäisenä vielä siniset silmät ja nykyään ruskeat, 5-vuotiaana muuttuivat.
Lapsella voi olla siniset silmät vaikka vanhemmilla ei olisikaan, jos suvuissa on sinisilmäisiä.

Meillä esikoinen oli sinisilmäinen syntyessään ja väri on pysynyt samana. Kuopus syntyessään ruskeasilmäinen ja väri myös jäi ruskeaksi. Miehellä siniset ja mulla ruskeet silmät..

Pojallani oli ihanan siniset silmät.. 4-v synttäreiden jälkeen väri muuttui ruskeaksi.
Itse luulin ja kuulin, että 2-vuotiaaksi mennessä pitäis muuttua, mutta toisin kävi!

Kahden vuoden jälkeen oli silmien väri hiljalleen muuttunut vihreänharmaiksi esikoisella. Oli siniset. Keskimmäisellä ei koskaan väri vaihtunutkaan, nuorimalla on enemmän harmahtavat, alkoi muuttua kahden vuoden paikkeilla ja nyt näkyy ihan pieni vivahdus vihreääkin.

Yhdellä kaverilla muuttui vielä murrosiässä silmien väri.

Joten ei kai mitään ole kiveen kirjoitettu. Mutta terkkari sanoi joskus, että valtaosalla voisi sanoa silmien värin muuttuneen siinä 2-3 vuoden paikkeilla.

Mun tutun lapsella alkoi silmät muuttumaan ruskeiksi n.4kuukauden iässä, vuoden iässä olivat jo ihan ruskeat.

Ensiksi väri voi olla vihertävä, koska ruskeat silmät eivät ole koskaan pelkästään ruskeat vaan niissä on aina "pohjaväri" ja tämä pohjaväri on vihreä.

Itselläni vanhemmista toinen on vaaleansinisilmäinen ja toisella on "mantelinruskeat" silmät. Minulla oli tuollaiset täysin vaaleansiniset silmät murrosikään asti, n.14vuotiaana mun silmien väri alkoi muuttumaan hieman vihertäväksi ja mustuaisen ympärille muodostui sellainen ruskea väririnkula mikä on vähän yrittänyt levittäytyä siitä keskeltä. Eli mulle tuli kaikki mahdolliset värit vasta murrosiässä :D

Molemmilla lapsillani oli ihan samanlaiset tummansiniset silmät syntyessään ja yhden vuoden ikään asti. Nuoremmalla vuoden ikäsenä silmien väri alkoi hiljalleen muuttua ruskeaksi. Ensin tuli pieniä ruskeita pisteitä, jotka näkyivät sivulta katsottaessa, hiljalleen ruskea lisääntyi, ja nyt 1,5 vuoden ikäisenä häntä voi jo sanoa ruskeasilmäiseksi. Vanhemmalla lapsella (nyt 5-v.) on yhä siniset silmät ja varmaankin sellaisen väriseksi jäävätkin.

Yhteistyössä