Lapsen silmätippoja aikuiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja

Vieras
Lapsi sai reilu viikko sitten silmätulehdukseen lääkekuurin. Nyt mulla on silmätulehdus. Voinkohan laittaa noita lapsen tippoja vai lähdenkö päivystyksestä hakemaan itselle uudet?

sanoisin, että hae uudet. Vai onko ne lapsen saamat lääkkeet yksittäispakkauksissa? Joka tapauksessa voi olla, etteivät ole sinulle riittävän tehokkaat ja sitten tulehdus vain pahenee, kun ne lapsen saamat eivät tehoa,

Eiköhän ne ole ihan samoja tippoja mitä käytetään lapsille ja aikuisille. Jos niitä silmätippoja on jäljellä ja lapsi ei enää niitä tartte, voit varmaan itte niitä käyttää. Jos oireet eivät niillä ja päivittäisellä silmien putsauksella ala helpottamaan niin sit lääkäriin. Joskushan lieväoireinen silmätulehdus paranee itsestäänkin kun puhdistaa silmiä useita kertoja päivässä.

[QUOTE="vieras";24883674]Eiköhän ne ole ihan samoja tippoja mitä käytetään lapsille ja aikuisille. Jos niitä silmätippoja on jäljellä ja lapsi ei enää niitä tartte, voit varmaan itte niitä käyttää. Jos oireet eivät niillä ja päivittäisellä silmien putsauksella ala helpottamaan niin sit lääkäriin. Joskushan lieväoireinen silmätulehdus paranee itsestäänkin kun puhdistaa silmiä useita kertoja päivässä.[/QUOTE]

Näin mä kans ajattelisin, mutta kun en tiedä varmasti. Tippoja on siis jäljellä ja säilyvät kuukauden ja vasta reilu viikko sitten aukaistu. Tää vaan ei taida enää olla lievä tulehdus sillä koko silmä on kirkkaan punainen ja turvonnut.

Hui, kuulostaa pahalta tulehdus! Simän kanssa ei pidä leikkiä. Tietävät sen varmasti terveysasemallakin ja saat pian lääkäriajan. Ja ehkä tehokkaampia tippoja.
Itse just jouduin käymään kun lapsi tökkäsi silmään.

Siis jos toinen henkilö on käyttänyt samoja tippoja samasta pakkauksesta (ei yksittäispakkauksesta), niitä ei pidä käyttää toisella henkilöllä. Sen lisäksi silmämeikit pitäisi heittää pois, koska niihin on jo todennäköisesti tarttunut sen tulehduksen pöpöt.

[QUOTE="minä";24883766]Siis jos toinen henkilö on käyttänyt samoja tippoja samasta pakkauksesta (ei yksittäispakkauksesta), niitä ei pidä käyttää toisella henkilöllä. Sen lisäksi silmämeikit pitäisi heittää pois, koska niihin on jo todennäköisesti tarttunut sen tulehduksen pöpöt.[/QUOTE]

No noinhan se toki pitäisi olla mutta käytännössä niitä tippoja voi aivan hyvin käyttää jos kerran niitä on jäljellä ja avattu vasta viikko sitten. Jos tipat on oikeaoppisesti laitettu silmään niin sillä pullon kärjellähän ei ole sitä silmää koskettu. En minäkään naapurilta tähteeksi jääneitä tippoja käyttäisi mutta saman perheen sisällä, varsinkin lapsilta jääneitä tippoja, voisin aivan hyvin käyttää. Ja jos oireet eivät noilla ala helpottamaan niin sit lääkäriin.

[QUOTE="minä";24883766]Siis jos toinen henkilö on käyttänyt samoja tippoja samasta pakkauksesta (ei yksittäispakkauksesta), niitä ei pidä käyttää toisella henkilöllä. Sen lisäksi silmämeikit pitäisi heittää pois, koska niihin on jo todennäköisesti tarttunut sen tulehduksen pöpöt.[/QUOTE]

Tipat ei ole yksittäispakkauksessa vaan ihan "tuubissa". Meikkejä en olekaan nyt käyttänyt.

[QUOTE="vieras";24883784]No noinhan se toki pitäisi olla mutta käytännössä niitä tippoja voi aivan hyvin käyttää jos kerran niitä on jäljellä ja avattu vasta viikko sitten. Jos tipat on oikeaoppisesti laitettu silmään niin sillä pullon kärjellähän ei ole sitä silmää koskettu. En minäkään naapurilta tähteeksi jääneitä tippoja käyttäisi mutta saman perheen sisällä, varsinkin lapsilta jääneitä tippoja, voisin aivan hyvin käyttää. Ja jos oireet eivät noilla ala helpottamaan niin sit lääkäriin.[/QUOTE]

No sama se on minusta, onko perheenjäsen tai ei, silmätulehdukset tarttuvat todella helposti. Kerran yksi kaverini sai silmätulehduksen istuttuaan kahvilla ystävänsä kanssa, meni kotiin ja tulehdus pamahti. Pienen pieni kosketus toiseen tai samaan esineeseen riitti. Itse en ottaisi riskiä, ne tulehdukset ovat jo muutenkin kiusallisia ja voi tosiaan paheta.

[QUOTE="a p";24883789]Tipat ei ole yksittäispakkauksessa vaan ihan "tuubissa". Meikkejä en olekaan nyt käyttänyt.[/QUOTE]

Okei, et siis ole laittanut tuubin kärkeä lapsen silmään? Siinä tapauksessa sitä voinee käyttää.

[QUOTE="vieras";24883752]Minkäs merkkisiä tippoja ap:n kotona on? Kuulostaa kyllä että tipat tarvitset ja minusta kyllä voit niitä lapselle määrättyjä tippoja käyttää.[/QUOTE]

fucithalmic tippoja näytti olevan.

[QUOTE="minä";24883819]Okei, et siis ole laittanut tuubin kärkeä lapsen silmään? Siinä tapauksessa sitä voinee käyttää.[/QUOTE]

En tietääkseni. 100% varma en tietenkään voi olla jos kärki on vähän silmään osunut. Eli siinä tapauksessa ei kannata käyttää?

Minusta voit aivan hyvin käyttää niitä lapselle määrättyjä silmätippoja. Noita samoja käytetään myös aikuisella. Jos oireilu jatkuu niin sit hommaat uudet tipat. Hukkaanhan se lääke joka tapauksessa menee jos sitä ei käytetä kuukauden sisällä.

[QUOTE="a p";24883831]En tietääkseni. 100% varma en tietenkään voi olla jos kärki on vähän silmään osunut. Eli siinä tapauksessa ei kannata käyttää?[/QUOTE]

No itse en käyttäisi. Kun meillä oli lapsilla silmätulehdus, molemmille määrättiin omat lääkkeet ja vielä lääkäri painotti, etteivät saa mennä sekaisin, vaikka on sama tulehdus. Mut tee itse, kuten parhaaksi katsot, minä luotan tässä kokemukseen ja lääkäriin.

[QUOTE="minä";24883899]No itse en käyttäisi. Kun meillä oli lapsilla silmätulehdus, molemmille määrättiin omat lääkkeet ja vielä lääkäri painotti, etteivät saa mennä sekaisin, vaikka on sama tulehdus. Mut tee itse, kuten parhaaksi katsot, minä luotan tässä kokemukseen ja lääkäriin.[/QUOTE]

Niin ja itse asiassa muistan, että myös meidän aikuisten silmätulehduksen varalle saatiin resepti lääkkeistä yksittäispakkauksina.

Yhteistyössä