lapsen sairastuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja omsoms
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

omsoms

Vieras
eli siis vanhemmalla lapsella oli vesirokko alkoi niin että minulla oli siinä 4pv vapaata, jonka jälkeen kävin neuvolassa ja sain 3pv "saikkua" jotta lapsi ehtii parantua..
noh sitten nuorempi lapsista sairastui kovaan kuumeeseen ja jotenkin oli odotettavissa että vesirokon sairastaa hänkin.. vaan eipähän näy pilkkuja.. nyt sitten kuitenkin joudun vielä olemaan yhden päivän kotona tämän kuumeilevan lapsen takia ja kävin taas neuvolassa.. siellä sanoivat että nyt jos nuorempi sitten viikonlopun aikana sairastuu vesirokkoon niin ei enää ma tai ti pysty kirjoittamaan mitään lappua kun ei työnantaja hyväksy.. whaaat.. eli siis vaikka tämä on toisen lapsen kohdalta vasta 1 poissaolo päivä niin silti huominen (hoitovapaa) sekä viikonloppu lasketaan siihen neljään päivään?? ei siis sanonut mitään siitä että vanhemman lapsen 3päivää ja sitten tämä toisen lapsen 1 päivä laskettaisiin yhteen.. hoki vain että ei voi sitten enää ma tai ti mitään kirjottaa..
kun nythän perusteena oli kuume , ei suinkaan se vesirokko kun siitä ei mitään merkkejä ole.. ja nyt täytyy tosiaan ilmeisesti toivoa ettei sitä tulekaan..

olisko kenelläkään muulla jotain vastaavaa kokemusta...

kun aiemmin kun esikoinen oli n. 7pv kipeänä niin ekalta neljältä päivältä sain palkan ja loput meni omakustanteisina - mutta ei työnantaja kieltänyt olemasta kotona ja ihan hyvin neuvolan laput riittivät :/

Se kolme päivää ei ole mitään vapaata, vaan sinä aikana pitäisi pyrkiä järjestemään lapsen hoito ja mennä sitten itse töihin. No käytännössä asia ei monellakaan mene näin, eikä ole edes mahdollista, vaan palkatonta vapaata joutuu ottamaan.

Jos saiarauksien välissä ei ole ollut työpäiviä, neuvolan on vaikea kirjoittaa uutta todistusta. En oikein hahmottanut tekstistäsi kuinka nuo siaraspäivät ja sinun vapaapäivät menevät ajallisesti.

ok, eli siis tuo ettei ole työpäivää välissä tekee sen ettei voi kirjoittaa.. kun yritin siltä terkkarilta kysyä mutta en ehkä riittävän selvästi tai sitten se selitti niin jotenkin omituisesti.. eniveis..

ja tosiaan, esikoinen sairastui viime torstaina kun oli hoitovapaa päivällä samoin olin myös perjantain ja vkl olikin vapaa. maanantaina käytin tytön sitten neuvolassa jolloin olisi ollut työpäivä - kirjoitti ma-ke todistuksen. poika sairastui tiistaina kovaan kuumeeseen ja eilenkin vielä oli kuumetta, joten tämän päivän piti pitää hänet kotona. yhteensä tuossa on siis työpäiviä 4 kpl. (3+1) huominen on hoitovapaa päivä - eli periaatteessa välipäivä/ vapaapäivä kuten myös la ja su - ne kun vaan ei myöskään ole työpäiviä niin niitä ei ilmeisesti lasketa väliksi..

maanantaille ehkä saan järjestymään hoidon mahdollisesti, mutta ti ja ke onkin sitten oma lukunsa - mutta tuossahan onkin sitten jo se yksi työpäivä mikä "tarvitaan"?! mikäli siis nyt edes koko helkatin vesirokkoa siihen tuleekaan :D

hei niin ja se vielä että meneekö se laskenta niin että vaikka kaksi lasta on peräkkäin sairaina, kuten tässä meidän tapauksessa niin onko laskenta juuri tuo että toisesta 3 ja toisesta 1 yht. 4 ja se on siinä vai alkaako lasken alusta siinä vaiheessa kun lapsi vaihtuu? vaikka siis olisi peräkkäin?

kyllä toki varaudunkin koska on hyvinhyvin vaikeaa saada näille ketään muutakaan hoitajaa.. mutta juurikin se että jos neuvolassa eivät kirjoita todistusta niin onko mun sitten mentävä ja varattava jostain lääkäri aika? siis mikäli en saa tänne ketään esim. maanantaiksi jolloin tulisi se katko.. mikäli se mitään auttaa edes.. :/

Lääkäri voi kirjoittaa toki todistuksen mutta palkkaa ei sen neljän päivän jälkeen saa.

Vesirokon itämisaika on kaksi viikkoa joten nykyinen kuume on ehkä jotain muuta ja rokko vasta tulossa?

Periaatteessahan se lasketaan niin että sairastumispäivä+3 päivää eli jos lapsi on saiarstsunut tiistaina niin ne kolme päivää olisi ke-to-pe. Mutta eihän noita käytännössä usein niin tarkkaan kirjata, vaan esim
Jos sairastuu viikonloppuna niin se laskeminen lähtee vasta maanantaina.

Jos jossain kauempanakin on joku mummo eläkkeellä niin se ehkä kannattaisi kutsua ensi viikoksi käymään kun hoitoon ei varmaan voi ensi viikollakaan mennä.

kiitos teille!

Täytyy nyt yrittää sitten keksiä joku tänne vaikka maanantaina (mulla siis vain ma-ke töitä ensiviikolla) niin tulisi se katko sinne väliin..
kyllä mä voisin pari päivää periaatteessa vaikka ollakin kotona ilman palkkaa, mutta jos työnantaja ei anna "lupaa" niin sillehän ei mahda mitään.. siksi tätä siis kyselen ja kun aiemmin ei ole lapset sairastaneet peräkkäin, kunpa tuo vesirokko nyt puhkeaisi sitten vasta viikonlopun jälkeen, vaikkapa tiistaina :D

Lääkäri voi kirjoittaa toki todistuksen mutta palkkaa ei sen neljän päivän jälkeen saa.

Vesirokon itämisaika on kaksi viikkoa joten nykyinen kuume on ehkä jotain muuta ja rokko vasta tulossa?

Kuumeista flunssaa liikkeellä ainakin. Onko siellä ketään nuorta, joka voisi ma tulla hoitamaan? Tai vaikka nettiin laittaa ilmoitus (ainakin meillä päin on fb ryhmä "työtä ja palvelua tarjotaan..."- jota kautta olen ottanut siivousapua ja pihanlaittoapua, maksanut pieniö summia nuorille. Siis alle sen ettei hänen tarvi maksaa veroja. Tosi hyviä olleet. Jos ma palkkaisit ja menisit töihin, tulis katkos. Sitten ti+ke sair.lapsen vuoksi pois töistä + saat palkan.

Lääk.voi tod.kirjoittaa mutta palkkaa ei saa jos et käy ma töissä.
Ainakin KVTES:n työehtojen mukaan VOI olla pois pidempäänkin sairaan lapsen takia, mutta ei saa palkkaa.

Jos et saa ketään hoitaan, ilmoitat töihin, että olet itse nyt flunssassa :/ Se ja lapsen sairaus sit on eri asiat. Jos teillä saa olla omailmolla pois. Tai et on ripuli nyt itsellä.
Kepulikonsti, mutta yks vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja Rähmä;30466949:
Jos et saa ketään hoitaan, ilmoitat töihin, että olet itse nyt flunssassa :/ Se ja lapsen sairaus sit on eri asiat. Jos teillä saa olla omailmolla pois. Tai et on ripuli nyt itsellä.
Kepulikonsti, mutta yks vaihtoehto.

Kiva lukea näin yrittäjän näkökulmasta. Not. Ja täälläkin aina kuorossa huudetaan, ettei lapsentekoiässä olevia tai pienten lasten äitejä saa syrjiä työnhaussa...

Lapsen sairauden jatkuessa voi hakea palkatonta vapaata (pakottava perhesyy), jota ta:n on myönnettävä.

Kiitos vielä kerran! ihan mieletöntä huomata että näin monta vastausta ja yhdessäkään minua ei haukuttu :D heh

Sain maanantaille järkättyä niin että veljeni tulee meille ennen kuin lähden töihin ja mies sai onneksi järjestettyä niin että voi lähteä vähän aiemmin että veljeni ehtii omaan työhönsä.. huh, nyt voin huokaista tältä osin.. :) ja tosiaan, niitä pilkkuja ei vielä ole ilmaantunut nuoremmalle joten voi hyvinkin olla että ei saanut tartuntaa taikka sitten on saanut sen heti ekojen näppyjen ilmaannuttua siskolle ja sairastuu sitten siitä kahden viikon päästä :) eli vielä ootellaan vajaa viikko jäänityksessä :D

ja selvittelin tuota asiaa, niin kyllä - meilläkin töissä pakottavan tarpeen sattuessa lasta saa jäädä hoitamaan kotiin mutta sen 4pv:n jälkeen se on palkatonta. sitä vaan en ole selvittänyt että onko se lapsikohtainen vai ei :)

[QUOTE="Marissa";30466939]Kuumeista flunssaa liikkeellä ainakin. Onko siellä ketään nuorta, joka voisi ma tulla hoitamaan? Tai vaikka nettiin laittaa ilmoitus (ainakin meillä päin on fb ryhmä "työtä ja palvelua tarjotaan..."- jota kautta olen ottanut siivousapua ja pihanlaittoapua, maksanut pieniö summia nuorille. Siis alle sen ettei hänen tarvi maksaa veroja. Tosi hyviä olleet. Jos ma palkkaisit ja menisit töihin, tulis katkos. Sitten ti+ke sair.lapsen vuoksi pois töistä + saat palkan.

Lääk.voi tod.kirjoittaa mutta palkkaa ei saa jos et käy ma töissä.
Ainakin KVTES:n työehtojen mukaan VOI olla pois pidempäänkin sairaan lapsen takia, mutta ei saa palkkaa.[/QUOTE]

Minä en ole kuullut tuollaisesta etteikö palkkaa saisi jos ei ole välissä käynyt töissä. Missä niin lukee?

Ja itse kun noita lappuja kirjoittelen niin en ota kantaa siihen maksetaanko palkka vai ei. Riippuu TESistäkin kuinka palkanmaksu tapahtuu, miten saikun keskelle osuva viikonloppu vaikuttaa palkkaan jne. Minä en voi niitä kaikkia säädöksiä tuntea. On työnantajan asia sitten ratkaista se palkanmaksu. Ja jos joku soittaa maanantaina ja kertoo että lapselle nousi lauantaina kuume, laitan sen maanantain sairastumispäiväksi. Ei ole minun asiani hankaloittaa perheiden elämää.

T. Neuvolantäti

Yhteistyössä