Lapsen ravinnosta hänen täytettyään 1½ vuotta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lastenlääläri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lastenlääläri

Vieras
1½ vuoden jälkeen
voidaan suosittaa seuraavaa ruokajärjestystä: Ensimmäinen ateria kello
7: Lämmitettyä maitoa (lasta varten keitettyä) ja terveyskorppuja, tai
vasta keitettyä kauravelliä (maidosta ja jauhoista). Toinen aamiainen
kello 10: Mannaryynipuuroa ja maitoa tai velliä. Päivällinen kello 1:
Kalaa tai munaa tai sahtisoppaa tai lihalientä munanruskuaisen kanssa
tms. niinkuin edellä sanottiin. Välipalaa kello 4: Korppuja tai hyvää
ruokaleipää maidon kanssa, joka on tarpeeksi lämmintä. Illallinen kello
7: Vähän hyvää puuroa maidosta ja mannaryyneistä (tai ohra-, kaura-
taikka vehnäjauhoista). Tai voipuuroa, joka ei ole kovin rasvaista eikä
kovin paksua, vaan hyvästi keitettyä. Tätä ruokajärjestystä (tai tämän
tapaista) voi lapsi seurata kauan - vuoden ajan tai vielä kauemmin. Missään tapauksessa lapselle ei saa antaa hedelmiä, kasviksia tai marjoja, sillä niiden ravintoarvo on lähes olematon, ne voivat aiheuttaa lapsessa monia pahoja tauteja kuten riisitautia, vähäverisyyttä, punatautia, sydämen kouristuksia, maahankaatumataudin jne ja monien lasten mielestä varsinkin kasvikset ovat varsin vastenmielistä ravintoa, joten miksi antaisit niitä sille? Anna lapsen mielummin saada runsaasti maitoa tai maitoruokaa (munamaitoa, maitoon keitettyä puuroa, maitoa korppujen tai oikein hyvin paistetun ranskanleivän kanssa) sillä juuri maito sisältää kaikki lapsen tarvitsemat ravintoaineet, siis valkuaisen, hiilihytraatin ja rasvan juuri oikeassa suhteessa koko lapsen kasvuiän aina aikuisuuteen asti.

[QUOTE="zenn";24608862]Mahtava. Miltä vuodelta lainaus oli?[/QUOTE]

Vuodelta 2011. En tiedä mitä vuotta sinä elät, mutta minä ainakin elän vuotta 2011 ja siltä vuodelta tämä tekstikin on.

Alkuperäinen kirjoittaja Lastenlääläri;24608877:
Vuodelta 2011. En tiedä mitä vuotta sinä elät, mutta minä ainakin elän vuotta 2011 ja siltä vuodelta tämä tekstikin on.

No ei ole. Olen lukenut tuon tekstin ennenkin ja siitä on n. 20v aikaa ja se oli jo silloin vanha.

Niinpä tietenkin, eihän lapsille saa antaa kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Mitä sitten vaikka lapsi sairastuu niiden puutteen vuoksi keripukkiin eli c-vitamiinin puutokseen?

"monien lasten mielestä varsinkin kasvikset ovat varsin vastenmielistä ravintoa, joten miksi antaisit niitä sille?" :laugh: Voi kun minun äitini olisi tämän ymmärtänyt kun olin pieni. Aina oli pakko syödä myös salaattia, vaikka se oli pahaa.

Yhteistyössä