Lapsen/nuoren jatkuva nuha ja tukkoisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vesimeloni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vesimeloni

Jäsen
31.07.2010
89
0
6
Meidän 13 vuotias poika on kärsinyt jatkuvasta tukkoisuudesta ja räkäisyydestä varmaankin nyt parisen vuotta. Eli AINA nenä tukossa, räkää (yleensä kirkasta) erittyy runsaasti. Jonkin verran myös liman kröhimistä nielusta/keuhkoputkista. Flunssat pitkittyy helposti. Lisäksi usein kurkkukipua ja päänsärkyä.
On käyty lääkärillä monta kertaa. On tutkittu allergiat ainakin kolmeen otteeseen (ihotestit ja kahdesti verestä), ei ole löytynyt mitään. Avamys-nimistä kortisoonisuihketta on käyttänyt nyt vajaan vuoden, ei apua. (Lopetettiin käyttö hiljakkoin.) Suun kautta otettavat antihistamiinit kokeiltu moneen kertaan. Pari kuukautta on käyttänyt nenäkannua, auttaa ehkä 10-20 minuuttia huuhtelun jälkeen. Kostuttavia nenäsuihkeita käyttää, koska limakalvot usein kuivat ja vuotaa verta.
Tänään viimeksi mies käytti lääkärillä pitkittyneen flunssan takia (sai antibiootit) ja samalla puhui, että nyt on PAKKO alkaa tutkia mistä tuon pojan oireet johtuu. Jatkuva tukkoisuus, kun vaikuttaa jo esim. yöuniinkin. Mies ehdotti (mun pyynnöstä), että jos kuvattais poskiontelot, jos siellä on jotain ahtautta tai kroonista poskiontelotulehdusta. Lääkärin kommentti oli, että ei niitä nykyään enää kuvata. :O Sitten mies kysyi mahdollisista polyypeista (tuttavamiehellä täysin vastaavat oireet ja todettiin polyypit), niin ei ole kuulemma mahdollisia lapsella. Itse olen kyllä ollut siinä käsityksessä, että polyypit on lapsellakin mahdollisia, joskin tosi harvinaisia. Lääkäri vielä totesi, ettei nyt voida mitään tutkia, kun on niin kovassa flunssassa, tulkaa uudestaan muutaman viikon päästä. :mad:
Aiempikin lääkäri on sanonut, että ei voi tutkia, kun on niin tukossa (vaikka ei sillä hetkellä olisi flunssaa)!

Siis mitä? Miten tässä pääsisi tutkimuksiin ja mistä voi olla kyse? Onko kenelläkään kokemusta vastaavista vaivoista lapsella/nuorella?

Tarkennusta vielä... Eli ihan tk:n lääkäreillä on ravattu. Nyt aiotaan vielä parin viikon päästä (kunhan tuo flunssa helpottaa) käydä tk:ssa, jos ei apua saada, sitten yksityiselle.

Viimeksi muokattu:
Kaiveleeko teini nenuansa?? Vaikkapa yksinollessaan.. Tällöin limakalvot kuivuvat, nenä tuntuu tukkoiselta ja limakalvot ärtyvät ja voivat lisätä eritystään...

Tupakointi ja lapset

Lapset, jotka altistuvat tupakansavulle kotiympäristössä, sairastavat savulle altistumattomia useammin kroonisia hengitystiesairauksia, kuten keuhkoputkentulehduksia, keuhkokuumetta ja korvantulehduksia.

Vanhempien tupakointi

Lapset saattavat olla aikuisia herkempiä tupakansavun haittavaikutuksille, koska heidän keuhkonsa ovat vasta kehittymässä. Jo raskauden aikana tapahtuneella altistumisella saattaa olla merkitystä keuhkojen myöhemmälle kehitykselle.

Ympäristön tupakansavu lisää lasten alttiutta sairastua hengitystieinfektioihin, kuten keuhkoputkentulehdukseen ja keuhkokuumeeseen. Vanhempien tupakoinnin ja infektioriskin välillä on todettu selvä annos-vaste-riippuvuussuhde. Oireina ovat yskä, limannousu ja hengityksen vinkuminen.

Vanhempien tupakointi lisää sekä lapsen riskiä sairastua astmaan että astmaa sairastavan lapsen taudin vaikeusastetta. Astmaa jo sairastavilla lapsilla ympäristön tupakansavu lisää astmakohtausten ja päivystyksessä käyntien määrää, astmalääkkeiden suurempaa kulutusta, vaikeusasteeltaan vakavampia astmakohtauksia ja heikentää keuhkofunktiotasoa. Ympäristön tupakansavu lisää myös astmaatikkojen hengitysteiden reaktiivisuutta mitattuna histamiinialtistuksessa, kylmäaltistuksessa tai PEF-vuorokausiseurannassa.

Myös terveillä lapsilla on todettu merkitsevästi lisääntynyt hengitysteiden hyperreaktiivisuus, vaikka näillä lapsilla ei ole ollut vielä diagnosoitua astmaa.

Vanhempien tupakoinnilla ja äidin tupakansavulle altistumisella on todettu olevan yhteys myös kätkytkuolemiin.

Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen mukaan 5 –14 prosenttia tupakoimattomien keuhkosyövistä voitaisiin ehkäistä huolehtimalla siitä, etteivät he altistu ympäristön tupakansavulle.

Lapsen ja nuoren tupakointi

Kasvuiässä aloitettu tupakointi haittaa luuston kehittymistä. Tupakoivilla lapsilla ja nuorilla on muita ikäisiään enemmän keuhko- ja hengitystieinfektioita ja yskää. Heidän keuhkojensa toiminta on rajallisempaa ja keuhkojen koko pienempi kuin tupakoimattomilla. He hengästyvät tupakoimattomia nuoria nopeammin eikä heidän kestävyytensä ole yhtä hyvä.

Mitä nuorempana tupakoinnin aloittaa, sitä herkemmin syntyy nikotiiniriippuvuus ja sitä suurempi riski on sairastua tupakoinnin seurauksena. Savukkeiden myynti on Suomessa kielletty alle 18-vuotiaille.

www.tupakkaverkko.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=62

En ainakaan tiedä, että kauheasti nenäänsä kaivelisi. En tietenkään voi olla varma, jos yksin ollessaan sitä harrastaa. ;)
Ilmastoitua autoa ei ole, eikä muutenkaan istu paljon autossa. Kotona ei ole koneellista ilmanvaihtoa, sähkö-/puulämmitys. Ilma saattaa olla kyllä aika kuivaa sisätiloissa.
Tupakansavua ei pääse sisälle mistään, ei polta naapurit, eikä kotiväki. Asutaan siis ok-talossa ja yksi ainoa lähinaapuri on. :) Niin ja olen aivan varma, että poika itse ei tupakoi.
Hometta ei myöskään 100% varmuudella ole, taloa on hiljakkoin rempattu ja samalla katsottu kosteudet ja mahdolliset homeet.

Onko kenelläkään kokemusta siitä kroonisesta poskiontelotulehduksesta? Tai polyypeista? Oireet sopisi hyvinkin molempiin.

Ai niin, mainittakoon vielä sekin, että raskausaikana en tupakoinut (sitä ennen kyllä). Ja tätä oireilua lukuunottamatta poika on ollut aina terve. Muutamia flunssia toki ja ne normit mahataudit. Korvatulehdus ehkä kahdesti elämänsä aikana, keuhkoputkentulehdus pari kertaa. Eli mitään sairastelukierteitä ei ole pienempänä ollut.

Meillä on 3 kissaa ja kissoja myös mm. molemmilla isovanhemmilla. Mutta kissa-allergiakin on monta kertaa tutkittu ja on negatiivinen. Ja "kissattomassa" paikassa oireilee yhtälailla, joten en usko olevan kissoistakaan johtuvaa.

Nostelenpa tätä aihetta, jos jollakulla ois uutta kerrottavaa tai ajatusta tähän. :)
Pojalla loppui antibioottikuuri pari päivää sitten ja kas, nyt on taas kova yskä ja kuume. Tukkoisuus ei ole häipynyt koko aikana mihinkään, eli aina vaan on nenä tukossa.
Kävi tänään kouluterveydenhoitajalla (silloin ei vielä kuumetta, mutta yski kovasti ja olo vetämätön) ja terkkari varasi ajan koululääkärille nyt maanantaiksi. Katsotaan mitä lääkäri mahtaa sanoa tällä kertaa, kyseessä on siis sama lääkäri, jolla oli nyt viimeksi.
Mies menee viemään pojan sinne lääkärille ja aikoo vaatia lähetettä korva-, nenä. ja kurkkupolille, jos vihdoin joku oikea lääkäri osaisi tutkia.

Kuulostaa ihan mun nykyiseltä elämältä viimeisen 15 vuoden aikana. Varsinaisesti mitään syytä ei ole löytynyt, olen vain atoopikko jolla on vasomotorinen nuha.

Mullakin oireina jatkuva nuha, kuiva yskä, nenän tukkoisuus, huono hajuaisti, korvien lukkoutuminen, pitkittyneet flunssat ja hengitystieinfektiot. Limakalvot ovat turvoksissa oikeastaan koko ajan ja tulee polyyppejä. FESS on tehty kaksi kertaa ja taas alkaisi olla tarvetta. Nyt on toinen korvakäytäväkin turvonnut umpeen ja korvassa on tulehdus.

Suosittelen ehdottomasti käyntiä kurkku- ja korvatautilääkärillä. Suun kautta otettava kortisoni helpotti mulla tilannetta silloin kun se oli pahimmillaan.

Tuo on niin kuin minun elämä viimeiset 20 vuotta :)
Ei pahoja allergioita (nikkeli ja metalleja vain), mutta yliherkkyyttä, ihoärsytystä kosmetiikasta ja pesuaineista, allergista nuhaa, atopiaa ja viimeisimmäksi lievä astma.

Muutama vuosi sitten aloitin lievään astmaan jatkuvan hoitavan kortisonilääkityksen ja se on auttanut! Flunssat eivät enää samalla tavalla pitkity... tai sitten olen vaan oppinut jäämään sairauslomalle ajoissa. Virusflunssa kestää aikansa ja se aika pitää levätä, muuten tulee jälkitautina poskiontelontulehdus, korvatulehdus tai keuhkoputkentulehdus.
Nenäkannua käytän melkein jatkuvasti.
Aina kun lähden lenkille tai hiihtämään, niin ensimmäinen 10 min. on yhtä köhimistä ja räkimistä, mutta sitten alkaa hengitys pelata.

Tää talvi on ollut paha pakkasten ja töissä kuivan huoneilman vuoksi. Niistin verta ihan ilman flunssaa :-(

Me ihmiset ollaan vaan erilaisia... ei tuo normaalia flunssaa ole.

Pojallasi on varmasti joku yliherkkyys/astma/hengityselinsairaus/allergia tms. ja yrittäkää löytää kokenut ERIKOISlääkäri (yksityiseltä), joka alkaa oikeasti hoitaa poikaanne kokonaisuutena, eikä vain sillä hetkellä päällä olevilla oireilla

Mä oon saanut niistää viimeset 18 vuotta. Ja tää todellakin on todella raivostuttavaa. Poskiontelot on kuvattu ja allergiatestit on tehny. Huonepölylle ja eläimille oon allerginen, mutta niille en nyt altistu kun asun yksin. Oon viimeset 2 vuotta käyny lääkärissä, mutta vastausta ei löydy. Nyt oon jonossa leikkaukseen jossa oiotaan väliseinä. Sekin huomattiin vasta viimekerralla. Mutta luulen, että se ei mun nuhaa helpota, ilma kiertää vain paremmin. Niin ainakin veljelle kävi. Muutaman kerran mun nenä on tupoilla puudutettu ja sitte avattu ja suurennettu kanavia nenässä. Se autto kaks viikkoo ja arvatkaa oliko ihana olla niistämättä sinä aikana! Jotain pientä polyyppien alkua kuulemma nenässä on.

Ja joo mä oon kyllä käyny erittäin hyvällä erikoislääkärillä, sanoi mitkä hoidot on ollu täysin turhia mulle. Nenäsuihkeet usein kuivattaa kuulemma vaan limakalvon ja niitä ei tulisi käyttää kun 2 viikon jaksoina. Muuten tämä lääkäri ei mun nenästä löytäny yhtää mitää. Eikä kukaa muukaa. Kunnes ite oon sanonu että voisko olla sitä ja tätä.. Veljen kokemuksia oon yrittäny hyödyntää. Hänellä sama tilanne.

Aluksi nenävaivani lähti liikkeelle pitkittyneestä nuhasta joka tuntui ettei ikinä parane. Ajan kuluessa tuli kuumeet ja poskiontelotulehdukset. Lääkekuuri toisensa perään, hetken olin aina välillä terve, sitte taas kuumet pompsahtivat kattoon. Poskiontelotulehduksista kärsin niin pitkään, että jouduin loppujen lopuksi sairaalaan kun en enää päässyt kävelemään (pitkään oleet yli 40 asteen kuumeet, jolloin voimat olivat huvenneet täysin) Lääkärissä ihmeteltiin, otettiin allergiatestejä, hometestejä talosta, eikä mitään löytynyt. Yritettiin leikata kitarisoja (vaikka ne olivat jo pienenä leikattu), kunnes joku lääkäreistä keksi laittaa minut kerroskuvaan (en muista sen virallista nimeä) Sieltä löytyi rakenteellinen ahtauma, jolloin minulle tehtiin fessi eli ylimääräiset aukot tuonne, jotta kaikki räkä ei jää poskionteloihin muhimaan. Leikkauksesta jo yli 10 vuotta aikaa, nykyäänkin kärsin kroonisesta limakalvoturvotuksesta, mutta poskiontelotulehdukset eivät vaivaa. Sarvikuonolla huuhtelen nenää, helpottaa hieman.

Hankkiutukaa lääkärille joka pois sulkee kaikki vakavat vaihtoehdot. En usko että teidän kohdallanne on tästä kyse, mutta haluan kertoa ja haluan että myös muut vanhemmat huomioivat tämänkin ikävän mahdollisuuden. Poikani sairastui lymfoomaan 1.5 v.sitten 16 vuotiaana. Oli jo edellistalvena kalpea mutta verikokeeseen meno oli hänelle niin epämiellyttävää että se jäi menemättä. Syksyllä iski kova flunssa joka ei parantunut antibiooteilla. Muutama kuuri syötiin, kunnes itse luulin ja hätäännyin että pojalla on keuhkokuume. Päästiin keuhkokuvaan. Keuhkokuvassa näkyikin n. kananmunankokoinen kasvain keuhkojen välikarsinassa ja saimme noeasti lähetteen TAYSSIIN. Veriarvot olivat kaikki aivan sekaisin.Diagnoosi selvisi pian: Hodkinin lymfooma stage III b. Poika hoitojen jälkeen nyt kunnossa, tosin hoidot veivät yleiskuntoa niin alas että kröhää on vieläkin aika-ajoin mutta ei kuumeilua. Toivon että ette tästä suotta pelästy, mutta tutkituttakaa poika kunnolla ja kertokaa että haluatte että kaikki vakavat vaihtoehdot suljetaan pois.

Kuulostaa aivan samoilta oireilta mistä itse kärsin saman ikäisenä. Vaihdoin kuudennella luokalla koulua, jolloin oireet alkoivat. Siirryin yläasteelle ja oireet pahenivat. Sairastuin astmaan, koulussa kärsin jatkuvasta migreenista ja toistuvista angiinoista sekä poskiontelontulehduksista. Jouduin olemaan paljon koulusta pois sairastelun vuoksi. Opettajat epäilivät minun olevan laiska ja keksineeni oireet. No eipä mennyt montaa vuotta peruskoulun suoritettuani kun molemmat koulut remontoitiin täysin home- sisäilmaongelmien vuoksi. Vaadi lääkäriltä vasta-ainetestit. Verikokeesta määritellään mille allergisoivalle tekijälle on kohonneet vasta-aineet elimistössä. Aina altistumista ei näy mikäli pohjalla ei ole homeallergiaa.

Yhteistyössä