Lapsen kuiva iho ja käsisaippuan käyttö?

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Eli meidän 4-vuotiaalla on erittäin kuiva iho ja nyt pakkasilla tietysti kuivuu vielä entisestään. Hänellä on nyt käsien iso erittäin kuiva, niissä on siis paikoin oikein ihottumaa. :( Ihottumaa on tuossa ranteissa ja hieman myös rystysten päällä toisessa kädessä. Mies on sitä mieltä, että käsisaippuan käyttöä tulisi vähentää ja pestä kädet saippualla vain silloin, kun tullaan kotiin jostakin tai sitten kakalla käymisen jälkeen. Muulloin riittäisi siis pelkkä vesipesu.

Aluksi ajatus mua ällötti (olen ehkä hieman pöpökammoinen) mutta nyt mietin, että pitäisikö vaan tehdä, kuten mies ehdotti. Mielipiteitä tästä? Tai oisko vinkkejä, millä noita muksun käsiä vois hellävaraisemmin pestä? Jotkut herkkäihoisten saippuat olen joskus itse testannut ja kuivattivat ihoa mielestäni vielä enemmän kuin ihan "normisaippuat".

Hyvä olisi saada tuo iho lapsen käsissä kuntoon, kun eikös kaikki pöpöt juuri pesiydy rikkiäiseen ihoon?

Hajustamaton käsisaippua ( itse suosin 0%Neutral- merkkistä), ja tosiaan pesu kun tullaan kotiin, käydään vessassa tai käydään syömään. Milloin muulloin niitä pitäis pestä?
Ja sitten kuivatuksen jälkeen rasvaus, kunnon paksulla , hajustamattomalla rasvalla

vierailija
Meillä sama ongelma. Käsisaippualla pesu jos ollaan oltu kylillä ja muuten jos likaiset kädet. Ei tartte jatkuvasti pestä. Ja olennaista muistuttaa lapselle että huuhtelee ne kädet kunnolla! Meillä ainakin osa ongelmaa että tyttö tykkää lotrata saippuaa ja sit ei malta huuhdella kunnolla...

Ihottumaan hydrocortison yöksi. Ja kun paranee, niin varsinkin yöksi paksu rasvakerros käsiin. Ollaan vedetty hamppukäsirasvaa, lipolania tai ihan bepantheniakin. Mut siis tuhtia voidetta esim atoopikoille tarkoitettuja.

vierailija
Meillä pestään käsiä ihan normaalissa määrin. Kun tullaan kotiin jostakin ja sitten vessassa käynnin jälkeen. Toki välillä pesukertoja tulee enemmän jos muksulla esim. maha kovalla ja käy veskissä normaalia useammin.

Ahkeralla rasvauksella on tilanne näköjään jo hiukan helpottanut.

vierailija-ap
Hajustamaton käsisaippua ( itse suosin 0%Neutral- merkkistä), ja tosiaan pesu kun tullaan kotiin, käydään vessassa tai käydään syömään. Milloin muulloin niitä pitäis pestä?
Ja sitten kuivatuksen jälkeen rasvaus, kunnon paksulla , hajustamattomalla rasvalla
Eli siis miehen mielestä pestäis saippualla vaan, kun tullaan kotiin jostain tai käydään kakalla. Esim. pissalla käymisen jälkeen vain vedellä. Itseäni ajatus tuosta, että käydään pissalla sen jälkeen vain vedellä huuhtaistaan, hiukan ällöttää mutta kai se on pakko, että saadaan iho parempaan kuntoon. :/

Meidän lapsilla on tosi pahan näköiset kädet näin talviaikaan. Asiaa ei todellakaan auta minkään sorttinen vesipesu, saati että saippualla pesu, päin vastoin, pahentaa
Lapset laittavat iltaisin rasvaa, joko Tummelia tai Lipolania ja pahimpina päivinä laitetaan puuvillahansikkaat käsiin illalla. Yön aikana ne kyllä lähtee käsistä pois, mutta auttaa kuitenkin asiaan.

Olisin ottanut kuvaa tytön käsistä, mutta hän ei anna lupaa, ne meinaan muistuttaa ihan vanhusten käsiä, kun iho on niin järkyttävän kuiva. Meillä toinen lapsista on voimakkaasti bakteerikammoinen, joka siis pahentaa vaan, kun lapsi pesee kymmeniä kertoja päivässä kädet.

vierailija
Peljästykää :D : meillä pestään pissakäyntien jälkeen kädet aina pelkällä vedellä. Kakan jälkeen saippualla, samoin kun tullaan ulkoa sisälle. Tai jos nyt muuten on erityisen likaiset kädet. Hajusteelliset saippuat kuivattavat ainakin omaa ihoani enemmän kuin hajusteettomat. Ap kuuntele miestäsi ;). Ja rasvapurkki saippuan viereen eli aina pesun päälle rasvaus sekä tietysti yöksi paksumpi voitelu.

vierailija
Eli siis miehen mielestä pestäis saippualla vaan, kun tullaan kotiin jostain tai käydään kakalla. Esim. pissalla käymisen jälkeen vain vedellä. Itseäni ajatus tuosta, että käydään pissalla sen jälkeen vain vedellä huuhtaistaan, hiukan ällöttää mutta kai se on pakko, että saadaan iho parempaan kuntoon. :/
No jos yhtään helpottaa , niin mä olen elänyt 33v pesten kädet vain vedellä pissalla käynnin jälkeen :LOL:
Ja meillä lapsetkin vaan huuhtaisee kätensä pisun jälkeen.

Saippualla pestään kakan jälkeen ja kun tullaan kotiin kaupasta tms.

Talviaikaan meillä käytössä Lactolinen tuoksuton pesuneste. Meillä myös kuivakätisiä.
Rasvataan Dermosilin Extra-voiteella.

vierailija
Apteekista jotain kuivaihoisille tarkoitettua pesunestettä siihen käsienpesuun ja joka pesun jälkeen käsien rasvaus. Eucerin dry skin repair -käsivoide on tosi hyvää, kuivuu nopeasti ja jättää kädet ihanan pehmoisiksi. Yöksi sitten joku tuhti rasva käsiin ja puuvillahanskat; Locobase repair, Bepanthen...

ksjq
Doven käsisaippua ei kuivata pahasti ainakaan mulla. Toisin kuin herkän ihon lv, neutral ja muut vastaavat. Rasvaan myös sekä omat että lasten kädet pesun jälkeen (vain selkäpuolelta ettei joka paikka ole rasvassa), ihan lv:n perusvoiteella tai doven käsivoiteella joka ei jätä käsiä rasvaiseksi joten sitä voi laittaa myös kämmenpuolelle. Ja ennen rukkasten käteen pukemista laitan talkkia käsiin ettei haudu.
Tänä talvena ensimmäistä kertaa vuosiin mun rystyset ei aukeile haavoille eikä iho ole niin karhea että kaiken koskemisesta saa kylmiä väreitä

Mä olen löytänyt tuotteet ja nyt pelkään että ne lopetetaan tai uudistetaan

vierailija-ap
Semmonen kysymys vielä, mitä oon ennenki miettinyt. Kun monesti varoitellaan, että rikkinäiseen ihoon/haavoihin pesiytyy bakteereja ja näin voi saada jonkun ihotulehduksen tms. Niin mites sit kaikki flunssapöpöt jne., pesiytyykö nekin rikkinäiseen ihoon/ihottumaan ja näin ollen sitten leviävät helpommin. :(

vierailija
Meilläkin pesee 2atoopikko lasta kätensä juuri niin kuin miehesi ehdotti. Saippualla ulkoilun ja kakan jälkeen muuten pelkällä vedellä. Itselläkin on atopia ja näin talvisaikaan en aina laita saippuaa. Itse vannon dermosil junior saippuan nimeen. Itse en sitä raski käyttää kuin talvisin mutta lapset käyttää ympäri vuoden.

~Anne~
On olemassa myös pesuemulsioita, kannattaa käyttää niitä mielummin kuin käsisaippuaa, joka kuivattaa paljon enemmän. Ei ole väliä, käykö kakalla vai pissalla, todennäköisesti vessasta saa kaikki kolibakteerit yms kuitenkin jos pumppaa kansi auki. Ja herkemminhän se pissa siitä paperin läpi sormiin menee, kuin kakka....

Yhteistyössä