Lapsen komentaminen, mitä saa tehdä ja mitä ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoh :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoh :(

Vieras
Eli miten lasta saa komentaa? Saako käyttää luunappia vai pelkällä puhumalla ääntä korottamatta?
Meillä poika 1v ja 4kk, ja en tiedä miten kieltää. Pahamieli tulee jos antaa luunapin tai korottaa ääntä, mutta mitä pitäisi tehdä kun lapsi esim. repii verhot alas ja vaikka kieltää niin ei usko vaan repii toisen verhon? Entä kun joka päivä heittää ruuat ja maidot pitkin lattioita?

meil esim. ruokailussa toimitaan niinet jos kieltäminen ei toimi niin päydän äärestä pois.. noin 5 minsan päästä uus yritys ja jos kolmannenkaan yrityksen jälkeen ei ruokailu suju niin sit jää ilman ruokaa, kokeillaan myöhemmin udestaa. aika nopeesti ovat oppineet!

noin muuten kielletään ja kerrotaan syy miks ei saa tehdä ja jos jatkaa niin jäähylle/ pois huoneesta .

lapsi ja ikäkohtaistahan tää on, mut tsemppiä.

ps. meil ei luunappi toiminu. tuli vaan kaikille paha mieli.

Alkuperäinen kirjoittaja mn:
meil esim. ruokailussa toimitaan niinet jos kieltäminen ei toimi niin päydän äärestä pois.. noin 5 minsan päästä uus yritys ja jos kolmannenkaan yrityksen jälkeen ei ruokailu suju niin sit jää ilman ruokaa, kokeillaan myöhemmin udestaa. aika nopeesti ovat oppineet!

noin muuten kielletään ja kerrotaan syy miks ei saa tehdä ja jos jatkaa niin jäähylle/ pois huoneesta .

lapsi ja ikäkohtaistahan tää on, mut tsemppiä.

ps. meil ei luunappi toiminu. tuli vaan kaikille paha mieli.

Toi ruokailujuttu ei toimi kaikilla. Meillä niin huono syöjä, että lähtee mielellään ruokapöydästä pois. Isompana se varmaan sopisi, mutta silloin yleensä jo osataan syödä kunnolla... :D

Mitä olen nyt itse huomannut 1v8kk pojan äitinä: vaikka lapsi sen hetken uskoisikin, niin todennäköisesti repii ja viskoo vielä moooooonta kertaa, huolimatta siitä, miten napakasti komennat. Tuonikäisen kanssa on täysin turhaa "haastaa riitaa", koska taapero todennäköisesti voittaa silti.

Anna lapselle muuta tekemistä. Kuljeta pois, kiellä (meillä kauniisti puhuminen on todettu paljon paremmaksi kuin kitapurjeen heiluttaminen) ja istahda lattialle uuden puuhan ääreen lapsen kanssa. Meillä ruoan viskelystä lähdetään pöydästä ja sillä kertaa ei sitten enää syödä, vaan odotetaan seuraavaan ruokailuun. Ei voi olla kovin nälkäinen jos viskoo ruokaa, ajattelen.

Aika auttaa, tässäkin asiassa. Meillä oli tuota tuossa vaiheessa, nyt 4kk myöhemmin poika jaksaa leikkiä leluillaan pitkiäkin aikoja, ja tuollaiset tilanteet ovat vähentyneet huomattavasti.

juu ensin kielto ja jos ei vielkään tottele niin johonkin paikkaan rauhottuun. josta saa tulla pois sitten ku on kiltti tai pyytää anteeksi riipuen siittää mitä on tehny...
ite oon kyl muutaman kerran joutunut läpsäseen päähän ku on menny ihan mahottomaksi satuttanut esim. pienenpää.

Alkuperäinen kirjoittaja gde:
juu ensin kielto ja jos ei vielkään tottele niin johonkin paikkaan rauhottuun. josta saa tulla pois sitten ku on kiltti tai pyytää anteeksi riipuen siittää mitä on tehny...
ite oon kyl muutaman kerran joutunut läpsäseen päähän ku on menny ihan mahottomaksi satuttanut esim. pienenpää.

ei meidän poika osaa vielä anteeksi pyyttää.. Ja ei mulla kyllä oo tullu mieleenkää läpsästä :O

Kiellän ja selitän MIKSI ei tehdä. Vien pois ja annan muuta tekemistä. Tätä toistetaan miljoona kertaa ja vähitellen menee jakeluun. En käytä ruumiillista kuritusta vaikka tuo haastava onkin. Alle 2v on pieni ja vaatii hermoja+pinnaa vanhemmilta.Se ei tehoa että hokee vaan ei ei ei, tai karjuu kitapurje lepattaen.

ei meidän poika osaa vielä anteeksi pyyttää.. Ja ei mulla kyllä oo tullu mieleenkää läpsästä :O [/quote]

teidän poika niin pieni viel, mut meillä tyttö jo 3½ niin osaa kyl anteeks pyytää ja tietää ku tekee väärin..

Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Lapsille kannattaa AINA selittää MITÄ (ja MIKSI) kielletään.

Juuri näin ja pätee monessa muussakin asiassa, esim. selittämällä
mitä milloinkin tapahtuu, hän pikkuhiljaa sisäistää jutut ja näin
huomaa että hänet "otetaan tosissaan" ja rupeaa ymmärtämään
miksi mitäkin tapahtuu.
Ensimmäiset 3 vuottahan ovat sitä ei, ei ja ei..eikä siihen muuta
tarvita lisäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Pia:
Alkuperäinen kirjoittaja Sendare:
Alkuperäinen kirjoittaja lapsia ei saa kurittaa:
tästä tulee mielenkiintoinen ketju

Kyllä :) Supermammat pääsevät ohjeistamaan..

No jo on, jos supermamma on heti sellainen joka ei lastaan pahoinpitele. Järkkyä kyllä, että pitää mukiloida jotain reilun vuodenikäistä.

Joo, tän palstan mukaan vaihtoehdot on piiska tai kasvattamattomuus. heti on supermamma jos ei anna luunappeja tms. Mulle ei sellasta tilannetta ookaan että oikeen joutuu lasta lyömään.

No jo on, jos supermamma on heti sellainen joka ei lastaan pahoinpitele. Järkkyä kyllä, että pitää mukiloida jotain reilun vuodenikäistä.

Kuka täällä on pahoinpitelystä puhunut sanallakaan?

Kuka on puhunu mukiloimisesta tai pahoinpitelystä? Kysyin onko luunappi väärin, mutta ei kai sekää kuitenkaa vielä mukiloimista oo??

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kuka on puhunu mukiloimisesta tai pahoinpitelystä? Kysyin onko luunappi väärin, mutta ei kai sekää kuitenkaa vielä mukiloimista oo??

No mitä muuta se muka olisi? huh.

Ja ap musita sitten, että josnitse stautat lastasi niin opetat häntä toimaan samoin eli on ristiriitaista sitten keiltää häntä esim. antamasta luunappeja ikätoverille joka vie kädestä lelun tai tönäisemästä tätät koska äiti itse opettaa että niin pitää tehdä.

Minusta on tullut ihan pehmo ja sen kyllä huomaa :D Tyttö on 1v3kk ja pari päivää sitten komensin ensimmäisen kerran lujemmin, paremminkin säikähdin ja siitä johtuen karjaisin, ette edes halua tietää mitä oli tekemässä :whistle:
Olen huomannut monta lasta kasvattaessa että oppii ne lapset vähemmälläkin, ei tarvitse olla aina kieltämässä, 3-vuotiaana ovat kuitenkin jo lopettaneet ne kukkamultien kaivelut ja ruoan kanssa sotkemiset. Aikansa kutakin, siitä voi myös oppia nauttimaan kun se pieni touhuaa ja tutkii, ei se lapsi pilalle mene vaikka asioita katselisikin sormien läpi =)

Alkuperäinen kirjoittaja pia:
Ja ap muistaa sitten, että jos itse satutat lastasi niin opetat häntä toimaan samoin eli on ristiriitaista sitten kieltää häntä esim. antamasta luunappeja ikätoverille joka vie kädestä lelun tai tönäisemästä tätä, koska äiti itse opettaa että niin pitää tehdä.

sama suomeksi siis.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Minusta on tullut ihan pehmo ja sen kyllä huomaa :D Tyttö on 1v3kk ja pari päivää sitten komensin ensimmäisen kerran lujemmin, paremminkin säikähdin ja siitä johtuen karjaisin, ette edes halua tietää mitä oli tekemässä :whistle:
Olen huomannut monta lasta kasvattaessa että oppii ne lapset vähemmälläkin, ei tarvitse olla aina kieltämässä, 3-vuotiaana ovat kuitenkin jo lopettaneet ne kukkamultien kaivelut ja ruoan kanssa sotkemiset. Aikansa kutakin, siitä voi myös oppia nauttimaan kun se pieni touhuaa ja tutkii, ei se lapsi pilalle mene vaikka asioita katselisikin sormien läpi =)

Ihanasti sanottu. Lapset kasvaa kyllä rakkaudellakin ja oppi tottelemaan jos jaksaa itse olla mukana ja ohjastaa. En ainakaan itse halua omien lasten kasvavan luunappien pelossa. Ja jos niihin turvautuu, niin mikä keino sitten kun lapsi on 15v. ja fyysisesti mahdollisesti jo äitiä vanhempi.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh :(:
Eli miten lasta saa komentaa? Saako käyttää luunappia vai pelkällä puhumalla ääntä korottamatta?
Meillä poika 1v ja 4kk, ja en tiedä miten kieltää. Pahamieli tulee jos antaa luunapin tai korottaa ääntä, mutta mitä pitäisi tehdä kun lapsi esim. repii verhot alas ja vaikka kieltää niin ei usko vaan repii toisen verhon? Entä kun joka päivä heittää ruuat ja maidot pitkin lattioita?

ton ikänen on vielä niin pieni kuitenkin, luunappi on ehdottomasti pois suljettu vaihtoehto, koska se ei oikeesti opeta mitään.. äänen korottaminen on ok, jos sitä tehdään harvoin ja todellakin sellaisissa tilanteissa missä on toiminta saatava loppumaan heti eli satuttaa itseään tai muita jos ei heti lopu, tämä äänen korottaminenkin menettää tehonsa jos sitä käyttää usein ja kaikkeen, kaikista paras on todellakin kieltää ja viedä lapsi pois ja tehdä tätä satakertaa niin kyllä se sen lopulta oppii.. jos lapsi heittää ruuat ja maidot lattialle, meillä ei ainakaan enää lautanen/muki olisi lapsen ulottuvilla vaan kyllä mä siinä tapauksessa syöttäisin, meillä suurinhupi oli yhdessä vaiheessa lautasen kääntäminen väärinpäin, mutta kyllä sekin loppu kun aina vaan oli haukkana ja ehti ennen ottamaan lautasesta kiinni ja otti sen sitten pois vähäksi aikaa, kohta taas kokeiltiin josko osaisi olla nätisti ja jos ei niin sitten se oli sen ruokailun pois käsien ulottuvilta.

Yhteistyössä