lapsen kaverisynttäreille tarjottavaa, mitä mieltä tarjoiluista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja parannettavaako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Nekku";27924169]Poista puolet ja lisää pikkuporkkanat, kurkkutikut yms.[/QUOTE]

No jaa... jos meillä olisi pöydällä irttareita ja muffinseja, ja vieressä porkkanaa ja kurkkua niin kyllä voisi porkkanoiden ja kurkun menekki olla kovin vähäistä ;)

Ei kait aina tarvitse olla niin uskomattoman terveellistä, kun ne synttäritkin ovat vain kerran vuodessa?

Minkä ikäisiä lapsia?
Mä varmaan tunkisin viel jotain "ruokasampaa" esim. pasteijoita,pikku karjiksia munavoilla tai/ja lihapulla-kasvis tms. coctail paloja.
Jättäisin jotain makeeta pois ja tekisin vaikka jäätelöstä "kakun".

Riippuu varmaan ihan lasten iästä, meillä esim. 6-vuotissynttäreillä poistaisin tosta puolet ihan sen takia, että eivät jaksaisi syödä eli jättäisin pois ainakin toisen sipsilaadun (ostaisin jotain joka menee suht kaikille esim. Raffel), suolakaloja ei taitas kukaan syödä, irtsarit jättäisi ja vaahtokarkit ja mokkapalat. Sitten laittaisin joko fanipalat tai dominot, en molempia. Ja korkeintaan yhtä laatua muffineita (jos välttämättä edes laittaisin).

Mutta jos isompia tenavia, niin varmaan jaksavat napostella enemmänkin.

Ja sille joka mietti, ettei porkkanat kelpaa, kun pöydässä on karkkia, niin voihan ensin laittaa tarjolle porkkanat, kurkut ja sipsit ja sitten vasta myöhemmin tai hetken kuluttua nostaa makeat pöytään?

Mäkin jättäisin lajeja pois. Voi käydä niin että kaikkia on räävitty ja kaikkia jää paljon hukkaan. Sit laittaisin vaikka niitä coktailpiirakoita, kyllä niitäkin aina joku ottaa. Tai ruissipsejä. Kovin mausteisia sipsejä en laittais ettei tuu masu kipeäksi, riippuu tietenkin juhlijoiden iästä.

Hyvältä kuulostaa, ja sellaiselta, mikä lapsille oikeasti maistuu. Noista kyllä jättäisin ehkä fanipalat ja dominot pois (koska suklaata jo mokkapaloissa) ja laittaisin tilalle coctailpiirakoita, niin olisi jotain suolaista ruokaisampaakin.

[QUOTE="mie";27924238]Ja sille joka mietti, ettei porkkanat kelpaa, kun pöydässä on karkkia, niin voihan ensin laittaa tarjolle porkkanat, kurkut ja sipsit ja sitten vasta myöhemmin tai hetken kuluttua nostaa makeat pöytään?[/QUOTE]

Tietenkin noinkin voi tehdä, mutta edelleen; ei ne synttärit ole kuin kerran vuodessa, mitä haittaa siitä on kenellekään että pöydästä puuttuu kerrankin ne vihannekset? ;) Ja toisaalta, jos kyse pienemmistä lapsista niin eivätpä ne jaksa kovin kauaa siihen syömiseen kiinnittää huomiota vaan tahtovat leikkimään, eikä pienempien synttärit yleensä koko päivää kestä.

Jokainen tyylillään, mutta itse ajattelen asian niin että laitan ne synttärit sitä päivänsankaria varten, en itseäni ja tykkään laittaa sen kerran tarjolle sitä syötävää niin ettei kukaan lähde nälkäisenä, ylijääneet voi aina pakastaa/säilöä :)

Hyvältä kuulostaa, meillä ei ainakaan ole kakut oikein tehneet kauppaansa, olen todennut jäätelön paremmaksi. Meillä on menty kaverisynttärit aika yksinkertaisella menuulla, karkkia, sipsejä,keksejä, cocktail-tikkuja, jäätelöä, mehua

Mä olen aina laittanut pöytään lihapullia, nakkeja, kirsikkatomaatteja, kurkkua ja pieniä karjalanpiirakoita. Hyvin ovat kelvanneet ja vanhemmat tykkää kun on jotain ruokaisampaakin.

Tietenkin noinkin voi tehdä, mutta edelleen; ei ne synttärit ole kuin kerran vuodessa, mitä haittaa siitä on kenellekään että pöydästä puuttuu kerrankin ne vihannekset? ;) Ja toisaalta, jos kyse pienemmistä lapsista niin eivätpä ne jaksa kovin kauaa siihen syömiseen kiinnittää huomiota vaan tahtovat leikkimään, eikä pienempien synttärit yleensä koko päivää kestä.

Jokainen tyylillään, mutta itse ajattelen asian niin että laitan ne synttärit sitä päivänsankaria varten, en itseäni ja tykkään laittaa sen kerran tarjolle sitä syötävää niin ettei kukaan lähde nälkäisenä, ylijääneet voi aina pakastaa/säilöä :)

Kuulostaa, että laitat nimenomaan itseäsi varten. Moni pullukka on ihan feeder omalle lapselleen. Tolla tarjoilulla on lapsilla mahat sekaisin ja huono olo. Ihan hyvä olisi vähän ujuttaa ruokasampaakin samalla sisään.

Noista tulee tosi paha olo. Itse pyrkisin jonkinlaiseen tasapainoon, että lapsilla olisi hyvä olo vielä lähtiessäkin, eikä päivä mene oksentaessa. Ehkä lisäisin itse tehtyjä kolmioleipiä parilla eri täytteellä tai pieniä pizzapaloja jos tuntuu, että olisi houkuttelevampia, ja karsisin ehdottomasti osan noista makeista. Sitä helposti ajattelee, että lapset tahtovat vain ahmia mahan täyteen imellyyksiä, mutta imelän jälkeen voi tulla tosi paha olo lapsellekin, etenkin, kun mukana on vaahtokarkkeja, jotka aiheuttavat monille lapsille ihan oksennusällön. Silloin lapsi itsekin hakee suuhunsa jotain ruokaisampaa. Riippuu vähän siitäkin, kuinka pitkät juhlat on kyseessä. Parin tunnin pippaloilta eivät kuulosta, kun on noin paljon tarjottavaa.

Tuleeko vieraita paljonkin? Mokkapalat ja kahden eri sortin muffinssit on mun mielestä aika paljon karkkien ja keksien lisäksi. Tekisin yhdenlaisia muffinsseja mokkapalojen kaveriksi. Ja jos juhlat on esim. koulun jälkeen, joku ruokaisa juttu olisi hyvä, eli esim. ne coctailpiirakat tai pasteijat tai lihapullat.

[QUOTE="vieras";27924525]Tuleeko vieraita paljonkin? Mokkapalat ja kahden eri sortin muffinssit on mun mielestä aika paljon karkkien ja keksien lisäksi. Tekisin yhdenlaisia muffinsseja mokkapalojen kaveriksi. Ja jos juhlat on esim. koulun jälkeen, joku ruokaisa juttu olisi hyvä, eli esim. ne coctailpiirakat tai pasteijat tai lihapullat.[/QUOTE]

kaikki siis lapsia ja yhteensä 10 lasta syömässä :)
voisin jättää toiset muffinsit pois ja laittaa mokkapalaa. juhlat ovat viikonloppuna, iltapäivällä, ruokailun jälkeen siis.

Hieman kummalta tuntuu ajatus, että lapset menisivät synttäreille ahmimaan itsensä oksennuskuntoon. Ja se olisi vielä tarjoajan vika?

Kai lapsetkin osaavat arvioida syömistään sen verran?

Kivan monipuolinen tarjoilu makeiden herkkujen osalta, mutta puuttuu ehkä pari suolaista ruokaisaa vaihtoehtoa. Karjalanpiirakat, pitsa tai vaikka kinkkupiirakka? Kurkku- ja porkkanatikkuja ja niiden kaveriksi dippiä?

Ei synttäriherkkujen terveellisiä tarvi olla, mutta olisi hyvä saada mahaan muutakin kuin sokeria, niin jaksaa paremmin koko päivän. :)

[QUOTE="Vieras";27924729]Hieman kummalta tuntuu ajatus, että lapset menisivät synttäreille ahmimaan itsensä oksennuskuntoon. Ja se olisi vielä tarjoajan vika?

Kai lapsetkin osaavat arvioida syömistään sen verran?[/QUOTE]

Jos ajatellaan ensin aikuisen kannalta. Meillä syödään makeaa sen verran rajoitetusti, että tulen todella pahoinvoivaksi jos otan yhtään enempää kuin yhden kakunpalan. Vanhin lapseni söi tuttavaperheen luona vieraillessa kolme Domino-keksiä (niitä alkuperäisiä Dominoita) ja alkoi valittaa pahoinvointia. Pojan teki kyllä mieli syödä, muttei vaan saanut enää alas - joten siis ainakin meidän lapsi kaipaisi makean tasapainoksi jotain muutakin suolaista kuin sipsejä, joita ei myöskään pysty kovin paljon kerralla syömään. Nuorempi lapseni sen sijaan sai isältään pussin vaahtokarkkeja (Väiski-vaahtiksia), eikä syönyt niistä puoliakaan, kun meni vessaan oksentamaan. Ajatus siitä, että synttäreillä on noin paljon makeaa, muttei mitään ruokaista tasapainottamassa, on minusta kyllä puute tarjoilussa.

Mutta se mikä tässä nyt on tärkeä pointti on se, että aloituksessa kysyttiin mielipidettä tarjoilusta, minä annoin oman mielipiteeni. Miksi kysytään, jos sitten ei hyväksytä myös parannusehdotuksia?

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä