Lapsen kaverin luona ei tarjota välipalaa

• Viestiketjun aloittaja vieras2
  • Ensimmäinen viesti
Mä kyllä kannustan lapsiani syömään välipalaa, sillä koulussa syövät aika aikaisin ja tiedän, etteivät kyllä päivittäin syö siellä siten, että se kattaisi riittävästi osaltaan päivän energiansaannista. Meillä syödään päivällinen usein vasta siinä klo 18,joten jos koulussa syö kasvissoskeiton klo 11, ehtii ennen klo 18.00 tulla nälkä. Yläastelaisella on koulussa välipalamyyntikin ja mukaan saa ottaa eväitä välipalaksi kouluun.

äetee
[QUOTE="anis";29704989]Meillä ei syödä leipää, joten en toivo kenenkään sitä lapsilleni syöttävän.[/QUOTE]

Joo, ei kouluikäisiä enää syötetä. Ne syö jo ihan itse.

äetee
[QUOTE="anis";29705043]Ja tällä yrität todistaa todellisen nerokkuutesi?[/QUOTE]

En, vaan sen, että kouluikäisen pitää tietää saako hän syödä leipää tai ylipäätään välipalaa kaverilla. Ei näitä enää syötetä.

Ihmiset todellakin todellakin todellakin on erilaisia. Eipä tulisi mieleenikään olla tarjoamatta lapsen kavereille tai omille kavereilleni jotain purtavaa... Toki kysyn pienempien (omani 5 v) kohdalla vanhemmilta, sopiiko ruokailla meillä (jos vaikka kahden tunninkin vierailuun ajoittuu meidän ruokailumme) ja onko allergioita. Laitatteko te lapsen kaverin odottelemaan olkkariin ja syötte itse?

viers
Ihmiset todellakin todellakin todellakin on erilaisia. Eipä tulisi mieleenikään olla tarjoamatta lapsen kavereille tai omille kavereilleni jotain purtavaa... Toki kysyn pienempien (omani 5 v) kohdalla vanhemmilta, sopiiko ruokailla meillä (jos vaikka kahden tunninkin vierailuun ajoittuu meidän ruokailumme) ja onko allergioita. Laitatteko te lapsen kaverin odottelemaan olkkariin ja syötte itse?
Kyllä laitetaan kaverit siksi aikaa lastenhuoneeseen odottamaan kun syömme perheen kesken. Omaan kotiin voi myös lähteä jos ei huvita odotella.

Taloutemme on niin kireällä ettei valitettavasti ole varaa tarjota mitään syötävää yhdellekään ylimääräiselle.

Vieeras
Laitetaan menemään omaan kotiin sadan metrin päähän. Saa olla oma perhe keskenään edes pienen hetken päivän aikana.

"anis"
Niinhän kärjistetysti narkkarinkin pitäisi tietää, ettei saisi vetää aineita. Viljat ja sokeri aiheuttaa riippuvuutta, niistä on vaikea kieltäytyä. Annatko lapsilleni myös huumausaineita, alkoholia ja tupakkaa, koska "kyllä kouluikäisen pitäisi jo tietää mitä saa ottaa"?

"vierailija"
Minä en tarjoa juuri koskaan välipalaa, juuri sen takia etten halua että kukaan alkaa suunnilleen asumaan meillä aamusta iltaan. Meillä on aina joku lapsi kylässä, välillä saattaa olla iso ryhmäkin ja päätin jo vuosia sitten että jokainen syököön kotonansa. Omat lapset on kylässä max 3 h ja sitten kotiin, kaveri saa tulla usein mukana. Ap.n tapauksessa sentään lapset vaihtelevat, mutta omilla lapsilla on kavereita jotka tulevat aina meille ja eivät lähde millään pois ja yksi menee ilman lupaa jääkaapillekin.

:-/
Miksi ei jokainen huolehdi omista lapsistaan ja niiden tarpeista. Kyllä mä välipalaa antaisin, ei siinä mitään. MUTTA en todelakaan olettaisi koskaan, että sellaista joka paikassa tarjoiltaisi. Mun lapsuudessa ei meillä ollut rahaa edes siihen omaan ruokaan niin olisipa ollut kurja jos kaverit olisivat syöneet väkisin meillä vähät ruuat. Äitini olisi murtunut.
Eli mun sanoma on, että älkää koskaan olettako, että ihmisillä on varaa ruokkia muidenkin lapsia.

äetee
[QUOTE="anis";29705085]Niinhän kärjistetysti narkkarinkin pitäisi tietää, ettei saisi vetää aineita. Viljat ja sokeri aiheuttaa riippuvuutta, niistä on vaikea kieltäytyä. Annatko lapsilleni myös huumausaineita, alkoholia ja tupakkaa, koska "kyllä kouluikäisen pitäisi jo tietää mitä saa ottaa"?[/QUOTE]

No, teillähän tätä riippuvuutta ei ole, kun viljaa ja sokeria ei syödä. Eli kieltäytyminen on ihan iisiä. Surullista verrata leipää alkoholiin. Toinen on ihan lapsillekin tarkoitettu, toinen taas laiton alle 18v. Tämä kommentti oli mielestäni ylipäätään aika surkea vertaus.
Minkä ikäisenä sun lapses pitäs osata tehdä omia valintoja vai ilmoitatko yläasteellekin, että meidän lapsille ei sitten tarjota leipää?

missä yhteisöllisyys
Jotenkin tulee mieleen tällaisia keskusteluja lukiessa, että miksi ette tutustu lastenne kavereiden vanhempiin? Lapsenne luuhaa tuntitolkulla jossain, mistä ette tiedä juuri mitään. Joo ehkä osoitteen, lapsiluvun ja kaverin nimen. Miksi ette ota selvää, KENEN luona lapsenne aikaa viettää? Soita/viesti ja sovi asioista. "Hei, Marjaana tässä, Lellipetterin äiti. Mitä mieltä oot näistä kyläilyhommista, mikä sinusta olisi sopiva aika? Entä välipala, tarjotaanko vuorotellen, syöttekö edes välipalaa, laitetaanko eväät? Entäs haluaisitko tulla käymään kahvilla torstaina?"

Vaan eihän se.. Teininä sit vaan toivotaan, ettei se nyt olisi ainakaan kylmissään ulkona, ku kotona ei oo näkynyt..

• Tykkää
Reactions: Owl
äetee
Voi luoja että ihmiset voi suhtautua tunteella välipalan tarjoamiseen, tarjoamatta jättämiseen ja välipalan laatuun!
Mä niin haluaisin tietää missä näitä ihmisiä on ja onko nämä todellisia. Itse asun täällä rentojen ihmisten idässä enkä ole koskaan livenä törmännyt äitiin, joka olis vetänyt kilarit siitä, että olen tarjonnut välipalaksi koululaisille lettuja perjantaina koulun jälkeen. Kai ne on kiehuneet takana päin. Päästäneet kuitenkin lapsensa meille seuraavallakin kerralla. Itselle on aina ollut selviö, että niille tarjotaan, jotka on paikalla. Osa syö ja osa ei.

"jaa-a"
Meillä on aina saaneet kaverit välipalaa. Nyt lasten ollessa jo murrosiässä sen huomaa. Tietävät tulla meille. Se on vain hyvä, tiedänpä missä lapseni ovat ja kenen kanssa. Tosin nykyään en enää ruokaa heille tee juurikaan itse, vaan laitan pojat itse kokkaamaan ja leipomaan :)

"hippu"
Päivällinen on meillä ja monella muulla työssäkäyvällä perheellä joskus se ainoa hetki päivästä, kun koko sakki on koossa samaan aikaan, joten se on meille tärkeä hetki päivästä. En tahdo kaverin lapsia siihen mukaan, eikä muut perheenjäsenet myöskään, sillä me tykkäämme jutella paljon ns. perheasioista, päivän kulusta yms. mitä nyt mielessä onkaan ja kaikille ei ole mukavaa jutella niistä kun vieras lapsi nököttää vieressä.

Meillä on tapana soittaa oma lapsi kotiin, kun on ruuan tai välipalan aika. En toivo syövän muualla, koska sitten ei maistu ruoka kotona ja toisaalta haluan että lapsen kavereiden perheissä saavat viettää sen hetken keskenänsä kuten mekin.
Joskus ärsyttää kun lapsi kyläilee kaverilla, missä ovat aina jotain keksiä, pullaa tms. vetäneet napaansa. Meillä kun on sellainen ajatusmaailma, että herkut ei kuulu arkipäiviin vaan viikonloppuihin, paitsi tietysti poikkeustilanteissa, mutta kun jollain kaverilla niitä lapset syö lähes päivittäin eikä lapsi niistä tietenkään osaa kieltäytyä..

"Maria"
Meidän 2-luokkalaisella kouluruoka on klo 10.30-11.00
Koulu päättyy joko klo 12 tai klo 13
Klo 14 olen ohjeistanut ottamaan välipalaa ( yleensä leipää ja hedelmää)
Ja TODELLAKIN tarjoaa myös meillä oleville kavereilleen
Ja on onneksi saanut jotain suuhunsa kavereillaan
Tulen itse kotiin vasta 16.30 ja ruoka on n klo 17 joten todellakin Se 6 tuntia tulisi ruokaväliksi ilman välipalaa.
Ja Se on ihan liian pitkä aika Se...

"vieraana"
Miksi pitää mennä suoraan koulusta kaverille ja oletataan, että kaverilla tarjotaan syömiset? Eikö olisi paljon järkevämpää mennä ensin kotiin, syödä välipala ja tehdä läksyt ja sitten vasta kaverille?
En minä ainakaan tykkäisi, että meille tultaisiin moneksi tunniksi syömättä notkumaan ja jos perheessä vielä pieni vauva, niin johan olisi meininkiä. Hoidetaan siinä samalla vieraat kuin omatkin vai?

[QUOTE="vieraana";29705493]Miksi pitää mennä suoraan koulusta kaverille ja oletataan, että kaverilla tarjotaan syömiset? Eikö olisi paljon järkevämpää mennä ensin kotiin, syödä välipala ja tehdä läksyt ja sitten vasta kaverille?
En minä ainakaan tykkäisi, että meille tultaisiin moneksi tunniksi syömättä notkumaan ja jos perheessä vielä pieni vauva, niin johan olisi meininkiä. Hoidetaan siinä samalla vieraat kuin omatkin vai?[/QUOTE]

No miksi lapsi ei saa hengata ja leikkiä kavereidensa kanssa? Etkö halua vanhempana tukea lapsen sosiaalisuutta? Aivan sama joku välipala, ei maksa yhtään mitään :D Naurettavaa valittaa noin mitättömästä asiasta.

Yhteistyössä