lapsen hustaanotto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Raisa

Vieras
Parisuhteemme ja lähes koko elämämme on nyt koetuksella toden teolla omien töppäilyjemme takia.1-vuotias poikamme on huostaanotto uhan alla.Asia selvinnee maanantaina,kun on aika varattu sos.toimistoon.Jokainen voi varmaan kuvitella mitkä on fiilikset tällä hetkellä...poika on kuitenkin hyvin hoidettu kaikesta huolimata,vaikka välillä on otettukkin olutta.Minä vähemmäm,mies hieman enemmän.Yleensä olen juonut olueni vasta lapsen nukkuessa ja vain muutaman pullon.Mutta sos.toimisto ei usko eikä luota siihen.jatkuukohan elämä vielä,en tiedä...

Ei keneltäkään lapsia huostaanoteta jos nauttii muutaman oluen illalla lapsen jo nukkuessa niinkuin kirjoitit.Tässä maassa jouduttaisiin varmaan lapset noilla perusteilla ottamaan pois melko monelta.Se on hyvä jos sosiaalihuollon työntekijät tarkistavat,että lapsella on hyvä olla kotonaan.Saa ruuan,vaatteet ja ennenkaikkea rakkautta ja turvallisuutta.Että saa hyvät eväät elämäänsä.Jos olet nyt havahtunut huomaamaan mitä saatat menettää ja haluat taistella lapsesi hyvän elämän puolesta niin olet voiton puolella.Viinalle ei kannata antaa liian suurta valtaa,vaan jos tuntuu ettei sitä osaa ottaa kohtuudella niin parasta olisi lopettaa sen ottaminen kokonaan.Sinulla on nyt puntarissa lapsesi ja toisella puolella viina.Kumpi on tärkeämpi?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.04.2005 klo 06:53 karpalo kirjoitti:
Ei keneltäkään lapsia huostaanoteta jos nauttii muutaman oluen illalla lapsen jo nukkuessa niinkuin kirjoitit.Tässä maassa jouduttaisiin varmaan lapset noilla perusteilla ottamaan pois melko monelta.Se on hyvä jos sosiaalihuollon työntekijät tarkistavat,että lapsella on hyvä olla kotonaan.Saa ruuan,vaatteet ja ennenkaikkea rakkautta ja turvallisuutta.Että saa hyvät eväät elämäänsä.Jos olet nyt havahtunut huomaamaan mitä saatat menettää ja haluat taistella lapsesi hyvän elämän puolesta niin olet voiton puolella.Viinalle ei kannata antaa liian suurta valtaa,vaan jos tuntuu ettei sitä osaa ottaa kohtuudella niin parasta olisi lopettaa sen ottaminen kokonaan.Sinulla on nyt puntarissa lapsesi ja toisella puolella viina.Kumpi on tärkeämpi?

peesi.
Meillä käytetään paljon alkoholia, siis usein, mutta EI KOSKAAN lapsen aikana humalaa, ei edes niin että lapsi nukkuu. Hyvin usein juodaan illalla yksi viinilasillinen tai yksi olut tms. ja joskus saunan jälkeen parikin, mutta ei humalaan. Se on mielestäni edesvastuutonta. Ja kuten edellinen kirjoitti, eipä ole meilläkään sosiaalitädit ovella käyneet, eli kyllä sitä viinaa pitää ottaa ihan kunnolla että tuohon pisteeseen ajaudutaan :'(

Moni vanhempi ottaa yhden tai kaksi olutta esim.saunan jälkeen ja se ei kyllä ole syy huostaanottoon.Taitaa olla tapauksessanne kyse myös jostain muusta.Jonkin painavamman syyn takia on moiseen tilanteeseen tultu.
Huostaanottoja on monenlaisia.Esim.lapsi asuu kotona,mutta on silti huostassa.Sijaisperheessä,lastenkodissa jne.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.04.2005 klo 14:08 Raisa kirjoitti:
Parisuhteemme ja lähes koko elämämme on nyt koetuksella toden teolla omien töppäilyjemme takia.1-vuotias poikamme on huostaanotto uhan alla.Asia selvinnee maanantaina,kun on aika varattu sos.toimistoon.Jokainen voi varmaan kuvitella mitkä on fiilikset tällä hetkellä...poika on kuitenkin hyvin hoidettu kaikesta huolimata,vaikka välillä on otettukkin olutta.Minä vähemmäm,mies hieman enemmän.Yleensä olen juonut olueni vasta lapsen nukkuessa ja vain muutaman pullon.Mutta sos.toimisto ei usko eikä luota siihen.jatkuukohan elämä vielä,en tiedä...
Itse olen lapsuuden viettänyt perheessä jossa isä käytti runsaasti alkoholia ja äiti vähemmän ,"huolehti" meistä lapsista kun isä joi. Me tietenkin "nukuimme" ja kuuntelimme kuinka ääni kohoaa humaltumisen myötä mutta emme uskaltaneet tulla pois huoneistamme. Pelkäsin että äidille ja isälle tulee riitaa niinkuin usein humalassa tuli. Kärsin tilanteesta suunnattomasti ja vasta aikuisena olen käsittänyt kuinka vastuuttomia vanhempani olivat.

Neuvo teille että jos on pakko juoda viekää lapset hoitoon siihen saakka kunnes olette selviä. ÄLKÄÄ JUOKO LASTEN NÄHDEN TAI KUN LAPSET NUKKUU ITSEÄNNE HUMALAAN TAI OMASTA MIELESTÄNNE EDES VÄHÄN.Lapsi kyllä ymmärtää ja kuulee että jotain pahaa on tekeillä ei vaan ymmärrä mitä.Jos on varaa juoda on myös varaa kustantaa lapselle kunnon hoitopaikka.

Minä olen kanssa nk.alkoholiperheestä lähtöisin... muistan vieläkin ne viikonloput kun isäni joi ja huusi ja haukkui äitiäni (koskaan ei lyönyt...onneksi )

Ei meillä kyllä ketään sosiaalitätejä käynyt vaikka tiedän tasan tarkkaan et oltii usein kotona vain me sisarukset keskenään... tosin vanhin oli meitä 12 v vanhempi!!! Äitini ei siis juonut mutta joutui vahtimaan isäämme kylillä, meidät huoletta kyllä jätti siskojemme hoitoon!!

Mutta nyt olen itse äiti, ja en halua/ei edes tee mieli juoda kotona!!! saunakaljan saatan ottaa..vain sen yhden!!! Ja jos mun tekee mieli ottaa kunnolla..silloin lapsille hoitopaikka ja menen juomaan pois kotooltani!!! Ja lapset takaisin kotiin kun olemme selviä!!!

Hyviä kommentteja olete antaneet,hyvä niin.En voi puolustaa tekojani.Mutta usein kävi niin että mies lähti reissuilleen viik.loppuisin ja minä jäin tietysti pojan kaa kotiin.Silloin tuli otettua muutama olut pieneen hatutukseen.Ja jos otin enemmän lapsella oli hoitopaikka.

Hienoa, että haluatte ilmeisesti yhdessä kumpikin muuttaa tilanteen. Ja toivottavasti kuuri auttaa.
Näistä kahdesta eri viestiketjusta saa kuitenkin ristiriitaisen kuvan tilanteesta. Toisessa viestissäsi puhuit mielestäni enemmästäkin kuin "muutamasta". Jos toteat, että "retkahditte välillä", niin eikö silloin ole kysymys vähän muusta kuin muutamasta? En halua saarnata ja olen pahoillani, jos tulkitsen väärin.
Joka tapauksessa: lapsen ei ole hyvä olla kodissa, jossa vaikka vain toisella vanhemmista on alkoholiongelma.Et maininnut lapsesi ikää (tai sitten en huomannut?), mutta ehkäpä väliaikainen huostaanotto voi olla oikea ratkaisu tässä tilanteessa. Jos olette kumpikin todella halukkaita ratkaisemaan ongelman, niin ehkä pystytte rakentamaan uuden, ehjemmän suhteen lapseenne, kun omat ongelmanne on ratkaistu.
Jaksamista ja iiiiso
:hug:

Olen myös lasisen lapsuuden elänyt.

Jättänyt syvät haavat, erittäin syvät.

Nyt kun itse olen äiti, kritikisoin oman äitini tapaa miten on minua kohdellut ja pitänyt viinan tärkeys järjestyksessä minun edelläni. Olen kuunnellut tappeluja, hakkaamisia, riitoja ja huoritteluja, kiltisti vain peiton alla, pieni lapsi peloissaan. Ikinä, en ikinä omia lapsiani siihen pelkoon aseta!!!

Lapsi kasvaa ja muistaa.

Säälin lastasi ja sinua.

En kommentoi tuota muuten kuin että älä sano että lapsi on hyvin hoidettu.Ei hän ole,jos tilanne on mennyt siihen pisteeseen että huostaanotto edessä.Ei tarpeeksi hyvin,ei minun mittapuuni mukaan.

Kyllä vain lapsi oli kotona erittäin hyvin hoidettu.Meistä vaan tehtiin täysin perättömiäkin lastensuojeluilmoituksia,joita sos.toimisto uskoi ilman että asioiden paikkaasa pitävyyttä tarkastettiin millään lailla.Kaksi ilmoitusta oli täysin aiheellisia,joista toisen tein itse hakeakseni apua lapselleni ja itselleni.Mutta sitä en kyllä sillä hetkellä saanut...Virheitä olen varmaan elämässäni tehnyt,mutta lapseni olen aina kunnialla hoitanut.

Karpalo, Anne68 ja muut, jotka lähtee tuomitsemaan...

Jos teillä ei ole yhtään kannustavaa sanaa sanottavana Raisalle, niin parempi kun olette vaiti. Yrittäkää mielummin tukea vaikeaa tilannetta ja ymmärtäkää, että alkoholistille tuollainen suunsoitto on kohtalokasta.

Ajattelisitte edes sitä pientä yksvuotiasta, joka tarvitsee vanhempiansa selväpäisinä. Raisalla ja hänen miehellään on mahdollisuus tehdä muutos tilanteeseen. Nujertaminen ei hyödytä tässäkään tilnateessa mitään. VARMASTI Raisalla on paska omatunto ja tietää tekevänsä väärin ilman, että te sen jokainen erikseen hänelle kerrotte!

Raisalle kaikkea hyvää ja voimia :flower: Sinulla on vielä mahdollisuus, käytä se :hug:

Kiitokset Yanita ja Vierailija.Kyllä tässä enemmän tukea tarvitaan kuin tuomitsemista.Varmasti olemme jo tuomiomme saaneet.Mutta Nyt tuntuu suht hyvältä Kolmas viikko raittiina molemmat.Ja mikä parasta poika pääsee Viik .loppu lomalle la-su.Eli saa olla yhden yön kotona.Olemme sentään saaneet sos.toimiston kanssa luottamusta aikaan´Tästä vaan on yritettävä eteenpäin...

ihana kuulla kuulumisiasi Raisa. todellakin tuo että lapsenne on tulossa nyt yöksi kertoo että luottamusta alkaa rakentumaan. sitkeitä ja päättäväisiä olette olleet. onnittelut :flower:

alalla töitä tekevänä minua rupesi kiinnostamaan mistä olet nyt saanut voimia ehkä elämäsi suurimpaan taisteluun? onko mielitekoja tai kovia juomahimoja tullut ja miten olet niistä selviytynyt?
tsemppiä.

Vihdoin ja viimein kerkeän vastata Tupulle(ja muillekkin)Olen ollu pojan luona niin paljon että en kerkee käydä kotona kuin kääntymässä.Pahoja juomahimoja ei ole ollut.Tai jos on tehny mieli kaljaa olen lähtenyt tekemään pitkän kävelylenkin.Unohtuu viinanhimot raittiissa ilmassa.Poja takia on jaksettava vaan taistella ,on se senverran suloinen veitikka.saatiin muuten sellainen ilonen uutinen,että poika pääsee joka viikon loppu kotiin yhdeksi yöksi.Raskastahan tämä kuitenkin jokatapauksessa on.Eilenkin itkin itseni uneen.kun tuntu niin pahalta jättää poika sinne illallaTäytyy vaan yrittää jaksaa päivä kerrallaann eteenpäin.....

Vihdoin ja viimein kerkeän vastata Tupulle(ja muillekkin)Olen ollu pojan luona niin paljon että en kerkee käydä kotona kuin kääntymässä.Pahoja juomahimoja ei ole ollut.Tai jos on tehny mieli kaljaa olen lähtenyt tekemään pitkän kävelylenkin.Unohtuu viinanhimot raittiissa ilmassa.Poja takia on jaksettava vaan taistella ,on se senverran suloinen veitikka.saatiin muuten sellainen ilonen uutinen,että poika pääsee joka viikon loppu kotiin yhdeksi yöksi.Raskastahan tämä kuitenkin jokatapauksessa on.Eilenkin itkin itseni uneen.kun tuntu niin pahalta jättää poika sinne illallaTäytyy vaan yrittää jaksaa päivä kerrallaann eteenpäin.....

Paljon voimia ja raittiita päiviä. Jaksa vaan taistella viinaa vastaan, se palkitaan kyllä. Ja kun kerran jo pojan saatte aina kerran vkossa yöksi kotiin saatte niin kyllä henkilökuntakin on jo huomannut että teihin voi luottaa.

Voimia ja jaksamista sinulle Raisa. Tiedän, miltä sinusta tuntuu. Taistele lapsestasi ja ennenkaikke katso, mitä voisit tehdä että vakuutat ne sossutantat. Pyydä luettavaksi kaikki paperit teidän perheestä, voit yllättyä, sillä heillä saattaa olla aika erilainen kuva teistä, kuin mitä on todellisuus.
Ja pää kestää kyllä...vaikka sekaisin meneekin vähäksi aikaa.

Kyllä molemmat ollaan oltu kohta kuukausi juomatta ja aiotaan jatkaa samoilla linjoilla.Mut nyt iskee väsymys .Tultiin äsken vasta pojan luota pyöräillen kotia.eiku suihkuun ja nukkumaan.Kirjoittelen taas kuulumisia joku päivä jahka ennätän.Ja kiitokset kaikille tuestanne ,sekin auttaa aina paremmin jaksamaan.

Yhteistyössä