Lapsen hautajaisvaatteet.

Mun ukki kuoli tiistaina. :'( Ja minä en ole ollut hautajaisissa kuin joskus lapsena, eli ei mitään kokemusta tuosta vaatetuspuolesta, ainakaan että mitä laittaisi 2½v pojalle päälle!? Tarviiko lapselle olla mustaa vai voiko laittaa esim. beiget siistit "juhlahousut" ja tummansinisen kaulus t-paidan?
 
kaikkea kummaa sitä näkeekin
Lapsella ei käytetä mustaa vaan sen sijasta esim. tummansinistä tai muuta tummaa.

Arvokkainta (enkä nyt tarkoita tässä rahaa) päälle mitä vaan löytyy. Eiköhän tuo ehdottamasi ole ihan ok jos vaan sointuvat yhteen.
 
voih
Otan osaa. Ei lapsella mun mielestä tarvii olla mustaa, mut hillityt ja juhlavat vaatteet. Joku neutraali väri käy myös. Ei siis punaista tai keltaista, vaan jotain hillitympää.
 
:hug: otan osaa.


Lapsilla riittää että on siistit ja yksinkertaiset vaatteet, ei rimssuja ja röyhelöitä tms (ja tuskin pojilla niitä oliskaan ;) )
Ei tarvi olla mustaa kiireestä kantapäähän- lapset saa olla lapsia.


Isomamma haudataan huomenna, poika 3 v laittaa päälleen tummansiniset suorat housut, valkoisen kauluspaidan ja grafiitinharmaan liivin.
Tyttö 6 v laittaa mustat suorat housut ja valkoisen paitapuseron.
 
osanotto
meillä oli poika just kolme täyttänyt kun oli minun pappani hautajaiset. Päällä oli beiget housut, tummansininen slipari ja vaalea paita. Ei ollut mitenkään huono vaatetus hautajaisiin. Samanlaiselta kuulostaa tuo sinun esityksesi. -Hyin kelpaa!!
 
..
Riippuu vainajasta ja suvusta. Meillä lapsi oli noin 3-vuotiaana hautajaisissa ja koska vainaja oli kuollut nuorehkona sairauteen ja oli hyvin iloinen ihminen, suositteli pappi että lapsilla olisi jotain vaaleata ja mukavaa päällä. Sanoi, että lapset tuovat iloa ja valoa surun keskelle. Pojalla taisi olla jotain vaaleansinistä, beigeä jne. päällä ja kiersi sylistä syliin.

Jos vainaja oli hyvin iäkäs ja jos suku on erittäin konservatiivista, niin sitten hankkisin lapselle jotain tummansinistä päälle.
 
Kiitoksia kaikille vastaukista ja osanotoista. Eli mennään varmasti tuolla vaatetuksella sitten mitä ajattelinkin, pitää vaan varmasti jotain vaihtovaatetta vielä varata mukaan kun siellä on ruokailu ja myöskin kahvit, ja tuo poika on sellainen sottapytty.
 
+
mä en veisi tuon ikäistä sinne surun keskelle,on niin pieni vielä ettei ymmärrä miksi kaikki itkee ja on surullisia.vanhempana vasta ottaisin mukaan,samalla saisin surra rauhassa ajattelematta lastani koko ajan miltä siitä tuo tuntuu
 
Meillä oli juuri pari kk mummini hautajaiset. Poika oli tuolloin hiukan vajaa 4v. Päällä oli tummanharmaat, uudet farkut ja musta paitapusero, jossa hopea- ja harmaalangalla raitoja. Sekä mustat nahkakengät.

Sinun asuvalintasi kuulostaa hyvälle, mä vaan tykkäsin pukea myös lapset mahdollisimman mustiin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja +:
mä en veisi tuon ikäistä sinne surun keskelle,on niin pieni vielä ettei ymmärrä miksi kaikki itkee ja on surullisia.vanhempana vasta ottaisin mukaan,samalla saisin surra rauhassa ajattelematta lastani koko ajan miltä siitä tuo tuntuu
Meidän suvussa on hyvin paljon pieniä lapsia ja herättäisi varmasti suurta ihmetystä jos me ei otettaisi omaa lastamme mukaan. Mies kyllä ehdotti että hän sitten hoitaa enimmäkseen poikaa siellä hautajaisissa, kun se tuskin jaksaa istua muistotilaisuudessa paikoillaan, niin hän voi mennä vaikka ulos pojan kanssa jos siltä tuntuu.
 
Mm
Alkuperäinen kirjoittaja +:
mä en veisi tuon ikäistä sinne surun keskelle,on niin pieni vielä ettei ymmärrä miksi kaikki itkee ja on surullisia.vanhempana vasta ottaisin mukaan,samalla saisin surra rauhassa ajattelematta lastani koko ajan miltä siitä tuo tuntuu
Lapset mukaan kaikkialle on ollut meillä sääntönä ja sen mukaan on eletty ellei esim. häissä ole erikseen pyydetty, että lapset jää pois. Elämä on elämää ja sitä pitää elää alusta saakka. Ei lapset välitä siitä mitä ne ei ymmärrä ja sen mitä ne ymmärtää, voi niille selittää.
 
+
Alkuperäinen kirjoittaja Mm:
Alkuperäinen kirjoittaja +:
mä en veisi tuon ikäistä sinne surun keskelle,on niin pieni vielä ettei ymmärrä miksi kaikki itkee ja on surullisia.vanhempana vasta ottaisin mukaan,samalla saisin surra rauhassa ajattelematta lastani koko ajan miltä siitä tuo tuntuu
Lapset mukaan kaikkialle on ollut meillä sääntönä ja sen mukaan on eletty ellei esim. häissä ole erikseen pyydetty, että lapset jää pois. Elämä on elämää ja sitä pitää elää alusta saakka. Ei lapset välitä siitä mitä ne ei ymmärrä ja sen mitä ne ymmärtää, voi niille selittää.
no harvemmin häissä on tuollainen suru kun hautajaisissa.kannattaa kertoa pojalle etukäteen surusta ja itkusta niin ei ole sitten niin hämillään siellä...voi reagoida monellakin tavalla -> raivarit
 
Alkuperäinen kirjoittaja +:
Alkuperäinen kirjoittaja Mm:
Alkuperäinen kirjoittaja +:
mä en veisi tuon ikäistä sinne surun keskelle,on niin pieni vielä ettei ymmärrä miksi kaikki itkee ja on surullisia.vanhempana vasta ottaisin mukaan,samalla saisin surra rauhassa ajattelematta lastani koko ajan miltä siitä tuo tuntuu
Lapset mukaan kaikkialle on ollut meillä sääntönä ja sen mukaan on eletty ellei esim. häissä ole erikseen pyydetty, että lapset jää pois. Elämä on elämää ja sitä pitää elää alusta saakka. Ei lapset välitä siitä mitä ne ei ymmärrä ja sen mitä ne ymmärtää, voi niille selittää.
no harvemmin häissä on tuollainen suru kun hautajaisissa.kannattaa kertoa pojalle etukäteen surusta ja itkusta niin ei ole sitten niin hämillään siellä...voi reagoida monellakin tavalla -> raivarit
On meillä juteltu tästä asiasta pojan kanssa, käytiin ukkia katsomassa sairaalassa monta kertaa silloin kun vielä eli, ja on puhuttu kuolemasta. Se on tietysti eriasia että kuinka paljon tuon ikäinen ymmärtää, mutta jotenkin tuntuu että ymmärtää loppupelissä yllättävän paljon.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Meillä oli juuri pari kk mummini hautajaiset. Poika oli tuolloin hiukan vajaa 4v. Päällä oli tummanharmaat, uudet farkut ja musta paitapusero, jossa hopea- ja harmaalangalla raitoja. Sekä mustat nahkakengät.

Sinun asuvalintasi kuulostaa hyvälle, mä vaan tykkäsin pukea myös lapset mahdollisimman mustiin..
Mä taas en ikipäivänä pukisi farkkuja hautajaisiin. En lapselle, itselleni tai kellekään meidän perheestä. Mieluummin vaaleat juhlahousut kuin mustat farkut

 

Yhteistyössä