TODELLA monet ton ikäiset kokeilee monia lajeja, ja sitten lopettaa. Yleensä joku laji sitten jää, tosin kaikki eivät edes halua harrastaa porukassa vaan esim. lukea/piirrellä/leikkiä kavereiden kanssa/käydä perheen kanssa uimassa...
Meillä (nyt 15v) ainoastaan yksi harrastus on jäljellä tuolta ekaluokalta, sellainen mistä itse piti.
Nyt 13v kokeili varmaan 10 harrastusta ja jäljellä 1 minkä aloitti ekaluokalta (lisäksi yksi muukin harrastus)
Nuorimmat vasta siinä vaiheessa että kokeilevat mitä ylipäätään on harrastaa.
Itse muistin lapsena kun halusin harrastaa tiettyä juttua, ostettiin välineet (eivät edes kovin kalliit, mutta kaippa siihen aikaan) ja olisin halunnut lopettaa mutta oli "pakko jatkaa", hirveä syyllisyys itsellä ja muistan miten paljon se harmitti. Vieläkään en pidä siitä lajista, koska se oli sillon pakollista.
Eli antaisin kokeilla ja lopettaa. Tietty voi sopia jonkun jutun, esim. että kun harrastus harmittaa niin kokeilee vielä 2-3 kertaa ja päättää sitten sen. Tai soittotunneista voi koittaa tehdä kivat, eli saa sinne hyvät eväät mukaan tai sen jälkeen käydään aina yhdessä lainaamassa kirjastosta kivoja kirjoja tai jätskilel tms. Muuten en siis lahjoisi harrastuksista mutta tietty soittotunnit on vähän erijuttu kun niihin liittyy opiskelua yms.
Yritän valita lapsille harrastuksia jotka on oikeasti kivoja, eikä tuo lisäpaineita. Ja tietty sen mukaan mistä on kiinnostunut. Noi harrastukset mitä isommilla on, on ns. mun valitsemia eli yhdessä lapsen kanssa katsottiin vaihtoehtoja ja itse koitin miettiä mistä tykkäisivät ja sopis luonteella tms. Eli voithan itsekin ajatella mistä uskot lapsen tykkäävään ja innostaa siihen, vaikka kavereilla olis eri jutut.