Lapsen harrastukset / ahdistus!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti kolmelle"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti kolmelle"

Vieras
Aina tulee tämä sama juttu. En halua enää harrastaa...vain partio on sellainen josta tätä valitusta ei tule. Nytkin taas soittotunneista, en mene enää....onko muilla tällaista? Mun tekee mieli vain lopettaa siltä soittotunnit, enkä enää järjestä mitään harrastusta, vaikka kuinka vinkuis että aloittaa jonkun. Rasittavaa. Ja esim tuo soittaminen on sujunut oikein hyvin, ei ole siitä kyse. Kyseessä 8-vuotias.

Keksi lapselle joku mukavampi harrastus. Monet tuon ikäiset tykkäävät enemmän yhteisöllisemmistä ja liikunnallisemmista harrastuksista eli sellaisista, joissa ollaan mukana jossain ryhmässä tai joukkuessa.

Ettei äiti nyt vaan tekisi niitä paineita pienelle lapselle ;)
Jos soittaminen ei nyt nappaa niin sovitte että käy siellä kauden loppuun mikäli sikäli sen olette siihen asti maksaneet ;)
Jos partio nappaa niin olkoot partiossa :)

Mun pojat ei oo koskaan harrastanu muuta ku VPK.toimintaa ja sählyä. Pienempi joskus pelas Hippo-liigassa futista, tai kävi niissä matseissa.
Muutettuamme toiselle paikkakunnalle jäi kaikki harrastukset.
EI kumpikaan halua harrastaa mitään eikä ees osais ettii mistään mitään.
Omalla pellolla ajelevat autoilla ja moottoripyörillä ja nyt huomenna mennään hakemaan sellanen pikku mönkijä niille.
Pojilla okää 16 ja 13

[QUOTE="vieras";28321561]Ettei äiti nyt vaan tekisi niitä paineita pienelle lapselle ;)
Jos soittaminen ei nyt nappaa niin sovitte että käy siellä kauden loppuun mikäli sikäli sen olette siihen asti maksaneet ;)
Jos partio nappaa niin olkoot partiossa :)[/QUOTE]

No kun ei oo napannut myöskään liikuntakerho tai jalkapallo. Mullehan olis helpompaa ettei harrastais mitään, mutta kun ite aina innostuu jostain uudesta mutta sitten parin kuukauden jälkeen alkaa tämä ettei halua enää.

TODELLA monet ton ikäiset kokeilee monia lajeja, ja sitten lopettaa. Yleensä joku laji sitten jää, tosin kaikki eivät edes halua harrastaa porukassa vaan esim. lukea/piirrellä/leikkiä kavereiden kanssa/käydä perheen kanssa uimassa...
Meillä (nyt 15v) ainoastaan yksi harrastus on jäljellä tuolta ekaluokalta, sellainen mistä itse piti.
Nyt 13v kokeili varmaan 10 harrastusta ja jäljellä 1 minkä aloitti ekaluokalta (lisäksi yksi muukin harrastus)
Nuorimmat vasta siinä vaiheessa että kokeilevat mitä ylipäätään on harrastaa.

Itse muistin lapsena kun halusin harrastaa tiettyä juttua, ostettiin välineet (eivät edes kovin kalliit, mutta kaippa siihen aikaan) ja olisin halunnut lopettaa mutta oli "pakko jatkaa", hirveä syyllisyys itsellä ja muistan miten paljon se harmitti. Vieläkään en pidä siitä lajista, koska se oli sillon pakollista.

Eli antaisin kokeilla ja lopettaa. Tietty voi sopia jonkun jutun, esim. että kun harrastus harmittaa niin kokeilee vielä 2-3 kertaa ja päättää sitten sen. Tai soittotunneista voi koittaa tehdä kivat, eli saa sinne hyvät eväät mukaan tai sen jälkeen käydään aina yhdessä lainaamassa kirjastosta kivoja kirjoja tai jätskilel tms. Muuten en siis lahjoisi harrastuksista mutta tietty soittotunnit on vähän erijuttu kun niihin liittyy opiskelua yms.

Yritän valita lapsille harrastuksia jotka on oikeasti kivoja, eikä tuo lisäpaineita. Ja tietty sen mukaan mistä on kiinnostunut. Noi harrastukset mitä isommilla on, on ns. mun valitsemia eli yhdessä lapsen kanssa katsottiin vaihtoehtoja ja itse koitin miettiä mistä tykkäisivät ja sopis luonteella tms. Eli voithan itsekin ajatella mistä uskot lapsen tykkäävään ja innostaa siihen, vaikka kavereilla olis eri jutut.

Meillä lopahti nyt tänä keväänä kuoroharrastus, 2 vuotta sitä kävi. Kuulemma pianonsoitto kiinnostaisi, ja sen kyllä näkee ulkoakinpäin olemuksesta, kun sai joululahjaksi sähköpianon ja on sillä soitellut. Vänkää, kun on molemmat kädet käytössä heti ja asento niinkuin oikealla pianistilla, vaikka ei ole saanut mitään tuntumaa siihen aiemmin. :D Kokeillaan sitten varmaan sitä, jos löytyy paikka missä saada opetusta.

Tiettyä pitkäjännitteisyyttä on kyllä opeteltukin. Street-tanssi, mitä on nyt halunnut jatkaa useamman vuoden, on keskellä viikkoa iltaisin ja välillä pitää vähän tsempittää lähtemään. Olen sanonut, että jos haluaa jatkaa harrastusta ja esiintyä, niin tunneilla pitää käydä.

No eihän sitä voi kuin kokeilemalla tietää, että tykkääkö jostain vai ei. Meillä pitää käydä maksettu kausi loppuun, sitten saa lopettaa. Näitä ovat olleet baletti ja taidekoulun tuotesuunnittelu. Partiota kävi monta vuotta, yläasteelle siirryttyään ei halunnut enää jatkaa sitä. Ratsastus on jäänyt, ja nyt Street Dance tuntuu kivalta ja jatkuvan ens kaudellakin.

Kivahan se on, että on mahdollisuus tutustua eri harrastuksiin, mutta pakottaa ei kyllä voi jatkamaan. Kuin sen maksetun kauden loppuun.

Yhteistyössä