Minulla oli lapsena samanlainen kaveri, joka pomotti ja manipuloi ja pölli leluja mutta silti oltiin niiiin hyviä ystäviä. Kaverilla oli yksinhuoltajaäiti eikä kovin mainiot kotiolot, eikä niitä rajojakaan. Jälkeenpäin harmittaa, että meidän kotona äiti nosti vierasta jalustalle ja piti minulle ja siskolleni tiukkoja kohteliaisuussääntöjä mutta ei kieltänyt kun kaverini sotki tavarani ja riehui ylikierroksilla. Kun sain kindermunasta hauskemman lelun kun ystäväni, niin tämä nappasi lelun taskuunsa ja juoksi äitinsä luo tyylillä "lähdetään kotiin! lähdetään jo!", eikä kummankaan äiti tehnyt mitään kun sanoin että kaveri X otti minun leluni! En ujona uskaltanut nostaa metakkaa kaverin äidin edessä, eikä minun äitini puuttunut asiaan koska ystävänikään äiti ei kiinnostunut. Jälkeenpäin äiti lohdutti minua, että ostetaan uusi suklaamuna, mutta eihän siitä samanlaista lelua tullut. Ja tuolloin olimme ala-asteella mutta vieläkin harmittaa! Ystäväni kotona häntä suosittiin ja olisin toivonut että minun kotonani äiti olisi edes auttanut (ja opettanut) minua pitämään puoliani korostavan vieraanvaraisuuden sijaan. Siskollani oli samanlainen ongelma päällepäsmäröivän ystävänsä kanssa. Kun sisko itki kotona ettei jaksa lähteä kaverille ennalta sovitusti leikkimään, oli äidistä aina hyvä idea että sisko huijaisi tulleensa kipeäksi (sen sijaan että epäkohteliaasti olisi sanonut ettei jaksa/halua). Empaattisuuteen ja kiltteyteen kasvattaminen on kaiken A ja O mutta joskus pitää myös olla ilkeä. Lapsen pitää tunteä että oma vanhempi on lapsensa puolella kun lapsi asettuu poikkiteloin vahvatahtoiselle ystävälleen ja missä oisi parempi paikka opetella arvostamaan itseään kuin kotona. Elämässä tulee tilanteita joissa joku yrittää itsevarmuudella ja epäkohteliaisuudella kävellä yli, eikä silloin ole hyvä taito osata jäädä jalkoihin. Lapsen pitää tuntea että ei ole ilkeätä pitää puolensa.
Pidä vain rohkeasti tasavertaiset säännöt. Ei ole tasavertaista että Tiina saa leikkiä kaikilla Maijan leluilla mutta ei toistepäin? Joko Tiina tuo teille vain leuluja joilla voi muutkin leikkiä tai Maijalla on oikeus päättää omilla leuluillansa leikkimisestä. Esim. teidän kotona saa kaikki leikkiä kaikilla (voit aivan hyvin sanoa sen Tiinalle ja jos silti tulee yksinoikeuslelun kanssa leikkimään, niin käskeä joko antaa Maijankin leikkiä tai viemään lelun pois). Tiinan kotona on omat sääntönsä ja jos Tiina saa päättää tavaroidensa leikkioikeudesta, saa Maijakin siellä päättää mukana tuoneistaan leluista.
Tavat pitää olla mutta maassa maan tavalla. Nyt oma lapsesi jää jalkoihin sinun epätasa-arvoisten reiluussääntöjesi takia.