Lapselle lähes samanlainen nimi edesmenneellä veljellään... aika karmaisevaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta ei ole outoa. Nimet antaa usein ihan eri vaikutelman vaikka olis vain yksi kirjain eri. Esim. Nella ja Nelli on minusta kaks ihan täysin eri nimeä. Antaa ihan eri vaikutelman nimen takana olevansta henkilöstä. Eihän Petrillä ja Petrallakaan ole mitään tekemistä keskenään.

Ja jos oli todella mieluinen nimi ja tavallaan pettymys, kun ei enää pääse sitä käyttämään, niin voihan valita hyvin samanlaisen nimen. Ei kai tuota edesmenneen veljen nimeä kauhean usein kuitenkaan arjessa käytetä.

Vielä huonompaa mielikuvitusta edustaa oma isoisäni joka antoi kolmelle pojalleen nimet Ari, Kari ja taas kerran Ari....

Ap.n kertomassa tapauksessa on varmasti perhe halunnut kunnioittaa kuolleen lapsen muistoa eikä mitenkään korvata häntä.

Nykyään ei varmaan noin yleensä käy, tosin ei pieniä lapsiakaan kuole niin usein kuin ennen.. Miehen sukupuuta katsellessa (1600-luvuille asti mennessä ) kun lapsia oli perheessä paljon ja pieniä kuollut usein, monelle oli annettu sama nimi kuin edesmenneelle lapselle.

A/O -ero ja I/A -ero ovat kyllä erilaisia ääntämisessä, jälkimmäinen tuo paljon isomman eron sanaan. Johtuu siitä, että A ja O ovat molemmat takavokaaleja, mutta I on etuvokaali - myös edeltävien kirjainten ääntäminen muuttuu hiukan.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Vielä huonompaa mielikuvitusta edustaa oma isoisäni joka antoi kolmelle pojalleen nimet Ari, Kari ja taas kerran Ari....

.

Nykyäänhän tämmönen ei oo enää mahdollista. Niin sanoo nimilaki.

Lapsilla oli eri äiti...tarkistaako ne nykyään edellistenkin liittojen lasten nimet?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuttavalta kuoli pieni lapsi. Lapsen nimi oli sanotaanko vaikka Juho. nyt perheessä on uusi vauva, ja tämä sai nimekseen Juha.

Minusta jotenkin outoa :(

Minusta ihan kaunis ajatus, tavallaan haluaa vaalia sen veljen muistoa johtamalla hänen nimestään nimi.

Olisiko sinusta karmaisevaa jos samassa perheessä olisi kaksi elävää lasta joiden nimet olisi Juha ja Juho?

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:

.

Nykyäänhän tämmönen ei oo enää mahdollista. Niin sanoo nimilaki.

Lapsilla oli eri äiti...tarkistaako ne nykyään edellistenkin liittojen lasten nimet?

En tommosessa tilanteessa tiedä, mutta jos on avioliitossa kuitenkin lapset syntyneet, niin silloin kai katsotaan.

Tiedän 60-luvulta yhden tapauksen, jossa nainen olisi halunnut antaa lapselleen tietyn nimen, mutta se ei käynyt, koska siskolla oli jo se nimi käytössä. Tämän naisen miehellä oli siis avioliiton ulkopuolella tunnustettu tytär, jolla oli jo sama nimi ja sitä ei voinut käyttää.

Mun isän veljel on samantapainen nimi kuin heidän 3-vuotiaana kuolleella veljellään. Heidän serkullaan on taas sama nimi kuin mummun kuolleilla kaksosilla oli esim. Juhani ja Jouni -> Jouni Juhani.

Minullapa vasta mielenkiintoinen yhteensattuma on nimittäin vanhempieni ensimmäinen lapsi kuoli aivan pikkuvauvana ja minä olen syntynyt samaisena päivänä tosin muutamia kymmeniä vuosia jälkeenpäin ja toinen nimenikin on edesmenneen isonsiskoni nimi :/

Mä käsitän, mitä ap tarkoitat. Minäkään en antaisi lapsille helposti keskenään sotkettavia nimiä, juuri kuten tuo Juho/Juha jne. Onhan ne eri nimet, mutta liian samanlaiset minun makuuni sisaruksille.

Alkuperäinen kirjoittaja Wanha-Rouva:
Minullapa vasta mielenkiintoinen yhteensattuma on nimittäin vanhempieni ensimmäinen lapsi kuoli aivan pikkuvauvana ja minä olen syntynyt samaisena päivänä tosin muutamia kymmeniä vuosia jälkeenpäin ja toinen nimenikin on edesmenneen isonsiskoni nimi :/

onko eka nimesikin sama? meinaan toinen nimi saa lain mukaan olla sama, muttei eka siis kutsumanimi.

Alkuperäinen kirjoittaja H:
A/O -ero ja I/A -ero ovat kyllä erilaisia ääntämisessä, jälkimmäinen tuo paljon isomman eron sanaan. Johtuu siitä, että A ja O ovat molemmat takavokaaleja, mutta I on etuvokaali - myös edeltävien kirjainten ääntäminen muuttuu hiukan.

esimerkit kehiin, tahdon kokeilla mutten keksi nimiä.

Yhteistyössä