Lantion löystyminen (kohtalotoverit auttakaa)

Lantion löystyminen (kohtalotoverit auttakaa)
Kaipaan kohtalotovereita ja vaivasta jo selvinneitä. Tällä hetkellä on hankala ajatella, että tästä voisi selvitä, mutta kai tästä voi.

Tilanne on siis tämä: Olen viikolla 27 raskaana ja kyseessä on toinen raskaus. Jo ekassa minulla oli lantion löystymistä, mutta oireet olivat vielä paljon lievempiä. Päivisin pystyin liikkumaan reippaastikin, ja oireet vaivasivat vain öisin. Nyt kivut alkoivat jo viikon 20 tietämillä ja pahenevat pahenemistaan. Si-kipu on minun ikuisuusvaivani muutenkin, joten sinänsä ei ole yllätys, että nämä lantiokivut kiusaavat juuri minua.

Tällä hetkellä selviän juuri ja juuri pakollisista kotitöistä ja esikoisen hoitamisesta kipujen kanssa, mutta mitään ylimääräistä ei kärsi tehdä (esim. siivouksessa keskityttävä olennaiseen, kävelyllä ei voi käydä jne.). Paljon täytyy vain istua, koska liikkuminen sattuu. Yöt ovat olleet tähän saakka vaihtelevia, mutta nyt näyttää pahasti siltä, että yöllinen jomotuskin on tullut jäädäkseen. Noin kolmen tunnin levon jälkeen asentoa täytyy vaihtaa jatkuvasti, eikä sekään kyllä merkittävästi auta. Kipu on onneksi sentään vielä lievempi toisella puolella. Yölliset vessareissut sujuvat hitaasti, koska tuntuu, että liikkeelle on hankala päästä.

Pelottaa, miten selviän loppuraskauden saati sitten kahden pienen kanssa, kun tämä vauva tulee (esikoinen 2 vuotta). Olen tottunut kuntoilemaan ja on todella raskasta, kun ei voi tehdä mitään. Toki on parempiakin päiviä, mutta kyllä niitä on ollut harvakseltaan viime aikoin. Särkylääkkeitä käytän vähän muutenkin enkä näin raskaana haluasi paljoa käyttää. Panadolia olen toki kokeillut, mutta se ei näihin kipuihin auta.

Nyt kaipaan siis tsemppausta niiltä, jotka todella kärsivät vaivasta kunnolla ja toivon saavani vastauksia myös niiltä, jotka vaivasta ovat selvinneet. Onko teillä mitään keinoja, kuinka voisin yrittää hillitä kipuja? Joitain liikkeitä tmv.? Aina en kyllä edes pysty liikkumaan...

 
Tsemppiä tuohon olotilaan :hug: Mulla oli vastaavaa kipua varmaan raskauden puolesta välistä saakka ja varmaan viikosta 25-28 jälkeen oli todella tuskaa koittaa istua tai kävellä tai edes maata sängyssä. Eihän sitä pystynyt loppujen lopuksi olemaan edes töissäkään kun ei sinne kerta kaikkiaan päässyt millään. Sairaslomalle jäin noin kuukausi ennen äitiyslomaa :ashamed: Mä liikuin kanssa ihan aktiivisesti ennen raskautta, eli ihan huonosta lihaskunnosta tms ei ollut mun kohdallakaan kyse, mutta jostain syystä sain tuon saman vaivan vaikkei aiemmin mitään selkäkipuja ole ollutkaan. Lenkkeilyt piti lopettaa tosi aikaisin ja varmaan viikon 30 jälkeen pystyin juuri ja juuri kävelemään tuohon 200 metrin päähän kauppaan. Ja ei auttanut tukivyöt eikä muut fysioterapeutin keinot.

Mulla oireet hieman helpottivat ihan loppua kohden, sitten kun vauva alkoi laskeutua. Toivottavasti sinulla käy myös niin :hug: Oikeastaan mitään apukeinoja en oikein löytänyt tuohon kipuun, mulla oli tuossa meidän sohvalla puoli-istuva asento, jossa oli ihan ok olla ja siinä sitten kökötettiin enemmän kuin tarpeeksi. Oloa helpotti myös kun jätti kaikki mahdolliset ylimääräiset tekemiset tekemättä ja koitti olla rasittamatta selkää ja lantiota. Yöllä oli käytössä tyynyviritelmät, eli kyljellään kun makaa, niin jalkojen väliin vaan tarpeeksi isoa tyynyä niin siitä saattaa hetkeksi saada hyvän olon. Ja mä käytin myös lämmitettyä kaurapussia loppuraskaudesta aika tiuhaan ja siitä oli jonkin verran apua vaikka olinkin aika epäileväinen sen suhteen aluksi. Kannattaa kokeilla :)

Mulla siis nuo kivut helpottivat vasta synnytyssalissa kun sain epiduraalin. Se oli kuin taivas kun minnekään ei sattunut ja oli hyvä olla sen hetken aikaa. Ja synnytyksen jälkeen lantio olikin jo sata kertaa parempi ja pystyi ihan mukavasti jo kävelemäänkin.

Tosiaan tsemppiä sulle kovasti ja toivottavasti keksit jonkin hyvän keinon.

Niisku ja pikkumies 19 vrk :heart:
 
vasy
Jos ne on liitoskipuja siella hapyluun tuntumilla niin sivulla kaksi on ihmiset kirjoitelleet otsikolla pahat liitoskivut. Siella on muitakin joilla pahat kivut ja joitain konsteja joita voi koittaa. Mutta jos ovat ylalantiossa tms niin sitten en kylla osaa auttaa yhtaan. :hug:
 
Pirppana2009
Mulla on sama ongelma ja viikkoja nyt 21, vaiva ollut nyt viikon ja pahentunut päivä päivältä, nyt jo kävelenkin jalat haarallaan tyhmännäköisenä kun sattuu niin helvatisti... Kävellä en pysty yhtään ylimääräistä, siivoominen ja normi askareet tuottaa tuskaa ja on melkein jäänyt. Noustessa vaan rutina käy.... enpä tedä mikä tohon auttaisi... lasten kanssakin päivät menee niiden huoneessa istuessa ja levätessä, keittiöön on pakko mennä välillä ruokaa hakemaan lapsille mutta pitkää seisontaa tai ponnistuksia ei kestä kyllä yhtään. Ulkoilu on kokonaan jäänyt kun saan apua sukulaisäidiltä yhden kerran/vko lasten ulkoilutukseen ja leikittämiseen.
 
Nämä kivut ovat tosiaan lantion löystymiskivuja ja erilaisia kuin liitoskivut. "Mukavaa", että tänne on ilmoittautunut muutama kohtalotoverikin. Tuntuu niin hyvältä, että joku tietää, mistä puhun. On jotenkin niin turhauttavaa puhua tästä sellaisille, jotka eivät tiedä, mitä oikein valitan. Mulla oli pitkästä aikaa lähes kivuton yö viime yönä, mutta vaikka hetken ehdin jo toivoa, ihan yhtä köykäistä oli vaihtaa asentoa sängyssä saati lähteä siitä aamulla liikkeelle. Kipu on mukana ihan koko ajan, mutta sitä näyttää kuitenkin helpottavan se, ettei tee yhtään mitään ylimääräistä. Ei edes siivoa ja ulkoile lapsen kanssa. Venyttely taitaa myös olla hyväksi, vaikken vielä ole aivan vakuuttunut.

Tsemppiä kaikille kärsiville. PIdetään mielessä ihan lopputulos! :heart:
 

Yhteistyössä