lajittelu ja kierrätys toimimaan kotona, vinkkejä?

Meillä on kuusihenkinen perhe, toisinaan ruokapöytävahvuus on kymmenkunta. Asutaan haja-asutusalueella, mutta lähitaajamasta löytyy kyllä kierrätyspisteitä ihan hyvin.

Ongelma on jätteiden lajittelu ja varastointi kotona. Kun sitä kierrätettävää ja lajiteltavaa tulee aika paljon, niin mihin minä ne saisin näppärästi kerättyä :(

Minne te muut laitatte kotona:
- patterit
- lääkkeet
- paperit
- pahvit
- nestekartongit ja pakkauspahvit
- lasit
- pantilliset pullot
- biojätteen
- vaatteet
- pienmetallit
- isommat metallit
- ne muut jotka minä unohdin?

Ja seuraava ongelma on että miten ne muistaa pakata ajoissa autoon ja toimittaa perille laatikoihin, kn kirjaston kirjatkin tuppaavat unohtumaan.
 
*
Meillä on ok-talossa mun "oma kierrätyspiste" autotallissa: iso pahvilaatikko johon heitän kaikki pahvit koskien myös pillimehuja ja maitotölkkejä. Huuhdeltuina, niin eivät ala haista. Uskomatonta muutenk, kuinka paljon pahvia kertyy parissa viikossa! Sitten kerralla toosa auton takakonttiin ja kierrätyspisteelle.
Autotallistamme löytyy myös kauppaan vietävien palautuspullojen+tölkkien kierrätyspiste. Kun laittaa valmiiksi kasseihin, niin siitä vaan mukaan kun kauppaan menee.
Roskiksen yhteydessä on metalleille, pattereille ja laeille omat lokeronsa, jotka täyttyy aika nopeeta kiitos lastenruokapurkkien. Kaapissa on alin hylly varattu lehdille ja kirjekuorille yms. paperikierrätykseen menville. Laitan sinne valmiiksi joko laatikon tai paperikassin johon ne on helppo kerätä ja yhtä helppo napata mukaan.
Meillä toimii vaivattomasti tällä systeemillä, kunhan mä hoidan sen ;)
Biojätekeräystä ei täällä ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja maggan:
Mulla on sama ongelma.Asun kyllä kaupungin keskustassa ja pihalla on jos jonkinlaista kierrätyspömpeliä.
Nurkat on täynnä nyyttejä ja vien niitä sitten... =)
Niinpä. Pitäisi saada huusholli siistiksi, mutta onko vika sittenkin huusholliskassa :D

 
viherpiipertäjä
Noista onneksi vain biojäte pitää saada AJOISSA pois omista nurkista, kaikki muut voi viedä sitten, kun kulkee sinne lajittelulaatikoille päin.

Juuri askartelin roskiskaapin uusiksi, kun meille tuli energiajakeen lajittelu. Oluttölkkien (24 kpl) laatikosta saa hyvin pahvinkeräyslaatikon, kun laittaa sen pystyyn kaappiin.

Roskiskaapissamme on kaksi ovea ja niissä ämpärit, toiseen bio ja toiseen energiajae.

Paperi vaaleaan paperikassiin (menee hyvin sen kaltatölkkilaatikon viereen). Muut mä kerään vanhoihin irtokarkkilaatikoihin (paristot, lääkkeet, patterit, pienmetalli) tai muovikasseihin (lasi, panttipakkaukset).

Sitten kun tietty määrä on keräätynä, auton perään ja lajittelulaatikoiden ohi ajaessa tyhjentää autosta.

Ei kovin monimutkaista ja toimii :) ja tulee hyvä mieli!
 
Minne te muut laitatte kotona:
- patterit pussiin kaappiin odottelemaan....
- lääkkeet tietyin väliajoin katon onko vanhoja ja kiikutan pois
- paperit khh:ssa laatikossa
- pahvit maito yms.poltetaan saunassa
- nestekartongit ja pakkauspahvit em.
- lasit kerätään khh:n kaappiin
- pantilliset pullot jätesäkissä vaatehuoneessa
- biojätteen keittiössä
- vaatteet risaiset poltan, joitakin vien uffiin
- pienmetallit khh:ssa josta viedään kaatikselle
- isommat metallit em.
- ne muut jotka minä unohdin? muovit kerätään khh:een ja viedään kaatikselle

 
vieras
Meillä on keittiössä missä on neljä 20l roska-astiaa. Yhteen tulee kaatopaikkajäte, toiseen energiajäte, kolmanteen biojäte (joka menee kompostoriin) ja neljänteen laitan lasipurkit ja metallijätteen. Paristoja meillä ei juuri tule, käytetään ladattavia paristoja. Ne muutama paristo mitä tulee ovat muovipussissa kh-huoneen kaapissa, lasten ulottumattomissa.

Nestekartongit huutelen ja annan kuivahtaa, sitten pakkaan ne sisäkkäin, tosi pieneen tilaan menevät. Niiden säilytykseen en ole keksinyt kovin hyvää paikkaa. Ajattelin laittaa terassille sellaisen puisen "senkin" jonka sisään mahtuu tavaraa ja säilyttelisin siellä lasipurkit, metallit ja kartongit siihen asti kun vien keräykseen. Ne kuitenkin aina vähän haiskahtavat.
 
Patterit on keittiössä pienessä purkissa odottamassa pääsyä kierrätykseen. Lääkkeet on keittiön yläkaapissa (missä muutkin lääkkeet) ja odottaa että mustetaan ottaa mukaan kaupunkiin mennessä ja viedään apteekkiin. Pahvit on roskiskaapissa. biojätteellä, sekajätteellä ja metallilla on omat sankot roskiskaapissa, lasilla on samaisessa kaapissa oma pahvilaatikko, pantilliset pullot ja tölkit viihtyy myös sielä roskiskaapissa. Vaatteet laitetaan muovipussiin odottamaan että kauppareissulla nakataan kierrätykseen (tai laitetaan odottamaan kaappiin uutta käyttäjää tai innostusta laittaa niitä myytäväksi/lahjotettavaksi). Paperit on kasassa keittiön tasolla odottamassa että viedään paperinkeräyslaatikkoon.

Isoa metalliromua meillä ei oikeastaan tule. Vanhat huonekalut pyritään kierrättämään (täälä meilläpäin on yksi kirppis joka hakee hyväkuntoisia ilmatteeks kotoota pois)Roskiskaappiin ei muuta sit mahukkaan kun noi sankot ja pahvilaatikko ja pahvit ja pullot ja tölkit sun muu (kananmunakennot jne.)
Mä nakkaan takapihalle metallit ja lasit pussissa kun ovat tulleet täyteen, siitä sit joku kauppareissu muistaa ottaa mukaan.

Nestekartongit unohtu. Me huuhdellaan, annetaan kuivahtaa, laitetaan läjään ja jossain välissä kiikutetaan sitten roskiin.
 
ansku
Meillä näin ;
Maitotölkit, yms. kerään roskisastiaan sisäkkäin, Kaks astiaa.
Vaatteet komeron hyllyllä olevaan koriin josta sitten kippaan muovipussiin,
Pattereille on muovirasia joka kestää täyttyä noin puoli vuotta.
lasi ja pienmetallia varten allaskaapissa muovipussit jotka täytenä vien.
Lehti ja pahvi korit jotka nostan auton perään kun täysiä.
Kerran viikossa otan ns. kierrätyskuorman kauppareissulle, esim meillä se on perjantai.
Lapset mukaan vaan ja kantaan / tyhjentään rompeet kierrätysastioihin. Yleensä kaupan pihoissa on näitä keräyspisteitä, joten kätevästi karkkipalkalla (Karkkipäivänä) muksut auttavat mielellään.
 
Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
Minne te muut laitatte kotona:
- patterit pussiin kaappiin odottelemaan....
- lääkkeet tietyin väliajoin katon onko vanhoja ja kiikutan pois
- paperit khh:ssa laatikossa
- pahvit maito yms.poltetaan saunassa
- nestekartongit ja pakkauspahvit em.
- lasit kerätään khh:n kaappiin
- pantilliset pullot jätesäkissä vaatehuoneessa
- biojätteen keittiössä
- vaatteet risaiset poltan, joitakin vien uffiin
- pienmetallit khh:ssa josta viedään kaatikselle
- isommat metallit em.
- ne muut jotka minä unohdin? muovit kerätään khh:een ja viedään kaatikselle
Miksi keräät metallit ja muovit erikseen, jos viet ne kaatopaikalle?
Eikö teiltä löydy metallien kierrätyspistettä?

Tuo jätteenpoltto (vaatteet ja maitopurkit sun muut pahvit) on muuten kiellettyä puuhaa. Pieniä määriä maitopurkkejä jne. saa käyttää sytykkeenä, mutta niiden hävittäminen polttamalla on kielletty.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Pieniä määriä maitopurkkejä jne. saa käyttää sytykkeenä, mutta niiden hävittäminen polttamalla on kielletty.
Ei. Vaan: juuri sytykkeenä ei saa käyttää, vaan pieniä määriä voi hävittää hyvässä tulessa. Syttymisvaiheen lämpötila ei riitä polttamaan kunnolla, vaan palaminen jää vaillinaiseksi ja syntyy haitallisia yhdisteitä.

Mieluummin kotiuuneissa ja pannuissa poltetaan vain puuta (on meilläkin poltettu, mies polttaisi melkein kaiken mahdollisen, mutta minä yritän kovasti kouluttaa sitä :saint:

 

Kiitos avustuksesta, kokeillaanpa miten kierrätystä voisi koettaa meillä:

- patterit; pikkurasiaan keittiön kaappiin
- lääkkeet; lääkekkaappiin vanhojen lääkkeiden laatikko
- paperit: eteiseen
- pahvit: tämä on vaikea, ulos katokseen?!
- nestekartongit ja pakkauspahvit: huuhdeltuna ja kuivattuna, keittiön kaappiin.
- lasit: keittiön kaappiin
- pantilliset pullot: keittiön kaappi
- biojätteen: tiskipöydälle omaan astiaan
- vaatteet: kuten ennenkin, kiertoon tai roskiin
- pienmetallit: keittiön kaappiin huuhdeltuna ja kuivattuna
- isommat metallit: ulos
- ne muut jotka minä unohdin? no unohdin kotimehujen ja hillojen pullot&purkit. Ne pitää pestä ja kaapittaa sekä kuljettaa lopulta mummolaan odottamaan seuraavaa satokautta.

Voi miten paljon tämä kaikki helpottuu sitten aikanaan, kun saamme varastorakennuksen!



 

Yhteistyössä