Laittaisitteko 3v lapselle välikausivaatteet päivähoitoon päälle, kun ulkona on vielä paljon lunta mutta lämmintä on +4?

• Viestiketjun aloittaja mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="tintti";23507103]Pyhä yksinkertaiuus. Oletko kuullut roudasta? Vaikka maanpinta on sula niin muutaman sentti sulan alla on umpijäinen maa. Kokeileppa kaivaa lapiolla niin tajuat.[/QUOTE]

kyllä minä roudan tiedän, mutta kun täällä puhutaan lumesta ja jäästä? Ja meillä on lapiolla kaiveltu maata eilenkin, vettä siitä vaan irtoaa ja ruskeaa velliä pinnasta. Autollakin on hanakaluuksia päästä pihaan tuon liejun ansiosta, että ihan senkin puolesta on maata tongittu viimepäivinä. Yleensä tähän aikaan vuodesta on kaivettu jo kukkapenkille tilaa aikasempina vuosina. Kylmemmältä ja kovemmalta se maa tuntuu minusta loka-marraskussa, ja vain harva kulkee vielä toppahaalareissaan, varsinkin kun keli menee plussalle päivääkohti. Mutta ihan mitenkä vain...Pukeutukaa vaikka turkkeihin minun puolestani :D

"tintti"
[QUOTE="vieras";23507130]kyllä minä roudan tiedän, mutta kun täällä puhutaan lumesta ja jäästä? Ja meillä on lapiolla kaiveltu maata eilenkin, vettä siitä vaan irtoaa ja ruskeaa velliä pinnasta. Autollakin on hanakaluuksia päästä pihaan tuon liejun ansiosta, että ihan senkin puolesta on maata tongittu viimepäivinä. Yleensä tähän aikaan vuodesta on kaivettu jo kukkapenkille tilaa aikasempina vuosina. Kylmemmältä ja kovemmalta se maa tuntuu minusta loka-marraskussa, ja vain harva kulkee vielä toppahaalareissaan, varsinkin kun keli menee plussalle päivääkohti. Mutta ihan mitenkä vain...Pukeutukaa vaikka turkkeihin minun puolestani :D[/QUOTE]

Marraskuussa pinta on jäässä. Nyt kylmyys tulee syvemmältä. Mutta sen kun vaatetat kalenteri ja lämpömittarin voimalla lapsen. Minua saa työni puolesta suututtaa se että joudun katselemaan palelevia lapsia. Joskus ollaan jopa päivän toinen ulkoilu jouduttu jättämään väliin kun kaikilla ei ole vaateita joilla tarkenee.

"vieras"
[QUOTE="minttu";23507125]Peesi. Unohdetaan kokonaan että maa todellakin on vielä jäässä vaika pinta onkin sulanut. Luetaan vaan lämpömittaria kuin raamattua.[/QUOTE]

En lue raamattua, enkä pelkkää lämpömittaria. Eiköhän omia lapsia lukemalla pärjää parhaiten ja maalaisjärjellä. En itsekään pysty ulkoilemaan enää toppavaatteissa hikoilematta liikaa, silloni se ei ole mielestäni meidän seudulla oikea vaatetus enää vesikelin ulkoiluun lapsille, jotka liikkuvat kovasti. Ehkä laittaisin maassa persiillään istuvalle vuoden vanhalle vielä toppahaalarin, mutta kyllä meidän lapset tykkäävät ulkona olla jalkojen päällä suurimman osan ajasta.

"jep"
[QUOTE="tintti";23507162]Marraskuussa pinta on jäässä. Nyt kylmyys tulee syvemmältä. Mutta sen kun vaatetat kalenteri ja lämpömittarin voimalla lapsen. Minua saa työni puolesta suututtaa se että joudun katselemaan palelevia lapsia. Joskus ollaan jopa päivän toinen ulkoilu jouduttu jättämään väliin kun kaikilla ei ole vaateita joilla tarkenee.[/QUOTE]

Kai sä kerrot vanhemmille tämän? Minä olen vienyt lapsen siis jo viimeviikolla kevätpuvussa ja erikseen olen pyytänyt, että sanovat jos ei tarkene. Mitään ei ole kuulunut joten oletan että homma ok.

myös vkl ulkoiltiin kotna ja lumihangessa tuossa feleecepuku + kevätasu + kurikset eikä ollut viluissan.

minä,
[QUOTE="vieras";23506967]Kukapa nyt haluaa lastaan vilustuttaa? Meillä on lapset huhtikuussa menneet välikausipuvuissa tällaisilla +5 keleillä aina, ja ikinä eivät tähän 4 vuoteen ole vilustuneet. Esikoinen on ollut kipeenä peräti kaksi kertaa elämässään ja kuopus sen kerran ja sekään tuskin johtui pukeutumisesta. [/QUOTE]

Flunssan aiheuttaja on jokin virus; yleisin aiheuttaja on rinovirus, joka aiheuttaa noin 30–50 prosenttia kaikista tautitapauksista. Muita yleisiä aiheuttajia ovat korona-, adeno-, parainfluenssa- ja RS-virukset. Kaikkiaan erilaisia flunssan aiheuttavia viruksia tunnetaan yli 200. [1]

Kylmälle altistuminen ei aiheuta flunssaa, vaikka "vilustumisesta" usein puhutaankin. On mahdollista, että kylmettyminen alentaa elimistön immuunipuolustusjärjestelmää siten, että elimistössä jo oleva virus voi aktivoitual

"Nia"
Meillä on ollut välikausipuku jo pari viikkoa käytössä 2,5-vuotiaalla. Alla fleecehaalari ja varmasti tarkenee. Toppahaalarin kanssa lapsi ui hiessä, varsinkin, jos päälle tunkisi vielä kurahousut.

Varmaan riippuu lapsestakin, jos vain istuu loskalammikossa tai rattaissa, niin tarvitsee enemmän vaatteita kuin esim. meidän vilpertti, joka juoksee ja hyppii taukoamatta.

halipupu harmaana
[QUOTE="vieras";23507091]Meillä on ainakin piha ihan kuravelliä ja hiekkaa ja soraa enää olult viimeisen 1,5 viikkoa. Syviä vesilätäköitä on korkeintaaan ja tien reunoilla kerros mustan väristä lunta. Me asumme itä-suomessa. Missä ne jäiset lumiset pihat? :O Ei tulisi suoraansanoen mieleenkään laittaa tunne lätäkköleikkeihin toppapukuja jos aamulla on +5 ja päivääkohti nousee hieman vaikkei aurinko paistakaan. Eilenkin mittari näytti pilvisenä iltapäivänä +7.[/QUOTE]

Ainakin Hesassa suurin osa päiväkotien pihoista on lumen ja jään peitossa ja kuralätököitä on vaan auroinkoisella säällä. Muistaakseni myös ap sanoi, että heillä on enemmän lunta kuin paljasta maata. En ymmärrä miksi ap sanoi miehensä tehdä noin tyhmästi, ihan sama jos antaisi lapsen itse päättää mitä laittaa päälleen.

"Hohhoijaa"
Ainakin Hesassa suurin osa päiväkotien pihoista on lumen ja jään peitossa ja kuralätököitä on vaan auroinkoisella säällä. Muistaakseni myös ap sanoi, että heillä on enemmän lunta kuin paljasta maata. En ymmärrä miksi ap sanoi miehensä tehdä noin tyhmästi, ihan sama jos antaisi lapsen itse päättää mitä laittaa päälleen.
Häh? Jos mies päättää, on se sama kuin lapsi päättäisi? Eikö miehellä muka ole yhtään arvostelukykyä?

"Jepulis"
[QUOTE="vieras";23507107]Esim. täällä Tampereella. Päiväkodin pihassa vielä kymmeniä senttejä lunta ja jäätä.[/QUOTE]

Joo ja meillä Espoossa. Toppavaatteilla mennään, kurikset päällä. Alla ohut sisävaatekerros (pitkähihainen puuvillapaita ja pitkikset). Eivät ole vielä valittaneet.

Miksi on hienompaa pistää monta kerrosta vaatetta välikausipuvun alle, kun vetäistä se toppapuku päälle? Ja sitten noidutaan, kun ei toppapuvulla ole käyttöä kuin pari kuukautta vuodessa :)

Mutta joo, tilanteen mukaan. Meillä on noin puoli metriä lunta ja en itsekään haluaisi villahousut+kuorihousut yhdistelmällä siellä makoilla. Mutta jos menisin pyöräretkelle, saattaisin laittaa vk-asua villan kanssa lapsen päälle, kun on notkeampi varmaan ajaa.

Mutta miten palstalla on aina keskustelua siitä mitä voi pistää päälle? No keskustelun aihe tämäkin on, mutta täytyy sanoa että huolestuttava, jos vanhemmat eivät osaa päättää mitä päälle laitetaan (katsotaan mittaria, keliä, maata ja mietitään mennäänkö kauppaan vai...) Vaikuttaako teidän vaatetuspäätökseen se mitä naapurilla tai nettitutulla on päällä? Eikös se tehdä oman tuntemuksen mukaan?

"vieras"
Ihan ehdottomasti toppahaalri päälle ainakin täällä Oulussa. Lunta on vielä monta kymmentä senttiä ja lisäksi tuulee ja on melkoisen kostea ilma. Minusta paljon helpompaa sekä lapselle että hoitajillekin, että vetää yhden toppahaalarin päälle, kuin kikkailla välikausiasun ja villavaatteiden sopivan suhteen kanssa kaksi kertaa päivässä, lapsi kun pukee itse ja siinä tohinassa jotain saattaa jäädä välistä. Kurahousut ja -kinttaat pukevat joka tapauksessa oli se puku alla sitten toppa tai vk.

Oon vissiin ainut, mutten ymmärrä sitä, miksi pitäis vaihtaa välikausivaatteisiin ja sitte sinne alle laittaa villahaalaria/fleeceä. Miksei voi olla topalla, ja vähentää alta vaatetusta jos siltä tuntuu??
Ite valitsen mieluummin jälkimmäisen. meidän lapset ei niin paljoa pukemista rakasta, että jaksaisin niille pukea montaa kerrosta, ihan vaan sentakia että vaihdetaan jo välikauteen... ku topalla ja kevyillä sisävaatteilla ajaa saman asian.

muoks; no olihan tänne kirjoitukseni aikana ilmaantunut pari samoin ajattelevaa..

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";23507091]Meillä on ainakin piha ihan kuravelliä ja hiekkaa ja soraa enää olult viimeisen 1,5 viikkoa. Syviä vesilätäköitä on korkeintaaan ja tien reunoilla kerros mustan väristä lunta. Me asumme itä-suomessa. Missä ne jäiset lumiset pihat? :O Ei tulisi suoraansanoen mieleenkään laittaa tunne lätäkköleikkeihin toppapukuja jos aamulla on +5 ja päivääkohti nousee hieman vaikkei aurinko paistakaan. Eilenkin mittari näytti pilvisenä iltapäivänä +7.[/QUOTE]

Jep, Tampereella on maa vielä kinoksien peitossa ja jäässä.

Ja toppavermeissä lapset ulos menee vielä. Ei oo tullut mieleenkään pohtia mitä laittaa lapsille ulos. itsekin menen toppavaatteissa ulos. kaiken lisäksi täällä on ainakin viikonloppuna tuullut aivan järjettömän kylmästi (+ päälle ärsyttävä vesitihku)

Yhteistyössä