Laittaisitko lastasi kouluun, jonka yhteydessä on myös erityiskoulu?

• Viestiketjun aloittaja "vieras."
  • Ensimmäinen viesti
"vieras."
Meillä syksyllä koulun aloittava ja lähikoulu on tällainen. Itsellänikin toinen lapsista erityinen, ei käy kylläkään tätä koulua. Mitenkään siis erityislapsia väheksymättä, niin kokemuksesta kuitenkin tiedän millaisia ovat ja pelottaa kuinka kova meno tuolla koulussa on, jos ovat normaalit ja esim. adhd lapset sekaisin välitunnilla tai koulun tiloissa...kuinka paljon esim. kiusaamista jne.

"vieras."
ja tämä lähikoulu on kilometrin päässä ja toinen mahdollinen koulu olis 1.4km:n päässä mutta lähes keskellä kaupunkia ja keskustan halki pitäisi kulkea kouluun. Lähikoulussa olisi pienemmät luokkakoot, kun taas tässä suositummassa koulussa liiankin isot.

"vieras."
Kysyin juuri koulun rehtorilta, niin koulut ovat hallinnollisesti erillään, mutta samassa rakennuksessa, tosin tilat jaetaan erikseen joka lukuvuosi, mutta välitunnilla ovat sekaisin normaalit ja erityiset, joita onkin sitten yhteensä melkein 500 oppilasta, kun molemmissa kouluissa on sen n.250 oppilasta. Välituntivalvojia 3-5...huh vähän arveluttaa, itselläni on adhd, asberger/autismin piirteitä omaava poika ja tiedän kuinka arvaamattomia voivat olla, niin ajatus siitä että niitä on koulu täynnä samalla välitunnilla...pelottaa.

Ainoa että pienet ja isot oppilaat on eri puolilla rakennusta tai siis ulkoilutilat ovat.

vihainen äiti
Vantaa on suuressa viisaudessaan päättänyt integroida erityislapset tavallisiin luokkiin ja meno on sen mukaista. Täysin idioottimaista touhua päättäjiltä. Huonoista kokemuksista kerrotaan kentältä, mutta 'seurantaryhmät' eivät näitä kuuntele, vaan hehkuttavat vain kuinka hyvin kokeilu on sujunut. No varmasti on säästöjä tullut, mutta ei se ole kenenkään oppilaan, eikä opettajan etu, että erityislapset on tungettu samaan luokkaan normilasten kanssa.

"vieras."
Voin kyllä erityislapsen äitinä sanoa, että toivottavasti tuo ei tule täällä koskaan toteutumaan, meidän 10v. ei pysty keskittymään kunnolla edes omassa luokassaan jossa 8 erityisoppilasta, saati normaaliluokassa. Aloitukseni ei toki koskenut tätä asiaa, mutta pinnalla ollut tämäkin juttu. Meillä toinen lapsi menee ekaluokalle ja siis tämä on kahden koulun rakennus, ainakin välitunnit on erityisillä ja normaaleilla yhteiset, luokat tietty erikseen mutta saattavat välillä ottaa erityispuolelta jonkun kokeilemaan normaaliluokkaan jne. mutta jos se tulevaisuudessa kuitenkin sellaiseksi muuttuu niin sama se kai sitten on.

näin
helsingissäkin suurin osa luokista on intergroituja että kyllä voi olla adhd ja muitakin lapsia ihan lapses luokalla .ihme asenne etenkin jos sulla omakin erityinen terveisin 2 erityisen äiti

hurr
itse kävin yläasteeni (enkä edes kauan aikaa sitten, ikää 23) koulussa jossa oli normaaliluokkien lisäksi tarkkailuluokka ongelmakäytöksisille ja kaksi erityisluokkaa, toinen lähinnä fyysisesti vammaisille ja toinen sitten adhd-, asperger- yms tapauksille. ongelmia oli vain tarkkailuluokan oppilaiden kanssa. parempi se on että ovat omissa luokissaan oman ja muiden oppimiseen keskittymisen kannalta, kouluissa joissa ei ole ko. luokkia usein jää tarkkaavaisuushäiriöiset normiluokille.

"vierailija"
Täällä on alakoulu, jossa reilu puolet oppilaista on erityislapsia (siis esim. autisteja), heille on omat luokkansa. Jo meteli koulun käytävillä on melkoinen, kun avustaja vie lasta syömään tai vessaan ja lapsi huutaa ja mölisee täysillä ettei halua. Hyvin rauhatonta meininkiä siis. Ruokailuissa en ole koskaan sattunut paikalle, jos kaikki syövät yhtä aikaa niin on varmasti melkoinen härdelli. En ehkä haluaisi omaa lastani sinne, itse ainakin kokisin menon stressaavana.

"vieras."
[QUOTE="vierailija";29447437]Täällä on alakoulu, jossa reilu puolet oppilaista on erityislapsia (siis esim. autisteja), heille on omat luokkansa. Jo meteli koulun käytävillä on melkoinen, kun avustaja vie lasta syömään tai vessaan ja lapsi huutaa ja mölisee täysillä ettei halua. Hyvin rauhatonta meininkiä siis. Ruokailuissa en ole koskaan sattunut paikalle, jos kaikki syövät yhtä aikaa niin on varmasti melkoinen härdelli. En ehkä haluaisi omaa lastani sinne, itse ainakin kokisin menon stressaavana.[/QUOTE]

Ei satu olemaan Porissa?

"Sivustaseuraaja"
Minun lapseni käy erityiskoulua, jossa on sekä kehitysvammaisia että näitä ADHD, ADD, Asperger ym. lapsia. Samassa rakennuksessa toimii ns. normaalien koulu ja välitunnit ovat yhteiset. Hassua, mutta siellä ns. normaalien koulun puolelta on jatkuvasti uutisoitu häiriökäytöksestä, tappeluista sun muista, mutta erityiskoulun puolella meno on tosi rauhallista, enkä koko kouluvuoden aikana ole kuullut kertaakaan minkäänlaisista ongelmista. Oma lapseni kertoisi niistä takuulla myös, mutta ainoa mitä on kertonut on tyyliin "sen toisen koulun oppilas" -tyyliin. Aivan tullut sellainen käsitys, että ne todelliset häiriökäyttäytyjät ovat normaaleja lapsia ja nämä meidän erityislapset ovat niitä, jotka kunnioittavat auktoriteettia. Yhteisissä tapahtumissa erityislasten käytös ei koskaan ole hyökkäävää toisia lapsia tai vanhempia kohtaan, he ovat kyllä haahuilleet ympäriinsä, mutta eivät kiroilleet tai häirinneet muuten. Toisin nuo ns. normaalit, jotka huutelivat kirosanoja, potkivat laukkuja kuin jalkapalloja ja näinpä yhdenkin tapauksen, kun joku nuori kolli sylkäisi päin opettajaa. Jep... siellä normaalien koulussa. Eli ap, älä leimaa, ei se siellä oikeassa elämässä aina mene niin kuin kaksplussalla pelotellaan.

• Tykkää
Reactions: Kayeen
fgfdf
Ei ennenvanhaan, kun minä olin koulussa, ollut mitään erityisoppilaita. Samaa koulua käytiin kaikki ja oli kuri ja maalaisjärki. Ei olisi tullut kuuloonkaan, että joku roikkuu ovenkarmeissa ja huutaa, ettei taho kuselle tai syömään mennä.

"vierailija"
Ei ennenvanhaan, kun minä olin koulussa, ollut mitään erityisoppilaita. Samaa koulua käytiin kaikki ja oli kuri ja maalaisjärki. Ei olisi tullut kuuloonkaan, että joku roikkuu ovenkarmeissa ja huutaa, ettei taho kuselle tai syömään mennä.
Ennen vanhaan kehitysvammaiset laitettiin varmasti eri kouluun (siis nämä autistit ym., jotka ymmärrettävistä syistä huutavat).

• Tykkää
Reactions: Madicken04
"vieras."
[QUOTE="Sivustaseuraaja";29447496]Minun lapseni käy erityiskoulua, jossa on sekä kehitysvammaisia että näitä ADHD, ADD, Asperger ym. lapsia. Samassa rakennuksessa toimii ns. normaalien koulu ja välitunnit ovat yhteiset. Hassua, mutta siellä ns. normaalien koulun puolelta on jatkuvasti uutisoitu häiriökäytöksestä, tappeluista sun muista, mutta erityiskoulun puolella meno on tosi rauhallista, enkä koko kouluvuoden aikana ole kuullut kertaakaan minkäänlaisista ongelmista. Oma lapseni kertoisi niistä takuulla myös, mutta ainoa mitä on kertonut on tyyliin "sen toisen koulun oppilas" -tyyliin. Aivan tullut sellainen käsitys, että ne todelliset häiriökäyttäytyjät ovat normaaleja lapsia ja nämä meidän erityislapset ovat niitä, jotka kunnioittavat auktoriteettia. Yhteisissä tapahtumissa erityislasten käytös ei koskaan ole hyökkäävää toisia lapsia tai vanhempia kohtaan, he ovat kyllä haahuilleet ympäriinsä, mutta eivät kiroilleet tai häirinneet muuten. Toisin nuo ns. normaalit, jotka huutelivat kirosanoja, potkivat laukkuja kuin jalkapalloja ja näinpä yhdenkin tapauksen, kun joku nuori kolli sylkäisi päin opettajaa. Jep... siellä normaalien koulussa. Eli ap, älä leimaa, ei se siellä oikeassa elämässä aina mene niin kuin kaksplussalla pelotellaan.[/QUOTE]

Enhän mä leimaa, olenhan tässä jo maininnut, että oma lapseni käy erityiskoulua ja on erityislapsi, myös sivusta seuranneena tiedän millaista erityiskoulussa on, joten en ihan tuulesta tempaa näitä epäilyksiäni. Toki varmasti normaaleissakin lapsissa riittää niitä huonosti käyttäytyviä hulivilejä, mutta kyllä se meno aika kovaa erityiskouluissakin on, ei ehkä kaikissa.

"vieras."
Ei mun poika, jolla kehityshäiriö, adhd, asperger ja autismin piirteitä, voisi käydä tavallista koulua. Vaikea siis kuvitella, että ennen vanhaan olisi pitänyt pärjätä, aika utopistiselta tuntuu.

afhkjkj
Ne on näitten kulissiperheitten lapsia, jotka toisten naamalle räkii. On kaikki talot ja autot viimesen päälle ja isot virat, eihän niitten tenavia uskalla kukaan muukaan ojentaa.

vierass
Olen laittanut, meidän lapsi siis käy sitä erityiskoulua juuri tuollaisessa koulussa, missä on kaksi eri koulua samoissa tiloissa. Heillä on kyllä välitunnit eri aikaan, lähinnä siksi, ettei näitä erityiskoululaisia kiusattaisi. Näillä erityiskoululaisilla on liikuntarajoiteita tai kielellisiä ongelmia, osalla voi sen lisäksi olla adhd yms.

vierass
Silloin ei vain ollut niitä diagnooseja annettuna, kyllä sitä kaikissa luokissa oli aina joku sellainen vähän outo oppilas. Ja ne pahimmat tapaukset kävi sitten jotain apukoulua. Yläasteella sitten oli tarkkisluokka, mihin ne nykyään ahdh yms diagnoosin saavat joutuivat.

kurki
Ne on näitten kulissiperheitten lapsia, jotka toisten naamalle räkii. On kaikki talot ja autot viimesen päälle ja isot virat, eihän niitten tenavia uskalla kukaan muukaan ojentaa.
Jaah, täällä kyllä tarkkailuluokan muksut on niitä päälleräkijöitä, varastelijoita, käsiksi käyjiä yms. rikkinäisistä, taloudellisesti ja henkisesti huonosti toimeentulevista perheistä. Onhan nuilla erityisen hyvinkin toimeentulevien perheiden lapsilla joissain tapauksissa lievää asenneongelmaa ja rajojen testailua siinä missä kyllä tavallisten, ei-niin-hyvin toimeentulevien perheiden lapsillakin, mutta ei mitenkään radikaaleissa mittakaavoissa.

Yhteistyössä