Laittaisitko lastasi kouluun, jonka yhteydessä on myös erityiskoulu?

• Viestiketjun aloittaja "vieras."
  • Ensimmäinen viesti
Toivottavasti et oo tosissas ja jos oot tosissas niin sulla on kyllä todella paha asennevamma ja vaikia uskoa, että sulla ittellä olis erityislasta.

Täällä on keskustan alueella tasan yks ala-aste ja koulun yhteydes on myös erityiskoulu. Ei oo kyllä ikinä käyny mieles, että en voisi lastani laittaa siihen kouluun sen erityiskoulun takia. Ei siinäkään tilantees jos olis ollu vaihtoehtoja.

minmin
Itse olen käynyt ala-asteen koulussa, jonka yhteydessä oli apukoulu (silloin vielä oli tuolla nimellä), jossa oppilaita luokissa 1-9 ja ekat 2 luokkaa olimme samalla pihalla heidän kanssaan. Ihan sulassa sovussa yhdessä leikimme, meidän luokka oli vielä samassa kerroksessa, eri päissä käytävää, mutta en muista että mitään erityisiä tilanteita olisi koskaan ollut! Kiusaamista oli ihan vain meidän luokassa mutta ei koskaan apukoululaisten kanssa, ei kumpaankaan suuntaan.

no jaa
Mun lapsi ON integroidulla luokalla, vaikka hän on ns. "normaali". Ei oo tullu mieleenkään etten häntä kouluun "päästäisi". Vaikka nyt kun ajattelee, niin hänhän saattaa vaikka traumatisooitua siellä, raasu.

EnnenWanhaan
kun minä kävin koulua 70- ja 80-luvuilla ei puhuttu mistään add:stä eikä adhd:stä, sellaisia asioita ei tunnettu vielä. Korkeintaan puhuttiin mbd:stä mutta se olikin jo aika rankka "haukkumanimi". Noihin aikoihin oli sellainen 10% oppilaista siltikin tarkkaavaisuusäiriöisiä ja/tai ylivilkkaita, ehkä lieviä asperger-lapsia. Kun kyse on periytyvästä ominaisuudesta on näitä lapsia aina ollut, nykyään vaan kaikille halutaan joku diagnoosi jos ei sovi "muottiin". Aivan hyvin sai koulunsa käytyä vaikka luokalla olikin erityislapsia, tiedä vaikka olisin ollut vähän erityinen itsekin :)

"Mona"
Ei ennenvanhaan, kun minä olin koulussa, ollut mitään erityisoppilaita. Samaa koulua käytiin kaikki ja oli kuri ja maalaisjärki. Ei olisi tullut kuuloonkaan, että joku roikkuu ovenkarmeissa ja huutaa, ettei taho kuselle tai syömään mennä.
Niin en tiedä minkä ikäinen olet, mutta itse aloitin koulutien 80-luvulla ja samassa koulussa oli kaupungin ainoat erityisluokat kehitysvammaisille. Oli kyllä pelottavaa kun osa oppilaista oli tosi vanhojakin.

"Mona"
Mun lapsi ON integroidulla luokalla, vaikka hän on ns. "normaali". Ei oo tullu mieleenkään etten häntä kouluun "päästäisi". Vaikka nyt kun ajattelee, niin hänhän saattaa vaikka traumatisooitua siellä, raasu.
No ei nää ihan tuulesta temmattuja juttuja oo. Mun lapsi oli integroidussa pk-ryhmässä ja häntä on kuristettu saman pojan toimesta 5kertaa, niin että on pelästynyt todella. Hyvä jos teidän luokalle ei ole osunut näitä väkivaltaisempia tapauksia..

Yhteistyössä