lainan korot..

  • Viestiketjun aloittaja raivostunut.
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
meilläkään ei muuttunut. Pankissa oli puhetta 30 vuoden maksuajasta ja sovittiin tietty kuukausierä. Vasta nyt huomattiin, että pankkivirkailija oli jättänyt maksuajan puhuttua pienemmäksi, joten meillä ei vähään aikaan pääse korot nostamaan kuukausierää vaan laina-aika pitenee.
Korkojen nouseminen tuskin tulee vaikuttamaan kovin paljoa meillä. Meillä on alustavasti sovittu melko pieni kuukausierä ja pitkä laina-aika, kun minä olen hoitovapaalla. Sitten, kun menen taas töihin ( n. vuoden päästä), niin voimme maksaa n. kaksinkertaista maksua takaisin nykyiseen nähden. Siinä on koroillekin nousuvaraa...
Toivottovasti sulla on vuoden päästä se työpaikka minne mennä. Ettei vaan ole lyöty lappua luukulle...
Eipä he ole vuodessa lyönyt lappua luukulle :) Se on aika varma asia.
Asun paikkakunnalla, josta löytyy muuten aina jotain työtä. Jos en syystä tai toisesta pääsisikään työhöni, niin enpä olisi kauhean nirso. Nyt on mulle kolmesta muustakin paikasta tarjottu töitä puolen vuoden sisään... Tiedän myös vielä kolme paikkaa, johon ottaisivat takuuvarmasti oppisopimuksella.
Jutuistasi huomaa että olet kovin nuori, etkä ole kokenut 90-luvun lamaa muuten kuin viikkorahoissa:)





 
Myös
hiukan ihmettelen lainan ottajia joilla lainan takaisin maksua ei ole ajateltu mitenkään. Maksukyky menee todella tiukille hirvittävän asuntolainan kanssa joka on vielä otettu maksimi ajalle! Toivottavasti omia säästöjä on ollut sen verran, että summa joka tulisi takaajien harteille yli 26 vuoden lainoissa säästyy omana murheena..
Me olisimme voineet ottaa sen 250 000? lainaa ja maksaa 1600? kuussa, jopa 2000? kuussa. Otimme reippaasti alle, 120 000?, saimme ihanan kodin, lyhennys on erittäin kohtuullinen kuukaudessa ja ei tarvitse pelätä korkojen nousua.
 
vieras
Nythän ollaan tekemässä asioita, että inflaatio ei kasvaisi ja ihmisten maksukyky paranisi, joten sitä odotellessa.

Sitten on jännä se, että täällä hehkutetaan, että lama tulee ja ihmiset joutuvat työttömiksi, mutta ei tämän hetkinen tilanne koske kuin pientä osaa ihmisistä, suurimmalle osalle ei tämä inflaatio vaikuta juuri laisinkaan. Ja vaikka monen on vaikea uskoa, niin on paljon työpaikkoja, jotka eivät mene alta, vaikka kuinka pelottelisitte. Itselläni on työpaikka, jonka uskon pysyvän, sen verran vakaa ja suuri firma on kyseessä, että se ei kyllä kaadu millään ja jos sieltä porukkaa pistetään pellolle, niin ne lähtee sieltä vanhemmasta päästä tai sitten ne osa-aikaiset tai määräaikaiset, joten minulla vakituisena työntekijänä on aika varma työpaikka ja kun teet työt vielä niin hyvin, että pomokin tykkää, niin tuskin se ensimmäisenä minua sieltä pois heittää.

Meillä ei noi korkojen nousut vaikuta tällä hetkellä juuri laisinkaan tai no sen verran, että maksetaan enemmän korkoa ja vähemmän lyhennystä, mutta kuukausierä on koko ajan sama ja prime-korko meillä on. Niin ja laina-aikaa on mahdollisuus pidentää aika paljonkin ja reilussa kymmenessä vuodessa ehtii tapahtumaan vaikka mitä, joten ei tässä tällä hetkellä kannata ottaa mitään paineita.
 
laman lapsonen
Ihmeen vähän siitä 90-luvusta ylipäätään opittiin jos nyt tulee saman vastaan. Silloin monet ahdinkooon joutuneet joutuivat myymään asuntonsa halvemmalla kuin olivat ostaneet. Muistan, että isän asuntolainan korko kipusi yli 12 %:iin. Pankit on tekemässä taas samaa virhettä pienen ihmisen kustannuksella. Ainoa ero on, että henkilötakauksilla ei enää saa miljuunia, mikä on toki hyvä juttu.

Inflaatiota ei voi oikein hillitä muuten kuin korkotason nostamisella. Syyskuusta jatkuneen hintojen (inflaation) nousukierteen taustalla on etenkin energian ja elintarvikkeiden maailmanmarkkinahintojen nousu. Palkkojen nostaminen pahentaa inflaatiota.
 
Eipä ole kuukausierään vaikuttanut millään tapaa, on kiinteä summa. Mutta aiemmin lyhennyksen osuus kuussa oli yli satasen, nyt vain reilu 60 euroa... Koron osuus on noussut huimasti. Oliskohan tuo laina jotain 40 vuoden päästä maksettu aiemman suunnitellun 25 vuoden sijaan... :headwall: No joo, mutta ei kyllä vuokrallakaan kannata olla, että ehkä tämä kuitenkin on mulle oikeampi ratkaisu.
 
Joo
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
meilläkään ei muuttunut. Pankissa oli puhetta 30 vuoden maksuajasta ja sovittiin tietty kuukausierä. Vasta nyt huomattiin, että pankkivirkailija oli jättänyt maksuajan puhuttua pienemmäksi, joten meillä ei vähään aikaan pääse korot nostamaan kuukausierää vaan laina-aika pitenee.
Korkojen nouseminen tuskin tulee vaikuttamaan kovin paljoa meillä. Meillä on alustavasti sovittu melko pieni kuukausierä ja pitkä laina-aika, kun minä olen hoitovapaalla. Sitten, kun menen taas töihin ( n. vuoden päästä), niin voimme maksaa n. kaksinkertaista maksua takaisin nykyiseen nähden. Siinä on koroillekin nousuvaraa...
Toivottovasti sulla on vuoden päästä se työpaikka minne mennä. Ettei vaan ole lyöty lappua luukulle...
Eipä he ole vuodessa lyönyt lappua luukulle :) Se on aika varma asia.

Asun paikkakunnalla, josta löytyy muuten aina jotain työtä. Jos en syystä tai toisesta pääsisikään työhöni, niin enpä olisi kauhean nirso. Nyt on mulle kolmesta muustakin paikasta tarjottu töitä puolen vuoden sisään... Tiedän myös vielä kolme paikkaa, johon ottaisivat takuuvarmasti oppisopimuksella.
Noinhan sitä uskottiin it-buumin aikanakin. Kuule kun firman tulos alkaa heikkenemään ja omistajat haluaa tuottonsa, niin ekana sitä henkilöstöä aletaan lomauttamaan/potkimaan pois. Eikä se niin takuuvarmaa ole, että niillä uusillakaan työnantajilla on varaa palkata enää vuoden päästä...
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
meilläkään ei muuttunut. Pankissa oli puhetta 30 vuoden maksuajasta ja sovittiin tietty kuukausierä. Vasta nyt huomattiin, että pankkivirkailija oli jättänyt maksuajan puhuttua pienemmäksi, joten meillä ei vähään aikaan pääse korot nostamaan kuukausierää vaan laina-aika pitenee.
Korkojen nouseminen tuskin tulee vaikuttamaan kovin paljoa meillä. Meillä on alustavasti sovittu melko pieni kuukausierä ja pitkä laina-aika, kun minä olen hoitovapaalla. Sitten, kun menen taas töihin ( n. vuoden päästä), niin voimme maksaa n. kaksinkertaista maksua takaisin nykyiseen nähden. Siinä on koroillekin nousuvaraa...
Toivottovasti sulla on vuoden päästä se työpaikka minne mennä. Ettei vaan ole lyöty lappua luukulle...
Eipä he ole vuodessa lyönyt lappua luukulle :) Se on aika varma asia.
Asun paikkakunnalla, josta löytyy muuten aina jotain työtä. Jos en syystä tai toisesta pääsisikään työhöni, niin enpä olisi kauhean nirso. Nyt on mulle kolmesta muustakin paikasta tarjottu töitä puolen vuoden sisään... Tiedän myös vielä kolme paikkaa, johon ottaisivat takuuvarmasti oppisopimuksella.
Jutuistasi huomaa että olet kovin nuori, etkä ole kokenut 90-luvun lamaa muuten kuin viikkorahoissa:)
Ymmärrän sen, että ihmetellään, jos joku ottaa juuri ja juuri sellaisen lainan mihin on varaa. Meillä lainan määrä on oikeasti mietitty aika fiksusti. Oletetaan, että jään hoitovapaan jälkeen työttömäksi. Jos miehellä säilyy tulot edes lähelle sitä, mitä ne on nyt, niin ei korkojen nousut siltikään vaikuttaisi kauppakassin sisältöön asti. Tälläkin hetkellä säästöjä kertyy ihan mukavasti... Laina on laskettu tämän hetken maksukyvyn mukaan!

Hassua vaan, että jos missään mainitsen, että uskon meidän laskeneen hyvin sen mihin meillä on varaa, niin se on joku "punainen vaate". Silloinhan se nimenomaan ei voi pitää paikkaansa. Tietenkin jokainen nuori ihminen on ylivelkaantunut!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Noinhan sitä uskottiin it-buumin aikanakin. Kuule kun firman tulos alkaa heikkenemään ja omistajat haluaa tuottonsa, niin ekana sitä henkilöstöä aletaan lomauttamaan/potkimaan pois. Eikä se niin takuuvarmaa ole, että niillä uusillakaan työnantajilla on varaa palkata enää vuoden päästä...
Ei varmaan kannata lähtee tähän spekulaatioon ollenkaan jos ei tiedä toisen ammattia... :attn:
 
:)
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itselläni on työpaikka, jonka uskon pysyvän, sen verran vakaa ja suuri firma on kyseessä, että se ei kyllä kaadu millään ja jos sieltä porukkaa pistetään pellolle, niin ne lähtee sieltä vanhemmasta päästä tai sitten ne osa-aikaiset tai määräaikaiset, joten minulla vakituisena työntekijänä on aika varma työpaikka ja kun teet työt vielä niin hyvin, että pomokin tykkää, niin tuskin se ensimmäisenä minua sieltä pois heittää.
Noin ne varmaan Perloksellakin uskoi, kunnes tuotanto pistettiin säästömielessä Kiinaan ja kaikki joutui pihalle. :)
 
chinchin
Kyllä mä ainakin uskon, että ootte laskeneet ihan järkevästi. Tuleehan niitä yllätyksiä, mutta ei niistä etukäteen murehtimalla selviä yhtään paremmin. Tsemppiä teille ja maille kaikille muillekin velkaisille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nythän ollaan tekemässä asioita, että inflaatio ei kasvaisi ja ihmisten maksukyky paranisi
Niin ollaan. Valitettavasti sitä inflaatiota hillitään nimenomaan korkoja nostamalla. Sehän tässä on syynä koko tilanteeseen.

Mkasukyvyn paranemiseen ei sitten taas auta muu kuin talouskavu, ja se taas on menossa kovaa vauhtia alaspäin.



 
Joo
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Noinhan sitä uskottiin it-buumin aikanakin. Kuule kun firman tulos alkaa heikkenemään ja omistajat haluaa tuottonsa, niin ekana sitä henkilöstöä aletaan lomauttamaan/potkimaan pois. Eikä se niin takuuvarmaa ole, että niillä uusillakaan työnantajilla on varaa palkata enää vuoden päästä...
Ei varmaan kannata lähtee tähän spekulaatioon ollenkaan jos ei tiedä toisen ammattia... :attn:
Tuotot on se mikä bisnestä pyörittää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itselläni on työpaikka, jonka uskon pysyvän, sen verran vakaa ja suuri firma on kyseessä
Noin ne varmaan Perloksellakin uskoi, kunnes tuotanto pistettiin säästömielessä Kiinaan ja kaikki joutui pihalle. :)
Joo, ja Kemijärven sellutehtaalla. Vakaita ja isoja firmoja toki molemmat, eivätkä suinkaan ole kaatumassa.


 
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Noinhan sitä uskottiin it-buumin aikanakin. Kuule kun firman tulos alkaa heikkenemään ja omistajat haluaa tuottonsa, niin ekana sitä henkilöstöä aletaan lomauttamaan/potkimaan pois. Eikä se niin takuuvarmaa ole, että niillä uusillakaan työnantajilla on varaa palkata enää vuoden päästä...
Ei varmaan kannata lähtee tähän spekulaatioon ollenkaan jos ei tiedä toisen ammattia... :attn:
Tuotot on se mikä bisnestä pyörittää.
Toki, mutta työpaikkojakin kun on niin monenlaisia :) Kyllä mäkin voin ihan varmasti sanoa, että ei mee multa työpaikka alta, vaikka tulis minkälainen lama.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jussi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nythän ollaan tekemässä asioita, että inflaatio ei kasvaisi ja ihmisten maksukyky paranisi
Niin ollaan. Valitettavasti sitä inflaatiota hillitään nimenomaan korkoja nostamalla. Sehän tässä on syynä koko tilanteeseen.
kasukyvyn paranemiseen ei sitten taas auta muu kuin talouskavu, ja se taas on menossa kovaa vauhtia alaspäin.
Niimpä. Eli kaikki on menossa velallisen kannalta päin peetä...
 
mietinpä vain
Korkokatto, joka on sovittu pari vuotta sitten saattaa hyvinkin olla hintansa arvoinen. Nyt korot ylhäällä ja usean ennusteen mukaan korkojen nousun odotetaan tasaantuvan ensi vuoteen mennessä. Korkokaton ottaminen nyt tällä hetkellä korkojen ollessa ylhäällä ei välttämättä ole paras ratkaisu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jussi:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itselläni on työpaikka, jonka uskon pysyvän, sen verran vakaa ja suuri firma on kyseessä
Noin ne varmaan Perloksellakin uskoi, kunnes tuotanto pistettiin säästömielessä Kiinaan ja kaikki joutui pihalle. :)
Joo, ja Kemijärven sellutehtaalla. Vakaita ja isoja firmoja toki molemmat, eivätkä suinkaan ole kaatumassa.
Ja lisää lakkautuksia on tulossa vielä tän vuoden puolella kaikilta metsäyhtiöiltä. Esim M-real menee konkurssiin jos eivät tee jotain ja pian. oi sitä itkua ja hammasten kiristystä...
 
tataa
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Noinhan sitä uskottiin it-buumin aikanakin. Kuule kun firman tulos alkaa heikkenemään ja omistajat haluaa tuottonsa, niin ekana sitä henkilöstöä aletaan lomauttamaan/potkimaan pois. Eikä se niin takuuvarmaa ole, että niillä uusillakaan työnantajilla on varaa palkata enää vuoden päästä...
Ei varmaan kannata lähtee tähän spekulaatioon ollenkaan jos ei tiedä toisen ammattia... :attn:
Tuotot on se mikä bisnestä pyörittää.
Kyllähän se ammatti vaikuttaa. Ihmettelisin esim. kauheasti, jos mieheni saisi potkut. Tällä kylällä on kaksi putkimiestä, joista toinen jää pian eläkkeelle. Lähimmät kaupungit on sen verran kaukana, etteivät tarjoa tänne "päivystävää" palvelua. Sen verran on muuten putkimies tärkeä heppu kylällä, että sellaisen puuttuminen näkyy! Lomaillessa sen huomaa :)
 
vieras
Mulla on työpaikka, jota ei missään tapauksessa voi siirtää ulkomaille, se kun on täysin mahdotonta, joten kyllä minä tiedän oman tilanteeni aika hyvin.

Sinänsä jännä, että täällä puhutaan firmojen kaatumisesta sun muusta, itse olen työläisperheen tytär ja edes 90-luvun lama ei juurikaan meihin vaikuttanut, eikä edes lähipiiriini, kaikilla oli kyllä töitä, ketkä töitä halusivat tehdä. Kyllä tekevälle työtä löytyy, se vain on eri asia mitä työtä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sweet baby J:
Suosittelen kaikille korkokattoa, otettiin se silloin kun talo ostettiin.
Jos haluatte maksaa tyhjästä niin miksipä ei... Korot eivät ole koskaan nousseet niin korkealle, että korkokatto olisi hyödyttänyt jotakin. Miksi ottaa niin iso laina ja laskea lyhennykset niin tiukille jo valmiiksi, että ei ole mitään mistä joustaa ja joutuu maksamaan korkeampaa korkoa aina..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla on työpaikka, jota ei missään tapauksessa voi siirtää ulkomaille, se kun on täysin mahdotonta, joten kyllä minä tiedän oman tilanteeni aika hyvin.

Sinänsä jännä, että täällä puhutaan firmojen kaatumisesta sun muusta, itse olen työläisperheen tytär ja edes 90-luvun lama ei juurikaan meihin vaikuttanut, eikä edes lähipiiriini, kaikilla oli kyllä töitä, ketkä töitä halusivat tehdä. Kyllä tekevälle työtä löytyy, se vain on eri asia mitä työtä.
Älä nyt ihan jaskaa jauha. Jos neljännes työvoimasta on kortistossa ja sä et huomannut mitään:eek: Taisit olla vaippaiässä vielä silloin.
 
iisiliisi
Lama ei vaikuttanut, jos kuului niihin onnekkaisiin joiden työpaikka pysyi ja/tai lainat oli suurin piirtein maksettu. Kyllähän heitäkin toki oli, mutta niitä muita oli poikkeuksellisen paljon. Entiset toimarit luimisteli leipäjonoissa, jolleivät hoitaneet asiaa saunan takana...
 

Yhteistyössä