Lainaisitteko anopille rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Enpä tiedä...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Enpä tiedä...

Vieras
Elikkä tämmöinen tilanne: Anoppi on kusessa ja pyyti lainaa 600 euroa vuokran maksuun. Tiedän sen, että hän pelailee aika paljon netissä rahapelejä, joten sinne kait hävinnyt vuokrarahat. Tästä nyt ei 100% varmuutta, mutta tiedän että hän pelaa satasia kuussa nettipeleissä. Asunnosta häätö hänellä edessä ja tekisi mieli auttaa häntä mutta mutta mietityttää hieman. Hänellä on myös ulosotossa jonkun verran saatavia. Kinkkisemmäksi tässä tekeekin se, että hän on saamassa osaomistus kämpästään rahaa ison summa, jos häätö tapahtuu/ muuttaa muualle. Olen lainannut hänelle aiemmin korkeintaan 100 euroa ja sen hän on maksanut ajallaan aina takaisin. Luotan häneen ihan täysin muissa asioissa, mutta tämä arveluttaa hieman. Ajattelin kysellä mielipiteitä, vaikka tämä saattaakin olla väärä paikka kysellä, mutta kysynpähän kuitenkin. En tiedä mitä tässä pitäisi tehdä. Sen verran kuitenkin säästössä on että voisin rahan puolesta vaikka lainattakin, mutta mutta....

Mitä mies sanoo? Jos päädyt maksamaan, niin olisiko viisainta maksaa vuokrarahat suoraan saajalle.

Olen mies, kysymyksen pitäisi kuulua mitä vaimo sanoo :D Heh, eipä sitä voikkaan tietää, että täällä kirjoittelee mies :) Vaimo sanoo, että varmasti maksaa takaisin ja kun anoppi saa varmasti rahaa osaomistus kämpästään. Menee tosin siitä jonkun verran ulosottoon, mutta jää plussalle. Niin, no tuolta kantilta en ajatellutkaan. Voisi olla sekin ratkaisu. Anteeksi pyydän mahdollisia kirjoitusvihreitä sillä vähän tässä vapaitten kunniaksi maistelen. Onkos vielä mielipiteitä ihmisillä asiasta?

Mie lainaisin, jos tilillä kerran rahaa olisi. Tai tosiaan vaikka maksaisin suoraan vuokran. Ihan siksi, että ajattelen läheisiä autettavan jos he apua tarvitsevat. Ja samoin tiedän apua saavani jos itse joskus tarvitsen.

Joo, ylimääräistä on säästötilillä ja helposti voisinkin tuon lainata. Mutta aina on se mutta. Läheisiä ollaan ja monta kertaa viikossa olen hänen kanssaan tekemisissä erilaisten asioitten merkeissä. Luottamus on 100% kuten aiemmin sanoin, että luotan häneen, mutta tämä arveluttaa hieman. Vaimo sanoo, että se on selvää, kun irti sanoo kämppänsä, niin saa sieltä rahat pois. (on joka tapauksessa vissiin muuttamassa vuokra-asuntoon) Tarvii vaan rästi maksaa pois. Kun saa kämpän irtisanottua niin, sit kuulemma maksaa ulosottomaksut ja minulle sen lainaamani summan( jos lainaan) . Silti vaan arveluttaa. Kommentteja? :)

komppaan useampaa yllä olevaa kommenttia, eli kyllä lainaisin ja ilman muuta niin, että maksaisin suoraan tuon vuokran. Silloin ei riskiä, että menisi pelaamiseen ja myös, jos sattuisi käymään niin ikävästi, että tulisi jotain epäselvyyttä jälkikäteen, niin sinulla on suullisen sopimuksen tueksi jotain näyttöä. Virallisen "velkakirjan" tekeminen saattaisi vaikuttaa vähän liioittelulta ja vaikuttaa väleihin turhaan negatiivisesti...:)

On jo ulosoton 'asiakas' - epäluotettava siis.
Ja lainaamalla rahaa mahdollistatte hänen addiktionsa toteuttamisen eli pelaamisen. Joskus addiktien vaan pitää tippua tarpeeks pohjalle ilman että kukaan pehmittää pudotusta. Usein he muuttavat tapansa vasta sitten.

Samaa perhettähän anoppi on, eli tietysti lainaisin. Tai no meillä miehen kanssa yhteiset rahat, eli kokisin enemmin niin, että me lainaamme miehen äidille, kuin että minä lainaisin anopille.

Ei kannata sotkea mitaan ylevia "luottamuksia" rahan lainaamiseen. Jos rahan menetys on taloudellisesti niin kirveleva, etta suhde menee pilalle tai henkisesti niin kirveleva, etta menee suhde pilalle, niin ei pida lainata. Tiedat nyt jo, etta anoppi on ongelmainen, joten vastuu on myos sinulla. On tekopyhaa itkea sitten "anopin sotkettua valit", vaikka tietaa miten asiat ovat.

Älä lainaa. Sano ettei ole rahaa lainata. Meillä anoppi kinusi aina mieheltäni rahaa vaikka itse oli töissä ja isot tulot, mutta kun siltä meni tupakkaan, viinaan ja peleihin rahat niin ei ne riittäneet. En tiedä maksoiko kaikkia edes takaisin ja miestäni hermostutti aina se anelu, mutta ei voinut sanoa ei. Hoidin sitten asiat niin, että mieheni tilillä ei ollut rahaa paljoa vaan hän maksoi laskut heti kun rahat tuli ja tilille jäi ne loput joista ei ollut enää lainata anopille kun oli muitakin menoja ei voinut nollata tiliään. Anoppihan ensin suuttui miten sitä rahaa ei nyt olekaan antaa ja uteli ja uteli miten niin ei muka ole rahaa miehelläni. Toinen puoliasiassa oli se, että en itse maksellut laskuja ja koko tuloni jäi säästöön eli suurelta osin mieheni rahat ja niillä on maksettu sitten mieheni autoa yms. isoja hankintoja. Itse opin kantapään kautta etten enää ikinä lainaa kenellekään. Äidilleni lainasin kerran 10 000€ ja lupasi maksaa ja näin uskoinkin kun kertoi myyvänsä metsää ja antavansa siitä rahaa niin en ole tänäkään päivänä nähnyt rahoja vaikka laina jo yli 10-vuotta vanha ja metsätkin kaatoi ja maat möi 9vuotta sitten. Eipä olla enää tekemisissäkään.

Tuo ei ole niin iso summa, että kaataisi talouteni, vaikka maksaminen jäisikin (se, mitä maksamatta jättäminen tekisi suhteelle, on toki eri asia). Siksi voisin lainata rahaa.

Jos mahdollista, vuokra kannattaa maksaa suoraan vuokranantajan tilille, niin ei ainakaan mene pelaamiseen.

Itse varmaan alinaisin jos vaimokin on sitä mieltä että 100% varmuudella maksaa takaisin. Auttaisin niin kauan kunnes tulisi vastaan se kerta kun ei rahat tulekaan takaisin.
600€ on toisille suuri ja toisille pieni summa, mutta jos se teille on ns. pieni eikä oma talous siitä kaadu, niin kyllä lainaisin.

Kiitoksia vastanneille! Hyviä vinkkejä tuli teiltä. Onhan tuo 600 euroa aika iso summa minullekkin, vaikka olenkin työelämässä ja perhettäkin löytyy. Säästöistä lainaisinkin jos lainaisin, kun se raha makaa siellä säästötilillä kuitenkin ns. turhan panttina. Tai no ei turhan panttina, mutta kuitenkaan en sitä/niitä rahoja tarvitse nyt mihinkään. Lupasin anopille tänään, että voi tulla keskustelemaan asioista niin katsotaan mihin ratkaisuun sitten pääsemme. Joka tapauksessa jos lainaan, niin maksan suoraan sen rästin pois. Kiitos teille!

Tulinpahan kertomaan mihinkä ratkaisuun päädyin. Eli maksoin hänen rästinsä suoraan ja maksukin tuli jo takaisin. Joten asia kunnossa. Vaisto käski vain näin tekemään ja nyt hän ei ole vinkunut rahaa sen jälkeen lainaan. Jospa hän jotain oppi tästä :D Kiitos ja kumarrus :)

On jo ulosoton 'asiakas' - epäluotettava siis.
Ja lainaamalla rahaa mahdollistatte hänen addiktionsa toteuttamisen eli pelaamisen. Joskus addiktien vaan pitää tippua tarpeeks pohjalle ilman että kukaan pehmittää pudotusta. Usein he muuttavat tapansa vasta sitten.

Miten se on muka mahdollistamista jos ei anoppi saa edes koko rahaa käsiinsä missään vaiheessa? Typerä väite. Olen itsekin ulosoton asiakas ja olen maksanut silti niin omistusasuntoni kuin vuokranikin maksut ajallaan.
Tiedän että vanha ketju. Fiksu vaimo ap:lla, useimmat "palstamammat" sanoisivat: Älä auta äitiäs, anna rahat meidän lapselle.

Kuulostaa siltä, että lainatessasi sinun on parasta varautua siihen, että et koskaan saa rahoja takaisin. Jos sen riskin haluat ottaa, niin voit lainata.

Tuon ikäisen ihmisen pitäisi minusta noin lähtökohtaisesti pärjätä omillaan, ellei hänellä ole jotakin erityistä sairautta, peliriippuvuutta, pitkäaikaistyöttömyyttä tms. asioita, jotka vievät köyhyyteen.

Noin yleisesti ottaen kuulostaa, että anopin elämänhallinta ei ole ihan parhaalla mahdollisella tolalla. Voi olla niinkin, että lainaamalla hänelle rahaa samalla mahdollistat pelaamisen jatkumisen taas ainakin jonkin aikaa.

Onko häneltä mahdoton kysyä suoraan pelaamisesta? Kai sitä voi ajatella, että mieluummin anoppikin, jos on tolkuissaan, käyttäisi ne 600 euroa lastenlasten hankintoihin kuin omiin peleihinsä.

Olen itse UO:n asiakas, mutta silti en koe että olisin huono kansalainen. Maksan joka kuukausi itse vapaaehtoisesti ulosottoon 1000 euroa kuussa (maksaa pitäisi vähemmän koska on lapsi). Emme jää paitsi mistään, meillä on kiva koti jne. Ei kaikki ulosotossa olevat ole huonoja ihmisiä jotka eivät osaa talouttaan hoitaa. Itse olen sinisilmäisyyteni takia ajautunut velkoihin, mutta se aika on takana. Toisin kuin joku muu, teen töitä sen eteen että velat saan maksettua. En ole kotona sossun rahoilla vaikka rahaa jäisi enemmän jos olisin ja en maksaisi velkojani.

Yhteistyössä