Laihdutus raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja punkero
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen täysin samaa mieltä kanssasi, että kokonaisenergia ratkaisee laihdutuksen onnistumisessa, KUNHAN ruokavalio sisältää riittävän määrän ravintorikkaita ruokavaihtoehtoja ja suojaravintoaineita. En tiedä luitko koko ketjua läpi, mutta tässä oli kaksi asetelmaa vastakain, ravintorikas ruokavalio (on se sitten lautasmalli tai vähähiilihydraattinen ruokavaio) vastaan roskaruoka (sisältäen shipsit, hampurilaiset, karkit ILMAN ravitsevaa ruokaa). Eli nyt ei ollut kysymyksessä diettien vertailu vaan se, että miten pystys painoahallitsemaan parhaiten.
Käytit lähteenä aika paljon vähähiilarista diettiä, joka on yksi laihdutusmuoto sekä hyvä tapa hallita painoaan. Näissä tutkimuksissa vähähiilarisessa ruokavaliossa käytetään HYVIÄ hiilarin lähteitä sekä HYVIÄ rasvan ja proteiinien lähteitä,joten suojaravintoaineiden saanti on taattu. En ainakaan usko, että näissä tutkimuksissa on käytetty vertailussa roskaruokaa tai ravintoköyhää ruokaa, koska ensinnäkin se ei palvele ketää ja toisesksi se ei ole vähähiilarisen dietin tarkoitus.
Eli lyhyesti:
1. Kokonaisenergia todellakin ratkaisee, kun kyseessä on painonhallinta ja ravinto on ravintorikasta, mistä saadaan kehon tarvitsemat ravintoaineet.
2. vertailun kohteena oli roskaruoka, karkit vastaan ravintorikasruoka
3. Pitkällä aikavälillä, kenelle on hyödyllistä syödä ravintoköyhää ja jalostettua ruokaa, on sitten kyseessä dietti tai painonhallinta
4. ODOTTAVA äiti tarviitsee suojaravintoaineita ja monipuolista ravintoa, on hän sitten dietillä tai painonhallinnan kannattaja. Tästä oli koko ketjussa kysymys, ei pelkästä laihduttamisensta!

ps. On muuten kiva, että täällä saa noita tutkimuksia puheiden taustaksi. Pitääkin käydä etsimässä ne, jotta saa laajennettua käsitystä painonhallinnasta ja kehon toiminnasta. Kiitos näistä lähteistä:)
-opiskelija-

mulla ainakaan ei ole narissut vaikka olen vain 166 cm ja painoin alussa 98 kg. painoa tullut lisää ihan sopivasti viikkoihin nähden.
ainoa kehotus oli ett syö kolmen tunnin välein ett vältän pahaa oloa... ja se ett sokerit ei heitä. jos ne nirisee sun painosta niin ihmetelen

Alkuperäinen kirjoittaja Miettiväinen:
Tuohon laihtumiseen liittyen kyselisin seuraavaa: naputtavatko kauheasti neuvolassa ja mimmoisesta ylipainosta? Pituutta on nuo vaatimattomat 160 cm ja painoa n. 72 kg. Nyt on kyllä tainnut tippua tuonne 70 kg. 3 raskauskuukautta on nyt takana. Olen aina ajatellut, että olen varmaan neuvolatätien hampaissa jatkuvasti tuon painoni takia. Olen kyllä ns.hyväkuntoinen.

Minäkään en varsinaisesti laihduta, ja olen ollut vähän huolissanikin kun paino on tippunut. Olen kyllä ykännyt muutaman kerran raskauspahoinvoinnin takia, mutten niin usein, että se laihtumiseen vaikuttaisi. Alkoholi on tietty jäänyt kokonaan pois, mutten niin kauhiasti juonut ennenkään, viikottain valkkaria kuitenkin.

Syön terveelisesti 3 ateriaa päivässä + välipalat ja teen pitkiä kävelylenkkejä (8-10 km) useamman kerran viikossa. Näin kyllä ennen raskauttakin. Juoksemaan en suurten (luomu H-kuppi) rintojen takia kykene, varsinkaan kun ne nyt raskauden myötä aristavat aika lailla. Uiminen ja joku raskausjumppa vois olla kivaa, eikös uinti ole ekojen 12 viikon jälkeen sallittua? Olisko muilla aristavat ja/tai suuret rinnat omaavilla muita liikuntavinkkejä?

söisit kuinka terveellisesti tahansa niin et koskaan laihdu jos saat saman kalorimäärän porkkanoista kuin rasvasesta ruuasta.
joten sun täytyy saada energiankulutusta lisättyä tai vähennettyä hiukan kaloreita ennen kuin elimistö alkaa laihduttamaan ylimääräistä pois..
joten ihan sama syötkö 300 omenaa päivässä jos se menee sun oman energiakulutuksen yli niin varmasti lihot koska se jää silloin läskiksi.
olen samaa mieltä ettei kannata paljoa huolia jos tulee 12 kiloa raskauden aikana, ne melkein jää laitokselle.

Jokaisella neuvolakäynnillä sinut punnitaan. Useampien naisten paino nousee raskausaikana yhteensä noin 8-14 kiloa.

Paino ei kuitenkaan missään vaiheessa saisi noista yli 0,5kg viikossa.

Luonnollinen painonnousu muodostuu keskimäärin seuraavasti
(yht 12 kg):

vauva 3,5kg
istukka 0,6kg
lapsivesi 0,9kg
kohdun kasvu 1,0kg
rintojen kasvu 0,5kg
verimäärän nousu 1,5kg
kudosnesteen lisäys 1,0kg
varastorasva imetykseen 3,0kg
Äkisti nouseva paino voi kertoa ahmimisesta. Jos samalla turvotukset selvästi lisääntyvät, aletaan epäillä raskausmyrkytystä.

ja se ett laihduttamalla laihdutat niin ne myrkyt kertyy vauvaan. valitettavasti istukka läpäsee kaikki paskat....kuten jos imetät.. niin sekin on.... sun vauvas saa sen rintamaidon kautta.

tuli vaan mieleen kuoletteko te jos paino saattaa nousta sen vaadittavan 12 kiloa raskauden aikana...?
se on normaalia pöntöt.

Alkuperäinen kirjoittaja *Huokaus*:
Se, että korjaa ruokavalionsa edes raskausaikana terveellisempään (ja saattaa jopa laihtua vaikka syö saman kalorimäärän kuin ennen) suuntaan, on varmasti hyväksi sekä odottajalle ja vauvalle. Itse en voi käsitää juuri tota asennetta, että minulle tuputetaan myös koko ajan sitä, että turhaa ajattelet koko ajan ruokavaliotasi vaan pitää osata nauttia raskausajasta. Siis täh?! Mulle nautinto on sitä, että syön terveellisesti ja että keho voi hyvin. Ei se, että mätän mitä sattuu naamariin ja yritän siitä sitten nauttia. Mulle keho on temppeli, mitä haluan helliä terveellisellä ruokavaliolla ja liikunnalla. Sitä paitsi, suurin osa tupakoitsijoista lopettaa tupakanpolton raskausaikana ajatellen vauvaa, mutta harva korvaa epäterveellistä ravintoköyhää ruokavaliota raskausaikana, vaan ajattelevat juuri vain sitä, että nyt voi "nauttia" raskaudesta ja syödä mitä vaan, koska niitä kilojahan tulee joka tapauksessa. Yleensäkään en ymmärrä laihdutuskeskusteluissa sitä ajattelutapaa, että on sama millä kilot lähtevät kunhan lähtevät. Missä on se terveellinen ja riittävä ruokavalio?

Kiitoksia vastauksista. Tää ketju on jääny vähän unholaan joten ajattelin sitä nostaa pikkusen jos jotain vielä tämä aihe kiinnostaa. Tosiaan alottelin viestiketjun sanomalla etten halua painoa lisää ollenkaan ja nyt on viikkoja 27 ja on niitä kiloja tullut, 5kiloa. Tosin nyt reilun kuukauden olen ollut samassa painossa. Ajattelin että nuo saa nyt riittää. Kokeilin syödä siten että vähensin hiukan päivittäistä kilokalorimäärää ja herkut jätin kokonaan pois niin siihen se sitten tyssäs. Eli en voi sanoa että suoranaisesti nyt laihduttaisin vaan pidän huolen että paino pysyy tässä. Lenkkeily myös on auttanut siihen ettei paino enää nouse.

Kokeilen jatkaa näin vielä ehkä kuukauden ja sitten lisään vähän syömistä ja annan tulla kilon lisää ja eipä siinä sitte. Odottelen sitten laskettua aikaa ja eikun synnyttämään! Ja ainakaan ei voi tulla murheita liikakiloista kun kotiin pääsen nyytin kanssa vaan täysillä keskityn vauvan hoitamiseen ja myös itseeni mutta en laihduttamiseen. Imetys hoitaa varmasti sen puolen ihan itsestäänkin.

hyvää jatkoa kaikille!

12 kg on ihan luonnollista, jos ei ole ylipainoa aiemmin. Mutta kun sitä vähän on, niin mieluusti ei haluis paljon lisää, koska sit vauvan hoitokin on raskaampaa, hengästyy helposti jne. Ymmärrän kyllä alkuperäistä, itsekin otan kyllä vauvapainon mieluusti mutta toivon että muut rasvat pikkuisen hellittäis jos jätän herkut pois.

Punkero, kyllä se on totta, että terveellisellä ravinnolla laihtuu tehokkaammin kuin epäterveellistä ruokaa syöden vaikka kalorimäärä olisikin sama. Niiden kaloreiden lisäksi ravintoon sisältyy paljon muutakin, joilla on vaikutusta elimistön hyvinvointiin ja kykyyn toimia "oikein". Sinun voisi olla ihan hyvä ottaa yhteyttä ravintoterapeuttiin. Ammattilaiselta saa hyviä ja luotettavia vinkkejä oman ruokavalion suunnittelemiseen myös raskausaikana! Suosittelen lämpimästi!

Näin raskautta vasta suunnittelevana tämä keskustelu löytyi juuri sopivaan saumaan! Edellisessä raskaudessa painoa tuli 22kg vaikka vauva syntyi keisarinleikkauksella jo 35+4, eli turvotustakaan ei juuri ehtinyt tulla. Itse menin ensisynnyttäjänä näihin perinteisiin harhoihin:

1. Syödäänpä nyt kahden edestä!
2. Kyllä imetys sitten laihduttaa!
3. Rattaissa sitten pukkaan beibiä pitkin kesäistä kotikontua kaiket päivät!

No, todellisuus oli sitä että kahden edestä syöminen on käytännössä huuhaata, en muista tarkkaan mikä kalorimäärä tarvitaan edes loppuvaiheessa kattamaan lisääntyneen tarpeen, mutta liikutaan kuitenkin luokassa pari ylimääräistä voileipää eikä pari ylimääräistä kokonaista ateriaa... Meillä imetys taas ei onnistunut ollenkaan koska vauva syntyi (nippanappa) keskosena, ei jaksanut siis siinä tärkeässä alkuvaiheessa imeä tarvitsemaansa määrää joten pullon käyttö vähitellen lopetti rintaruokinnan kokonaan alle kuukauden jälkeen. Ja mitä siihen ulkona kirmailuun tulee, niin kuukauden ennenaikaisuus tarkoitti sitä, ettei kesä vielä ollut tullut kun vauva tuli, joten loskassa ei pienen kanssa liikuta, ja kesän koittaessa olin kaikesta siitä valvomisesta niin väsynyt että ulos kärryttelemään lähtikin isäntä kun äippä jäi koomaan sohvalle edes hetkeksi lepäämään.

Joten tällä kertaa aionkin tehdä niin että ajattelen raskauden jälkeistä jaksamista jo raskauden aikana. En siirry suoraan mässylinjalle plussattuani, vaan jatkan jo talvella aloittamaani elämää, eli syön terveellisesti enkä liikaa, sekä liikun jos vain vointi sallii. Näin jälkeenpäin ajatellen en olisi varmasti edes onnistunut esikoista kunnialla synnyttämään, sen verran kipeät oli jo lonkat ja selkä siinä loppuvaiheessa. Tällä kertaa haluan synnyttää normaalisti jos vain se muuten on mahdollista, joten sitäkin varten yleiskunnon pitää olla parempi. Ei muuta kuin reipasta odotusta kaikille!

Heissan,

Jos olen oikein ymmärtänyt niin... Jos raskausaikana paino putoaa ja äiti laihtuu, niin lapsi kyllä selviää: se ottaa energian äidistä, mutta myös tarvitsemansa mineraalit ja vitamiinit. Ongelmana on, että äidin luusto ja muu terveydentila heikentyy, josta seuraa ongelmia.

Laihdutusta ei missään nimessä suositella, mutta jos painoindeksi on korkea, suositellaan painon tarkkailua siten, että kokonaispaino ei nousisi kuin 5-8kg.

Minulla on neljän raskauden aikana paino ensin pudonnut jopa 8kg, ja loppuraskautta kohden palannut lähtötasoon, painonkehitys ollut siis +/- 0kg. Päivänselvää on että paino on lähtenyt vuosien ajan kertyneestä ylimääräisestä "varastosta". Äiti ja vauva ovat voineet hyvin, eikä lisävitamiinejä tms.ole tarvittu.
Tällainen "käänteinen hormonitoiminta" ei ole kovin yleistä, mutta mistään harvinaisuudestakaan ei ole kyse. Itse imetysaikana pano on noussut erittäin herkästi, siis samaan tapaan kuin "normaaleissa" raskausksissa. Silloin tosin ei juurikaan merkitse mitään, mitä syö, vaan paino nousee kuin itsestään. Useimmiten paino tipahtaa normaalilukemiin heti, kun imetys loppuu.
Tämä kaikki siis ilman mitään laihdutuksia, ravinnon tarkkailua, määrän tarkkailua tms.
Ja lopuksi kerrottakoon, että olen jossain määrin ylipainoinen, mutta kaikki paino ei ole läskiä, vaan olen aktiivinen kuntosalin käyttäjä ja käytän raskaita painoja. Raskausaikana olen joutunut jättämään kuntosalikäynnit pois 10 raskausviikon jälkeen, ja sen jälkeen olen kotikuntoillut kevyemmillä painoilla. Kunto on ollut hyvä loppuun saakka, ja palautuminen synnytyksestä ja raskaudesta on ollut nopeaa.

Yhteistyössä