laihduttaminen ja raskaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maija

Vieras
Olen nyt muuttanut ruokavaliotani todella paljon terveellisemmäksi kuin ikinä ennen se on ollut. Liityin kalorilaskuri.fi:hin ja syön päivittäin 1200-1500 kaloria. Ja nykyään syön siis paljon paljon enemmän ja terveellisemmin kuin ennen ja silti laihdun noin 0,5 kiloa viikossa. Ja tuon ruokamäärän syöminen on aika haastavaa, että ehdin syömään kaiken tarpeellisen. Kysymykseni kuuluu : Jos satun tulemaan tässä jossain vaiheessa raskaaksi, voinko huoletta jatkaa samaa ruokavaliota kuin ennenkin?

Terveellinen ruokavalio on kaiken a ja o. Mutta liiallinen painonpudotus voi olla vaaraksi. Jos suinkin tulet raskaaksi niin varmaan kannattaa kysy ja jutella neukka tädin kanssa asiasta tarkemmin. Sinun painoastasikin riippuu se että kuinka paljon saa paino pudota raskaana ollessa.

Itselläni ei paino noussut lainkaan nyt vasta kuin aika loppu puolella koska muutin ruokavalioni terveelliseen suuntaan ja neukka täti sanoi että mielellään painosaa pudota vain muutaman kilon ja pysyä siinä sitten,.. loppua kohdenhan melkein paino nousee väkisin koska lapsi kasvaa paljon per viikko.
Niin, ja olen sairaalloisesti ylipainoinen eli kiloja riittää pudotettavaksi..

Siis jos syöt terveellisesti ja sen mitä kulutat raskausaikanakin niin ethän sä 'liho' kuin vauvan + vauva'lisukkeiden' verran. Mulla on nyt rv 38 ja n. 4 kg on tullut raskausaikana, käytännössä siis synnytyksen jälkeen painan vähemmän kuin alkaessani odottaa vauvaa.

Mulla oli painoa aika runsaasti viimesessä raskaudessa ja raskauden aikasia kiloja tuli noin 10-12. Loppuvaiheessa söin tosi terveellisesti, salaattia, hedelmiä, vihanneksia, säännölliset ruoka-ajat... ja sain painon pidettyä sillain kurissa. Keskustelin jokaisella neuvolakäynnillä tästä painoasiasta ja ruokavaliosta, mikä autto sitten pysymään herkuistakin irti. Sain ohjeeksi diabeetikon ruokaohjeet, jotka kyllä pätee ihan muillekin. Mutta neuvolantäti sanoi, että muistaa erään isokokoisen äidin, joka tätä noudattamalla lihoi vain kuusi kiloa, mitkä sitten jäivätkin sairaalaan ja äiti oli ollut tästä erittäin onnellinen.

Aikasemmissa raskauksissa en ole painosta nähnyt vaivaa, sitä on tullut ja sitten lähtenyt pois. Viimesen raskauden alettua olin vain päästänyt itseni jo liian huonoon kuntoon, sillä kiinnitin erityishuomion ruokavalioon ja suosittelen sitä muillekin. Kiloja ehtii tiputtaa ja kroppaa timmata sitten synnytyksen jälkeenkin.

Yhteistyössä