Lähihoitajasta kätilöksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Minä olen lukenut ensin lähihoitajaksi ja sit kätilöksi. 4,5 vuotta kesti. Hyvityksiä en saanut juurikaan, koska se lähärikoulu oli se pääsyvaatimus. Jostain sos.politiikasta yms sain vapautuksia.
Missä kaikkialla voi opiskella kätilöksi?
Oliko muita vaatimuksia kuin lähäri opinnot? Millaiset pääsykokeet oli? Oliko koulu "vaikea" ja ennen kaikkea Kannattiko?:)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Minä olen lukenut ensin lähihoitajaksi ja sit kätilöksi. 4,5 vuotta kesti. Hyvityksiä en saanut juurikaan, koska se lähärikoulu oli se pääsyvaatimus. Jostain sos.politiikasta yms sain vapautuksia.
Missä kaikkialla voi opiskella kätilöksi?
Oliko muita vaatimuksia kuin lähäri opinnot? Millaiset pääsykokeet oli? Oliko koulu "vaikea" ja ennen kaikkea Kannattiko?:)

Minä olen opiskellut Turussa, silloin kätilökoulutusta oli myös Helsingissä, Jyväskylässä, Tampereella, Oulussa ja vissiin Kuopiossa. En oo varma ja nuohan vaihtelee jonkun verran.
Pääsykokeetkin on erilaiset riippuen koulusta johon hakee, meillä oli silloin mm fysiikan ja matematiikan tehtäviä, saksankielinen tenttimateriaali piti lukea ja oli siinä suomenkielisiä teoksiakin, niist oli kysymyksiä, sit oli psykologinen testi ja haastattelu. Minusta ei olleet vaikeita tehtäviä.
Opiskelut kannattaa ottaa vakavasti, ei ollut vaikeaa, ehkä enkku ja ruotsi, kun ei ollut lukiota käynyt, niin ku melkein kaikki muut mein kurssilla.
Kannattiko, no, ihan varmasti. :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos vastauksista! Harkitsen vakavasti... Mihin hyasintti muuten olit suuntautunut lh opiskeluissa? Lukiotako ei siis tarvi olla pohjalla?

En oo käynyt lukiota, kävin lähihoitajakoulun koska lukio ei kiinnostanut, olin sen verran vanhempi kun tää uravalinta valkeni mulle. Olen erikoistunut lapsi, nuoriso ja perhetyöhön.