Kätilöksi??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maisa

Vieras
Tietääkö kukaan kuinka vaikea on päästä opiskelemaan kätilöksi?
Riittääkö että on joku ammattitutkinto vai pitääkö olla kolmevuotinen tutkinto?
Niin ja voikohan missään opiskella aikuiskulutuksena?
Minkä ikäinen voi mielestänne vielä opiskella uuteen ammattiin?

Olisko ollu niin, että metropoliaan pääsee joka kuudes hakija tai harvempi. Kestää 4,5 vuotta ja aikuiskoulutukseen saattaa päästä jos on jo sairaanhoitaja tms.

Kyllä viiskymppinenki voi opiskella uuteen ammattiin jos on haluja ja motivaatiota.

Alkuperäinen kirjoittaja maisa:

On vaikeaa! No et nyt ainakaan millään talouskoululla pääse. :D Mikä tutkinto alla?

Ylioppilas- tai lähihoitajatutkinto on yleensä perustana. Tosiaan 4,5 vuotta kestää, ja AMK-tutkinto. Joskus on ollut puhetta, että on aikuistutkintonakin, mutta en tiedä millaista se sitten on, aikuisiahan ihan normiopiskelussakin ollaan, kun kaikilla on ikää vähintään se 18v. Minkä ikäinen vaan voi opiskella uuteen ammattiin. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tomba:

On vaikeaa! No et nyt ainakaan millään talouskoululla pääse. :D Mikä tutkinto alla?

Kävin siis yhden tutkinnon kun se oli kaksi vuotinen, nykyään sekin kestää kolme vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Ylioppilas- tai lähihoitajatutkinto on yleensä perustana. Tosiaan 4,5 vuotta kestää, ja AMK-tutkinto. Joskus on ollut puhetta, että on aikuistutkintonakin, mutta en tiedä millaista se sitten on, aikuisiahan ihan normiopiskelussakin ollaan, kun kaikilla on ikää vähintään se 18v. Minkä ikäinen vaan voi opiskella uuteen ammattiin. :D

Olen siis 26v. En siis kai mikään vanha vielä;)

Onko tuo edellinen koulutuksesi miltä alalta? saako jotain hyväksilukuja kenties? Et ole liiaan vanha! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Moi:

Onko tuo edellinen koulutuksesi miltä alalta? saako jotain hyväksilukuja kenties? Et ole liiaan vanha! :)

Elintarvikealalta on edellinen tutkinto. Eli ei saa mitään hyväksilukuja, enkä kyllä olettanutkaan. Mietin vaan että riittääkö hakuun tuo kaksivuotinen tutkinto?

Tere. Minut hyväksyttiin kätilötyön sv. Kuopioon. Voit hakea kouluun kaksivuotisella tutkinnollasi, mutta kuten edellä on tullut ilmi niin keskiarvon tulisi olla melko hyvä. Joko 8,5 --> tai 3,5 -->. Suurin osa tiputetaan kelkasta jo pääsykokeita ennen ja noin 100 pääsee itse kokeisiin. Meidän ryhmäkooksi tuli 26 henkeä, joten noin joka neljäs pääsee sisään. Rohkasen kuitenkin hakemaan nyt syksyn haussa, jolloin koulutus alkaisi tammikuussa. (Mikäli sinulla on vielä kiinnostusta ja intoa.) Itse ajattelin etten koskaan pääse sisään, mutta pääsin kuin pääsinkin sisään. Ihme.. Joten aina kannattaa yrittää!

itse olen opiskellut lähihoitajan pohjalta kätilön opintoja tuossa 2000 luvun alussa. Jätin kuitenkin opinnot kesken. Nyt taas olen alkanut haaveilemaan, mutta ku ikää on jo 39 vuotta, niin kannattaako enää? Lapsiakin on neljä, pienin vielä alle vuoden, joten onko ihan utopistista edes haaveilla mistään opiskelusta enää?

Alkuperäinen kirjoittaja Kuopioon kätilöksi päässyt:
Tere. Minut hyväksyttiin kätilötyön sv. Kuopioon. Voit hakea kouluun kaksivuotisella tutkinnollasi, mutta kuten edellä on tullut ilmi niin keskiarvon tulisi olla melko hyvä. Joko 8,5 --> tai 3,5 -->. Suurin osa tiputetaan kelkasta jo pääsykokeita ennen ja noin 100 pääsee itse kokeisiin. Meidän ryhmäkooksi tuli 26 henkeä, joten noin joka neljäs pääsee sisään. Rohkasen kuitenkin hakemaan nyt syksyn haussa, jolloin koulutus alkaisi tammikuussa. (Mikäli sinulla on vielä kiinnostusta ja intoa.) Itse ajattelin etten koskaan pääse sisään, mutta pääsin kuin pääsinkin sisään. Ihme.. Joten aina kannattaa yrittää!

Meistä tulee sitten kurssikavereita:)

Hienoa! Syksyllä siis tavataan ;) Ja kätevälle käsistään sanoisin ettei koskaan ole myöhäistä alkaa opiskella, varsinkin jos nykyinen työ ei ole sovelias tms. Omassa suvussanikin on muutamia yli 40-vuotiaita aikuisopiskelijoita, ja näyttävät olevan vielä aivan innoissaan opiskelusta. Saavat sitten loppu työvuosikymmenet tehdä mieluisampaa työtä. Suosittelen!