Lähihoitajan nimineula, sukunimellä vai ilman?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi lh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä turha kapistus, mutta ilman muuta koko nimellä mielestäni. Onhan se yksi koriste rintapielessä, mutta noin yleensä olen pitänyt työpaikalta saatua henkilökorttia - nyt se tosin kulkee laukussa mukana, koska käyn samojen asiakkaiden luona. Ompahan esittää tarvittaessa.

Mulla on molemmat, toinen on virallisempi jossa ammattinimike ja suuntautumislinjakin ja toinen jossa ainoastaan etunimi. Kumpaakaan en ole käyttänyt mutta tilattiin aikoinaan porukalla jostain syystä kaikille tuommoiset.

Itse mietin että ammattinimike ja etunimi. Meille puhuttiin koulussa välillä että ilman sukunimeä olisi turvallisempi jos vähääkään agressiivisia tms. asiakkaita.

Ainakin meillä on päädytty siihen, että lähärien sukunimen näyttäminen on liian riskialtista. Esimerkiksi joku jonka pyllyn lähäri on pyyhkinyt liian kovakouraisesti saattaa janota kostoa ja päätyä illalla kuljeksimaan lähärin kotilähiöön pesäpallomaila kädessään.

Toisaalta sh:iden on annettu valita, haluavatko he nimikylttiinsä sukunmen vai eivät, koska heiltä voi olettaa suurempaa harkintakykyä.

Itselläni ilman sukunimeä oleva. Lähihoitaja ja jossa etunimi. Itse palvelutalolla töissä ja siellä omaisten toiveena että hoitajilla nimet esillä. Ja tietysti hyvä olla että tietää kenen kanssa puhunut,jos vieraampi hoitaja vastassa.

Meillä ei ole nimineulaa käytössä, mutta henkilökortissa, jonka pitää olla aina esillä, on myös sukunimi. Periaatteessa sukunimeä ei saisi peittää, mutta ainakin monet ensiavun työntekijöistä ovat peittäneet ihan turvallisuussyistä. Etenkin jos sukunimi on jotain muuta kuin Virtanen tai Järvinen.

Mulla ei oo nimineulaa ollenkaa. Joillaki töis on, mutta toisaalta on ihan hyvä ettei oo koska siihen voi joku ottaa kiinni eli turvallisuustekijä, mutta ei liity nimeen mitenkää.

[QUOTE="vieras.";29385716]Potilailla on oikeus tietää koko nimesi tarvittaessa joten helpommin selviää kun laittaa vaan koko nimen ja tittelin neulaan.[/QUOTE]

Nimen saa varmasti tietoonsa jos on oikeasti aihetta. Vaikka esimieheltä.. Eli tarpeen vaatiessa asia selvitetään; kuka, milloin, missä ja miksi. Mun mielestä hoitajien koko nimi ei kuulu kaikille eikä ole mitään perusteltua syytä miksi sen pitäisi näkyä kaikille.

[QUOTE="vieras.";29385716]Potilailla on oikeus tietää koko nimesi tarvittaessa joten helpommin selviää kun laittaa vaan koko nimen ja tittelin neulaan.[/QUOTE]

Ei joka paikas voi antaa hoitohenkilökunnan nimiä potilaitten/asukkaiden/asiakkaiden tietoon.

Mun työpaikalla kävi joitakin vuosia sitten niin, että eräs mt-potilas alkoi häiriköidä hoitajia soittelemalla ja uhkailemalla, sekä pyörimällä joidenkin kotipihalla. Sen jälkeen nimineulat otettiin joksikin aikaa kokonaan pois, nykyään on sukunimi peitetty joten näkyy vain etunimi.

Kyllä se nimi selviää, jos tarvetta on. Mä en ainakaan näytä koko nimeäni kaikenmaailman hiippareille, joita ea:kin on pullollaan.

Yhteistyössä