Lähihoitajaksi opiskelu nuorten vai aikuisten parissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoitajaksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hoitajaksi

Vieras
Eli, mitä käytännön eroa on nuoriso/aikuispuolen opinnoissa, toki se että toinen kestää 3v ja toinen 2v... Minulle ei ole mitään väliä minkä ikäisiä ryhmässä on, mutta sen haluaisin tietää onko aikuispuolella opiskelu paljon rankempaa/itsenäisempää? Opiskelen nyt nuorten kanssa, mutta mahdollisuus olisi vaihtaa tammikuussa aikuisten puolelle... Töitä täytyy jokatapauksessa alkaa tehdä jossain kohtaa kun tuettu aika loppuu....

No aikuiskoulutuksena opiskellaan yleensä etänä ja lähipäiviä on harvemmin. Näytöt kestää viisi päivää ja näytön vastaanottaa eri henkilö kuin on ohjaaja. Nuorisopuolella näyttö annetaan ohjaajalle.

ainoa ero on se kesto. Itse kävin aikuispuolen 10 vuotta sitten. Nyt pian valmistun sh:ksi koska tällä alueella ei lh:t vakitöitä saa. Kaikki on sh sh sh paitsi jos tyytyy vanhus tai hoivapuoleen. Ei sillä, en väheksy enkä arvostele, mä en vain siihen pystyisi. Kaipaan aktionia ja temppuja :)

Itse opiskelen vielä vanhan opetussuunnitelman mukaan, eli kolutus kestää 2,5 v. Meillä päiväopiskelijoilla on lähiopetusta ihan normaalisti 5pv viikosta ja suurin osa päivistä 8-16, eli ihan hirveesti ei itsenäistä tai etäopiskelua ole. Iltaopiskelijoilla on paljon vähemmän lähiopetusta, keskimäärin 4pv viikossa ja maksimissaan 5 tuntia illassa, joten itsenäistä ja etää tulee tietenkin enemmän. Eli suuri ero on näissä kahdessa opiskelumuodossa tuon itsenäisen työn suhteen. Aikuispuolella ei mielestäni ole mikään tappava tahti, mutta se voi tietysti tuntua tiukalta jos tulee nuorisopuolelta eikä ole tottunut sellaiseen ja pitää vielä töissäkin käydä. Itse kuitenkin valitsisin aikuispuolen, niin nopeammin valmistuu ja pääsee työelämään. Plussana aikuispuolella on vielä se, että siellä opiskelijoilla on jo niin laaja elämänkokemus ja tietämys asioista, että siellä kyllä oppii paljon muutakin kuin opintosuunnitelmaan kirjatut asiat, opettajatkin toteavat lähes päivittäin, että taas tuli heidänkin opittua jotain uutta.

mä oon lh.na saanu samat oikeudet nyk. Työpaikassa ku sh eli temppuja, tipanlaitto, lääkkeenanto jne jne mut vakipaikkaa ei saa ku pitää olla sh... Riippuu ihan siitä missä on töis. Mut temput temppuina kuuluu siihen paljon muutakin... Esim ambulanssissa on turha enää haaveilla hoitotasolle pääsystä jos et oo sh tms...

Aikuisilla ei ole amos-näyttöä, vaan tekevät hensun. Hensu on todella paljon vaikeampi tehdä kuin amos -suunnitelma. Hensu= henkilökohtainen suunnitelma tms. Aikuisilla ei ole opinnäytetyötä, pääsevät siinä helpommalla. Oletko harkinnut yo-pohjaista koulutusta, se kestää vain 2v? Siihen pääsee myös, jos on aiempi ammatillinen koulutus takana...

Ite oon opiskellut aikuispuolella lähihoitajaksi.

Näyttöjä kahdeksan, ja tahti aika tiukka. Ei yleisiä aineita ollenkaan (matikka, äidinkieli jne).
Opinnäytetyö kyllä tehtiin, koulutus kesti kaksi vuotta, ja lähipäiviä oli lähestulkoon saman verran kuin nuorisopuolellakin. Näytöissä se ero, että aikuiset tekevät tosiaan sen hensun, ja se on hivenen työläämpi kuin nuorisoasteen opiskelijat tekee sen hensun vastaavan lappusen.

Opiskelin aikuispuolella ja oon tyytyväinen siihen :) meillä oli hensut ja opinnäytetyö, mutta opinnäytetyötä ei ole enään uudessa opsissa. Näytöt ja hensut on aika haastavia, mutta kyllä niistä selviää, jos yhtään osaa laittaa tekstinä käytännön. Ja jos osaa töis hommat tehä niin näytöt pääsee läpi. Riippuu tietty millanen näytn vast ttaja ja ope on ;) itellä kuitenki kaikki meni hyvin ja nyt onnellisena työelämässä :) Ja meillä koulua oli 5pv viikossa ja työharjottelua 23viikkoa yhteensä. Tosi monipuolinen ja ihana koulutus oli ainaki meillä. Luokka oli hyvä, kun kaikilla opiskeluintoa, vähän liianki kanssa aikuiset pingottaa .

Yhteistyössä