Lahden Steinerkoulu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on huonoja kokemuksia kyseisestä koulusta. Tapahtumia en halua lähteä enempää valottamaan, koska ne liittyvät ihmisiin jotka olisi helposti Lahden steineriä tuntevien tunnistettavissa enkä halua kenenkään toimia selän takana puida. Olen ne jo asianomaisten kanssa puinut.

Meidän lapsilla on nyt ihanat opettajat ja koulu toisaalla enkä koskaan voisi suositella kyseistä koulua kenellekään. Uskomattoman hyvää imagoa ovat kyllä kyenneet vuosikausia pitämään, ties millä ihmisten suita sulkeneet........

Steinerpedagogiikka itsessään on hienoa ja sopii erinomaisesti tietynlaisille lapsille.

Ja meidän kokemuksit ovat syntyneet noin 10 vuoden sisällä.

Lahden Steiner-koulu, kuten myös muut Suomen Steiner-koulut ovat aina olleet ongelmallisia monin tavoin:hallinto (ideologian mukaan ei Steinerkolussa saa olla rehtoria), opettajakunta kollektiivisesti määrää asioista. Itse entisenä Lahden koulun opettajana olen todistanut tätä epäjärjestystä ysityskohtiin puuttumatta. Vanhemmilla on myös erittäin suuri määräysvalta ja heillä on mahdollisuus mm. erottaa opettaja jos tämä ei heitä miellytä, eikä opettajalla ainakaan ennen ollut näissä tapauksissa minkäänlaista oikeusturvaa. Tätäkin tapahtui siellä työskennellessäni.
Steinerilaisuus on idologia, uskonto, jonka jumala on Rudolf Steiner ja hänen esoteeriset menetelmänsä, jotka taas perustuvat henkimaailman asioihin. Opettajakunta on(oli) buddhalaisia, New Age persoonallisuuksia, zeniläisiä, teosofeja ja tietysti antroposofeja. Steinerpedagogiikka on antroposofiaa vaikka opettajat toisin väittävätkin. Puhun kokemuksesta.
Jokaisen, joka aikoo laittaa lapsensa Lahden Steiner-kouluun, tai johonkin muuhun antroposofiseen yhteisöön kannattaisi lukea hovioikeudenneuvos Paavo Hiltusen erittäin tarkka analyysi: Mitä Rudolf Steiner todella opetti WSOY 1990.

Alkanee olla vuodenaika, jolloin ajankohtainen keskustelu aiheesta aktivoituu...
Lahden Rudolf Steiner -koulun kotisivut > Tapahtumakalenteri > keväällä tapahtuu:

la 12.3. Kasvun paikka -iltapäivä: kuullaan mm. entisten oppilaiden terveisiä ja puheenvuoroja
to 17.3. Esitelmä: Pedagoginen rakkaus / Simo Skinnari

Tarkempia tietoja saa soittamalla/sähköpostitse koulun kansliasta.

Suosittelen kirjoja:
Jarno Paalasmaa: Omassa rytmissä
Simo Skinnari: Pedagoginen rakkaus

Niin steinerkoulu kuin muutkin tiiviiseen vuorovaikutukseen perustuvat työ- ja kasvuyhteisöt
kohtaavat ja käyvät läpi monia ristiriitoja matkan varrella. - Eiköhän tämä ole jokaiselle tuttua jo siinä omassa lähimmässä ihmisyhteisössä. - Eräs oleellinen kysymys lapsen vanhemmille on: tahdonko itse oppia ja kasvaa tarjolla olevassa vuorovaikutusfoorumissa (jopa tuli ilmaisu...) lapseni kehityksen ja oppimisen rinnalla?

Oikaisu:
* jokaisessa steinerkoulussa on sekä rehtori, vararehtori että tavallisesti heitä täydentävä johtoryhmä
* vanhemmat tai kannatusyhdistys eivät voi valita tai erottaa opettajaa

Vanhempi tai opettaja, joka tällaisilla nettikeskustelupalstoilla tuntemattomana levittää
yksipuolista, kapea-alaista, jostain henkilökohtaisesta syystä turhautunutta näkemystään
'niistä muista' 'yleisenä totuutena' voi hyvin mennä itseensä.
Steinerkoulu tarjoaa erinomaiset puitteet sekä mahdollisuudet vanhempien ja opettajien
mukavaan, rakentavaan yhteistoimintaan lasten parhaaksi.

Tässä (elämänkoulussa) on tarkoitus kasvaa ihmisiä, yksilöitä.

Nimityksensä mukaisesti Korvaava koulu tarjoaa todellisen vaihtoehdon kaikille vähänkin kriittisesti ajatteleville vanhemmille. Kaikille, jotka ovat valmiita tarkastelemaan ja kyseenalaistamaan nykyajan ns. hyvinvointiyhteiskunnan arvoasetelmia, mm. lasten altistamista viihdeteollisuuden ja -tekniikan kehityksen viimeisimmille saavutuksille jne. jne.

* Jokainen steinerkoulun opettaja ei ole perehtynyt antroposofiaan tai johonkin muuhun hengelliseen oppirakennelmaan, eikä sellaista perehtymistä häneltä vaadita missään vaiheessa.
* Jokainen työhönsä sitoutumaan valmis opettaja perehtyy viimeistään työnsä ohella steinerpedagogiikan perusteisiin, ellei ole hankkinut perehtyneisyyttä jo etukäteen.

Kouluikäisten lasten vanhempi:

Mene, katso, kuuntele, koe, näe ja kysele itse paikan päällä mitä steinerkoulu on.
Steinerkoulu voi ottaa uusia oppilaita jokaisella luokka-asteella, myös lukion alkaessa.

Mielenkiintoista tutkimusmatkaa!

Alkuperäinen kirjoittaja läheltä seurannut;22997259:
Paska paikka. En laittaisi lapsiani.

- ja kerro pian kaikille lasten vanhemmille ja opettajille Lahdessa se paikka, missä koulun sisäilmassa ei ole oireita aiheuttavia ja terveyttä vaarantavia myrkyllisten mikrobien aineenvaihduntatuotteita -

- mutta ennen kaikkea: perustele paskanheittosi, muutenhan kannanottosi on vain erinomaisen ohut omakuvasi -

[QUOTE="vieras";23022057]Mulakin tutun lapset Steinerkoulussa ja alkoivat oireilla, pelätä demoneja ja kaikkea muuta okkulttista :([/QUOTE]

Olen 100 %:sen varma, ja kokemuksesta tiedän, että koulukokemuksilla ei tänä päivänä voi olla
kuvailemaasi vaikutusta lapsiin!

Sopii kysyä, missä ja miten lapset ovat "valvotusti" viettäneet vapaa-aikaansa.

Eräänkin pojan äidin kertoma, hiukan vastaava kokemus paljastui lopulta:
poika oli luokkakaverin kotona, eivätkä siellä vanhemmat silloin vielä paikalla.
Yläkouluikäisen (kaverin) isoveljen kanssa oli sitten katsottu jotain K15 -dvd:tä.

Seuraus: nukahtamisvaikeudet ja painajaisunet.

Toinen esimerkki:
Arka, hiljainen ja vetäytyvä 3 -luokkalainen poika valitti kotona iltaisin päänsärkyä.
Perheessä kotiäiti ja monta nuorempaa sisarusta, - ääntäkin / melua jo tuosta pesueesta tulee...

Äiti kysyi koululääkäriltä, että mitähän siellä pojan luokassa mahtaa olla (opetuksessa,
opettajassa, luokkatovereissa jne.) vialla, kun pojalla on jatkuvaa päänsärkyä.

Ope oli *joka kerran* perhettä / äitiä tavatessaan yrittänyt painottaa, että poika *ei saisi* niin
paljon pelata tietokonepelejä!!! Eikä asiaan ollut saatu muutosta eli parannusta. Poika piirtelikin
aiheesta kuin aiheesta tekno-/tietokonehahmoilla. Tämä ei vielä vanhempia herättänyt.

Vasta sitten, kun oireilu lisääntyi niin, että koulutunneilla poika pulpetin kannella "pelasi" kyseisillä näkymättömillä hahmoilla, jotka ääntelivät tyyppiensä mukaisesti, alkoivat vanhemmat
huolestua siitä, mitä ylenpalttinen pelaaminen lapselle aiheuttaa!!

Vastaavia esimerkkejä olisi kerrottavana kasapäin.

*Sieltä viihdeteollisuudesta ne tosiasialliset vaarat lapsen kehitystä uhkaavat!*

Ilman, että monet nykyvanhemmat lainkaan kyseenalaistavat pelimaailmojen
vahingollista vaikutusta lasten mieliin - saati niiden koukuttavuutta.

Onhan se "normaalia", että vapaa-aikana pelataan jonkin näyttöruudun äärellä ja kanssa...
Nuorimmat nykyvanhemmista kun ovat siihen itsekin jo pienestäpitäen tottuneet...

TEESIT:

- lapsi on terve, kun se leikkii,
leikkii ja pelaa mahdollisimman paljon ja pitkään ikätovereidensa kanssa!
- kun lapsi on jotain 8 - 10 iässä (yksilöllisyys!) hänen on hyvä päästä muiden ikäistensä
mukaan johonkin ohjattuun liikunnalliseen tai musikaaliseen harrastukseen

- jokaiselle lapselle on hyväksi, jos hänellä on jo alakouluaikaan aloitetut kaksi säännöllistä
harrastusta, joista on innostunut ja joiden kautta saa uusia harrastuskavereita!
- toinen harrastus nimenomaan liikunnallinen ja toinen musikaalinen

MITÄ SE MAKSAA?

- harrastaminen ei tavallisesti maksa enempää, tai *maksaa vähemmän!*,
kuin mitkä tahansa kotinurkissa lojuvat pelikoneet
- se on OIKEAA VÄLITTÄMISTÄ ja yhdessäoloa, kun treeneihin viedään ja haetaan jms.
- lapset saavat onnistumisen, oppimisen, ilon elämyksiä,
jotka kantavat ja tasapainottavat muuta elämää

- vanhemmilta se vaatii sen, että muistaa MIKSI on lapsia halunnut, että muistaa sen:

niin kauan kun lapset vielä kotona ovat ja vanhempiaan tarvitsevat,
vanhemmat pystyvät osittain siirtämään omia itsekkäitä tarpeitaan myöhempään aikaan!

Vanhempien vaivannäöstä lasten vapaa-ajan hyväksi:

SIITÄ TULEE lapsilta myöhemmin palaute, siis ISO KIITOS ja ARVOSTUS!

Meillä lapset kävivät Steinerkoulua pääkaupunkiseudulla ja koulukiusauksen vuoksi oli pakko lopettaa ja vaihtaa tavalliseen. opettajilta ei mitään tukea. Henkimaailmaopit säikäyttivät myös tytärtä ja vanhemmilla teetettiin ihan liikaa koulutyön sujuvuuteen vaikuttavia hommia.

Kovin paljon huhupuheita liikkuu netissä. Puhun oman kokemukseni pohjalta. Olen itse käynyt Steiner-koulun ja myös lapseni ovat nyt siellä. Steiner-koulussa ei opeteta mitään ihmeellistä "henkimaailman oppia" kuten jotkut kirjoittajat väittävät. Uskonnon opetus on lapsen uskonnollisen vakaumuksen mukaista. Itse olen vakaumuksellinen ev.lut.
Joissakin nettikeskusteluissa pohditaan Steiner-koulujen pärjäämistä ylioppilaskirjoituksissa. Mielestäni tulokset ovat hyvät, ottaen huomioon, että Steiner-kouluissa lähes koko peruskoulun päättävä luokka siirtyy lukioon. Oman koulun oppilaat kun pääsevät lähes poikkeuksetta jatkamaan lukiota ilman karsintaa. Omalta luokaltani siirtyi muutama "hyvä oppilas" Helsingin "ykköslukioihin", koska halusivat käydä lukion kolmessa vuodessa (joten ovat Steiner-koulun tilastoista poissa). Itse kirjoitin kuusi ällää, takanani on kaksi ylemmän asteen korkeakoulututkintoa eri yliopistoista ja aloittelen juuri väitöskirjan tekoa.
Merkittävin ero "tavallisiin kouluihin" nähden on mielestäni taideaineiden määrä ja luovuuden sekä yksilöllisyyden ja oman havoinnoinnin korostaminen kasvatuksessa. Itse olen kokenut tästä ollen paljon hyötyä elämässäni.
Työni kautta olen tutustunut hyvin läheltä myös "tavallisen" peruskoulun toimintaan ja arkipäivään. Tämä seikka vakuutti minut siitä, että haluan laittaa omat lapseni Steiner-kouluun. Tosin ajat ovat mielestäni muuttuneet niin, että Steiner-koulu ja "tavallinen" peruskoulu ovat nykyään paljon lähempänä toisiaan kuin 25 vuotta sitten. Molemmat ovat saaneet vaikutteita toisistaan. Tämä on mielestäni molemmille hyödyksi.
Kuten nettikirjoittelusta näkyy, eivät kaikki tietenkään ole viihtyneet Steiner-koulussa. Eivät tosin kaikki lapset viihdy "tavallisessa" peruskoulussakaan. On kuitenkin mahdotonta ilman asiankuuluvaa tutkimustietoutta sanoa, johtuuko joidenkin Steiner-koulun oppilaiden "huonot kokemukset" itse Steiner-koulusta opetusmetodeineen vai muista seikoista esim. kyseisen opettajan ja oppilaan henkilökemioiden kostaamattomuudesta, ongelmista kyseisessä luokkayhteisössä jne. Aivan kuten yksittäisen oppilaan viihtymättömyys "tavallisessa" peruskoulussa harvoin johtuu siitä, että itse suomalainen koulujärjestelmä olisi täysin huono. Vaikka myös monet Steiner-kouluun "tavallisesta" peruskoulusta kesken kouluvuoden siirtyvät näin kokevatkin.
Myöskään Steiner-koulu ei kuitenkaan ole mikään autuaaksi tekevä laitos, jossa ei olisi koskaan mitään ongelmia kenelläkään. Joka tällaista odottaa, pettyy varmasti.
Vieraanpelko on selvästi hyvin voimakas ihmistä kannatteleva tunne. Pelkäämme sitä, mitä emme tunne ja olemme valmiita leimaamaan yhden "tuttavuuden" perusteella koko kansakunnan.
Kehotankin siis koululaitosta valitsevia luottamaan omaan terveeseen järkeen huhupuheiden ja ennakkoluulojen sijaan. Kehoitan myös kaikkia vanhempia koululaitoksesta riippumatta olemaan lapsensa tukena koulutien aikana, tarttumaan rohkeasti ongelmiin ja vaikka vaihtamaan sitä koulua, jos tuntuu, että valittu opetusmetodi, oli se sitten mikä tahansa, ei oman lapsen kohdalla toimi.

• Tykkää
Reactions: idunnor
Kollegan työskentelyö ko. koulussa seuranneena, en laittaisiomaa lastani sinne. Tosin on muitakin ihan tavallisia kouluja joihin en lastani laittaisi. Ideologiaan perustuvan (oli ideologia mikä tahansa) koulun (tai yhteiskunnan) ongelma on se, että äärimmäisen harvoin tai äärimmäisen harvan oppilaan kohdalla se ideologia totetutuu siinä hengessä kuin sen luoja oli sen tarkoittanut. Yleensä ihmisillä on "taito" sössiä paraskin ideologia käytännössä. Ja kun se ideologia ei toteudukaan sellaisena kuin oli tarkoitus, niin pahaa jälkeä tulee lapsen (ja muunkin henkilökunnan) kannalta... Siksi en laittaisi lastani Lahden Steiner-kouluun tai mihinkään muuhunkaan.

Jokaisella on oikeus omaan näkemykseensä. Omat lapseni ovat Steinerkoululaisia ja olen siitä hyvin tytyväinen. Työskentelen itse opetustehtävissä ja olen nähnyt monenlaisia kouluja, oppilaita ja opetustapoja, niin peruskoulussa, kuin steinermaailmassakin. Molemmista koulumuodoista varmasti löytyy tyytymättömiä vanhempia ja steinerkoulu "teettää työtä" myös vanhemmille. Tämä työ kuitenkin tukee yhteisöllisyyttä ja on suoraan tekemisissä lasten koulunkäynnin kanssa.
Käytännössä olen havainnut, miten steinerkoululaisissa säilyy oppimisen ilo. Myös opettajan kunnioitus on aivan eri luokkaa kuin keskiverto peruskoulussa. Oppilaat eivät haistattele opettajille. He tekevät läksynsä. He ovat tasapainoisia. He saavat olla samassa rakennuksessa ja samojen luokkatovereiden kanssa, eikä nuoruuden pahimmassa kuohuntavaiheessa tarvitse siirtyä yläasteelle. Turvallisuuden tunne näkyy.
Kaikkialla, missä on ihmisiä, syntyy ongelmia. Itse suosittelen steinerkoulua lämpimästi.

Itse käyn steinerkoulua parhaillaan. Njaa, en kyl hirveesti tykkää koulusta. Itseasias vihaan sitä. Mut en tiiä johtuuko se niinkään opettajista. En kyl usko, et meiä koulu on mitenkää erityisen hyvä... Meiä luokalt on lähteny kuuen vuoden aikana 12 oppilasta. Kukaa ei haluu olla meil. Ite en kyl haluais vaihtaa koulua, koska olen jo kuus vuotta ollu täs steinerkoulus, et sitte jos täytys mennä peruskouluu, ni ei se varmaa hirvee kivaa ois. Yhtä poikaa kiusattiin tosi pahasti, eikä opet hirveesti siihe puuttunu. Käski lopettaa ja näi, mut eihä ne kiusaajat kuunellu. Poika vaihto lopulta kouluu. Enne syyslomaaki lähti yks tyttö, koska sitäki kiusattii, mut se kiusas kyl itekki vähä.... :/ Yks toine poika saattaa lähtee, koska se ei kestä opei. Eli meiä koulu ei taia olla hirvee hyvä. Äitiki sano, et jos se sais viel yhen lapsen, se ei missää nimes pistäis sitä tähä kouluu. Että tälläst...

Kirjoittaisitteko omalla nimellänne kiitos jos otatte kantaa asioihin.
Minulla ei ole mitään sanottavaa tai lisättävää , mutta helppo on nimettömänä herjata ja mollata mitä vaan...
Pari lastani on käynyt steiner koulun ja yksi on vielä siellä.
Koulu se on siinä missä muutkin hyvässä ja pahassa.
Paljon riippuu henkilöistä kuten kaikessa muussakin inhimillisessä toiminnassa , mutta pääsääntöisesti Steiner koulut on hyvin hoidettu ja hyvinkin antoisia lapsille. Suurin ero peruskouluun on se , että lapsi on Steinerissa keskiössä ja peruskoulussa enemmän ehkä opettaja.
Omalla nimellä ja hiihtoliiton luvalla .
Heikki Airola suomesta.