Lähihoitajaksi työvoimakoulutuksella.

  • Viestiketjun aloittaja Uusi opiskelija
  • Ensimmäinen viesti
Siksi koska kaikki tietävät, että työvoimapoliittisiin koulutuksiin osallistujat ovat pitkäaikaistyöttömiä luusereita, joiden älynlahjat ehkä juuri ja juuri riittävät pyllyjen pyyhkimiseen lähärinä, mutta ei ikipäivänä mihinkään kehittyneempään koulutukseen tai työelämään?
Vähänpä säki tiät. Säälittävää tuo lähihoitajien mollaaminen ku työ on kuitenki todella arvokasta.

Mä tiän monta työvoimapoliittisen koulutuksen käynyttä lähihoitajaa jotka ei oo ikinä ollu pitkäaikaastyöttömiä vaan ovat alan vaihtajia ja on tarjoutunut tilaisuus vaihtaa alaa kun on alkanu koulutus.
 
spnak
Tässä maisterina paskalla alalla kattelin uudelleenkoulutusmahdollisuuksia aidosti työllistäville aloille. Lähäri tuntuu olevan melkein ainoa vaihtoehto. Enpä tiedä motivaatiosta sitten. Varmaan parempi etten mene. :/
 
"vieraana"
mä olen lähihoitaja, ennen olin maisteri, joka ei löytänyt töitä millään. Nyt olen ollut lähihoitajana töissä pari vuotta. Onhan se tietysti mukavampaa olla rahattomana kotona miettimässä omaa erinomaisuuttaan kuin tehdä töitä. Työ kuin työ, vapaa-ajalla ehtii kyllä sitten perehtyä muuhunkin mielenkiintoisempaan.
 
Uusi opiskelija
Onko se ihan oikeasti niin että Vuorotöihin on pakko suostua, muuten ei kouluun pääse?
Kuinkahan se ksinhuoltajalta käy jolla ei tukiverkkoa juurikaan ole. :( Halu opiskella lähihoitajaksi on kyllä valtava. Jos tän kodin ja muksujen hoito onnistuu tämmöseltä tukiverkottomalta yksinhuoltajalta niin luulis et yks koulukin nyt menis siinä.
 
"sipsi"
Onko se ihan oikeasti niin että Vuorotöihin on pakko suostua, muuten ei kouluun pääse?
Kuinkahan se ksinhuoltajalta käy jolla ei tukiverkkoa juurikaan ole. :( Halu opiskella lähihoitajaksi on kyllä valtava. Jos tän kodin ja muksujen hoito onnistuu tämmöseltä tukiverkottomalta yksinhuoltajalta niin luulis et yks koulukin nyt menis siinä.
Lähihoitajilla on todella vähän ns. päivätyöpaikkoja. Uskoisin, että useilla paikkakunnilla työvoimakoulutus suuntaa vanhustyöhön/ sairaanhoitoon ja huolenpitoon, joissa on tarvetta hoitohenkilökunnalle. Sitä varten omalla työpaikallani opiskelijavalinnoissa otetaan esille tuo vuorotyö. Eikä minusta sekään ole ns. reilua, jos toiset kuitenkin tekevät opintoihin liittyvät harjoittelut vuorotöin, ja yhdelle yritetään aina järjestää päivätyöpaikka (joita oikeasti on ainakin täälläpäin vähän).
 
"sipsi"
Karkasi viesti... Mutta ota ihmeessä yhteyttä työvoimaviranomaiseen ja koulutuksen järjestäjään, ja selvittele asiaa. Toivottavasti pääset opiskelemaan haluamallesi alalle, kun motivaatio kerran on kova :)
 
Aika vaikiaksi menee opiskelujen suorittaminen jos ei pysty harjootteluja tekemään vuorotyös. Miten ajattelit tehdä töitä lähihoitajana? Vai suuntaudutko lapsiin ja nuoriin, siellä on paremmin päivätyötä.

Täällä on tk:n vastaanotto, mielenterveyskuntoutujien päivätoiminta ja kehitysvammaasten päivätoiminta ainoat jotka on päivätyötä. Muut on kaks- tai kolmivuoroa. Ei työpaikat katto hyvällä jos harjoottelija tekis vain aamuvuoroa. Työvuorot menee pääasias ohjaajan vuorojen mukaan eli siinä tulee kaikkia vuoroja. Meillä ei vaadittu yövuoroja kylläkää ku vain yks, mutta onhan seki hyvä nähdä koska niitä öitä tulee kuitenki monella lähihoitajalla vastaan.

Lapset hoitoon vuoropäiväkotiin, ryhmikseen tai mitä paikkakunnalla ny on tarjota. Kyllähän on perheitä joissa molemmat vanhemmat vuorotyös tai yksinhuoltajia jotka vuorotyös ja lapset on sitte välillä hoidos yön.

Toki asiasta voi tiedustella koulutuksen järjestäjältä kuten sipsi ehdotti, mutta mä luulen, että vastaanotto on aika nihkiä. Jos meet haastattelus sanomaan, että vuorotyö ei onnistu, niin voidaan jättää valittematta koulutukseen.

En halua olla ilkiä, mutta näin ne asiat ny vain tuppaa olemaan.
 
mä...
Siksi koska kaikki tietävät, että työvoimapoliittisiin koulutuksiin osallistujat ovat pitkäaikaistyöttömiä luusereita, joiden älynlahjat ehkä juuri ja juuri riittävät pyllyjen pyyhkimiseen lähärinä, mutta ei ikipäivänä mihinkään kehittyneempään koulutukseen tai työelämään?
Mistä lähtien 12 päivää työttömänä on luettu pitkäaikaistyöttömäksi? Onko siis mm. insinööriksi opiskelu vain heikkolahjaisten puuhaa? Olen itse lukenut konetekniikan inssiksi, kun työ lähärinä ei enää kiinnostanut. Itse koin nuo aivan eritasoisina, mutta ilmeisestikin lähärikoulutus vastaa sitten neljän vuoden inssikoulutusta :D
 
"Mmm"
Alkuperäinen kirjoittaja mä ä;30156805:
Itse haen hammashoitajaksi ja se on päivätyötä. Siis suun terveydenhoitoon siis.
Niin? Hammashoitaja ei ole lähihoitaja.

Vuoropäiväkodit on hyvä keksintö. Ja ihan oikeasti joissain kouluissa opettajat voi joustaa, ettei tarvitse vuorotyötä tehdä. Mutta sitten sun tarvitsee tehdä pitää toinen neuvottelu sen työharjoittelupaikan kanssa. Eli voi olla, että pääset koulun läpi käymättä vuorotyössä. Periaatteessahan se on vain siinä hoiva ja holenpito-jaksossa. Vaik mikä hitto sen on, kun mennään nahusten pariin. Yövuoro ei meillä esim. ollt pakollinen, mutta halusin kokeilla.
 
"lähäri"
Kyllä lähihoitaja voi suuntautua suu- ja hammashoitoon...

Mitä tulee tukiverkottomaan yh-opiskelijaan, kysy alueesi päivähoidon järjestäjältä, miten onnistuisi. Koska kyllä se onnistuu. On olemassa vuoropäiväkoteja, siihen vaan tarvitaan sitten työnantajalta lappu, jossa todistetaan että on vuorotyöläinen. Näin se menee kaikilla hoitoalalla joilla on pienet lapset. Tuskin on vuorotyö este ainakaan pienten lasten kohdalla - eri asia kun lapsi täyttää 7, ei ole oikeutettu enää päiväkotihoitoon, mutta vuorotyötä joutuu tekemään... sen ikäistä ei jätetä kotiin yksin yöksi. Toki Voithan hakeutua päivätyöhön valmiina lähärinä, mutta harjoitteluaikana täytynee niitä vuorotöitäkin kokeilla.
 
"lähäri"
Vielä noihin älynlahjoihin. :D Varmaan mahtuu monenlaista sakkia meihin, mutta suurella osalla halu tehdä hoitotyötä on se syy, että hakeutuu lähäriksi. Silloin on se ja sama, vaikka olisi miten "fiksu" ja pärjäisi esim inssinä, jos ei inssin työtä halua tehdä. Jos haluaa lastenhoitajaksi, niin ammatinvalinta on lähäri, vaikka lukupäätä riittäisi korkemmankin tason koulutuksiin.

Itselläni on laudaturin paperit ja aiempi tutkintoni on amk-tutkinto, mutta kun sieltä ei työllisty ja sydän vetää ihan perushoitotyöhön.
 
vierailija
Jaahas ainakin Lähihoitajalle riitää töitä. Kaveri on lähihoitaja ja sanoi että töitä on niinpaljon kuin vain jaksaa tehdä. On Miespuolinen lähihoitaja niin ei ole lapsiperhe ongelmia kuten aikanaan tämän jutun aloittajalla ollut. Tuntuu myöskin mies lähihoitaja työllistyvän hyvin naisten lisäksi eli ala ei ilmeisesti vierasta miespuolisiakaan hoitajia.
 
vierailija
Jaahas ainakin Lähihoitajalle riitää töitä. Kaveri on lähihoitaja ja sanoi että töitä on niinpaljon kuin vain jaksaa tehdä. On Miespuolinen lähihoitaja niin ei ole lapsiperhe ongelmia kuten aikanaan tämän jutun aloittajalla ollut. Tuntuu myöskin mies lähihoitaja työllistyvän hyvin naisten lisäksi eli ala ei ilmeisesti vierasta miespuolisiakaan hoitajia.
Ei todellakaan vaan päinvastoin miehille löytyy töitä. Poikani on ollut yli 10 vuotta lähihoitajana ja hänellä on suhteellisen paljon miespuolisia kollegoja. Miehistä on jatkuva pula alalla.
 
vierailija
Jaahas ainakin Lähihoitajalle riitää töitä. Kaveri on lähihoitaja ja sanoi että töitä on niinpaljon kuin vain jaksaa tehdä. On Miespuolinen lähihoitaja niin ei ole lapsiperhe ongelmia kuten aikanaan tämän jutun aloittajalla ollut. Tuntuu myöskin mies lähihoitaja työllistyvän hyvin naisten lisäksi eli ala ei ilmeisesti vierasta miespuolisiakaan hoitajia.
Miehillä ei ole lapsia?
 
vierailija
Valmistuin pari vuotta sitten työkkärin kautta lähihoitajaksi. Korona-aikana oli paljon etäkoulua. Itselle ainakin oli helppoa. Olen aikoinaan lukion käynyt ja ei tarvinnut kovin montaa yleisten aineiden kurssia suorittaa. Vakkaripaikan sain heti kun valmistuin omasta harjoittelupaikasta. Harjoittelussa en tehnyt viikonloppuja ja ohjaajana oli se joka sattui vuorossa olemaan. Näytöt sitten suoritin virallisen ohjaajan kanssa
 

Yhteistyössä