Lähihoitajaksi työvoimakoulutuksella.

  • Viestiketjun aloittaja Uusi opiskelija
  • Ensimmäinen viesti
Uusi opiskelija
Hei.

Te jotka olette Työvoimakoulutuksen kautta lähihoitajaksi hakeneet, päässeet ja sitä kautta itsellenne ammatin opiskelleet, tahtoisin kovasti kuulla kokemuksia.

Itse hain kyseiseen työvoimakoulutukseen. Minulla on pieniä lapsia ja olen yksinhuoltaja.
Miten rankkaa opiskelu on, millaiset olivat pääsykokeet ja menevätkö lomat koulaisten lomien mukaan?

Kiitos kaikille vastauksista. :)
 
"Joku"
Työvoimapoliittisessa koulutuksessa ei vissiin lomia juuri ole. Vai onko tuo monen vuoden kestävä koulutus? Koulujen mukaan ei mennyt ainakaan aikoinaan, kun olin vuoden kestävässä koulutuksessa, viikon loma taisi olla, ja sekin oli ihan ekstraa kuulemma.
 
juuuh
Kesällä lomaa on pari viikkoa, sitten on joulun pyhäpäivät vapaata. Muuten siellä ollaan ihan koko ajan. Ja on rankkaa. Ota huomioon yh:na (itse sen karvaasti sain kokea) että sinulla voi tulla paljon poissaoloja sairastelukierteen takia ja sitten alkaa työkkäri ulista. Itselläni koulutus katkaistiin ja 5kk karenssi tuli päälle, jonka sai pois vain osallistumalla yhteensä sen 5kk edestä työkkärin toimintaan. 2 vuotta siinä meni...
 
Vieraas
Mä kävin kans tuon työvoimapoliittisen koulutuksen ja olen yh. Mielestäni oli älyttömän helppoa, tuntui välillä että tunnit oli suunniteltu ala-asteikäisille. Sen koulutuksen pääsee heittämällä läpi.
 
"Mmmm"
Olin kans yh, ja mulla oli pieni lapsi, kun opiskelin. Pääsykokeet on todella helpot. Opiskelussa on helppoja jaksoja, ja sitten raskaampia. Työharjottelut aiheuttaa paljon lisätöitä, ja tenttiin luku voi olla aika haastavaa penskojen kera. Lopputyöaika on kans raskasta, kun se tehdään kaiken muun ohella.
Mutta kyllä siitä selviää, jos on päättänyt niin :)
 
Uusi opiskelija
Mistä niiden vapaiden paikkojen ja hakijoiden määrän näkee? :O Ja koska alkaa koulu ja loppuu? Työkkärin kautta vaan hain mutta ei ole muuta kun että kokeita suoritetaan 2-3 kuukauden välein
 
lähäriopiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30153101:
Yksinhuoltajan opiskeluja vaikeuttaa usein vuorotyöharjoittelut. Oletko huomioinut ne opitoja suunnitellessasi?
Just keväällä yks opettaja sanoi, että opiskelijan ei tarvitse suostua vuorotyöhön.
 
vieras*
opiskelin ensimmisen jakson työoimapoliittisena, sen jälkeen jatkui oppisopimuksena.

en kokenut tenttejä tai harjotteluita haastavina, ja opiskelukaan ei ollut mitenkään erityisiä voimia vaativaa. Kyse on kuitenkin perusasioista.
 
mä...
Alkuperäinen kirjoittaja lähäriopiskelija;30153163:
Just keväällä yks opettaja sanoi, että opiskelijan ei tarvitse suostua vuorotyöhön.
Sittenpä se on muuttunut omista ajoistani. Tärkeintähän ei ole oppiminen vaan tietotaito siitä, mitä ei ole pakko tehdä. Ja sitähän ei myös tehdä, mitä ei ole pakko.
 
  • Tykkää
Reactions: Aina Marina
Lh-@
Öö, pääsyvaatimuksena on lähinnä se, että hakijalla on pulssi.

Koulutukseen pääseminen ja sen läpäisy onnistuu keskiverto kaksplussalla pyörivältä mammaltakin jonka ÄO löytyy saappaanpohjasta.

Eri asia sitten on, jaksaako yhteiskunnan ja/tai miehen elättinä olemiseen tottunut laiska yksilö koko settiä läpi käydä. Huomattavasti helpompi on yh:n etsiä hölmö mies elättäjäksi tai jatkaa yhteiskunnan turvaverkossa öllöttelyä.
 
"Mmmm"
Alkuperäinen kirjoittaja lähäriopiskelija;30153163:
Just keväällä yks opettaja sanoi, että opiskelijan ei tarvitse suostua vuorotyöhön.
Ai? Meillä kyllä minun piti pitää muksu vuoropäiväkodissa, koska piti tehdä myös vuorotyötä. Ja tarkoitus oli koulun jälkeenkin mennä vuorotöihin.

Jos se nyt muuten onkin helppo koulu, niin oikeasti se pieni lapsi siinä teki siitä raskaan silloin, kun oli niitä saamarin paperitöitä. Toki jos on hyvä tukiverkosto ympärillä(toisin kuin minulla), niin sittenhän se käy vaikka heittämällä läpi.
 
"silli"
Opiskeluaikana täytyy lh-opiskelijan osallistua vuorotöihin (huom.suurin osa lh tekee vuorotyötä) ohjaajan työvuorojen mukaisesti, meillä piti tehhä myös väh. yksi yövuoro. Mikä oli oikeestaan ihan hyvä asia.
 
Oikeasti opiskellut
Ei voi olla ko koulutus kovin vaikeeta. Hankalaa voi sen sijaan olla lasten ja opiskelun yhteensovittaminen. Todella toivon, että niillä papereilla ei voi hakea ammattikorkeaan, pysyy edes JOKU taso siellä!!!
 
Ei voi olla ko koulutus kovin vaikeeta. Hankalaa voi sen sijaan olla lasten ja opiskelun yhteensovittaminen. Todella toivon, että niillä papereilla ei voi hakea ammattikorkeaan, pysyy edes JOKU taso siellä!!!
Voi pyhä yksinkertaasuus taas. Lähihoitajan papereilla on täysin oikeutettu hakemaan ammattikorkeaan esim. sairaanhoitajan koulutukseen eikä oo merkitystä sillä millä tavalla se lähihoitajan koulutus on hankittu. Eikä taso laske millää tavalla.

Vai, että oot oikiasti koulutettu. No ei sitä ainakaa sun viestin perusteella huomaa.
 
"sipsi"
Sori vaan mut mulle vuoden lähärikoulutus ei ole oikeeta opiskelua. Jos sen suorittaisi töiden ohella olisi toinen juttu.

Kerrotko ihan oikeasti, missäpäin maatamme valmistuu lähihoitajaksi vuodessa? itse kyseisessä(kin) koulutusmuodossa paljon opetan, ja työvoimakoulutus kestää kaksi vuotta. On täysin samaa opiskelua kuin muukin lähihoitajakoulutus, rahoittajapuoli vain on eri.

Ja uskomatontya, jos joku opettaja on sanonut, ettei ole pakko vuorotyöhön suostua... valintahaastatteluissa tehdään tulevan työn luonne selväksi, ja se, että opintoihin liittyvät harjoittelut ovat vuorotyötä suurelta osin. Tämä on ymmärrettävä koulutukseen tullessa.
 
Sori vaan mut mulle vuoden lähärikoulutus ei ole oikeeta opiskelua. Jos sen suorittaisi töiden ohella olisi toinen juttu.
Missää ei oo vuoden kestävää lähihoitajakoulutusta. Työvoimapoliittisena tuo koulutus taitaa kestää n. 1v 8kk. Koulutus aika on lyhyempi koska lomat on paljo lyhempiä ku ns. tavallises opiskelus ja opiskelijoilla on pohjalla joku muu koulutus joilla hyväksiluetaan äikät yms.

Ei ehkä kannattaasi huudella ku ei tuon vertaa asioosta tiedä.
 

Yhteistyössä