Lähihoitaja koulutuksella keksosia hoitamaan

  • Viestiketjun aloittaja "ninni"
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja näin;28670343:
Minä olen ymmärtänyt niin, että yliopistosairaaloissa ei olisi lainkaan lähihoitajia vuodeosastoilla tai ei ainakaan enää palkattaisi. Avustavissa tehtävissä sitten on lähihoitajia poliklinikoilla. Aluesairaaloista tai keskussairaaloista en tiedä.
Oot ymmärtänyt väärin.
 
lähäri
Meillä on työyhteisössä duunissa sekä sairaanhoitajia että lähäreitä. Itse olen lh ja suuntautumisena sairaanhoito ja huolenpito. Nuorimmat asiakkaat tulevat suoraan synnytyslaitokselta. Osastolla jokainen hoitaja (lh tai sh) vaihtaa nenämahaletkua, huolehtii gastrostoomista, annostelee ja jakaa lääkkeitä, osaa käyttää imua ja happea, saturaatio yms. mittareita jne. Itse otan esim suoniverinäytteitä (kuuluu uuden opsin sahu-lähärin opintosuunnitelmaan) ja olen saanut työpaikkakoulutuksena lääkelaastareiden jne. vaihtoluvat. Lisäksi pistän ihon alle ja lihakseen. Eli käytännössä eroa ei eri ammattikuntien edustajilla juurikaan ole. Kun meille tuli uusi sh duuniin niin meillä pidempään ollut lh perehdytti työhön. Sairaanhoitajat meillä tekevät siis ihan samoja hommia kuin lähäritkin, ainoa varteenotettava ero suurimpaan osaan lähihoitajista verrattuna on juurikin tuo suoniverinäytteiden otto ja yleensä sh:t huolehtii i.m pistokset ja laastareiden vaihdot.

Onneksi on ihana työyhteisö, jossa jokainen kunnioittaa toisen ammattiosaamista. Olen kuullut paljon näistä työyhteisöistä, joissa lh:t ovat vain jotan sairaanhoitajien "apumiehiä" ja aina miettinyt silloin, että vain naisvaltaisella alalla.. Kannattaa kuitenkin ottaa nyt huomioon se, että lähihoitajakin kouluttautuu useamman vuoden ja kyseessä on ammattisuojattu nimike.

Rohkeasti vain selvittelemään mahdollisuuksia keskosten kanssa työskentelyyn! Meillä pienimmät hoidettavat on tulleet jatkohoitoon kun ovat ensin olleet kaapissa hetken ja sitten osastolla hetken ja hyvin ovat pärjänneet myös nakkisormisten lähihoitajien kanssa :)
 
"ninni"
Alkuperäinen kirjoittaja lähäri;28670947:
Meillä on työyhteisössä duunissa sekä sairaanhoitajia että lähäreitä. Itse olen lh ja suuntautumisena sairaanhoito ja huolenpito. Nuorimmat asiakkaat tulevat suoraan synnytyslaitokselta. Osastolla jokainen hoitaja (lh tai sh) vaihtaa nenämahaletkua, huolehtii gastrostoomista, annostelee ja jakaa lääkkeitä, osaa käyttää imua ja happea, saturaatio yms. mittareita jne. Itse otan esim suoniverinäytteitä (kuuluu uuden opsin sahu-lähärin opintosuunnitelmaan) ja olen saanut työpaikkakoulutuksena lääkelaastareiden jne. vaihtoluvat. Lisäksi pistän ihon alle ja lihakseen. Eli käytännössä eroa ei eri ammattikuntien edustajilla juurikaan ole. Kun meille tuli uusi sh duuniin niin meillä pidempään ollut lh perehdytti työhön. Sairaanhoitajat meillä tekevät siis ihan samoja hommia kuin lähäritkin, ainoa varteenotettava ero suurimpaan osaan lähihoitajista verrattuna on juurikin tuo suoniverinäytteiden otto ja yleensä sh:t huolehtii i.m pistokset ja laastareiden vaihdot.

Onneksi on ihana työyhteisö, jossa jokainen kunnioittaa toisen ammattiosaamista. Olen kuullut paljon näistä työyhteisöistä, joissa lh:t ovat vain jotan sairaanhoitajien "apumiehiä" ja aina miettinyt silloin, että vain naisvaltaisella alalla.. Kannattaa kuitenkin ottaa nyt huomioon se, että lähihoitajakin kouluttautuu useamman vuoden ja kyseessä on ammattisuojattu nimike.

Rohkeasti vain selvittelemään mahdollisuuksia keskosten kanssa työskentelyyn! Meillä pienimmät hoidettavat on tulleet jatkohoitoon kun ovat ensin olleet kaapissa hetken ja sitten osastolla hetken ja hyvin ovat pärjänneet myös nakkisormisten lähihoitajien kanssa :)
No kiva, kuulla, että mukaviakin paikkoja ja mahdollisuuksia keskosten hoitoon vielä löytyy :)
 
"Sairaanhoitaja"
Ei se ole lh työn väheksymistä jos sanoo, ettei lh koulutus riitä kaikkiin tehtäviin. En tiedä miten muualla, mutts meillä lh voi osallistua suun kautta annettavien lääkkeiden jakoon ja antoon, mutta sairaanhoitajalle kuuluu muut antoreitit. Lh ei siis voi toimia siksi itsenäisesti toteuttamassa hoitotyötä.
 
"ninni"
[QUOTE="Kifa";28670941]Ninni: jos osastolla on hoidossa 20 vauvaa niin tasan tarkkaan niistä joku on aina äänessä ja hoitajienkin on silti syötävä, käytävä vessassa ja annettava raporttinsa. Siksi sinne huoneeseen ei sännätä samointein kun joku inahdus kuuluu. Sairaala on sairaala eikä siellä mitenkään voi olla omaa hoitajaa sylihoitamassa joka vauvaa ja jos yksi on kriittisesti avuntarpeessa niin terveet mutta seurankipeät odottavat. Juuri siksi toivotaankin että vanhemmat olisivat osastolla niin paljon kuin aikataulut sallivat.[/QUOTE]

Luulisi islti, että niiden kaikkien hoitajien ei tarvitse istua siellä kahvilla samaan aikaan? Tietty olisin ymmärtänyt ,jos olisi tullut joku hälytys, mutta kun ei. Paras vielä, kun kuulin hoitajan kahvilta palatessaan tokaisevan "ja taas tää Virtanen täällä huutaa.." niin kyllästyneeseen äänen sävyyn että pahaa teki.
 
"ninni"
[QUOTE="Sairaanhoitaja";28670976]Ei se ole lh työn väheksymistä jos sanoo, ettei lh koulutus riitä kaikkiin tehtäviin. En tiedä miten muualla, mutts meillä lh voi osallistua suun kautta annettavien lääkkeiden jakoon ja antoon, mutta sairaanhoitajalle kuuluu muut antoreitit. Lh ei siis voi toimia siksi itsenäisesti toteuttamassa hoitotyötä.[/QUOTE]

"Mikset lue sairaanhoitajaksi? Mulla ei ole mitään kunnioitusta lähihoitajia kohtaan, yleensä ne on "ongelmanuoria" jotka ei muualle pääse ja rahkeet ei riitä mihinkään. Sitten valitetaan kun on huono palkka ja töissä on kauheeta kun ei saa tehdä kuin perushoitoa. Opiskele itelles kunnon ammatti, sairaanhoitaja, kätilö tai ehkä jopa lääkäriksi."

Tämän kirjoituksen kyllä ymmärrän vähintäänkin väheksymiseksi, ei siinä toki kaikken allekirjoitusta ollut mutta kuitenkin.
 
lähäri
[QUOTE="Sairaanhoitaja";28670976]Ei se ole lh työn väheksymistä jos sanoo, ettei lh koulutus riitä kaikkiin tehtäviin. En tiedä miten muualla, mutts meillä lh voi osallistua suun kautta annettavien lääkkeiden jakoon ja antoon, mutta sairaanhoitajalle kuuluu muut antoreitit. Lh ei siis voi toimia siksi itsenäisesti toteuttamassa hoitotyötä.[/QUOTE]

Mäkään en tiedä miten muualla, mutta meillä ei välttämättä edes ole sairaanhoitajaa joka vuoro töissä. Ja lääkkeitä menee suun kautta, lihakseen, ihon alle, silmään, korvaan, iholle jnejne + gastrostooman ja nml:n kautta ja inhalaatioina. Meidän osasto eroaa perus sairaalaosastosta lähinnä siitä, ettei meillä anneta iv-hoitoa, kaikki muut pelit ja vehkeet löytyy.

Mutta tääkin on varmasti niin paikkakohtaista. Itsekin harkitsen nyt siirtymistä toisiin tehtäviin ja uusien haasteiden ääreen enkä todella edes koskaan ajatellut että pitäisi lukea sairaanhoitajaksi sen vuoksi. Päin vastoin, tällä pohjakoulutuksella ja työn tekemisellä valmiudet onnistua ja selviytyä monista tilanteista on varmaan jopa paremmat kuin monilla sairaanhoitajilla. Vaikken mitenkään tarkoita, etteivätkö sairaanhoitajatkin olisi päteviä ja tarpeellisia jne. Vaikeaa vain käsittää tätä vastakkainasettelua etenkin kun sh:ksi lukeminen ei erityisen paljon enempää vaadi kuin lh:kaan.
 
"ninni"
Alkuperäinen kirjoittaja lähäri;28671022:
Mäkään en tiedä miten muualla, mutta meillä ei välttämättä edes ole sairaanhoitajaa joka vuoro töissä. Ja lääkkeitä menee suun kautta, lihakseen, ihon alle, silmään, korvaan, iholle jnejne + gastrostooman ja nml:n kautta ja inhalaatioina. Meidän osasto eroaa perus sairaalaosastosta lähinnä siitä, ettei meillä anneta iv-hoitoa, kaikki muut pelit ja vehkeet löytyy.

Mutta tääkin on varmasti niin paikkakohtaista. Itsekin harkitsen nyt siirtymistä toisiin tehtäviin ja uusien haasteiden ääreen enkä todella edes koskaan ajatellut että pitäisi lukea sairaanhoitajaksi sen vuoksi. Päin vastoin, tällä pohjakoulutuksella ja työn tekemisellä valmiudet onnistua ja selviytyä monista tilanteista on varmaan jopa paremmat kuin monilla sairaanhoitajilla. Vaikken mitenkään tarkoita, etteivätkö sairaanhoitajatkin olisi päteviä ja tarpeellisia jne. Vaikeaa vain käsittää tätä vastakkainasettelua etenkin kun sh:ksi lukeminen ei erityisen paljon enempää vaadi kuin lh:kaan.
Aivan samaa olen minäkin miettinyt. Tuntuu, ettei sairaanhoitajat ja lähihoitajat tiedä toistensa koulutuksista riittävästi, jotta ymmärtäisivät, että toinenkin osaa ja että toinen ehkä osaa jotain enemmän. Ja vielä, ettei kumpikaan ole aivan korvaamaton ja että potilaan hoitaminen lääkärin antamien puitteiden rajoissa tarpeen mukaan lääkäriä konsultoiden, ole mitään ydinfysiikkaa.
 
"Kifa"
Ninni: jos kaikki hoitajat olivat kahvihuoneessa samaan aikaan niin todennäköisesti kyseessä oli vuoronvaihtoon liittyvä raportti. Ja ikävä kyllä se raportti on annettava jotta vuoronsa päättäneet pääsevät lähtemään kotiin ja harvoin kaikilla on mahdollisuus jäädä odottelemaan sellaista hetkeä jolloin kaikki lapset olisivat hiljaa eikä kukaan tarvitse apua (koska sellaista hetkeä ei juuri tule). Eli sitten se raportti annetaan vaikka joku huutaisikin kunhan ei ole hengenhätä kellään.
 
"ninni"
[QUOTE="Kifa";28671042]Ninni: jos kaikki hoitajat olivat kahvihuoneessa samaan aikaan niin todennäköisesti kyseessä oli vuoronvaihtoon liittyvä raportti. Ja ikävä kyllä se raportti on annettava jotta vuoronsa päättäneet pääsevät lähtemään kotiin ja harvoin kaikilla on mahdollisuus jäädä odottelemaan sellaista hetkeä jolloin kaikki lapset olisivat hiljaa eikä kukaan tarvitse apua (koska sellaista hetkeä ei juuri tule). Eli sitten se raportti annetaan vaikka joku huutaisikin kunhan ei ole hengenhätä kellään.[/QUOTE]

Sehän sen tietty selittääkin! Anteeksi, olin väärässä. En tiennyt, että kahden aikaan yöllä vaihdetaan vuoroa. Nyt tiedän, ja ymmärrän jos lapset huutavat yksinänsä :)
 
"vieras"
Olen keskosen äiti mutta en kyllä sillä perusteella koe olevani pätevä hoitamaan keskosia tai edes osaavani alkeita siitä. Rautalisät ja keskostipat on annosteltu itse enkä pitänyt sitä mitenkään vaikeana mutta eikö se nyt kuitenkin ole pikkujuttu varsinaisessa keskoshoidossa? Ja anteeksi nyt, mutta en haluaisi lähihoitajaa omaa keskosvauvaani hoitamaan, koska sairaanhoitajan opinnot lienevät kuitenkin kattavammat. Keskoshoito on vaativaa eikä pääty aina hyvin. Oletko ap varautunut siihen, ettet EHDI hoitamaan kaikkia vauvoja yhtä hyvin kuin omaasi aikoinaan? Sinulla ei ole aikaa välttämättä olla koko ajan saman sängyn ääressä, koska kyllä sinunkin täytyy syödä ja käydä vessassa jne ja hoidettavia on monta.
Kyllä minuakin kuopuksen keskosuuden vuoksi keskoshoito kiinnostaa ja sitä suuresti arvostan, mutta en silti koe olevani oikea sille alalle itse.
 
"ninni"
[QUOTE="vieras";28671073]Olen keskosen äiti mutta en kyllä sillä perusteella koe olevani pätevä hoitamaan keskosia tai edes osaavani alkeita siitä. Rautalisät ja keskostipat on annosteltu itse enkä pitänyt sitä mitenkään vaikeana mutta eikö se nyt kuitenkin ole pikkujuttu varsinaisessa keskoshoidossa? Ja anteeksi nyt, mutta en haluaisi lähihoitajaa omaa keskosvauvaani hoitamaan, koska sairaanhoitajan opinnot lienevät kuitenkin kattavammat. Keskoshoito on vaativaa eikä pääty aina hyvin. Oletko ap varautunut siihen, ettet EHDI hoitamaan kaikkia vauvoja yhtä hyvin kuin omaasi aikoinaan? Sinulla ei ole aikaa välttämättä olla koko ajan saman sängyn ääressä, koska kyllä sinunkin täytyy syödä ja käydä vessassa jne ja hoidettavia on monta.
Kyllä minuakin kuopuksen keskosuuden vuoksi keskoshoito kiinnostaa ja sitä suuresti arvostan, mutta en silti koe olevani oikea sille alalle itse.[/QUOTE]

Olen kyllä varautunut ajan puutteeseen. Et ehkä usko, mutta edes meidän opiskelioiden ei anneta elää vaalenapunaisissa kuvitelmissa. Olen itse motivoitunut ja todella kiinnostunut alasta. Ja kyllä, jos alalle pääsy tarkoittaa sh opintoja, nekin varmasti suoritan. Sinä tahdot tehdä omaa työtäsi, minä tätä. Eivät varmasti kaikki keskosten äidit tai isät halua sitä tehdä, mutta tarkoittaako se, ettei yksikänä saisi tehdä?

Ja kyllä, omasta mielestäni se, että minulla on kaksi keskoslasta ,tarkoittaa että minulla on myös enemmän valmiuksia ja kokemusta keksosista, kuin monilla muilla.
 
[QUOTE="ninni";28671086]
Ja kyllä, omasta mielestäni se, että minulla on kaksi keskoslasta ,tarkoittaa että minulla on myös enemmän valmiuksia ja kokemusta keksosista, kuin monilla muilla.[/QUOTE]

Eli kun mä oon ollu lentokoneen kyydissä ni musta olis sillä perusteella lentäjäks?
 
"liinu"
Minä en ainakaan ole lähihoitajan koulutusta arvostellut. Kyllä arvostan lähihoitajia, äitinikin on lähihoitaja. Siltikään lähihoitajan tutkinto ei anna valmiuksia hoitaa keskosia. Vanhanajan lastenhoitajat, jotka ovat olleet töissä 20-40 vuotta ovat varmaan todella päteviä, enkä heitä pihalle laittaisi mistään hinnasta. Uudet vastavalmistuneet lähihoitajat eivät sen sijaan ole millään lailla päteviä tämän päivän keskoshoitoon, eivätkä he vakituisia paikkoja saakkaan. Ehkä jotain sijaisuuksia voivat saada, jos ei pätevämpiä saa töihin, mutta ei minnekkään kovin kriittiselle osastolle.
 
"ninni"
[QUOTE="liinu";28671147]Minä en ainakaan ole lähihoitajan koulutusta arvostellut. Kyllä arvostan lähihoitajia, äitinikin on lähihoitaja. Siltikään lähihoitajan tutkinto ei anna valmiuksia hoitaa keskosia. Vanhanajan lastenhoitajat, jotka ovat olleet töissä 20-40 vuotta ovat varmaan todella päteviä, enkä heitä pihalle laittaisi mistään hinnasta. Uudet vastavalmistuneet lähihoitajat eivät sen sijaan ole millään lailla päteviä tämän päivän keskoshoitoon, eivätkä he vakituisia paikkoja saakkaan. Ehkä jotain sijaisuuksia voivat saada, jos ei pätevämpiä saa töihin, mutta ei minnekkään kovin kriittiselle osastolle.[/QUOTE]

Et ehkä sinä olekaan arvostellut, vaan tuo aikaisempi kirjottelija.. Ainaki tällä hetkellä mielipitteni on se, ettei keskoshoito ole mitään aivokirurgiaa. Katsotaan, olenko samaa mieltä vielä kun olen sairaanhoitajaksi valmistunut.
 
täh
[QUOTE="ninni";28671223]No en nyt tarkoittanut, että suoraan tältä istumaltao lisin pätevä keskoshoitaja. Vaan että minulla on enemmän valmiuksia kuin jollain muulla, joka ei ole eläissään nähnyt keskosta.[/QUOTE]:LOL:

Miten irti todellisuudesta jotkut ihmiset voivat olla?
 
  • Tykkää
Reactions: Sassykatti
Saraldo
[QUOTE="ninni";28671223]No en nyt tarkoittanut, että suoraan tältä istumaltao lisin pätevä keskoshoitaja. Vaan että minulla on enemmän valmiuksia kuin jollain muulla, joka ei ole eläissään nähnyt keskosta.[/QUOTE]

Ei se kyllä ihan noinkaan mene. Suurin osa keskosten hoitajista ei ole aiemmin keskosta nähnyt, ja vielä vähemällä osalla on ollut omia keskoslapsia. Siitä huolimatta heistä tulee päteviä. Sulla on kokemusta siitä, että oma lapsesi on ollut keskonen. Ja siitä oman lapsen hoitamisesta. Ja sä luonnollisesti hoidit sitä omaa lasta sillä intensiivisyydellä ja rakkaudella, mitä voi lapsen vanhemmalta odottaakin. Hoitajan ominaisuudessa se on kuitenkin ihan toista. Ja toisaalta, keskolassa olevan hoitajan ei itse asiassa ole edes hyvä olla niin tunteella mukana, kuin mitä sä ilmeisesti sitten hoitajan haluaisit olla. Muuten ne työt seuraavat sua kotiin asti, ja jokaisen vauvan menetys koskee. Sinänsä on hyvä, jos hoitaja on empaattinen jne, mutta tässä kohtaa, kun niitä menetyksiä kuitenkin tulee, se voi olla hoitajalle itselleen liian raskasta.
 
  • Tykkää
Reactions: Sassykatti
Saraldo
[QUOTE="ninni";28671248]Et ehkä sinä olekaan arvostellut, vaan tuo aikaisempi kirjottelija.. Ainaki tällä hetkellä mielipitteni on se, ettei keskoshoito ole mitään aivokirurgiaa. Katsotaan, olenko samaa mieltä vielä kun olen sairaanhoitajaksi valmistunut.[/QUOTE]

Niin, ja eihän se aivokirurgiakaan supervaativaa ole, kun sen homman osaa ja hallitsee. Sama homma keskosten hoidossa.
 
"ninni"
Ei se kyllä ihan noinkaan mene. Suurin osa keskosten hoitajista ei ole aiemmin keskosta nähnyt, ja vielä vähemällä osalla on ollut omia keskoslapsia. Siitä huolimatta heistä tulee päteviä. Sulla on kokemusta siitä, että oma lapsesi on ollut keskonen. Ja siitä oman lapsen hoitamisesta. Ja sä luonnollisesti hoidit sitä omaa lasta sillä intensiivisyydellä ja rakkaudella, mitä voi lapsen vanhemmalta odottaakin. Hoitajan ominaisuudessa se on kuitenkin ihan toista. Ja toisaalta, keskolassa olevan hoitajan ei itse asiassa ole edes hyvä olla niin tunteella mukana, kuin mitä sä ilmeisesti sitten hoitajan haluaisit olla. Muuten ne työt seuraavat sua kotiin asti, ja jokaisen vauvan menetys koskee. Sinänsä on hyvä, jos hoitaja on empaattinen jne, mutta tässä kohtaa, kun niitä menetyksiä kuitenkin tulee, se voi olla hoitajalle itselleen liian raskasta.
Tuota kuolemaan suhtautumista on varmaan paha oppia kirjoista, eli siis senkin varmaan oppii käytännössä, jos oppii. Etukäteen voi vain koittaa varautua, mutta ensimmäinen kuolema on silti varmasti kova paikka. Tietysti voin olla vielä typerä ja naiivi, mutta lapsen huudatus yhden kahvikupillisen vuoksi ei omasta mielestäni ole aiheellista. Voin olla väärässäkin, ja jos olen niin varmasti huomaa nsen sitten alaa opiskellessa tai viimeistään työssä.
 
Saraldo
[QUOTE="ninni";28671300]Aivokirurgian kyllä luulisi olevan vaativampaa, yksi millin lipsahdus ja ihminen on kasvis..

Ehkä keskostyön vaativuus ei ole siinä teknisessä osaamisessa vaan siinä henkisessä..?[/QUOTE]

Pointti oli siinä, että molemmat on vaativia, mutta rutiinia niille, jotka sitä päivittäin tekevät. Millin lipsahdus aivoleikkauksessa ja lopputulos voi olla sama kuin yhden yksikön heitto lääkeannostuksessa. Eli tavallaan suurin osa ihmisille tehtävistä asioista on vaativia, jopa vaipanvaihdossa voi tapahtua jotain, mikä on potilaalle vaarallista (menee vaikka ulostetta nivusessa olevaan haavaan, jonka seurauksena tuleekin paha infektio, joka sitten heikolta ihmiseltä vie hengen). Sen vuoksi on tärkeää, että se koulutus vastaa sitä työn vaativuutta. Eikä keskolassa töissä olevat sairaanhoitajatkaan ole vielä päteviä, kun siellä aloittavat, vaan oppivat työssä ja jatkuvilla koulutuksilla.
 
"vieras"
Olen tuo aikaisemminkin kirjoittanut keskosen äiti. Vaikka keskosuus kiinnostaa ja tuli lähemmäksi oman lapsen kokemuksen vuoksi, koen että hoitajan työssä se olisi enemminkin haitta kuin etu. Omaa lastaan hoitaa eri tavalla kuin vierasta eikä hoitajan ole hyvä suhtautua lapsiin kuin omiinsa tai verrata jatkuvasti. Minulla on kokemusta yhdestä keskosesta, sinulla kahdesta mutta keskosiakin on niin erilaisia. Ei sinun kokemasi ole totuus osastosta, eikä todellisuus välttämättä lainkaan mitä luulet. Liian koskettavalla/läheisellä alalla ei välttämättä ole hyvä työskennellä.
 

Yhteistyössä