Lähes kolmikymppiset ekakertalaiset, syyskuussa

Taitaa olla nyt Nannakin tositoimissa, kun ei oo eilisen jälkeen kirjoitellut mitään :D

Rauhallinen viikonloppu on ollut täällä, kun mies on kertausharjoituksissa (tai mikä lie Brokeback Mountain...) ja mulla on äidin koira kaverina. Mahakipu on vähän hellittänyt, varmaan taas vaan venyi lihakset urakalla, ainakin pötsi näyttäisi musta ihan parissa päivässä taas kasvaneen urakalla. Eilen illalla tunsin ekaa kertaa oikein kunnon potkut! Liikkeitähän oon tuntenut jo kauan, mutta ne on olleet sellaisia lepatuksia, muljahteluja ja hipaisuja. Eilen sitten kun olin menossa nukkumaan niin tajusin, että ne nykimiset, mitä oon luullut elohiireksi vatsalihaksessa onkin vauvan potkuja. Oikein kunnolla tuntui käteen saakka! Alkoi vähän naurattaa, että mitä mä oikein oon kuvitellut, kun se "elohiiri" on tuntunut aika monena iltana... :)

Eilen meni ihan kivasti työpäivä, sain kuulla että mulla on 25 käyttämätöntä lomapäivää! En tiennyt että oli yhtään, kun olin koko kesän muissa hommissa. Otin ne nyt rahana, niin vaikuttavat sitten ehkä edes vähän siihen äitiyslomarahaan. Sovin pomon kanssa, että aloitan mammiksen joulukuun puolessa välissä, eli pari viikkoa etuajassa. Se on niin tuolla töissä selkeämpää että tietävät ettei mua kannata laskea mukaan joulukiireiden suunnitteluun. Kun eiköhän se oo joka tapauksessa aika epätodennäköistä, että ihan loppuun asti olisin töissä kun on seisomista ja nosteluita. Saikulla saisi tietenkin enemmän rahaa, mutta jotenkin epäreilulta tuntuisi muita kohtaan.

Huomenna rakenne, huiiiii :eek:

KÖ ja PikkuB 19+5
 
En vielä ole :D . Käytiin kyllä jo näytillä mutta tultiin kotiin takas odottelemaan. Lekuri tuumas että illalla, yöllä tai aamulla varmaan nähdään =) . Tulen ilmottelemaan miten käy kunhan ehdin. Nyt pitää mennä saunomaan :p ...
Onnea ultraan Kvartille ja Hazelilla tais olla kans =) !

Nanna+poju 38+4
 
Isot onnittelut matarenalle! :flower: Ja tsemppiä nannalle tositoimiin :D

Nyt meilläkin on isoimmat hankinnat tehtyinä ja halvalla ollaan päästy, kun käytettynä hankkii. Ja tietty mikä tärkeintä, luonto säästyy :) Kestovaippoja olen tässä silmäillyt. Ajattelin, että hankkisimme yövaipoksi sellaisia all-in-oneja, joissa on riittävä imu. Kestovaippakaupassa oli Ronja&Roopen kestovaippa AIO, mutta maksaa jopa 23 euroa. Täytyy miettiä vielä... :)
 
Onnea kaikille vauvansa saaneille :flower:
Meillä touhua riittää koko ajan,enkä siksi ole ehtiny paljoakaan tänne kirjoittelemaan:)
To on sitten 4kk neuvola ja laittelen sitten taas lisää meidän "milk monsterin" kuulumisia!!!
 
Jee, ultra takana ja kaikki oikein hyvin masussa!! Etsittävät rakenteet kaikki löytyivät, munuaisia joutui jonkin aikaa etsimään, mutta siellä ne kummatkin olivat. Jalkoväliäänkin Pikku B esitteli ihan estottomasti, eikä siellä kiveksiä näkynyt :D Kätilö kuitenkin sanoi, että ihan varmasti ei voi tytöksi todeta tässä vaiheessa, kun kivekset voivat kuulemma laskeutua vielä viikolla 28:kin. Mutta ite kyllä aika varma tytöstä nyt olen :D Mullahan oli alussa ihan 100 varma olo, että on tyttö, mutta jossain vaiheessa sitten muuttui poikaoloksi. Ihan sama kumpi siellä on, pääasia, että kaveri on hyvissä voimissaan ja rakenteet paikoillaan.

Oon kyllä niin iloinen!! :heart: Nyt uskallan alkaa pikkuhiljaa tekemään hankintojakin...

Vielä pitää mennä neuvolalle kohta antamaan pissanäyte, eivät huolineet sitä tuolla Kättärillä kun olin ollut vain 2 tuntia pissaamatta. Tulehdusepäily on vaan kasvanut itellä tässä viikonlopun aikana, kun ton jatkuvan alamahakivun lisäksi on alkanut tuntumaan välillä kirvelyä virtsatessa... No, pääasia että vauvalla oli kaikki kunnossa, kyllä sitä pienen virtsiksen kestää ja eiköhän se oo helppo hoitaa pois jos on se.

Voi että Hemuli teillä on jo iso vauva! 4kk, hassua kyllä miten äkkiä aika meneekin!

Sasha, mä oon myös ajatellut panostaa noihin kestovaippoihin. Ajattelin, että ostaisin muutamia erilaisia ja tekisin ite lisää. Ohjeita löytyi aika paljon netistä.

Ootko muuten Nanna vielä täällä? Toivottavasti kuullaan susta seuraavan kerran vasta joskus viikon päästä :)

Nyt alkaa olla niin kova pissahätä, että on pakko lähteä sinne neuvolaan päin...
:heart: :heart: :heart: Kaikille!

T. Onnellinen KÖ
 
Matarena onnea pienestä pojasta teidän perheelle! Ilmeisesti kaikki on mennyt hyvin niin sairaalassa kuin kotonakin.

Nannalle en tainnutkaan ehtiä sitten onnea matkaan toivotella, ehkä siellä on jo poju tullut maailmaan. Odotellaan kuulumisia!

Kvartille onnea hyvistä rakenneultrakuulumisista! Se on kyllä helpottava tunne, kun kuulee, että kaikki vaikuttaa olevan hyvin. Kaikkia hankintojakin voi sitten pikkuhiljaa alkaa suunnitella.

Kestovaippoja saatan minäkin ainakin kokeilla, mutta en meinannut ihan heti alkuun niitä hankkia. Luultavasti mulla riittää ihmettelemistä vauvan kanssa muutenkin niin paljon alkuun, että täytyy jättää kestovaippailu sitten muutamaa kuukautta myöhemmäksi. Meinasin sitten kyllä kokeilla, jos siltä tuntuu, kunhan rutiinit ensin muuten löytyy. On niin kovin vähän kokemusta vauvoista, että yritän alun ottaa ihan mahdollisimman stressittömästi tuon asian suhteen.

Onko muuten teillä tietoa ns. vaipparoskisten toimivuudesta? Onko ne ihan humpuukia ja ylihintaisia käytössä? Vai olisiko hyvä idea kerätä sellaiseen noita kertisvaippoja? Vai tunkisiko niitä vaan muuten johonkin omaan roskapönttöön tavalliseen muovipussiin? Ehkä käyn huomenna vähän lastentarvikekaupassa kyselemässä.

Novelle 37+1
 
HPM
Novelle: Meillä on tuo vaipparoskis ja täytyy tunnustaa että ilman en tulis toimeen!! Kauan sen ostoo harkitsin minäkin (äänestetty vuoden turhakkeeksikin), mutta meillä toimii koska
- en jaksa olla viemässä roskia joka kakkavaipan jälkeen
- koko kämppä ei haise paskalle
- kiva kun mahtuu useemman päivän vaipat kerralla

Suosittelen!
 
Vaipparoskis oli vissiin valittu 2001 vuoden turhakkeeksi, jos muistan oikein :) Kestovaippojen döfät vie pois ihan tavallinen villasta neulottu pussi. Ei päästä hajuja läpi.

Minä yritän panostaa kestovaippoihin ja hankkia tosiaan noita AIO-vaippoja. Sitten ei ainakaan omasta laiskuudesta jää kiinni vaippailu. 10 vuoden päästä on jo myöhäistä tehdä ekologisia valintoja, valtiot siis. Tää järkytti syvästi. Millaista maailmaa ollaan jättämässä lapsillemme... :eek: Älkää vain ottako tätä moitteena, olen vain itse omalla kohdallani ajattelut asioita paljonkin viime aikoina.
 
Sashalle kommenttina: Itse luin eilen viime viikon Valo-lehteä ja koin taas omantunnon pistoksen omasta kulutuksesta. Kävelin sitten suoraan luontokauppaan ja hain kestohedelmäpusseja sekä paketillisen pesupähkinöitä. Pesupähkinöitä on ihan kiva kokeilla jo senkin takia, että itsellä on joulukuusta lähtien jatkunut nokkosrokko, johon syön jatkuvasti allergialääkettä. En viitsi ihoa turhaan ärsyttää ja jos pesupähkinät ovat vielä ekologinen vaihtoehto, niin pakko niitä on kokeilla :) Olen ekoinnostuksessani miettinyt myös niitä kestovaippoja, mutta juuri eilen sanoin miehelle, että tuskin ainakaan aluksi haluan vehdata niiden vaippojen kanssa. Ehkä ajan myötä sietokyky kasvaa... Ovathan ne varmasti kestävän kehityksen ratkaisu tavallisiin vaippoihin verrattuna. Nyt en muista, mistä luin, mutta joltain valmistajalta oli kai tullut kerttisvaippoja, joiden pitäisi maatua tavallista nopeammin... Mutta se on tämä muisti, en nykyään muista enää yhtään mitään! Että minun eettinen pohdiskeluni on vielä käynnissä!
 
Ekoajatuksia.., kyllä muakin ihan hirvittää se vaippajätemäärä, minkä pelkästään yksi lapsukainen saa aikaan. Ja olen vähintään ajatusten tasolla ihan samaa mieltä Sashan kanssa, että olisi itse kunkin syytä oma kortensa kantaa kekoon, jotta tälle meidän jälkikasvullekin jäisi parempi maailma olla ja elää. Sitten ihan käytännön tasolla saattaa helpommat vaihtoehdot kuitenkin viedä voiton, tunnustan :ashamed: Olen yrittänyt vähän lueskella kestovaippailusta. Se vaatii vielä hieman kypsyttelyä ja ihmettelyä, että mikä niistä monista "kestovaippapaketeista" sisä- ja päällysosineen/valmis pakettiratkaisu olisi sitten se oma juttu. Ja kuten yksi kaverini totesi, vaikka sitten alkuun kokeilisi vain yhdenkin kestovaipan päivässä käyttää kertiksen sijaan, sekin olisi jo jotain. Ei tarttisi alkuun sitten investoida hirveitä summia ja voisi rauhassa opetella. Mutta sehän on hyvä, jos Sasha perehtyy asiaan. Kyselen sulta sitten tarvittaessa myöhemmin vinkkejä. ;)

Tänään oli taas neuvolapäivä. Vauva jumppaili masussa aamutuimaan sen verran, että jouduttiin hieman tavallista pidempää kuuntelemaan dopplerilla, että syke rauhottui. Yleensä se on ollut 145-155 välillä, mutta tänään sitten 160-170. Onneksi laski kuitenkin pienen odottelun jälkeen taas normaalitasolle, eli kaikki ok. Paino oli tällä kertaa -100g/vko, ehkä viime viikolla sitten oli jotain turvotusta. Kumpu ei oikein ollut kasvanut viime viikosta mihinkään, mutta ilmeisesti sekin on ihan ok, enää vauva ei kai sitten kasvakaan niin vauhdilla kuin tähän saakka. TH teki mittanauhan lukemien perusteella myös jonkin sortin painoarvion tällä kertaa, ja sen perusteella nyt jo olisi koossa 3400 g ja sen perusteella taas la:aan mennessä paino olisi 3600-3700g. Tuo olis juuri samaa luokkaa kuin mun oma syntymäpaino. :)

Novelle 37+3
 
Memmuliina, mitä ovat pesupähkinät? En ole kuullutkaan... Noita kestohedelmäpusseja olen ajatellut myös. Taisi Luontoliiton sivuilla olla myynnissä. Pitänee laittaa harkintaan.

Novellelle ja muillekin AIO-vaipoista vielä, että ne eivät ehkä olekana niin käteviä, kun luulin. Vissiin vie useamman päivän, että kuivuvat :eek: Ehkä kuitenkin ihan perussisävaippa ja ulkokuori ovat varmin vaihtoehto. Tai sitten villahousut ja harsotaitos, ainakin pikkuiselle vauvalle. Juu, ja AIO-vaipat kannattaa hankkia vasta, kun tietää vauvan pissa -ja kakkatottumuksista ja -määristä =)
 
Sasha: Luontokaupasta löytyi tuollainen 80 kappaleen laatikko pähkinöitä, joilla voi pestä pyykkiä ja joista voi keittää pesuainetta. Pähkinöitä laitetaan pesukoneeseen 4-5 kangaspussissa, joka tulee paketin mukana ja pähkinät voi käyttää kaks kertaa. Muuta pesuainetta ei tarvita. En ole vielä kokeillut pähkinöitä, mutta kerron sitten käyttökokemuksia :) Pähkinälaatikko maksoi noin 10 euroa ja tolla laskulla sillä pesis sitten jopa 40 pesua. Niistä pähkinöistä voi sit keittää myös pesuainetta, jota voi käyttää pesunesteenä, pyykinpesuaineena, tiskiaineena eli mihin vaan pesemiseen. Kuulostaa jännältä ainakin :)

Juu Luontokaupasta kävin ostamassa niitä kestohedelmäpusseja. olen aika paljon syönyt viime aikoina hedelmiä ja vihanneksia ja niitä pusseja tulee ovista ja ikkunoista :) Siksi päätin alkaa ekoilla :)
 
Poika syntyi 22.9.08 klo:13.38!!
Tyypillä oli painoa 3985 g ja pituutta löytyi 51cm!

Kirjottelin tuonne lokakuun pinoon synnytyskertomusta jos joku haluaa käydä lukemassa. Helppo homma se ei ollu, mutta voi luoja kuinka voi ihminen rakastaakkaan tuota pientä =) ! Kaiken tekisin uudestaan ja toivottavasti tämä ei meidän ainokaiseksi jää. Poika on kiltti ja rauhallinen, ei juurikaan ole itkeskelly. Äidin sydän oli sulaa vahaa heti kun poju alko sinisillä silmillään tillottamaan :D .
Nanna + poju 4vrk
 
Onnea Nannalle vielä täältäkin kautta! Kävin lukemassa tarinan ja jättämässä onnittelut meidän lokakuisten pinoon myös. Mukavan kokoinen poikahan sieltä tuli. Oikein ihanaa tutustumisaikaa teille kotosalla!
 
Onnittelut Nannalle ja tervetuloa ulkomaailmaan pikkuprinssille :heart: Meikä on täällä taas ihan tippa silmässä kun luen näistä onnen hetkistä...

Ihanaa, että Kvartilla kaikki kunnossa ultrassa!

Täällä ei mitään ihmeellistä. Odotellaan vaan ensi viikon ultraa joka siis tiistaina. Pelottaa tosi paljon, mutta eipä sitä muuta voi kun rohkeasti mennä sinne vaan. Tänään on muuten raskauden puoliväli (siis laskennallisesti) eli viikkoja 20+0 :)

Hyvää viikonloppua kaikille :wave:
 
Onnea nanna81 prinssistä :flower:
Meillä oli eilen 4kk neuvola ja kovasti oli pikkuherra taas kasvanu:)
Paino 7520g ja pituutta 64,5cm!
Rota kakkonen saatiin ja aiheutti taas vain väsymystä.Soseita ja vellejä suosittelivat jatkamaan.Puuroa sitten,kun poitsu lähemmäksi 5kk!
Mukavaa viikonloppua kaikille :D
 
Onnea Nanna!!! Itkuhan tässä taas tuli, kun viestisi luin, ihanaa!! :heart: :flower:

Mä viiletän nyt äkkiä töhin ja sitten lähdetään taas maalle. Kävin kotona nukkumassa pikaiset päikkärit, kun koulu loppui ajoissa ja oli niin järkyttävä väsymys.. Nyt on hyvä :)

Mukavaa viikonloppua!

KÖ ja Neiti B 20+3
 
Mä käyn teitä täällä välillä kurkkimassa, ja nyt pääseekin ihan urakalla onnittelemaan, eli Matarenalle ja Nannalle onnea vauvojen maailmaan saattamisesta!!! :flower: :heart:

Täällä alkaa jo vähän olo paranemaan, edelleen jos telkussa kerrotaan raskausuutisia meinaa itku tulla, mutta vauvojen ja raskausmassujen näkeminen ei enää tee pahaa. Tekisi kovasti jo mieli päästä uudestaan tosi toimiin, mutta tämä kierto vain harjoitellaan, ja seuraavien menkkojen jälkeen sitten vasta ruvetaan uuteen yritykseen. Jälkitarkastus on kahden viikon kuluttua, mutta en usko että siinä mitään yllätyksiä on odotettavissa. Iso hinku on jo tälle puolelle, sillä vauva olisi kiva vaihtoehto työnhaulle, mikä myös on pyörinyt mielessä :LOL:

Onnellista odotusta kaikille!
maikkis
 
Moikka!

Täällä juhlitaan: 40+0 *Poks* (listalla on vanha laskettu aika jonka mukaan tulisi nelkyt täyteen huomenna). Vatsaa on iihan pikkuisen vihlonut silloin tällöin, muuten olo on aivan kuten ennenkin. Olen juossut hulluna kaupungilla, siivonnut, tavannut ihmisiä jne. mutta poika vaan köllii tyytyväisenä massussa ;). Uusi neuvolantäti vielä sekoitti pakkaa pari viikkoa sitten sanomalla, että tällä teidän pojalla on kyllä ihan tytön sykkeet :heart:, joten saa nyt nähdä onko se tosiaan poika :).

Onnea Nannalle, ihanaa!!!

Kiva kuulla Hemulin kuulumisia taas :) Terkkuja pikkuherralle!

Hyvää vointia Maikkikselle, toisesta raskaudesta meilläkin vasta onnisti ja moinen kokemus on todella saanut arvostamaan tätä raskautta ja lasta.

Mukavaa viikonloppua kaikille, täällä jatkuu SSS ja jännäily ;)

Haliterkuin Siilura ja poikatyttö
 
Onnea Nanna :flower: Vitsit, kun ei itse malttaisi odottaa :)

Vielä 10 viikko töitä tämän viikon jälkeen... Olen taas työreissussa toisella paikkakunnalla, samoin ens viikolla koko viikon. Käyn vaan vaihtamassa vaatteet välillä laukkuun :) Onneksi on ollut ihan hyvä olo viime viikot. Taisi olla se huono olo ohimenevää. Nyt tuntuu virtaa riittävän!

Mies oli katsonut eilen jotain dokkaria ja se selitti ihan järkyttyneenä, että siinä syntyi vauva viikolla 25 ja sen vammaisuusaste oli iso. Vanhemmat joutuivat päättämään, pidetäänkö vauvaa keinotekoisesti hengissä. Toivottavasti nämä viikot menisivät äkkiä. Vaikka tuskin se tuolta rupeaa itseään muuten vaan ulos puskemaan, kun ei kerran mitään ongelmia ole ollut...
 

Yhteistyössä