Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset, VOL5

Mä en uskalla mennä ostamaan raskaustestiä. Menkat alkaa kuitenkin heti, kun testi on laukussa. Jotenkin kuvittelen koko ajan, että ne menkat ei ala, jos en testaa :headwall: Huoh! Mulla on ehkä kerran vuodessa näin pitkä kierto ja koko ajan kipuilee ja juilii menkkamaisesti. Joka kerta vessassa käydessä olen varma, että nyt alkoi. Kerpele tätä toivossa elämistä!
 
No niiiiiiiiiin, taas takana uusi kokemus lapsettomuustutkimuksista, ja hermothan tässä meinaa väkisinkin mennä.

En tavannut omaa lääkäriä ollenkaan, vaan jonkun naikkosen, joka oli vähintäänkin outo. Ensin se selitti, että aikoo ottaa nyt näytteen "imemällä" ruiskulla tavaraa kohdusta, ja sitten tutkii sen mikroskoopin alla. Yritin kysellä siltä kaikenlaista, sain aina vastaukseksi "en osaa sanoa"...

No, siinä samalla sitten anelin katsomaan sillä ultraäänellä tilanteen, että kasvaako siellä nyt mitään follia edes, ja sen sentään teki.

Hyviä uutisia tuli siitä Postkoitaalisesta testistä, eli löytyi tarpeeksi liikkuvia siittiöitä sieltä kohdusta. Ultraääni-kuvat olikin sitten vähän synkempiä, eli se "johtava" folli oli ainoastaan vajaa 14mm, joten ei kauheasti juhlita. Yritin kysellä siltä kuinka paljon se yleensä kasvaa vuorokaudessa, ja onko oletettavissa ovulaatio vasta parin/muutaman päivän päästä, vai onko toivoa ollenkaan, mutta enpä saanut siihenkään minkäänlaista vastausta.

Jatkosta sanoi vaan, että taas odotettava kp1 ja soitettava sitten aika HSG-Röntgeniin. Niin joo, ja se on kuulema todella kivulias, lisäsi vielä perään. Sitten passitti mut hoitajan luokse, joka näytti mulle jotain ihmeellistä vekotinta, jonka toisesta päästä tuli ulos kaksi putkea ja kertoi, että tuo vekotin laitetaan kohdun suusta sisään (ja sattuu kuulema todella paljon, jonka vuoksi antoi mulle 4 pilleriä kipua lievittämään) ja putkesta tuikataan sinne "radioaktiivista" ( :D ) eli varmaan tarkoitti varjoainetta sisään kohtuun, ja sen jälkeen otetaan röntgenillä kuvia ja katsotaan meneekö se putkista läpi.

Mielenkiintoista. Ainakin tuli hyvin selväksi, että se sattuu. :LOL:
 
Löysinkin jo googlettamalla vastauksen, eli kohdun limakalvon tulisi olla 5-8mm oviksen aikoihin, ja se kasvaa koko ajan kiinnittymiseen asti, eli silloin n.8-10mm.

Löysin tuosta follikkelin koostakin tietoa, eli juuri ennen ovista sen pitäisi olla väh. 18mm ja normaalisti on n. 20mm. Follitkin kasvaa 1-2mm/vrk eli toivoa sopii, että mulla se kasvais nyt sitten 2mm/vrk ja ovis olis about kp17 niin kun joskus aikaisemmin ollutkin.

Se lääkäri tokas jotenkin oudosti, että "pitäkää huomenna tauko pupuilussa ja yrittäkää perjantaina vielä, varmuuden vuoksi. :eek:
 
Lueskelin tuosta HSG-röngenistäkin, mutta ei juuri kokemuksia löydy, joitain vanhoja viestiketjuja google löytää vuodelta nakkisota, jotka on kuitenkin jo poistettu. Tässä varmaan syy sille:

"Aiemmin naisen munajohtimien tila selvitettiin tähystysleikkauksella (laparoskopia) tai varjoainekuvauksella (HSG-röntgen). Näitä menetelmiä voidaan nykyäänkin käyttää tietyissä erikoistapauksissa, mutta yleensä ensimmäisenä tutkimuksena tulee kysymykseen ultraäänitutkimus, johon yhdistetään pienen nestemäärän ruiskutus kohtuun (hydrosonografia tai salpingosonografia, SSG)."

Täällä on varmaan käytössä kaikista vanhimmat ja epämukavimmat selvityskeinot, kun tuntuu, että Suomessa on osasta näiden käyttämistä jutuista jo luovuttu turhina ajat sitten.
 
Onpas täällä hiljasta! :eek:

OddMolly tulehan sitten kertomaan miten kävi ku uskallat sen testin ostaa =) Listan mukaan sä olet nyt ainoa "jännääjä" tällä hetkellä :whistle:

Itse olen siis päättänyt että tässä kierrossa en taida jaksaa edes ajatella koko oviksia ja muita, oon taas niin kyllästyny yrittämiseen. Eli siis koitan ottaa löysin rantein, peitot heiluu sillon ku siltä tuntuu eikä minkään päivien mukaan. Koitetaan nyt tällästäkin lähestymistapaa :LOL: Ei kai siitä voi haittaakaan olla.
Tuttavapiiristä taas on kuulunut pari semmosta tapausta jossa ollaan heti eka kierrosta raskaana ku on ehkäsy jätetty pois...Niin raastavaa, onneks ei oo mitään läheisiä ystäviä. Olen ikäväkseni huomannu itestäni tän yrittämisen myötä sen että olen ajoittain todella katkera muille joita toi kyseinen onni kohtaa noin helpolla. Enkä tykkää siitä piirteestäni yhtään! :ashamed:

Tännekin kuitenki isosti plussatuulia+++++ :whistle: Kyllä me vielä plussataan!!! =)
 
Keskiviikko 13.1.2010

[/url]

Myrtle.................27.......kp 5/28-29.........................yk 2 (lps jlk)
Katinka-82.........27.......kp 6/35-42.........................yk 7
danuli79.............30.......kp 6/25-32.........................yk 11
Agaetis...............29.......kp 6/27-31.........................yk 3
Sintti -79............30........kp 7/26-30.........................yk 5
Kaapo80.............29.......kp 8/25-37.........................yk 9
Manuliina.......................kp 9/25-31.........................yk 5
Iitukka80...........30........kp 13/28.............................yk 1
Opal.................. 29.......kp 13/29-41........................yk 6
Sharona.............29........kp 15/28-34.......................1v5kk
Ritu82................27........kp 16/28-32....................... yk 1
Cladoceran........29........kp 17/33-38........................yk 11
Joyan.................29........kp 18/28-33....................... yk 6
OddMolly.......................kp 29/25-29.........................yk 2
Hlemmur............27........kp 78/26-35........................yk 5



Taustalla:

maikkis123.........29
Toivo79..............30
teetee................29
Lupu...................29
Piglet..................30
Janis...................30
Oliva...................27
Tähtisäde...........29
Zeria..............29
Kultukimallus......27
Postimestari.......30
Mirna..................28
Höyrypää............29
Murmelin.............30
Vadelmaunelma ..





Piip. 30 6/2009
Hille79 (yk 9) 7/2009
Minna77.31 7/2009
Hallama80 (yk 6) 7/2009
Sun Rise 8/2009
päpsy78 (yk 4) 8/2009
Unico (yk1/07alk.) 8/2009
haaveena äitiys (yk2) 8/2009
Kevätesikko 9/2009
Odessa80 (yk2) 9/2009
IhanaOmena (yk2) 9/2009
Mekkala (yk 1) 11/09
Sipsunen (yk 5) 11/09
Pikkumangusti (yk 4) 12/09

 
Sharona aika erikoisilta kuulostavat nuo sielläpäin tehtävät tutkimukset! :) No mut toivotaan että niistä ois apua! Ei vaan ole kiva joutua mihinkään sellaiseen tutkimukseen, mikä sattuisi tosi paljon, tai ainakaan mä en tykkäis, vaikka kyllähän sitä vauvan takia kestää, onhan se aika hyvä syy ;) Mutta toivotaan että sun follikkeli viel kasvaa ennen ovulaatiota!

Hlemmur mitäs täti-aksellilla tänään kuuluu, joko se kolkuttelee ovelle?

Katinka mulla on ovistuntemuksia oikeastaan aina vaan vasemmalla puollella, en sit tiedä liekkö oikea sökönä, no selvinnee tässä lähikuukausina, kun tutkimuksiin päästään.

Kaapo munkin äiti on raskautunut aina heti ekasta, tai viimestään tokasta kierrosta, sillonkin kun se oli yli 40 vee ;) et sillai. Mut se ei oo ikinä käyttänyt e-pilereitä, eikä muutakaan hormonaalista ehkäsyy. Vissiin ennenvanhaan pillereistä oli jotain haittaa raskautumiselle, kun mun täti niitä käytti, ja ainakin sillon ne sano sille että ne haittas raskautumista, no saihan se sit vauvan yli vuoden yrittämisen jälkeen :)

OddMolly tuuhan sit kertoo, kun raskautestin uskallat vihdoin tehdä ;)
 
Sharona huhhuh mitä meininkiä! Aika järkkyä, että jouduit tollasta kohtelua kokemaan... :eek: Mutta minkäs teet... Niinhän se taitaa olla, että ite joutuu alistumaan ties millaiseen kohteluun jos kerran haluaa tietää mikä mättää. Tosi törkeetä, ettei mitään oikeen edes kerrota ja tutkimusten tekijä ei OSAA SANOA miksi ja mitä tehdään HUHHUH!

Ja toi hsg-röntgen kuulostaa häijyltä ja kieltämättä vanhanaikaiselta. Kuitenkin sillä kaiketi tavoitellaan samaa ku ultra-aukiolotutkimuksella, mikä mulle tehtiin. Veikkaan että se oli SSG. Joku taisi siitä jossain vaiheessa kysellä, mutten oo ehtiny/muistanu vastailla...

Siinä työnnettiin kohdunsuusta sisään sellainen katetri (ehkä 1mm halkaisijaltaan ), o_O jota pitkin sitten pantiin menemään suolaliuosta ja ilmaa ja sitten ultralla seurattiin miten ne kuplat liikkuu. Katetrin laitto tuntui vaan hiukan häijyltä, ei sattunut vaikka mua varoitettiin. Sitten siihen kohdunsuun kohdalle katetriin tehtiin sellainen pullistuma (ilmeisesti siksi, ettei nesteet valu heti ulos ) ja sekin sattu vaan vähän. Mä en kyllä oo kovin kipuherkkä, joten herkemmistä se häijyys voi tuntua tosi pahaltakin.

Se oli kyllä jännä havainto, että nyt kohdunsuun läpi meni sellainen 1 mm katetri ja se tuntui kuitenkin joltain, niin mitä sitten, kun siitä samasta suusta tulee joskus sellainenkin asia kuin vauva ulos! Huhhei, kuulostaa kieltämättä kivulaalta. (ja joo käsitän kyllä, että kohtu ja kohdunsuu on silloin kasvaneet ja valmistautuneet asiaan ) :LOL:

Hlemmur alkoiko ajoissa vai myöhässä? Kai aiot kuitenki sinne labraan heti ku se on taas auki, vaikka mikä olis? :saint:

Testasiko OddMolly? :D

Ja Kaapo meidänki mutsi sanoi jo yli puol vuotta sitten, kun meidän yrityksestä kerroin, että "jos oot yhtään äitiis tullu, niin kyllä kohta tärppää" jepjep... :/ Niillä oli siis tärpänny molempien lasten kohdalla muutaman kierron kuluessa. Nyt ne on tietoisia, että tutkitaan ja kun kerroin, ettei mitään löytynyt, niin taas tuli, että noh, sieltä se sitten tulee kun tulee, ehkä sitten teidän kesälomilla. Hassu äiti. Mutta olispa se tällä kertaa oikeessa.

Joyan kannatta antaa kupille vielä tsäänssit. Harjoittelua se vaatii, mutta takaisin en vaihtaisi! :heart:
 
Sharona, mulle tuli mielikuva naisesta köytettynä gynetuoliin ja jotain kaaputyyppejä ympärillä kynttilänvalossa mutisemassa mantraa ja heiluttelemassa tuota kuvailemaasi vekotinta. Hyi! Hiukan keskiaikaista.
 
Mä pissin äsken plussan. Apua kun pää on ihan sekaisin ja olo on todella epätodellinen. Ei oikeen tiä mitä ajattelis. Miten ihmeessä mä onnistun keskittymään töihin. Mies saa illalla elämänsä yllärin!
 
Myrtle :LOL: :LOL: Buahahhaahhhaaaa :LOL: Hyvät mielikuvat! :D

Clado Mä en muistanutkaan että sulle tehtiin se "nykyaikainen" versio tuosta tutkimuksesta. Kuulostaa paljon inhimillisemmältä! :) Mua alkaa pelottaa, että mitäs sitten jos tuokin tutkimus viittaa siihen, ettei mitään vikaa ole, niin mitähän ne seuraavaksi keksii! :eek:

Katsokaas mikä kakku:
http://sweetcake.vuodatus.net/blog/1828005

Siinä on ollut vääntämistä mutta on kyllä todella hieno! :)
 
Oddmolly! :heart: :flower: :heart: Hah, arvasin. Ihana mahtiuutisia. Joko oot päättänyt miten kerrot miehelle?

Sharona melkonen kakku. :) Hiukan liian makean näköinen mun makuun, mutta ei kai noita syötäväksi tehdäkään... Meinaatko kokeilla tehdä samanlaista?
 
Clado Ennnnnnnn! Ei mun taidot taida ihan tuolla tasolla olla vielä, jos vähän harjoittelis ensin ;) Mun täytyy tosin huomiseksi tehdä töihin kakku, kollegan synttäreiden kunniaksi ja mietin jos vääntäisin marsipaanista moottoripyörän siihen päälle :D
 
Ajattelin tuikata miehelle tuon plussatestin käteen ja seurata sen ilmeitä =) Se kyllä sekoaa onnesta! Olo on todella epätodellinen itselläkin.

Elämänmuutosta kerrakseen vuodelle 2010. Ens kuussa muutetaan omaan taloon ja syksyllä tulee vielä vauva, jos kaikki menee hyvin :heart:
 
Paljon onnea OddMolly! Tervetuloa odotuspuolen pinoon! :flower:

Toivotaan sitten oikein paljon lisää plussia vähän myöhemmäksi, kun koko joukko saavuttaa loppukierron.

Tsempit Hlemmurille, tunnen järjettömät kierrot vähän liiankin hyvin... En viiti edes pelotella, mikä mulla pisimmillään on ollut.

Ja kaikille, joilla tutkimukset rassaavat. Niiden hitaus on siinä tilanteessa olevalle tosi paljon konkreettisempaa kuin miltä se ulkopuolesta tuntuisi. :hug: Mutta kyllä mua ainakin auttoi aina, kun päästiin yksi pienikin askel pidemmälle niissä.

:heart: piip
 
Piip Kiitos taas kannustavista sanoistasi :hug:

Täällä on kamala stressi, ollaan taisteltu entisen vuokranantajan kanssa jo yli vuosi, ja nyt tuli sitten kutsu oikeuteen. :( Osasin sitä kyllä odottaakin, ne nimittäin hävisivät viimeksi meille, ja oikeus määräsi heidät maksamaan meille takaisin ylihintaista vuokraa yli 14000eur joten ei kai ihmekään, että valittivat tuomiosta ja nyt sitten taas edessä oikeustaistelu. Yritän ajatella, että ei sillä niin väliä enää, kun ollaan sieltä muutettu jo poiskin, mutta jotenkin ei vaan anna luonne periksi, että nyt luovuttaisin... Toisaalta mulla olis kyllä ihan tarpeeksi stressiä jo ilmankin tätä. :kieh:

Noooooh, ei auta, elämää se vaan on.

Mies oli niin hassu aamulla, se kysy, että koska meidän seuraavan kerran "täytyy" pupuilla... Vastasin sille, että eihän tässä mikään pakko ole, kun ei mun tarttekaan mennä uudestaan sinne perjantaina. Se sitten alkoi hymyilemään, että eikö silti voitais perjantai-aamuna "leikkiä että täytyy" ennen töihin lähtöä... Hahahaa! :D
Hän myöskin eilen halusi illalla luennon munasarjoista ja siitä miten se rakkula muuttuu munasoluksi, ja mitä sitten tapahtuu :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sharona:
Katsokaas mikä kakku:
http://sweetcake.vuodatus.net/blog/1828005
Onpas kyl melkonen kaakku. Sulla tais Sharona olla edellisessä listassa tai jossain kuvakin jostain kakusta minkä olit vääntänyt? Sitä muistelen, eiköhän sulta yks motskari luonnistu :) Ite oon kyl niin möhlääjä kaiken tollasen vähänkin tarkkuutta vaativan kanssa, et ei ois mitään jakoa tossa hommassa.

Onnea OddMolly :flower:

Perästä tullaan... Jos ei varmasti niin ainakin hitaasti :D
 

Yhteistyössä