Palaan vielä kommentoimaan. Mä ainakin olen kokenut niin, että hoitojen aloittaminen pahentaa koko lapsettomuusasiaa, kun sille periaatteesa tehdään jotain, mutta oletettua tulosta ei tule. Jos ei olisi hoidoissa, voisi toivoa, mutta kun kokeilee kaikkein rankimmat hoidot, mitä on ja tulos on tämä, niin mihin se toive enää kohdistuu?
Katkerin olen siitä, että tähän on mennyt niin paljon rahaa, aikaa, keho ja pää on kovilla ja tulos on tämä. Kestän paremmin negatiiviset kierrot ja hoitotulokset kuin tämän, että raskaus alkaa, mutta se päättyy. Tikkuun tulee viivat - jo kolmatta kertaa!!! Ja jo kolmatta kertaa kaikki menee ihan pieleen. Miksi enää toivoisin? Miksi muut tulevat heti raskaaksi, kailottavat siitä maailmalle heti pissan kuivuttua tikusta, ostavat vauvalle kamat ja miettivät nimet ja kaikki onnistuu? Miksi mun pitää maksaa oikeasti tuhansia euroja yhdestä hoitoyrityksestä, josta saan plussan, joka menee kesken? Miksi meidän pitää kuulua siihen 3-5 %, joille käy näin?
Ajattelen joka aamu ensimmäisenä, että vauvani on kuollut, elämäni on ihan kamalaa ja pilalla ja itken. Iltaisin sama kuvio. Uni on ainoa, joka vapauttaa hetkeksi todellisuudesta.
Hoidoista tekee inhottavia sekin, että ne oikeasti sitovat. Tietyt piikit pitää pistää tietyllä kellon löymällä tai kaikki menee pieleen. Miten siinä pystyy ajattelemaan muuta? Kalenteri ohjelmoidaan piikkien, sumujen, ultrien ja toimenpiteiden mukaan. Lääkkeet sekottaa kehon, mielen ja kaiken. Elämä oikeasti kapeutuu, mielihyvä katooa ja kaikki on ihan mustaa - koko ajan.
Näen, miten muut jatkavat elämää, suunnittelevat ja totetuttavat suunnitelmansa. Minä en. Kauppakeskuksissa soi joululaulut, kaikki ovat ylipirteitä, onnelisia ja tohottavat joulua. Minä haluan vain äkkiä kotiin, en halua kuulla siitä mitään. En kestä sitä. Mun piti olla tänä jouluna se, jonka suloista pientä vauvamasua ihastellaan ja josta sukulaisille ekan kerran kerrotaan. No enpä olekaan. Kun mietin tätä, tekee tiukkaa päästä kaupasta kotiin ilman parkumista, ihan oikeasti. Meillä on muuten joulu peruttu - ilmoitin näin miehelle. Niin ja olin väärässä kun kirjoitin eilen, että elämä on sitten kun. Ei, vaan elämä oli.