Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset *Tammikuussa*

Lyhyesti ja omanapaisesti tämä kamala päivä:

Aamulla työterveyshuoltoon hakemaan sairaslomaa pahoinvoinnin, kovan väsymyksen, huimauksen ja päänsäryn vuoksi. Loppuviikko sairaslomaa.

Verenpaine koholla, th käski soittaa neuvolaan ja neuvolasta kehottivat terveysaseman lääkäriin. Aikaa en saanut. Työterveyden th oli tietämätön, töykeä ja väläytteli keskenmenoa ym. juttuja. Minä paniikissa varaamaan aikaa yksityiseltä.

Nyt siellä käyty ja kaikki hyvin. Nallen sydän jumputti ja muutama liikekin nähtiin. Koko vastasi edelleen viikkoja ja oli hän vaan niin suloinen. Pienet kädet ja jalatkin jo :heart:

Sipsunen & nalle 10+2 :heart:

Ihme kolotusta taas ollut illasta plääh...
Mistähän lähtis ettimään äippävaatteita, kun alkaa uhkaavasti nuo vaatteet puristaa :LOL:
Näyttipäs olevan aika hintaisia netissä huh huh...
Käytettynä jostain kirpparilta varmaan löytyypi.
Jee lähden tästä saunaan

Sipsunen voi ei :hug: Toivottavasti pahoinvointi helpottaa ja saat levättyä! Hyvä että sait kuitenkin selvitettyä että kaikki on kunnossa. :) Nyt voit rauhallisin mielin levätä.
Täällä myös kurjempi päivä takana.. tein eilen "vahingossa" ehkä vähän liian pitkän työpäivän jonka seurauksena sain koko illaksi tosi huonon olon ja väsymyksen.. sama jatkui aamulla ja aamupalat tulikin sitten sen seitsemän sortin osassa autoon työmatkalla (anteeksi tarkka kuvaus). Onneksi oli mies kuskina ja joku pussi matkassa. Kuitenkin koko päivä kauheaa yökkimistä. Ehkä huomenna on parempi päivä(?) :) Täytyy näköjään alkaa ottamaan rauhallisemmin noiden duunien suhteen.. stressaa vaan kun työtä on hirveästi että mitenköhän tässä jaksaa koko kevään... :| Onko muilla pahoinvointi helpottanut raskauden edetessä? Täällä eleän toivossa että niin kävisi :)
Mukavaa loppuviikkoa kaikille! :heart:

No voi simpura taas noiden ammattilaisten kanssa! Mitä sitä Spsusta on oikein peloteltu? Nuo oireet kuulostavat minusta kyllä enemmän raskauteen kuin keskenmenoon liittyviltä. Mutta ihanaa, että näit ne pienet kädet ja jalat! :heart: Ja hyvä, että sait sairaslomaa. Lepo yleensä auttaa tuohon verenpaineeseenkin.

Jane, mä olen saanut melkein kaikki äippävaatteeni kavereilta lainaksi. Ihmiset antavat niitä selvästi oikein mielellään. Onko sulla raskaana olleita lähipiirissä?

Pikkumangusti, :hug:. Kuulostaapa ikävältä tuo automatka! Ota nyt iisimmin töissä. Helposti sitä ei itsekään huomaa, ettei enää pysty ihan samaan kuin ennen, mutta pitää muistaa ajatella pikkuisen parasta. Kyllä sen pahoinvoinnin pitäisi helpottaa ajan myötä. Mulla helpotti paljon jo viikolla 11, mutta lopullisesti varmaan joskus viikon 15 kieppeillä. Milläs viikolla sinä nyt olitkaan? Onhan noita sellaisia kuin esim. Unico, jotka tuntuvat oksentavan koko raskauden läpeensä, mutta käsittääkseni hänelläkin on kaiken kaikkiaan tuo pahoinvointi vähän helpottanut siitä mitä se jossain vaiheessa oli.

Me lähdetään tänään illalla ajamaan Tampereelle teatteriin ja takas. Huomenna tulen varmaan tänne valittamaan, miten ankea automatka oli. Mutta mennään nyt kaiken uhallakin. :D

piip 34+2

piip Ei ole ketään kavereita, joilla olis edes lasten vaatteita.
Kaikkien lapset on jo niin isoja että kaikki vauva kamat on aikapäiviä sitten jaettu pois.
Kalliiksi käy tämä lasten teko homma :LOL:

Jane ja veijokka 18+4 :heart:

Onpa Sipsunen saanut töykeää palvelua ja pelottelua. Onnea pienistä sormista ja varpaista, niiden näkeminen on kyllä niiiin liikuttavaa. :heart:

Pikkumangusti :hug: oksuolosta. Toivottavasti pääset siitä lähiviikkoina eroon. Minä pääsin kyllä aika vähällä, oli vain sellaista maankeinumistunnetta melkein koko päivän ja kuvottavaa oloa noin viikoilla 9-14.

Täällä maha on alkanut kasvaa. Mahdun onneksi silti toistaiseksi edelleen omiin vaatteisiini. Farkutkin menee edelleen, mutta vyö tuntuu pahalta ja ilman ei pysy housut ylhäällä. Ratkaisin ongelman henkseleillä! :LOL: Siis paidan alle piilotettuna. Ne vaan on ärsyttävät vessassa käydessä ja siellä pitää aika usein käydä. Onneksi en käytä farkkuja muuten kuin ihmisten ilmoilla käydessä, muuten lököverskat on juuri nyt se suosikkivaate. Masutuubeja en ole vielä lähtenyt ostelemaan ja yritän pärjätä ilman varsinaisia äitiysvaatteita mahdollisimman pitkälle. No, sellaisen rintoja ja mahaa tukevan topin tilasin kyllä, näytti niin ihanalta ja se toimii sitten myöhemmin myös imetystoppina.

Me ostettiin eilen pinnasänky, käytettynä. Turvakaukaloista ollaan kateltu Brion Primoa, sen haluan kyllä uutena. Kamalasti tekisi mieli mennä kirppikselle hypistelemään pieniä nuttuja, mutta järki sanoo ettei kannata vielä mitään vaatteita kamalasti ostella kun en yhtään tiedä mitkä sitten käytännössä toimii parhaiten ja minkäkokoiset. Ja äitiyspakkauksen vaatteilla varmaan pääsee hyvin alkuun?

Noiden maidonkerääjien ja rintapumppujen kohdalla olen ihan sekaisin. Etukäteen en tietystikään voi tietää miten maidon kanssa tulee käymään, mutta ajatuksena on kyllä jossain vaiheessa kun on soveliasta jättää vauvaa pariksi tunniksi isälleen siksi aikaa kun käyn tallilla tai urheilemassa. Ja maitoa tarvittaneen noiksi ajoiksi pulloon? Eli tarviiko siihen jotain vempaimia vai miten se toimii käytännössä? Olis kiva kuulla jo synnyttäneiden kokemuksista. =)

kevätesikko 22+3

ON:
Naapurista tulee meille ilmastointikanavaa pitkin jauhelihakastikkeen tuoksu ja mulla kuola valuu... Mikä onkin sinänsä positiivista, kun mitään syötävää ei ole kohta pariin viikkoon tehnyt mieli. Päinvastoin kaikki on ällöttänyt ja aiheuttanut enemmän ja vähemmän yökkäilyä. Kohta pitää lähteä kerjuureissulle :LOL:

Itsellä ei ole kovin kummoista ruokaa täällä kotona (ainakaan tuon jauhelihakastikkeen veroista ), kun olen ollut aikalailla vuoteen omana ja mies reissussa. Isän eilen illalla tuomat eväät olen jo syönyt. Vasta huomenna saan kaupasta kunnon ruokaa kun mies palaa reissusta. Jos sitä edes huomenna tekee mieli!

Neulomisesta:
En neulo, sillä olen aivan poropeukalo käsitöiden osalta. Napin osaan juuri ja juuri ommella... Käsityöt ei vaan ikinä ole olleet mun juttu... :ashamed: Kadehdin niitä jotka osaavat ja tykkäävät tehdä käsitöitä.

Sipsunen & nalle 10+3 :heart:

sipsunen, kurjaa kohtelua, mut onneksi kaikki hyvin!

piip, juu toistaiseksi oksut helpottanut närästys tilalla :LOL: nauti teatterista!

pikkumangusti, kyllä sitä jossain välissä oppii kuuntelemaan itseään ettei vedä piippuun. Tsemppiä!

kevätesikko, hui sä oot pitkään pärjänny ilman mamma vaatteita ;) noi hekselit on hyvät paitsi just siellä vessassa

mekkala
, mä oon pyytänyt mummun neulomaan :LOL: okei kyl mää yht villikset neuloin mummum opastuksella.

Tänne väsy, ei kummempaa palailen paremmalla ajalla :D
Okei sokerirasitus normaali, neuvolasta tuli viesti :)

Unico ja Toukka 24+6

Jaahas, taas tippunut kärryiltä, kun tekstiä tullut niin paljon :|

Onnea kaikille tasapuolisesti ja tervetuloa uusille :heart: Ja voimia pahastaolosta kärsiville!

Neulomisesta ja käsitöistä Mulla on peukalo keskellä kämmentä noissa asioissa.
Mutta ehkä tätini jotain pikkuiselle neuloo.

Täällä närästys pahenee vaan, yök |O Ja sokerirasituksessakin käyty, tulokset oli ihan normaalit. Niin ja se unettomuus, se vaivaa vieläkin.

Eilen oli mukava päivä, palkanlaskija oli laskenut äippäloman alkamiskohdan väärin. Joo, ensteks sanottiin, että se alkaa 15.3., mutta nyt tulikin kelalta tieto, että ei se silloin ala, se alkaa jo 5.3. Siis ei oo enää paljon aikaa tuohon.

Päpsy ja papu 27+4

Eipä ollutkaan yhtään vaikea se eilinen ajomatka. Kummaa kyllä, miten se vaihtelee! Hienosti meni ja teatteripläjäys oli tosi mainio! Oltiin molemmat hurjan hyvällä tuulella, kun tultiin kotiin päin. Sen sijaan yöllä olin taas pahalla tuulella. Tunnen nyt konkreettisesti sen, mitä jo aiemmin synnyttäneet ovat sanoneet: kyljen kääntämiseen tarvittaisiin avuksi pikku nosturi! Vessaan nousu on kaikkein ikävintä, kun on jo muutenkin nukkumisesta jäykistynyt olo ja täysi virtsarakko painaa. Olen nyt ottanut tuollaisen lötköpatjan vakinaisen kovan patjan päälle, että lonkat saisivat levätä hieman. Siitä on kyllä tuskaa nousta tämän elopainon kanssa!

Muutenkin olen nyt ihmetellyt sitä, miten tuolit nitisevät alla ja öiset askeleeni kuuluvat varmaan läpi talon. En nyt kuitenkaan edelleenkään paina kovin paljon, moni vähän pidempi ja hoikkakin nainen painaa tämän verran. Onkohan kyse eniten siitä, että en oikein hallitse painoani ja painopistettäni, ja siksi tunnen oloni ihan norsuksi?

Kevätesikko, mietitkö, että hankitko rintapumpun vai et? Joku kätilö sanoi, että on hyvin harvinaista, että äidiltä ei tule maitoa (yleensä on kyse tyrehtymisestä, kun imetys tuottaa ongelmia eikä ala kunnolla) tai että vauva hylkisi rintaa (tässäkin kyse on yleensä jostain ongelmasta alussa ja siitä, että vauva oppii olemaan ilman rintaa). Rintapumppu on kätevä olla, jos rinnat pakkaavat liian täyteen maitoa ja tulehdus uhkaa iskeä, tai päinvastaisessa tapauksessa, jos maitoa tulee niukalti ja tuotantoa on vähän heräteltävä pumppaamalla. Mutta sairaaloissa on kai aina pumput, joten alkuun päässee niilläkin, ja maitoa voi lypsää myös käsin. Ehtii sen pumpun sittenkin hommata kun/jos huomaa, että saisi olla jokin vekotin apuna. Mulla on jo oma, sain kavverilta lähes käyttämättömän. En tiedä, onko se hyvä vai ei, mutta ehkä ei kovin, koska kaveri itse oli mielummin käyttänyt toista mallia.

Nämä em. jutut ovat tietty vain luettuja ja kuultuja kokemuksia. Jos joku synnyttänyt täällä käy, olisi kiva kuulla pumppuasiaa! :)

Neulomisesta ym. olen koukuttanut (heh) itseni käsitöihin lähes pakkomielteisesti noin viisi vuotta sitten. Omalle vauvalle olen silti toistaiseksi tehnyt vain tuollaista villaista kosteussuojaa sänkyyn. Sekin on vielä kesken. Hartiat eivät ole oikein kestäneet neulomista raskausaikana (ja aina välillä tekee mieli neulostekella ihan jotain muuta kuin pitäisi.). Mutta kyllä tästä nyt vielä yhdet töppöset ja myssyn silti tekee ennen kuin h-hetki koittaa! Erilaisia pikkujuttuja olen kyllä talven myötä aika ahkeraan kilkutellut lähipiirin vauvoille. Jos omalle olisin tehnyt, olisi sillä jo aika lämmin saapua maailmaan. Mutta suutarin lapsilla ei...

:heart: piip 34+3

Moikka taas kerran ja pitkästä aikaa!

Olen ollut tässä jo useamman viikon makuulla ja joulukuun alussa jouduin töistä jäämään siis pois. Sen mitä koneella olen istunut niin oikeastaan tuolla fb:n puolella aikaa viettänyt.

Jane: Äitiyslomalle voi jäädä aikaistettuna muistaakseni 50 päivää ennen la:ta, mutta se on sitten loppu päästä pois. Neuvolasta kyllä aika helpolla minusta laitetaan sairaslomalle jos työ on semmoista mitä ei kykene tekemään ja työpaikalla ei ole haluja siirtää keveämpään hommaan.

Kevätesikko: Minä tilasin juuri tuon Brion Primon tälle vauvalle, muistelin että tuo turvaistuin mikä meidän pojulla oli olis ollu jo 7 vuotta vanha. Siskolta siis saatu käytettynä. Tänään kyllä kävi ilmi että eipäs ollutkaan kuin pari vuotta. No tulipa tilattua, on se isofix-kiinnitys ainakin nyt sitten mukana. Varmaan tiedätkin mutta noita istuimia ei tosiaan kannata oikein käytettynä ostaa jos ei voi ihan varma olla että ei ole kolaroitu koskaan.

Rintapumpuista: Itse koin sen hyväksi. Sai maitoa jopa pakkaseen ja päästiin sitten rintamaidolla hiukan pidemmälle kun minulla maito loppui jo kun poika oli 3kk. Lisäksi alkuaikoina kun vauva ei oikein jaksanut juoda kuin yhdestä rinnasta ja toinen pakkautui täyteen niin sillä sai sitten helpotettua oloa ja tyhjennettyä sitä vähän. Käytössä minulla oli aventin pumppu ja sen koin hyväksi, nehän on tietty makuasioita mistä tykkää. Käsin lypsäminenkin onnistuu tottakai, mutta on se kyllä työläämpää kuin tuo pumpun käyttö.

Nanna 34+5

Päpsy: Alunperin kirjoiteltiin tuolla syntyneiden puolella 2+ palstalla, mutta sielä on keskustelut hieman hiljentyneet nyt kun suurin osa tosiaan fb:ssa. Laitan tässä linkkiä sinne keskusteluun http://kaksplus.fi/keskustelu/t1612967 . Sielä olikin näköjään hiukan ohjeistusta miten hakea =) .

Rintapumpusta sen verran, että mulla se on jäänyt lähes käyttämättä. Pari kertaa oon kokeillut, ekalla kerralla maitoa tuli suorastaan tulvimalla ja toisella kerralla sitä ei tullut oikeestaan yhtään, enkä saanut herumista käyntiin. Toisillahan ei heru mitään rintapumpulle, vaikka vauva saakin maitoa riittämiin. Ei muuten kannata käyttää rintapumpun saalista missään vaiheessa sen mittarina, että tuleeko sitä maitoa vai ei! Vauvan imu on kuitenkin ihan eri asia kuin pumpun mekaaninen imu. Vauva on paras mittari maidontulon arvioimiseen. Mulla maidontulo oli alussa tosi runsasta ja silloin koin helpommaksi keinoksi lypsää ylimääräiset pois käsin. Sain pakkaseen silloin oikein kunnon maitovarastot, mutta ne alkavat pikkuhiljaa mennä vanhaksi enkä ole uusia jaksanut sinne lypsää, kun ei tuolle neidille tuttipullokaan oikein kelpaa. Käsin lypsin siksi, että musta pumpun pesu, sterilointi ja kokoaminen aamuyöllä kolmelta pahimpien pingotusten poistamiseksi tuntui ihan liian työläältä. :) Sain siis alussa lypsää maitoja pois vähän väliä sen lisäksi, että imetin tyttöä tiuhaan. Maitotuotanto tasaantui joskus tuossa 2-3 kuukauden kieppeillä ja eikä rinnat ole sen jälkeen pingottuneet kuin ihan aniharvoin. Helpottaa kummasti öitä, kun ei tarvii nousta lypsämään maitoja pois, sen kun vaan imettää. :) Mutta moni muu kyllä tykkää pumpusta ja osa käyttää paljonkin! Mutta sen tosiaan ehtii ostaa myös synnytyksen jälkeen.

Maidonkerääjätkin mulla jäi käyttämättä. Alussa tulvivat yli hetkessä ja sittemmin ei ole enää ollut tarvetta, kun enää maito ei tulvi samalla tavalla kuin alussa, vaan sitä tulee just sen verran kuin vaavi tarvii. Kuulemma ne ilmastoidut mallit on tosi hyvät, jos rinnanpäät menee rikki.

Kävin eilen kahdella kirppiksellä ja tuloksena kaks pussillista pieniä, suloisia vauvanvaatteita - eikä maksanut ku noin 30 euroa kokonaisuudessaan! Osa oli aivan uusia, osa tosi vähän käytettyjä! Valkkasin vain parhaita päältä, enkä ajatellut sen kummemmin, että tarviiko vai ei. Hinnat oli kuitenkin 30 cent - 3 ?, pääosin euro/kappale!!

Miten ihmeessä kevätesikko mahtuu vielä omiin vaatteisiinsa :eek:
Minä en oo uskaltanut ees kokeilla housuja, et mahtuuko - tuskin :LOL:

H&M:ltä löysin parit mammahousut, tosin kyllähän ne maksaa :|
Paidat onkin helpompia, tosin huuto.netistä on jonku verran tullut niitä hommattua =)

Mun pitäis mennä raivaamaan vaatekaappi.. Pitäis omat tällä-hetkellä-ei-mahtuvat siivota johonki varastoon laatikkoon, että jääpi tilaa sellaisille vaatteille, jotka oikeasti mahtuu :p Ja vois sinne sitten vauvanvaatteitakin laittaa, edes tilapäisesti.
Kun enhän mä voi kenellekään noita ihanuuksia edes esitellä, kun niiden väreistä arvaa heti, kumpi on tulossa :D

Odessa80 22+5

Mietin siis noita rintapumppuja ja kerääjiä lähinnä siltä kannalta että tarviinko niitä jos haluan esim. pakastaa maitoa miehen hoitohetkiä varten, optimistisesti olettaen, että vauva huolii tuttipullon. Mutta eiköhän sitä sitten ehdi ihmetellä, synnytyksen jälkeen on varmasti hyvin aikaa tutustua lypsybaarina olemisen käytäntöön. =)

Odessa ja Unico: Maha on tosiaan vasta viime päivinä lähtenyt kasvamaan. Farkuista käytän tasan yksiä ainoita, ne on lantiomalliset eivätkä siksi purista mahan kohdalta kun jäävät aika alas. Henkseleillä pärjää vielä hienosti, tosin vessassa käynti KESTÄÄ...

Odessa on kyllä löytänyt halvalla kirppikseltä. Kävin yks päivä kirppiksellä ja ostin sieltä sellaisen järjettömän söpön haalarin jota oltiin pari päivää aiemmin kateltu uutena kaupassa. Bodeja kattelin siellä kanssa, muutaman itseäni miellyttävän löysin, mutta en sitten kuitenkaan ostanut. Niissä oli hintaa 2-3 euroa. Halvemmissa oli monissa tahroja. Kyllä aion joku päivä mennä toiselle kirppikselle etsimään löytöjä vaikka kovin muka yritän olla ostamatta kamalasti mitään...

Haluaako teillä muillakin sairaala nimiehdotukset sekä pojalle että tytölle siihen lomakkeeseensa? Voiko ne jättää tyhjäksi vai pitääkö siihen väkisin laittaa jotain? Meillä on kyllä tytölle muutama suosikkinimi, mutta pojalle ei keksitä mitään kivaa. Tyttöähän veikattiin, mutta onhan sitä oltava pojallekin nimi siltä varalta että pieni onkin poika.

Nanna: Juu sanoin miehellekin jo alussa että turvakaukalon haluan uutena. En halua säästää siinä ellen voi 100 prosenttisesti tietää ettei ole kolaroitu. Liikutaan kuitenkin aika paljon autolla, joten haluan että kaukalo on oikeasti turvallinen.

Jaahas, pakko jatkaa töitä. :wave:

kevätesikko 22+4

Toi närästys on kurjaa, mulla on vaan pari kertaa ollut ja sekin riittää toivomaan ettei senyt seuraavaksi iske.

Päpsy
, sähän oot lomalla jo ihan kohta :)

piip, hyvä et matka meni hyvin :) Mitä kävitte kattomassa? Voihan tuo olla kun olotila muuttuu niin kropan hallinta vaikeutuu ja tuntee ittensä kömpelöksi.
Millanen tuo villanen vuodesuoja on?

Nanna, kurjaa tuo kun pitää huilia (jos siis ihan kunnolla). Uskaltaako sinne fb:hen jo ennen synnytystä vai :)

Rintapumpuista,mitenköhän kun niitä on eri merkkisiä ja näyttää toimivan samalla mekanismilla, et onkohan kuitenkin eroa mikä lypsää hyvin ja mikä ei vai ovatkohan saman tehoisia?

rosehip
, ai niitä maidonkeräjiäkin on erilaisia huoh, miten tässä viidakossa selviää :)

odessa, sä olet tehnyt löytöjä :)

kevätesikko, ei siis passaa mennä vessaan kiireellä :D

Meillä ei halunnut tietää sairaala mitään nimiä kun ei kasteta. Et Kai se sit nimetönnä menee jos menee, mut onhan siellä nimi, toukka on hyvä nimi kunnes näkee minkä näköinen tulee :)

Mulla ukko kysy et ootko kirppiksellä käynyt ;) no kun ei oo ehtinyt, tänään löydettiin yhet puolipotkari :D nyt on sit yhet housut, ei tartte ihan koko aikaa kulkea paljain säärin;)

Mitäs tukossa mikä tukossa mut ei kipee olo enää vaik onkin tukossa :) aattelin kokeilla joogaa tänään et kuis käy. töissä kuitenkin samalla kohtuudella jaksanut kun ennenkin.
tuli sit kutsu äitiyspolille ultraan mut se on vasta maaliskuussa, jänskättää mut ei kai siellä sen kummempaa tehä kun tossa rakenne ultrassakaan. Katotaan et istukka toimii ja toinen kasvaa.

Unico ja Toukka 25+0

kevätesikko, kyselit rintapumpusta. mä olen kokenut sen erittäin tarpeelliseksi, vaikka olenkin käyttänyt sitä vain satunnaisia kertoja. äiti vinkkasi että se kannattaa ostaa kotiin valmiiksi, kun epäröin ja onneksi kuuntelin häntä. heti kotiutumisen jälkeen joulunpyhinä, kun maito nousi rinnat tulivat niin pinkeiksi että oli pakko vähän pumppaamalla helpottaa oloa. silloin ei mitkään kaupat olleet auki. pumppu on käsikäyttöinen, avent isis ja olen ollut siihen todella tyytyväinen. jos tulisi säännöllisesti pumpattua, niin varmasti sähköpumppu olisi kätevämpi. nyt olen selvinnyt noin kymmenellä pumppauskerralla eikä pumpun sterilointi keittämällä ole vielä tuntunut rasittavalta. pakkaseen saanut jonkun verran maitoa, ja poika on kokeillut nyt kaksi kertaa juoda pullosta. ihan hyvin on mennyt!

vaatteista: äitiyspakkauksen vaatteethan ovat enimmäkseen 60 cm ja siitä ylöspäin, ihan pieniä ei taida olla montaa. olemme saaneet nyt vauvan synnyttyä aivan kauheasti vaatteita lahjaksi, kaikki kokoa 60-68cm, "jotta on vähän kasvunvaraa". tein odotusaikana yhden kirppiskeikan, jolloin ostin kahdella kympillä parisenkymmentä kappaletta 50- ja 56-senttisiä bodeja, potkareita, puolipotkareita, yöpukuja. 50-senttiset jäi melkein viikon jälkeen pieneksi vaikka poika oli syntyessään 48cm. poika käyttää nyt 56-senttisiä vaatteita, niitä ei todellakaan ole montaa mutta hyvin on riittänyt. jos siis vaatehankintoja mietitte, niin ehdottaisin että 56-senttisiä jonkunmoinen läjä. meillä 3 kpl yöpukuja, viitisen bodyä, kahdet puolipotkarit, kahdet kokopotkarit (vai mitä ne nyt on?) ja neljä kokopukua. sitten on parit puuvillatumput ja kasa sukkia ja villasukkia. kätevimpiä kokopukuja on sellaiset joissa on umpinaiset jalkaterät ja käpälät (tai sellaiset kääntötumput), ettei vauva raavi kasvojaan. nuo irtotumput kun tuppaavat lähtemään vauvan käsistä aika pian.

tämmösiä vinkkejä täältä, toivottavasti näistä joku jotain irti saa. :)

salome ja poika 3 vkoa 4 päivää

Piip Millä ohjeella ja mistä langasta sellaista kosteussuojaa teet?

Täällä ei mitään uutta auringon alla. Kävin taas mammajoogassa, ja teki hyvää, sunnuntaina taas yin-joogaan, jos kankeat paikat alkaisivat venymään. Näin pikkuhiljaa alkamalla, ehkä selviän ensi viikolla salille asti... Kun se ohjelmakin on valmiina. Ilmottauduttiin muuten myös miehen kanssa paritanssin jatkokurssille, alkaa kuun vimppana päivänä.

Mekkala ja Natiainen 13+1

Unico ja Mekkala, ei ole mitään ohjetta, kun ei tarvitse olla kuin sellainen suorakaiteen muotoinen pala, koonkin voi itse päättää. Teen sitä kaksikertaisesta Pirtin kehräämön hahtuvasta, mutta mikä tahansa huopuva lanka kävisi. Villahahtuva on kaikkein imukykyisintä, ja itse pidän Pirtin kehräämön hahtuvaa hahtuvien kunigattarena. Työstötapana on kiintein silmukoin virkkaus, mutta ainaoikeaa neuloen tulisi varmasti parempi (=paksumpi). Virkkaan siksi, että yritän sillä välttyä noilta keskiselän jahartioiden kivuilta. Kun palanen on sopiva eli n. 20 % liian suuri, heitän sen pesukoneeseen ja siellä se huopuu tiiviimmäksi.

Tällä huopaviltillä siis aion korvata sellaisen muovilakanan ja toivon, että vauva ei sitten joudu uiskenetelemaan omassa pissassaan ja hiessään. :) Villan pitäisi imeä kosteus itseensä ja hengittää mukavasti. Tykkään kovasti villasta, mutta en hirveästi muovista tai jatkuvasta lakananvaihdosta.

Niin ja Unico, käytiin katsomassa Tampereeella Tukkateatterin (pieni puoliammattilais-harrastajateatteri) Dario Fon monologeihin perustuva Meillä on kaikilla sama tarina. Se oli kyllä hyvä. Se oli vaan nyt vika näytös toistaiseksi, jos ei oteta huomioon jotain festivaaliesiintymistä Mikkelissä.

piip Toi kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta, tarttis varmaan kokeilla itekkin, ettiä vaan tarpeeksi pitkä puikot :D Ai juu ja kun sen päivän aikana tuulettaa niin saa varmaan sit taas yöksi sänkyyn takas meinaan jos kastuu

eipä tässä tauti iski sit kunnoll avaiks näytti et menee parempaan, alkaa meinaan lämpöä nostamaan. No henkikulkee paremmin pystyssä, mut täytynee kohta mennä sohvalle pötköilemään ja käydä välillä.

Unico ja Toukka 25+1

Yhteistyössä