Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset *Tammikuussa*

Heips kaikille! :wave:
Saanko ilmottautua mukaan? :) Olen tuolla vauvakuume puolella roikkunut..jos nyt uskaltautuisi tänne puolelle.. Täällä siis raskaus aivan alussa vasta, viikkoja 9+2 ja eilen oli ensimmäinen neuvolakäynti. Kyseessä siis esikoinen, joka on todella toivottu, mutta pääsi silti vähän yllättämään. :)
Minun on pitänyt tulla tänne tulla kurkkimaan jo aiemmin, mutta olen kärsinyt kovasta pahoinvoinnista ja muista pikku ongelmista näin aluksi niin ei ole oikein voimat riittäneet mihinkään ylimääräiseen. Jouduin olemaan muutaman viikon tuossa sairaslomallakin. Täällä on siis myös ollut uniongelmia jo aivan alusta lähtien, mutta nyt kun on taas ollut muutaman päivän töissä, tuntuu että väsymys on ihan mahdoton, joten ehkä tämä vielä tästä.
Mitään kokemusta tai tietoa minulla ei ole vauvoista tai pikkulapsista tai edes raskaudesta joten olen ihan untuvikko kaikissa asioissa. Kauheasti ei olla vielä tästä raskaudesta vielä kerrottu muuta kuin muutamille läheisille, joten olisi mukava jos vaikka täällä pääsisi keskustelemaan tästä odotuksesta. (?) :)

Tervetuloa pikkumangusti :flower: Samoilla viikoilla mennään.

Pahoinvoinnista on kärsitty täälläkin. Nyt vuodenvaihteen jälkeen alkanut vaivaamaan enemmän. Ensin oli vain ajoittaista etovaa oloa, nyt olo on iltaisin lähes merisairas ja pari kertaa on oksukin lentänyt. Ruokailusta on hävinnyt lähes kaikki nautinto ja olen viimepäivät syönyt oikeastaan vain hengissä pysymisen vuoksi.

Väsymys on myös hurjaa. Aamuisin olo on yleensä mitä mainioin, mutta kun työpäivästä selviää niin on aivan kuitti. Nyt lisäkiusana on ollut myös päänsärky eilisestä saakka. Kauhulla odotan huomista iltavuoroa. Sairaslomalle asti en ole onneksi vielä joutunut.

Nt-ultraan enää kaksi viikkoa odoteltavaa!

Sipsunen & nalle 9+5 :heart:

Iso KIITOS Delfiksellelle ja Salomelle synnytyskertomuksista! :flower: Niitä on niin ihanaa lukea... ja vielä opettavaistakin! Paljon onnea vielä teille molemmille!

Oikein paljon tervetuloa pikkumangustille! :flower: Toivottavasti paha olo hellittää pian. Ja väsymys.

Unico, podit tuossa jossain vaiheessa huolta, kun vauveli ei potkinut tarpeeksi usein. Voin vähän yrittää lohduttaa ja poistaa huolta, että mulla ainakin noilla viikoilla oli vähän väliä ihan hiljainen päivä. Huolestuin toki itse joka kerta. :) Nyt tässäkin vaiheessa voi huomata ihan selviä eroja päivien välillä vauvan aktiivisuudessa, mutta koska nyt jo pienemmätkin liikeet ja lisäksi jatkuva hikka tuntuvat, niin ei enää huoleta samalla tavalla. Mutta juuri uuden vuoden yönä viimeksi panikoin, kun valvoin yöllä yksin pitkään, eikä poikanen ei alkanutkaan herätä, kuten yleensä. Kävin vessassa eikä se herännyt edelleenkään. Herätin miehen ja se yritti ravitsella tyyppiä hereille, mutta tuloksetta. Eipä siinäkään oikeasti sitten mitään hätää ollut, oli vaan pikkuinen tavallista sikeämmässä unessa. Se alkoi sitten n. tunnin päästä rymytä kunnolla. Mutta sellaista se on sitten kuulemma vauvan synnyttyäkin (uskon kyllä hyvin): Ensin toivoo, että itku loppuisi, mutta sitten, kun pienokainen on vähän aikaa hiljaa, täytyy koko ajan käydä tarkastamassa, vieläkö se hengittää. B)

Eilen tuli postissa välilihan venytyslaite. Kokeilin sitä äskön ekaa kertaa, ja taisin päästä venytysharjoituksessa jo n. 6 senttiin. :) Aloitin samalla myös välilihan hieronnan Weledan öljyllä. En pelkää synnytystä, mutta en oikein kestä ajatella niitä repeämiä. Toivottavasti nämä keinot sitten auttavat siinä asiassa.

Toinenkin sairaalan synnytysvalmennus on ohi. Se oli taas tosi hyvä! Edellisessä sain muuten vapaaehtoisena kokeilla niitä aqua-rakkuloita. Teki kyllä kipeää se laitto, ihan niin kuin Salome sanoi.Tuntui ihan ampiaisen pistolta. Mutta kipu hellitti heti rakkulan laiton jälkeen, joten en niitä sen suuremmin nyt pelkää. Kätilön mukaan ne auttavat toisilla, mutta toisilla eivät. Ajattelin pyytää niitä yhdeksi kivunlievitysmenetelmäksi synnytyssuunnittelussa, joka on tulevalla viikolla. Ammetta haluaisin myös kokeilla, jos se vaan on mahdollista. Luulin muuten, ettei Kättärillä saisi synnyttää veteen, mutta ilmeisesti saakin. Veteen synnyttämistä en kuitenkaan ole edes harkinnut.

:heart: piip 33+4

Piip, ei niitä repeämiä kannatakaan ajatella etukäteen. :) Eikä siinä ponnistaessa huomaa erikseen sitä repeeäkö jotain vai ei, on se sen verran kokonaisvaltainen tunne tuolla alakerrassa se synnytyskanavan venyminen! Mullehan tuli välilihaan repeämä, johon sain muutamat tikit. Pari päivää istuminen oli vähän normaalia hankalampaa ja kävellessä tikit vähän nipisteli, mutta hämmentävän äkkiä se ihmiskeho paranee! Mä olin tosi laiska tuossa välilihan hieronnassa ja mietinkin jälkeenpäin, että olisko sillä sitten välttänyt kuitekin sen repeämän.

Ja mullahan ainoa kivunlievitystoive etukäteen oli tuo kylpyamme, mutta homma menikin sitten niin vauhdikkaasti, etten ehtinyt moisesta nähdä edes vilausta. :)

Täällä neitokainen on ens viikolla jo 4kk! Kovasti jutellaan, kiljahdellaan ja hymyillään. Nyrkit tuntuu maistuvan äärettömän hyvältä ja istumaan on kova hinku. Ihana seurata tuota kehitystä ja kasvamista. :)

Kaikkea hyvää kaikille ja ihanaa odotusta! :heart:

piip, Kiitos kokemuksista. Toi on kyllä huolestuttavaa kun on hissukseen. Mut sit taas helpottaa kun hiukan liikkuu. Pitääkin kaikesta huolehtia (ja juu siitä ei enää pääse eroon). Kerrohan sit kokemuksia siitä venytys laitteesta, ja varsinkin synnytyksen jälkeen.

sipsunen, toivottavasti sullakin alkaa toi pahoinvointi helpottamaan

rosehip Teillä ollaan jo isoja. Miettinyt kanssa et amme vois olla kiva (noo ei hajuakaan onko meidän sairaalassa sellasta tai pääseekö mut aika näyttää) Pitäskö hommata sitä ennen amme kotiin :LOL:

tänne ei kummempaa. Tauti päällä ja huilimista. Pari yötä enää ultraan ;) kai sinne voi mennä jos on räkätaudissa?

Unico ja Toukka 24+2

Kiitti tsempistä, rosehip. Oikeastaan tiedänkin, että ei ne yleensä niin kovin vaarallisia ole. Ja totta varmaan tuokin, ettei sitä repeämistä huomaakaan, ja tuskin siitä välittää, jos on vauva jo sylissä. Silti se on sellainen inhottava juttu näin etukäteen ajatella, vähän kun miettisi kynsiä liitutaululla. :D MInkäs sitä omille ällötyksilleen voi. Siksi ajattelin tehdä vähän näitä varotoimenpiteitä. Ei niistä varmaan haittaakaan ole! Onnea etukäteen teidän pian nelikuiselle! :heart:

Onnea Unicolle ultraan. Varo sitten kurkkimasta jalkoväliin, jos haluat vielä pitää salaisuuden verhon sukupuolen yllä! Meillä mies näki ihan itse ne killuttimet. ;) Minä en tietenkään huomannut mitään, kun olin niin hermostuksissani... En usko, että räkätauti haittaa mitään siellä.

piip 33+5

K-SKS menen synnyttämään, senkin voipi laittaa sinne
Jos täältä korvesta keritään heh :LOL:

Ei tunnu vieläkään liikkeitä ärsyttävää.
Mutta kyllä sielä selvästi joku on kun sydänäänetkin löytyy.
Perjantaina oli neuvola ja kaikki oli hyvin.
Rakenneultra on vasta 25.1 sinne asti pitää ootella huoh!
Toivotaan että kaveri vilauttaa vähän jalkoväliään...

Jane ja pikkuveijokka

Enhän mä täältä malta pois pysyä.. Varmaan tuun joka päivä lukemaan teidän kuulumiset :)

Repeämistä ei niitä kannata pelätä. Mulla repes väliliha ja repesin myös sisältä. Yhteensä 7 tikkiä laitettiin ja alle 2viikossa oli mulla tikit sulanu ja olo tuntui jo normaalilta. Yksilöllistähän tuo varmasti on, mutta ei se ollut niin kamalaa, kuin olis kuvitellu.

Ammeesta: Mulle se auttoi tosi hyvin. Olin siellä aina supistuksen tullessa kontillani. Kiva kun se amme oli niin iso, että mahtui hyvin etsimään ja kokeilemaan eri asentoja. Täällä VKS:ssa ei myöskään synnytetä veteen, mutta kivunlievityksenä käytetään ja mä tykkäsin kyllä.

Uusille paljon onnea ja tervetuloa! :flower:

Delfis ja Vili 4vko :heart:

Pitää täälläkin vielä mainita, että jos joku tahtoo pitää FB:n kautta yhteyttä, niin viestiä vaan!

Jane, yritetty päivittää :)

delfis, tää ajatteli tunkea sinne vauvaantuneiden facebookkiin kun nyt ensin päästään sinne asti :D siellä ollaan kumminkin

nyt siis elellään toivossa et ammeeseen pääsee :) muutenkin tykkään vedestä

Tervetuloa Pikkumangusti ja Jane!

Täällä potkut senkun voimistuu ja nyt on alkanut öisinkin vähän jumpata. Viime yönä heräsin vähän väliä siihen että selkä meni ihan jumiin, tiedä sitten johtuiko vain siitä että nukuin huonossa asennossa. Nukun nimittäin normaalisti sellaisessa kylkimaha-asennossa, ja nyt kun tyyppi on öisin alkanut potkia nimenomaan sieltä puolelta, jonka päällä makaan, olen vähän yrittänyt korjata asentoa enemmän pelkästään kyljelleen, vaikka eihän pieni tuonne nyt varmaan rusennu, enkä siis makaa mitenkään suoraan mahallaan, vaan niin että osa mahasta ottaa patjaan kiinni. Kauheen tarkka selostus... :LOL:

Huomenna on neuvola. Nyt en sentään kuvittele että mahassa ei ole ketään, sen verran siellä on tosiaan alettu myllätä. Eilen ostettiin hoitopöytä, huuto.netistä löytyi sellainen kun ollaan kytätty, tosi siisti ja edullinen. Seuraavaksi meinattiin alkaa vahdata samaan sarjaan kuuluvaa samanväristä pinnasänkyä.

Saako muuten neuvolasta tietoa synnytysvalmennuksista?

kevätesikko 22+0 :heart:

Tervetuloa Jane! :flower: Ja paljon onnea raskaudesta!

Delfis, saat täällä kirjoitella niin paljon kuin ikinä jaksat... :D Olen ihan surkea (?) facebookin käyttäjä, tuskin koskaan käyn siellä. Mutta ajattelin silti liittyä vauvaryhmään sitten kun on se aika. ehkäpä sitten kaipaakin jo kaikkia sosiaalisia kanavia, jotka vaan on käytettävissä!

Tänään taas neuvolaan.

piip 33+6

Tervetuloa uudet =)

Mä kävin tänään neuvolassa.
Sain mukaan perhevalmennuslapun, täällä alkaa parin viikon päästä!
Ultrassa pikkuinen oli huonosti päin, ettei otettu mittoja, mutta kovasti liikkuvainen oli =)

Paidatki on ruvennu välillä kastumaan tisujen kohdalta, yöllä tuntu et on tosi märkä paita :LOL: Ei se onneks vielä sellaista häiritsevää ole eikä paljoa tule, mut sen verran välillä et pieni läntti ilmestyy!

Kelan laput tosiaan sai kans tuolta neuvolasta tänään :)

Varmaan pitäis vaunuja ruveta miettimään.. Mä oon ihan pihalla, millaiset ne pitäis olla :x Sen jostain luin, et kova koppa parempi ku pehmeä, mut siinähän se oli :LOL: Varmaan kätevä olis sellaiset, jotka voi sit käyttää sellaisena istuinrattainaki, tai jotain :ashamed:
Autosta ei ole kiinni, niihin kyllä mahtuu molempiin :D
Täällä on yks hyvä liike, joka myy. Isäntä vaan meinas, ettei sinne voi mennä vaan katsomaan, kun ne on niin kovasti myyviä ihmisiä :LOL:

Odessa80 22+1

kevätesikko :) ne on söpöjä noi potkut, vakka tulis yölläkin :) Se ei tykkää sun asennostas, pitää löytää molemmille sopiva. Meillä potkii jos erehdys veskissä nojaamaan eteenpäin istuessa. Neuvolasta saa tietoa jos siellä päin on synnytysvalmennusta. Varmaan ihan jo huomenna :)

odessa, onko teillä usein tota perhevalmennusta? Toi on ongelma et mitä tarvii ja minkälaiset on hyvät k un ei oo kokemusta. Ja miksei voi mennä kattelee :D ei sitä muuten opi ja tiä mitä tahtoo.

Tänne, räkää pää täys, mut näin aamusta (hmm...) ok olo kun sen saa suht tyhjäksi mut enää iltapäivällä ja illalla ei tuu mitään ulos joten sit alkaa taas oleen tukala olo ja särkemään kunnolla. Eipä sillä ei tässä jaksa pystyssä muuten ollakkaan. Mut onneksi se ultra on aamupäivästä joten ylös ja liikkeelle nii voi mennä ihan ok.

Unico ja Toukka 24+3

Unico, sinäkös se kyselit muuten aiemmin, et tietääkö meidän anoppi, et me tiedetään sukupuoli :p No jokatapauksessa! Ainaki isännän sisko kyseli, et miten meni rakenne, et oliko kaikki ok. Et muistaa ainaki ehkä rakenteen olleen, mut ei oo kyl kyselly multa eikä isännältä sukupuoliasiaa!
Hauskaa ultrareissua =)

Odessa ;) no sitä parempi :) kai ne luulee et jos tiiätte niin kerrotte.

Mä joudun huomenna yksin sinne ultraan :( Toi ukko joutu töihin, eikä onnistunut olla pois huoh. No pitää sen nyt mennä ettei tuu kenkää kun on yt-neuvottelut käynnissä.

Delfis, mäkin vaan yhä roikun lukemassa tuttujen kuulumisia täällä. :D

Unico, jos ei ammetta oo käytössä, niin suihku on kans hyvä! Mä istuin varmaan jonkun kolme varttia kotona suihkussa ja suihkuttelin lämmintä vettä alavatsalle. Auttoi tosi hyvin! Enkä uskaltanu soittaa sairaalaan ennen kuin olin kokeillu kaikki kotikonstit, eli ton suihkun, lämpöpakkauksen vatsalla/selässä, hieromiset sun muut. :D No, me päästiinkin sitten heti suoraan synnytyssaliin, kun sairaalaan lähdettiin!

Piip, eipä noista välilihanvenytyskonsteista mitään haittaakaan oo. :) Ainahan se on parempi, jos repeämiltä välttyy! Mutta ei sitä repeämistä tosiaan siinä huomaa. Puudutuspiikki tikkausta varten tais vähän nipistää, mutta siinä vaiheessa on jo vauva rinnalla ja kaikki huomio menee kyllä siihen.

Mä just tossa kattelin digikameralla otettuja videopätkiä siitä, kun typy oli n. tunnin ikäinen. Ja itkin. Niin ihania!

Heihei kaikille ja tervetuloa uusille

Aattelinpa minäkin pitkästä aikaa kirjoitella tänne... Loma Lapissa on ohi, eipä hiihtämisestä juuri tullut mitään, kun oli yli 30 astetta pakkasta... Saatiin veriseulan tuokset, ei riskiä näkyvissä. Huh. Ensi viikolla on taas neuvola.

Ostin viime viikolla netin kautta käytetyn Muuramen pinnasängyn. Se täytyy tietenkin maalata ja lakata, mutta se oli kiva löytää, kun mies on itse pienenä nukkunut sellaisessa. Viikonloppuna käydään ostamassa maalia, kun maalataan tuleva lastenhuone uudelleen. Joululahjaksi saimme hug-abubin kantoliinan ja muutenkin ainakin nyt aleista on matkaan kerääntynyt jo jotain vauvanvaatteita. Jouulahjaksi kokosin tulevalle isälle isyyspakkauksen kokoontaitettavaan ammeeseen, siellä oli sitten fleece-peittoa, tuttia ja -pulloa, vauvahierontakirjaa, baby bluesia, sisu-aski jne...

Teutonia saksankielisiltä sivuilta olen jo kuolannut uusia värejä haluaisin spirit rattaat violetilla kankaalla... Menen kahden viikon päästä työmatkalle Saksaan, ajattelin tuoda sieltä matkarattaat halvemmalla mukanani. Onko kukaan muu tehnyt vielä näitä hankintoja?

Mekkala ja Natiainen 12+4/6

rosehip, hyvä tietää. Auttaskohan saunakin ;)

mekkala, teillä on sitten hyvin suunnitelmat noilla tavaroilla. Tää on vielä ihan alkussa ja pihalla :D

Toukka taitaa kulkea alun paljain säärin kun bodyja osuu mukaan mut ei housuja :LOL: Tänään jaksoin hetken pyöriä kaupungilla, mut sit alko särkeen mahaa urakalla joten ajattelin et parempi lähteä kotiin. Nyt toi on taas ihan kireellä iho et turvottaa turvottaa...

Unico ja Toukka 24+3

mekkala ;) siellä en oo käynytkään. Mut se et halaun pukea ne pökät sinne alle :D eli varmaan jotkut puolipotkarit :D tai jotain eiköhän se kesällä tarkene ja sit muutamat vahvemmat vaatteet :) mut kattelees voi käydä kun sinne asti seuraavan kerran pääsee.

Mä en oo vielä kamalasti mitään hommaillu, mut sen kalleimman ostoksen jo tein.
Ostin vaunut :LOL:
Oli vaan pakko saada just ne yksilöt :D

Me saunotaan joka päivä, saa nähä miten on raskauden loppu aikana saunomisen laita :LOL:

Jane ja pikkuveijo 18+0

Yhteistyössä