Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset tammikuussa

Niin ja Niiskulle kiitos tarinasta! Uskalsin lukea sen, vaikka vähän heikkohermoinen olenkin ollut noiden kanssa!

Mullakin tuli tippa linssiin ajatellessani, mitä olette käyneet läpi, mutta toivottavasti paino lähtee nousuun!
 
No onpas Niisku teillä ollut rankka alku! Onneksi nyt on pikkumies kotona ja pääsette vauva-arkea harjoittelemaan. Eiköhän se painokin siitä lähde nousuun kun kaveri vähän piristyy. Siis ihan mielettömän pelottavaa varmasti ollut, tollanen on ihan kauheeta! Ihanaa, että sai kuitenkin heti hoitoa ja tuo tulehdus ylipäätään huomattiin nopeasti. :hug:

Memmulle tsempit, kyllä siellä nyt ihan varmasti sitten ainakin jotain tapahtuu. Ei mee kauaa kun teilläkin on nyytti kainalossa! :)

Citrus, mulla oli toi väsymys silloin alussa jotain ihan sairasta... Menin suoraan töistä tullessani päiväunille, nukuin kolmisen tuntia, heräsin kun mies tuli kotiin ja katoin hetken telkkaria tai kävin kävelyllä. Sitten taas parin tunnin päästä ysin aikoihin petiin ja siitä yöunet sitten seiskaan asti.. Tota kesti pari-kolme viikkoa muistaakseni. Ja viikonloppuisin en juuri muuta tehnyt kun nukuin, oli tosi kiva juhannus maalla :D Mutta kyllä sen kestää kun tietää mistä se johtuu! :hug:

Toivotaan Myrna että pääset lomille, ei oo kiva väkisin olla töissä kun tuntuu ettei millään jaksa!

Kaikkia varmaan kiinnostaa ihan kympillä, mutta musta tuntuu että tää maha olisi vimeinkin kunnossa. Eilen ei toiminut ollenkaan ja tänäaamuna ihan normaalisti. Ja eilen sattui vain vähän. Eli jospa toi tauti nyt vihdoin olisi väistynyt, pää alkaa hajoilla kun ei uskalla lähteä kovin kauas kotivessasta... Eikä tietenkään näe ketään ihmisiä kun ei halua tartuttaa.
Olisi ihanaa, jos vielä ehtisi kampaajalle ennen synnytystä. Koitan päästä huomenna jos maha antaa luvan :)

Mukavat sunnuntait!
Kvartti ja Tao 38+5
 
Niiskulle kiitos tarinasta ja onnea pienestä pojasta! :flower: Täälläkin tuli tippa linssiin, kun kertomustasi luin.

Citrus, en oo vieläkään sinne varhaisultraan ehtinyt. Joutunen siirtämään sen varmaan loppuviikkoon. Mun oli tarkoitus mennä nyt heti alkuviikosta, mutta sain perjantaina tällaisen pienen flunssan ja olen nyt maannut siitä asti sängyssä peittojen alla välillä täristen, välillä hikoillen. Kuumetta on ollut pahimmillaan lähes 39 ja olen välillä ottanut panadolia saadakseni vähän nukuttua kolotuksilta. Eilen sain koko päivän aikana syötyä puolitoista paahtoleipää ja vähän mustikkakeittoa. :( Mehuja oon yrittänyt juoda, että saisi edes jostain energiaa. Huolestuttaa, miten tämä vaikuttaa masukamuun. Miten muut olette hoitaneet flunssaa odotusaikana?
 
Rosehip, mä oon ihan vaan juonut lämmintä ja levännyt lähinnä. Panadol Hot on myös ihan hyvä jos pitää pysytellä hereillä (siinä on jonkin verran kofeiinia). Oon kuullut, että muuten flunssa ei vaikuta pikkukavereihin, mutta riittävästä nesteytyksestä pitää huolehtia. Ainiin ja oon mä ottanut pari kertaa nenäsuihkettakin, lääkäri sanoi että saa ottaa jos ei pitkään käytä. Strepsilseistä tai muista en tiedä niin niitä en oo käyttänyt.

Pikaista paranemista sulle! :hug:
 
Niisku: toivottavasti vauva-arki lähtee hyvin käyntiin rankasta alusta huolilmatta! Toivottavasti paino lähtee pojalla nousuun! Onnea poikavauvasta! :flower:

Rosehip mä olen ollut flunssassa nyt reilut kaksi viikkoa. Ei kuitenkaan kuumetta, vaan nuha ja yskä. Olen käsittänyt, että tosi moni on raskausaikana flunssassa, joten ei kai siitä ole haittaa masuasukille. Ja siis näin ajattelen minä, joka hermoilen aina kaikesta! Pahimpina flunssapäivinä join kuumaa viinimarjamehua ja yhtenä pääkipupäivänä oli pakko ottaa panadolia. Varmaan tuo nesteensaanti on tärkeintä flunssassa. Parane pian, Rosehip!

Kvartti mukava kuulla, että maha on asettunut. Toivottavasti seuraavat mahatuntemukset johtuukin jo sitten muusta kuin mahataudista :)

Toivottavasti Myrna saat saikkua!

ON: nukuin viime yönä "vain" 8 tuntia ja silti on levännyt olo eilisestä superväsymyksestä huolimatta. Mutta ehkä tuossa alkuillasta taas päikkärit maistuu... :)
 
Onnea Niisku poikavauvasta! :flower: teillä on ollut rankka aloitus, mutta toivotaan nyt, että pikkuinen alkaa kovasti kasvamaan ja vahvistumaan. Aika herkässä mielentilassa vissiin kaikki mammat; minäkin itkeä tuhersin kun luin kirjoitustasi. Vielä suuret onnittelut :heart:

Memmu: eiköhän se pikkuinen nyt ala kohta tulemaan, niin ei tarvisi mennä käynnistykseen. Onhan tuossa jo "merkkejä ilmassa". Kun teillä Memmu ja KÖ on ollut noita supistuksia, niin onko ne kuitenkin ihan kivuttomia vai miltä ne tuntuu?

Mulla ei ole kyllä mitään merkkejä synnytyksen suhteen, mutta eipä ole vielä aikakaan. Nyt 36+5 kasassa. Kaikki alkaa olla valmista, paitsi mulla on kaikki vauvan vaatteet pestyinä isossa korissa odottamassa silitystä ja lajittelua. Mä nimittäin inhoan silittämistä :$
 
Tässä vielä teidänkin sunnuntaita piristämään hellyttävä video 9-kuukautisen Charles-Edwardin leikeistä: http://www.youtube.com/watch?v=8vNxjwt2AqY

Niin ja kiitos flunssanparannusvinkeistä! Toivottavasti tämä ei nyt enää kovin montaa päivää kestä. Citrukselle myös pikasta flunssanhäviämistä!
 
Rosehip flunssaan auttaa, kun laitat mukin pohjalle 2-3 ruokalusikallista aitoa vadelmahilloa ja lisäät keitettyä vettä täyteen. Tätä kun juot pari päivää, niin hikoilu kyllä lisääntyy, mutta kuume laskee ihan hetkessä, eikä tarvi ottaa lääkkeitä :hug:
 
Hazel: Mulla supparit on olleet sellaisia pitkiä. Miehelle koitin kuvata niitä sillai, et ihan niin kun olis maha kovalla ja punnertais :snotty: Mut siis eihän se tunne ole itseaiheutettu, vaan maha tuntuu siltä, et ponnistuttaa. Pikkasen kipeitä vihlaisuita on tullut samalla, muttei isompia.

Roseship: Mulla ei ole ollut flunssaa raskausaikana, mitä nyt silloin pari viikkoa sitten oli vähän lämpöä. Apteekista sanottiin kuitenkin, että ne Panadol hotit on turvallisia, joten niitä voi sitten ainakin juoda! Ei muuta kuin paljon paranemisia!



ON: Tänään ei mitään synnytysoireita. Viidennet sukat menossa :whistle: Onneks löysin netistä lisää kivoja ohjeita, jos täs joutuu vielä monta päivää odotteleen. Tänäänkin käytiin niin hurjalla lenkillä, et olin ihan hikimärkä, kun tultiin kotiin. Silti ei pienintäkään supistusta! On tää vaan ihme kaveri... :)
 
Heh, Memmu voi alkaa kohta myymään noita sukkia :) Mä yleensä tykkään kovasti neuloa, mutta nyt jotenkin tuntuu etten saa sillä saralla mitään aikaan. En jaksa yhtään keskittyä... Mulla on yksi ihan kivan näköinen ruskea vauvan neule valmiina paloina, mutta en vaan saa aikaiseksi ommella niitä paloja yhteen. Jotain virkkauksia oon tehyt kun tuntuu että ne valmistuu nopeammin.

Hazel, mullakin noi kuukautiskipumaiset supistukset on sellaisia aika pitkiä. Viime yönä tuntui, että melkein puoli tuntia sattui yhteen menoon. Eivät siis eroa juuri mitenkään menkkakivusta, ihan samalta tuntuu. Nyt toi mahan kivistely (mikä varmaan oli oire siitä ripulista) on onneksi loppunut ja kivut tuntuu ihan tuolla alhaalla ja selässä. Illalla just sanoin miehelle, että alamahaan saa sattua kunnollakin, kunhan ei enää tulisi sitä koko vatsassa tuntuvaa vääntöä.

Ja on mulla noita kivuttomiakin mahan kovettumisia nyt ollut, äsken just kun kävin reippaalla kävelyllä niin tuntui että melkein koko ajan oli maha kireenä. Suihkussa vasta rentoutui.

Lähti muuten se ripulitauti näköjään vasta sillä, että join Osmosalia litran ( :x ) ja jätin kaikki sokerit ja makeat jutut pois reiluksi vuorokaudeksi. Kun siinä Osmosalin lapussa luki, että sokeri saattaa pahentaa, se kai jotenkin ruokkii sitä bakteeria. Nyt on hyvä olo ja oon tosi iloinen kun pääsen ulos ja ei tarvi koko ajan miettiä että mikä helvetti mua vaivaa..

Niin ja varasin huomiseksi kampaajan :D Ihanaa saada kuontalo kuntoon ennen vauvan tuloa, sitten voi olla aika vähän kortilla. Eli toivottavasti pysyn vielä yhdessä kasassa huomiseen asti.

Voisin mennä kohta päikkäreille, kuudeksi sovittiin miehen ja yhden kaverin kanssa treffit kaupungille. Mennään auttamaan meidän ulkomaalaista kaveria ostamaan sukset :) Se ei oo koskaan hiihtänyt ja nyt haluaa osallistua kaukopartiohiihtoon (60km). Saa nähdä miten kaverin käy.. B)
 
Täällähän alkaa tosiaan Memmulla ja Kvartilla olla kanssa jännät paikat edessä :) Kannattaa aina muistaa, että edes nämä aikaiset supistukset eivät ole turhia vaan saattavat sitten helpottaa itse synnytystä. Eli hyvältä näyttää! Mullahan tuli ensimmäiset tosi voimakkaat supistukset hieman ennen synnytyssaliin menoa, sitä ennen kaikki oli ihan niitä menkkakipumaisia supistuksia vaikkakin käyrillä kun makasin niin näytti että siinä tuli huippujakin vaikka aika tasaisesti tuntui kipuilua vatsassa ja selässä. Ja kyllä ne vain avasivat paikkoja!

Tuohon synnytystarinaan vielä, että mun mielestä koko synnytyskokemus tuonne osastolle siirtymiseen asti oli ihmeellinen ja ihana :heart: Toki siinä kipua ja epätoivoa ja muutakin oli matkalla, mutta ei mulle jäänyt siitä mitään traumoja. Olihan tuo sinänsä varmaan helppo synnytys, mutta mähän alun alkujani pelkäsin ihan kuollakseni synnytystä etten voinut ajatellakaan koko raskautta ja heti kun kaveri oli syntynyt niin tajusin ettei sitä niin kannata pelätä :hug: Eli kannattaa yrittää vaan pysyä positiivisella mielellä synnytyksen aikana ja rentoutua silloin kun kipua ei tunnu ja vielä kun luottaa siihen, että ammattilaiset sairaalassa auttavat kyllä, niin hienosti se menee! Jospa noista sanoista olisi edes jotain apua omaa synnytystään pelkääville :hug:

Tänään käytiin pikkuisen kanssa neuvolassa puntarilla, ja nyt ollaan saavutettu takaisin syntymäpaino! :D Eli sairaalasta kun torstaina lähdettiin oli painoa 2650g ja nyt tänään oli 2835g. Hyvin on siis painoa kertynyt ja oikein hyvältä näyttää muutenkin. Poju on jo paljon pirteämpikin, saattaa valvoa jopa pari tuntia putkeenkin ja on tosiaan jo pirteän oloinen kokonaisuudessaan. Ekat päivät kotona ovat myös takana joten pahin epävarmuus on helpottanut ja osaa luottaa tekemisiin paljon enemmän. Eli tosi hyvillä fiiliksillä täällä tällä hetkellä ollaan! :heart:

Mä varmaan jatkan jonkin aikaa täällä odotuspuolellakin vielä, kun niin jännittää miten teidän raskauksien kanssa sujuu. Kohta teilläkin on jo ne omat nyytit kainalossa :heart:

Niisku ja poju 10 vrk
 
Myrna, onpas erikoinen tuo vadelmajuomavinkki. Pitääkö vadelmahillon olla soseutettua vadelmaa vai ihan sellasta sokerihilloa? Mikä vadelmassa on sellanen kuumetta alentava tekijä? Mulla alkaa kuume olla jo ohi, mutta aika monta panadolia jouduin ottamaan. :( Ens kerralla kokeilen ehdottomasti tuota vattuhillojuomaa. Edelleen on niin kova yskä, että pelkään välillä yskiväni kaikki sisäelimet pihalle. Pää on myös aika kipeä vielä...

Mä ainakin luen mielelläni niiskun vauvakuulumisia. Ihanaa, että pojun paino on alkanut nousta ja kaikki tuntuu muutenkin lähteneen käyntiin hyvin. :)

Hei tietääkö kukaan, löytyisikö netistä jostain sellaista kuvaa/kuvasarjaa, josta näkisi, miten kohtu sijoittuu suhteessa muihin sisäelimiin raskauden eri vaiheissa. Mä katselin netistä kuvia raskausmasuista ja osa niistä oli niin valtavia, etten ymmärrä, miten kaikki normaalit sisäelimet enää sen jälkeen mahtuvat sisään ja vieläpä toimimaan jokseenkin normaalisti. :eek: :D Yritin googletella jo, mutta vähän laihoin tuloksin.
 
Ai kun ihanaa Niisku, että poitsun paino on noussut hyvin! :) Muutenkin kuulostaa oikein mallikkaalta toi teidän elämä nyt. Ja kiva jos viihdyt vielä täällä, mukava kuulla teidän kuulumisia.:heart:

Hei tosta vattuhillojuomasta muuten, tuolla meidän helmikuun pinossa porukka kittaa vattuteetä supistusten toivossa. En tiedä onko sama efekti tolla (tai ylipäätään kummallakaan..), mutta kannattaa varmaan alkuun ainakin vähän varovaisesti sitä juoda...

Rosehip, mä oon nähnyt sellaisen animaation joskus, missä näkyi miten elimet sijoittuu. Koitan löytää sen, en yhtään muista missä se oli. Ja ainakin mulla tuntuu kyllä, ettei noi sisuskalut tonne enää oikein hyvin mahdukaan. Vatsalaukku ainakin on tosi ylhäällä eikä sinne meinaa mahtua kerralla juuri mitään.

Vielä muuten, olin viime viikolla mahani kanssa telkkarissa ja nyt toi pätkä on näköjään netissä. Jos jotain kiinnostaa katsoa, voin laittaa linkin vaikka yv:llä. En tähän viitsi linkittää, vaikka tuskin siitä nyt oikeasti mitään haittaakaan olisi. Mutta kun ei voi olla varma ikinä..
 
Kiitos kvartti linkistä! Just tuollaista hainkin! Oon itse asiassa käynyt joskus tuolla sivuilla, mutta mun selaimesta on puuttunut joku plugini enkä eilistä ennen oo jaksanut asentaa sitä, kun ajattelin ettei tuo ole sen väärti. Mutta olihan se. :) Jaa-a, että tosiaan näyttää sisuskaluilla tulevan ahdasta ennen pitkää. Miten ihmeessä joku suolistokin toimii, kun se tuonne lyttäytyy.. Mun pitää kyllä kysellä tosta neuvolalääkäriltä, kun oon sen verran kiinnostunut ihmisen fysiologiasta (ja psyykestä myös).

Mites memmun synnytysoireet? Eikös se pikkunen haluais jo kohta tulla sovittelemaan sukkiaan ja muita neuloksia? :D Entä tuntuuko kvartilla missään?
 
Hei pyörrän ton mun edellisen kommentin tosta vattujuomasta. Kävin tänään luontaistuotekaupassa kyselemässä turvallista turvotusta poistavaa juomaa ja toi vadelmanlehtitee käy hyvin siihenkin ja on kuulemma turvallinen koko raskauden ajan. Eli se ei siis varsinaisesti aiheuta supistuksia, sen pitäisi vain rentouttaa sileää lihaskudosta (eli myös kohtua) ja näin ollen tehdä siitä vahvempaa. Ostin tota, vaikka tuskimpa tässä ehtii enää kovin kummoista lihastreeniä tehdä. Pitäisi kuulemma auttaa myös kuukautiskipuihin ja sen tyylisiä kipujahan mulla on nyt lähes koko ajan.

Meillä haisee ihan kamalalle kun rappukäytävä maalattiin tänään. Mies onneksi keksi laittaa maalarinteippiä ovenrakoon niin haju väheni huomattavasti, mutta silti tuntuu että vähän haisee. Onneksi ei mee makkariin asti. Pitää tuulettaa hyvin ennen kuin mennään nukkumaan.

Kävin tänään kampaajalla. Ei oo ollut mitään tuntemuksia synnytyksen suhteen, paitsi siis noi lievät kk-kivut.

Kvartti ja Tao 39+0
 
Meillä on sitten KÖ:n kanssa tasan 2 viikkoa eroa LA:ssa, kun mulla on nyt 37+0. Kaikki alkaa olla valmista, mutta tämä viikko saisi ainakin vielä mennä ilman synnytystuntemuksia, kun olen perjantaina menossa kyläilemään vähän kauemmas. Sen jälkeen en sitten varmaan enää uskalla matkustella pidemmälle ainakaan yksin.

Tajusin, ettei meillä ole juuri mitään 50 cm vaatteita, joten pitää huomenna hankkia pari asua noita pieniä. Mäkin kävin eilen kampaajalla. Hyvä, että säkin vielä ehdit :)

Kiva kuulla Niiskun kuulumisia!
 
Rosehip en tiedä mikä siinä on se vaikuttava aine, mut oon käyttäny flunssan hoitoon aina siitä saakka kun kuulin tosta itse. Eli paras mahdollinen siinä on itsetehty hillo, jossa ei ole mitään säilöntäaineita, mut jos kaupasta pitää ostaa, niin ennemmin otan ihan pakastevadelmia ja soseutan niitä, jos ei ole aitoa hilloa myynnissä. Eli ei mitään näitä valmiita lettuhillotyyppisiä ratkaisuja =) Alkopa muuten yhtäkkiä tekee mieli lettuja.. :whistle:

Sain vihdoin eilen sairaslomaa tän viimesen puoltoista viikkoa. Nyt ajattelin alkaa leipomaan sämpylöitä ja varmaan yritän vielä tänään miettiä mitä pitää pakata mukaan sairaalakassiin..
 
^mmm, lettuja... Mä paistoinkin tossa yks päivä lettuja, kun teki niin älyttömästi mieli. Nyt tekee taas..

Sain varattua ajan vihdoin varhaisultraan ja sain sen jo huomiseksi! Tai siis olisin saanut jo tälle, mutta koska oon tän päivän vielä saikulla, en kehdannut ottaa sitä aikaa. Oon menossa ekaa kertaa miesgynelle ja vähän hirvittää, vaikka tiedänkin että työtään ne vaan tekee. Tässä vaiheessa raskautta oon vielä aika häveliäs, mutta se varmaan karisee ennen pitkää pois. Mutta toivottavasti kaikki masussa on hyvin ja sieltä löytyy pieni sykkivä sydän. :heart:

Ainiin, pelkään myös sitä, että alan pillittää tuolla ultrassa kuin mielipuoli. Mua alkaa itkettää jo ajatus siitä, että, jos kaikki on hyvin, nään meidän pikkusen näytöllä, joten käytännössä oon varmaan pieni vesiputous... :ashamed:
 
Hienoa Myrna että sait saikkua! Nyt saat sitten rauhassa keskittyä odottelemaan eikä tarvi kärvistellä duunissa :)

Onnea Rosehipille ultraan! Mäkin muuten luulin että repeisin vollottamaan siellä, mutta ainoat ultrat missä lopulta on tippa tullut linssiin on ollut ne kaksi mihin menin vuotojen takia ja oli ihanaa kun kaikki oli vuodoista huolimatta hyvin!

Mulla on paino noussut parissa päivässä yli 2 kiloa... Varpaat on kun prinssinakit. Onneksi huomenna on neuvola niin pääsee tarkistuttamaan paineet ja pissan. Vaikka eiköhän tää oo ihan normia, äiti sanoi että se on kaikkien meidän kolmen aikana paisunut vikoina viikkoina ihan älyttömästi.

Miehen kaveri oli saanut eilen vauvan, pitää myöntää että pienen kateuden piston tunsin. Vaikka ei Taolla nyt varsinaisesti mun mielestä mikään kiire ulos olekaan, olisi ihanaa nähdä se ja päästä tästä paisuneesta valaan olomuodosta.

Mukavaa loppuviikkoa!
Kvartti ja Tao 39+1
 
Pikainen info: meille syntyi 2.2.2009 pienoinen tyttö, mitat 3045 g ja 49 cm. Synnytys kesti 10 tuntia. Pääsin tänään kotiin, mutta neiti jäi lastenosastolle infektioepäilyn takia. Neitonen saa kahta antibioottia ja hyvin reipastuu koko ajan :) Palaan kertomaan myöhemmin lisää, mutta varmaan menee ensi viikkoon ennen kuin saamme edes tytön kotiin.

Tsemppiä muille isomahoille :)
 
Memmulle ja koko perheelle hirmuisen paljon onnea!! :flower: :heart: Kyllä se neiti siellä pian vahvistuu ja toivotaan, että antibioottia ei tarvitse jatkaa kovin kauaa. Tsemppiä!!

Onnea Rosehipille ultraan, hyvin se menee :) Ja jos kovasti itkettää, niin anna tulla vaan. On ihan normaalia liikuttua tuossa tilanteessa. Mä luulin kanssa repeäväni siellä itkuun, mutta en noissa ultrissa tainnut itkeä kertaakaan vaikka olenkin oikea itkupilli :D

Kvartti, eiköhän se Tao sieltä piakkoin ulos tule. Koita vielä nauttia niistä ihanista potkuista masun läpi :heart: Itse ainakin huomasin, että vaikka raskauden loppu oli aika hirveää niiden särkyjen ja kipujen kanssa, niin hieman kuitenkin kaipaan niitä ihania potkuja. Onko sulla missä vaiheessa tarkastettu kohdunsuun tilanne, onko siellä jotain tapahtunut jo?
 

Yhteistyössä