*Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset MAALISKUUSSA ja vähän huhtikuussakin*

Odessa, niinpä ja sä oot kans kohta perässä :D

pikkumangusti, jaksuja sen oksuilun kanssa :hug: Toivottavasti se pelkopoli on hyvä juttu :) ja on sellanen keskustelu kaveri jonka kanssa synkkaa. Täällä on alkuvuoden flunssasta asti tullu satunaisesti verta nenästä. Mut mulla se ei oo kauaa valunut. Monesti vaan tungen pumpulia nenän täyteen kun en jaksa muka painaa ;) mut rauhallisesti ja kylmä niskaan jos ei meinaa loppua. Kysäse lääkäriltä saako niitä kostutus tippoja käyttää kun musta ne on a vitamiinia ja en tiiä voiko raskaana käyttää, mä en oo mitään käyttänyt (jos sarvikuonoa aamuisin ei lasketa.)

Mitäs mä lähen nukkumaan ja odottamaan aamua :D ei sitten mitään kummempaa ilmassa joten odotan kunnon yöunia :D
 
Myöhästyneet onnittelut piip pienokaisesta :flower: Hurja tuo sinun synnytyksesi!!!

Mitä :eek: Joko Unico lähdössä hakemaan kääröä kotio?!?

Mulla oli eilen vika ultra ja sain kuulla,että masuasukki on perätilassa!Muuten kaikki näyttäisi olevan hyvin ja kokokin hyvä,jos syntyy täysaikaisena...eniten vaan nyt mietityttää tuo perätila.Vauva sai nyt 2vkoa armonaikaa kääntyä itekseen ja sitten aletaan miettiä mitä tehdään.Ekaksi kai kokeillaan ulkokääntöä ja sitten jos ei onnistu,niin sektiolla vauva ulos!Sanoin jo heti,että perätilassa synnytys kuulostaa kauhistuttavalta,kun jo ensimmäinen synnytys oli sarjassaan aika kauhea kokemus.Sektio heti,jos ei muu auta!Aikamoinen jääräpää tämä toinen pikkuinen...eka oli poikittain vaikka kuinka ja kauan ja nyt tämä.Taitaa tulla äitiinsä :D
Nyt en taas ehdi kirjoittelemaan enempää,kun nuo pienet kädet vilistävät jokapuolella konetta!

Ihanaa viikonloppua kaikille :heart:

Hemuli 34+1
 
Uuuuu, Unicolle hirveästi onnea matkaan! Taitaa olla Toukan hakureissulla tai ainakin pikapuoliin lähdössä sinne!
Vitsit miten muakin jännittää näin. :D Tultiin tänne niin yhtä aikaa että elän niin hengessä mukana. :heart:

 
No niin, onkohan Unico jo lähtenyt synnärille?

Nyt alkoi itseäkin jännittää, kun tuolla heinäkuisissa oli jo ensimmäinen vauva syntynyt. Ei sillä, että omalla kohdalla olisi mitään syytä jännittämiseen, mutta aika kouriintuntuvasti vavahdutti...

Pikkumangusti, mulla on aika viikon päästä pelkopolille. Omenahan siellä muistaakseni kävi, ja mua kiinnostaisi se sektiokokemus, mutta taitaa mennä vähän aikaa ennen kin Omena ehtii tänne vastailemaan...

Miehen siskolle synty aamuyöstä kolmikiloinen puolimetrinen tyttö ja kaikki oli mennyt hyvin! Ehkä päästään parin viikon sisällä tulokasta ihmettelemään! Tyksiin ei enää vierailulle pääse kuin vauvan isovanhemmat.

Mekkala ja Poikanen 27+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över:
Hei tää tuli nyt nettiin! Aivan ihania mun mielestä, tykkään kovasti!

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/100502155308EH?OpenDocument

Unico on varmasti nyt lähtenyt! Ihanaa!

Kvartti 17+3

Toi uusi pakkauson aivan ihana, hyvät värit, tykkään kovasti!!! =) Varsinkin toi harmaa/meleharmaa ulkoilupuku on tosi kiva ja noi oranssit potkarit.
Tähän päivään asti meinasin etten ota pakkausta kun olen ostanut ihan törkeät määrät vauvan vaatteita mutta kun näin noi kuvat niin pakko ottaa sittenkin.. ihanaa! :) Nyt täytyy sitten varmaankin hillota tuota kela-lappua viimeseen asti että saisi tuon uuden(??).

Hui, onkohan Unico jo vauvanhaku reissulla?! :heart: :)

pikkumangusti 24+1

 
Ihana tuo uuden pakkauksen makuupussi =)

Nyt mahtaa Unico olla jo pois tietokoneelta, toivottavasti kaikki menee hyvin =)

Täällä joku yrittää kaivautua ulos mahasta kantapään avulla, pitäsköhän tuota syödä tai jotain, et rauhottuis :D

Mulla tuli kans nenäverenvuotoa alkuraskaudessa, tai lähinnä silleen, että jos aamulla heti niistin nenän, niin silloin rupes herkästi vuotamaan verta.


Odessa80 36+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Odessa80:
Ihana tuo uuden pakkauksen makuupussi =)

Nyt mahtaa Unico olla jo pois tietokoneelta, toivottavasti kaikki menee hyvin =)

Täällä joku yrittää kaivautua ulos mahasta kantapään avulla, pitäsköhän tuota syödä tai jotain, et rauhottuis :D

Mulla tuli kans nenäverenvuotoa alkuraskaudessa, tai lähinnä silleen, että jos aamulla heti niistin nenän, niin silloin rupes herkästi vuotamaan verta.


Odessa80 36+5
Sun pitää kutittaa vauvelia jalkapohjasta :) :heart:

Tässä meinaa tulla ihan vainoharhaisesti kun pitää koko ajan kokeilla että valuuko nenästä jotain kun se saattaa yllättää ja silloin verta jo kaikkialla.. yöks.. :$

 
Mekkala , hurjaa että jo heinäkuisissa on syntynyt... Piti oikein käydä vakoilemassa minkä kokoisesta ihmeestä oli kysymys. Toivottavasti kaikki menee hyvin. Nyt sitten vaan odotellaan Omenan ja Unico kuulumisia. Heillä onneksi viikkoja on jo kasassa paljon enemmän.

Täällä on satanut räntää ja vettä lähes koko päivän. Tyttö ei millään uskonut ettei nyt kannata lähteä pihalle kiikkumaan. No, mentiin sitten kuitenkin kun niin kovasti tahtoi, ja onneksi sade sitten vähän hellittikin. Käytiin samalla pieni lenkki. Ostin muuten jo kaksosten rattaatkin käytettynä, kun sattui kohdalle sellainen malli, jossa molemmat istuimet saa molempiin suuntiin. Onhan ne leveät, on varsinainen maantienlaivan kapteeni -olo :D niitä työnnellessä, mutta saavatpahan sitten molemmat olla rauhassa. Ja kun autoonkin mahtuivat ilman temppuja, niin se ratkaisi asian.

Mikähän tuossa onkin, että nenä vuotaa verta nyt niin paljon helpommin... Mulla ei mitään suihkua tule, mutta lähes aina niistäessä tulee jonkin verran. En oo huomannu että muuten olis limakalvot mitenkään erityisen kuivat.

Epistä, kun nuo pakkauksen kuosit on muuttuneet noin paljon. Ois tosi kiva ottaa toi, mutta kun hukutaan muutenkin noihin vauvan vaatteisiin... Täällä olis paljon enemmän tarvetta sellaiselle 1,5 vee pakkaukselle! :wave:

Vetku ja ruttunen 20+2
 
Hei,

mun mielestä tuo uusi äitiyspakkaus olisi kyllä ihanampi kuin vanha... Saa nähdä miten käy omalla kohdalla, vielä en ole kelapapereita laittanut, toukokuun puolivälin yli voin vielä odotella, mutta sitten on laitettava menemään.

Mulla taisi muuten tänä aamuna olla ensimmäsitä kertaa harjoitussuppareita. Heräsin siihen, että vatsa oli ihan kivikova ja kireä. Ei kyllä sattunut tai tuntunut muuten missään. Olisin soittanut varmuuden vuoksi neuvolaan, mutta siellä ei ole perjantaisin soittoaikaa. No soittelen maanantaina jos tulee enemmän.

Mutta nyt koiran kanssa ulos...

Hauskaa viikonloppua!
 
Kurkkimassa myös :D
Mä voin laittaa uuden pinon, tässä toivottavasti vielä jonkin aikaa tällä puolella pysyttelen ja melkein päivittäin kuitenkin tulee käytyä, yleensä useammin kun kerran päivässä :)
Odotellaan kuitenkin vielä hetki että laitan sitten suoraan toukokuulle sen pinon!

Täällä takana kiva viikonloppu, eilen käytiin siellä Lapsimessuilla ja ostin tosi hyvän tuntuisen kestovaipan. Pitää katsoa miten tuo (velourkuorinen ruskea Natural Baby AIO) kestää ja pitää pesujen jälkeen, jos vieläkin hyvä niin voisin hankkia muutaman lisää. On vielä yhden koon ja näyttää menevän tosi pienelle myös ja Helmillekin on vielä kasvunvaraa, joten voisi olla aika monikäyttöisiä. Ja niin nätti päällä, ihana!

Tänään sitten puistoiltu ja äsken tehtiin pieni kävely kolmistaan, käytiin hakemassa leffakin ja mies tuolla nukuttaa Helmiä ja lähtee sitten hakemaan meille intialaiset take awayt :) Vähän laatuaikaa vanhemmille. Tosin eilenkin tein aika hyvää kanalasagnea ja pelattiin lautapeliä illalla. Uskalsin juoda ihan pienen lasin punkkuakin ruuan kanssa, oli niin hyvää.

Tässä raskaudessa mun on muuten tehnyt ihan hirveesti mieli OLUTTA! Viimeksi en halunnut edes haistaa sen hajua ja varsinkin kaikki alkoholittomat maistui musta ihan pissalle :p Nyt oon juonut Nikolaita varmaan joka viikko, myös Buckler maistuu hyvältä! Kummia mielihaluja. En siis normaalisti ole mikään oluen ylin ystävä, nyt tekisi mieli ties mitä tummia oluita...

Näin muuten siellä lapsimessuilla sen RelaxBirth-tuolin, istuskelinkin siinä kun kuuntelin kätilön esittelyä. Haluaisin kyllä synnyttää siinä! Pitää muistaa laittaa sähköpostilla pyyntöä sairaalan johdolle, kun kuulemma ovat kiikun kaakun että ottavatko sen Kättärille vai eivät. Jos moni laittaisi pyynnön joka on menossa sinne synnyttämään niin ehkä voisi vaikuttaa asiaan, olis mahtavaa jos se syksyllä sitten siellä olisi ja vielä vapaana niin että siihen pääsisi!

Vetku, me muuten aiotaan ottaa toi pakkaus vaikka hurjasti vaatteita löytyy täältäkin. Mä ajattelin, että annetaan ainakin se 2008 pakkauksessa tullut (täysin käyttämätön) toppapuku jollekin (vähävaraiselle) tarvitsevalle ja ehkä tuo uusikin. Musta on niin ihanaa saada se pakkaus että haluan sen joka tapauksessa :D

Siellä ne on Unico ja Omena kääröjen kanssa, toivottavasti saadaan uutisia pian! :heart:

Vielä kuuluu pölinää makkarista, kaipa tuo tyttö kohta sammahtaa ja päästään syömään ja katsomaan leffaa :D

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!
Kvartti 17+5
 
:wave: Tulin tänne poksumaan ja kurkkimaan Unicon ja Omenan kuulumisia. Siellä taidetaan ihastella uusia pieniä ihmeitä. :heart:

Kvartti: Minäkin vähän olen meinannut että yritettäisiin kestovaippailua, kunhan ensin ollaan ensiviikoista/-kuukausista selvitty.

Täällä on kaikki hyvin, vähän tosiaan alkaa jännittää lähestyvä synnytys, mutta silleen hyvässä mielessä. Se siinä on niin jännää kun ei yhtään tiedä koska se sitten tapahtuu. Vointi on edelleen tosi hyvä, mikä on ihanaa.

Ihanaa alkavaa viikkoa kaikille!

kevätesikko 37+0
 
Heips!
Täällä on pitäny käydä kytsimässä, onko meidän uusista mammoista kumpikaan päässy nettiin, mutta ei vielä :D

Mullaki tuli pe-la yönä, tai illalla myöhään, sellanen ensimmäinen äksympi ennakoiva supistus. Nousin sohvalta ja kävin veskis ja vaihdoin siinä vaatteet ja olin lähdöässä nukkumaan. Otti mahasta ja alaselästä yhtäaikaa. Kävelin ympäri olkkaria ja yritin olla sohvalla ja nojata sohvaan ja mitä vielä :D Tästä kai se taas vähän etenee!!

Ihanan aurinkoinen ilma, harmi että huomiseksi on luvattu sateita :|

Ai niin, minäkin aion edes kokeilla kestovaippoja, jahka alusta selvitään!


Odessa80 37+1
 
Sen verran pitää kiireen keskeltä kommentoida kestovaipoista, että kannattaa tosiaan malttaa hetki ennen kuin aloittaa niiden kanssa. Meillä ne ainakin rupes toimimaan vasta muutaman kuukauden jälkeen, kun jalkoihin tuli pyöreyttä. Sitä ennen pissa vuosi aina jostakin reunasta, kun pienetkään kestovaipat ei istuneet. Niin että ihan heti ei kannata heittää kirvestä kaivoon, jos homma ei toimi... Meillä tosin oli vaan niitä äitiyspakkauksen Imse Vimsejä ja sitten pieniä Fuzzi Bunzzeja. Voi olla että esim. villaiset olisivat toimineet aikaisemmin.
 
Poks 33+0

Pahoittelut nyt on pakko itkeä jonnekkin pahaa oloani parisuhteesta!

Mä oon nyt niin vihanen mun miehelle ettei voi sanoin sanoa!
Miehen kanssa sovittiin jo alkuraskaudesta asti että víimeseen 2kk hän ei lähe pitkille työreissuille (eikä minnekkään muuallekkaan tietenkään)
Meidän suvussa kun ei ole ykskään lapsi pysynyt mahassa laskettuun asti!

Ja muutama viikko sitten hän itse sanoi ettei rahaa tuhlata nyt yhtään mihinkään ylimääräiseen että remppaan kaikki että se etenee.
Että en saa nyt shoppailla kun vain pakollista!

No siskon mies oli täällä muutaman päivän remppa hommissa ja he olivat yhessä päättäneet lähteä vapuksi reissuun tallinnaan,
ettimään autoa siskon miehelle (kun hän kolaroi autonsa muutama viikko sitten)
Minä en asiasta tiennyt ennen eilis iltaa, kun vahingossa kuulin puhelun missä mies sanoi puhelimeen omia henkilötietojaan.
Kysyin sitten että mitäs kukaan sun tiedoilla tekee?!
Aikansa kierreltyä ja kaarreltua mies lopulta sanoi:
Noh me lähetään peten (nimi muutettu :D ) kanssa reissuun VAPUKSI ettimään viron puolelta autoa, lähtevät torstaina ja tulevat sunnuntaina!!
Kysyin että millos reissusta tiesit, niin olivat jo pari viikkoa suunnitelleet sitä!
Kysyin sitten että millon aattelit mulle kertoa?!
Vastaus oli että torstaina (ennen lähtöä) kun hän tiesi, että suutun niin olisi päässyt pakoon!

Jumankauta että eilen illalla on itkettu ja raivottu ja riehuttu!!!
Jumalauta mä vihaan tota ukkoa nyt ja kovasti!!
Se tässä eniten ärsyttää että miehellä ei ollu passia mutta mulla oli/on ja mä oon viis vuotta hokenu että hae passi että päästään joskus reissuun.
Kun ei olla koskaan missään käyty ei edes laivaristeilyllä tän 11v yhteiselon aikana.

Mutta eipä oo mies hakenu. No nyt se haki "salaa" passin kuulemma viimeviikolla että pääsee vapuks tallinnaan ryyppäämään!
Ja sanoi vielä että sä et voi lähteä kun olet paksuna mitä ne ihmisetkin ajattelee... :headwall:
No riitaa ei olla vieläkään sovittu eikä varmaan sovitakkaan...
Kyllä on muuten supistellut viimeyönä...
Lupaukset ja sovitut asiat on näköjään tehty rikottaviksi täällä meillä päin...

Noh nythän pääsis aika edullisesti ruotsiin lentäen alle 3e lento.
Mietittiin kaverin kanssa jos olis kostoksi käyty naapurimaassa.
Mutta eipä me tunneta sieltä ketään ja missä sitten yövyttäis edullisesti däääm että ottaa aivoon ja kovaa...

Mä jakaudun varmaan kohta tän hermoilun takia! :headwall:

yykaakooneeviikuuseekasiysikymppiyytookaatoo....

No niin asiaan.
Mä ajattelin kanssa hommata kestoliivinsuojia.
En ole vielä päättänyt että kokeilisko kestovaippailuakin.
Tulihan noita tuolla äp muutama.

Mäkin tulin lähinnä kattelemaan onko uutisia jo tullut :LOL:
Niin ja poksumaan...
Meni sitten kuitenkin omaksi navaksi TAAS...

Jane ja veijokeiju 33+0
 
Jane :hug:
Miehet vaan on. Tuo on just niiden logiikkaa, et ei kerrota ennenku lähtöpäivänä, niin ei tuu niin paljon huutoa :eek: :D
Toivottavasti helpottaa. Lohduta itteäs hyvällä ruoalla ja herkuilla ;)

Kestoliivinsuojiakin tosiaan vois hommata! Ei varmaan haittais =)


Odessa80 37+1
 
Hui kamala, kun Odessalla on jo paljon viikkoja kasassa!!! Koskahan sinä katoat täältä määrittämättömäksi ajaksi kuten Unico ja Omena, kertomuksia odottavan aika on pitkä näes.

Onpa Janella kestämistä, kurja juttu tuollainen tempaus mieheltä. Nyt vaan hemmottelet itseäsi kuten Odessa sanoi.

Kvart, kiva, että lähdet meille ketjun pitäjäksi! Saadaan toukokuuksi uusi pino sitten!

Kevätesikkokin häipyy täältä muutaman viikon sisällä, hyvä että oot kunnossa pysynyt.

Vetku, sellainen olo on tullut kestovaipoista meille, että ainakin alkuun mennään kertakäyttöisillä, ja kun hommat alkaa olla rutiinia niin sitten lähdetään miettimään mikä meitin yksilölle olisi paras kestovaippa ja kokeilemaan.

Sitten omaa napaa, eikä ole muuten vielä napa kääntynyt ulospäin... Oltiin viikonloppuna kivoissa häissä, mutta huomasin miten poika oli selvästi aktiivisempi ja möyri ja potki pitkin iltaa puheensorinan ja tanssimusiikin vaikutuksesta. Kauan kesti myös nukkumaan mennessä ennen kuin rauhottui. Oma turnauskestävyys lähenee kyllä nollaluokkaa, kun kymmenen aikoihin oli pakko päästä kotiin, oli niin väsynyt ja jalat ihan turvonneet. Sunnuntaina sitten särki päätä kahdesti ja oli ihan poikki olo.

Torstaina olisi sitten sokerirasitus vuorossa ja perjantaina äitiyspoli. Huomenna on lääkäriaika ja saan jotain verikokeiden tuloksia tähän turvotukseen liittyen. Ja varmaan pitempi saikku myös tulossa.

Sellaista,

Mekkala ja Poikanen 28+4
 
Kestoista vielä. Me ollaan osakestoiltu ihan alusta saakka. Meillä ekaks toimi parhaiten ne äitiyspakkauksessa tulleet imsevimset ja harsot, kuorena imsevimsen kuori, aika harvoin tuli päivällä niistä mitään ulos. Useammin tuli kertiksen kanssa kakkavahinko pienellä, kun kakka kiipesi selkää pitkin. Muutama eka viikko kestoiltiin ihan täysin, mutta sitten kyllästyttiin öisiin pissavahinkoihin eikä oikein keksitty millä olisi saanut tarpeeksi imua siihen pakettiin niin ettei pienen jalat sojottaneet kohti kattoa :) Suosiolla siis alettiin käyttää kertavaippaa yöllä, edelleen tehdään niin. Samoin kun kaupungilla käydessä, mökkimatkoilla ja muilla reissuilla. Kotona, kavereilla ja pihalla käytetään sit kestoa.

Helmillä on ollut parhaita Dream Nappy-vaipat, meillä on ollut niitä sisä- ja kuorivaippoja joka kokoa, nyt L-koko käytössä. Muutama taskuvaippakin on niiltä ollut, mutta ne ei oo toimineet meillä jostain syystä niin hyvin. Toi on kai tosi yksilöllistä, että mikä vaippamalli sopii kellekin, niin eri muotoisia noi vauvat. Helmillä oli ihan vauvana tosi paksut reidet, joten meillä ei silloin falskannut lahkeesta, nykyään kylläkin. Ihan pienellä on kai kuitenkin muodoista riippumatta parhaita harsot, joku lisäimu ja villahousut tai kuorivaippa. Vaatii tosin jonkin verran omistautumista ja näpräyshaluja että jaksaa taitella harsoja.

Noi FuzzyBunzit muuten meilläkin falskasi melkein aina, ei vaan jotenkin löytynyt sopivia säätöjä niillä neppareilla. Onneksi olivat lainassa kaverilta, en sitten itse ostanut niitä.

Nyt tästä tuli vähän pidempikin vaippahössötys, mutta me ollaan kyllä säästetty tosi paljon rahaa vaipoissa käyttämällä noita kestoja. Mä ostin sen 2008 äitiyspakkauksen imsevimse-paketin (muistaakseni 4 sisävaippaa ja yhdet kuoret) täältä plussalta odotusaikana postimaksujen hinnalla ja lisäksi saatiin vielä ilmaiseksi yksiltä ystäviltä niiden vaipat kun eivät halunneet alkaa kestoilemaan. Sitten vielä kaksi kaveria lainasi lastensa vanhoja vaippoja, eli käytännössä mentiin Helmin ekat 3-4kk melkein ilmaiseksi :D

Mutta teille ketkä haluatte alkaa kestoilemaan niin tosiaan tuo on totta mitä Vetkukin sanoi, että ei kannata lannistua heti. Vaatii kokeiluja, että löytää sen omalle lapselle parhaan vaipan. Ja meilläkin noi valmiit vaipat (siis ne dream nappyt) pitivät kunnolla vasta sitten kun Helmi oli joku 3kk vanha. Silloin myös jäi pieniksi sitten ne Imsevimset.

Mun monet ystävät vannovat villahousujen nimeen, mutta mä en oo vielä löytänyt sopivaa täytettä sinne! Viimeksi tänään meni kaikki housut ja body vaihtoon kun en tajunnut laittaa tarpeeksi tavaraa sinne sisään ja sitten tuli pissat läpi. Tai sit mulla on vaan huonoja villahousuja, oon ite tehnyt niitä :p Mut en lannistu, koitan vielä uudelleen!

Nyt kamala väsy, liikaa vaippaselostusta :D
Kvartti ja sätkyttelevä Mini 17+6

Mutta vielä, kestoliivinsuojat oli ainakin mulla ihan parhaat! Kertakäyttöiset menivät heti ihan koviksi tai juutuivat nänneihin kiinni niin että piti repiä irti ja verta tuli! Ja niitä meni ihan tuhoton määrä, tuntui että joka viikko piti ostaa se paketti. Ostin sit Ruohonjuuresta Myllymuksujen suojia, harmi että tajusin vasta aika myöhään ne! Mulla oli sitä ennen jotku halpikset kestosuojat myös, mutta niissä kutistui pesussa se alapuolinen kangas niin että päällä oleva kosteussuojakangas (joka siis ei kutistunut!) meni niin ryttyyn että ne rypyt näkyi paidan läpi. Myllymuksut maksoi 5e/pari, mutta aion kyllä hakea muutaman parin lisää ensi kertaa varten (ja netistä saa varmaan halvemmallakin) oli ne niin hyvät ja pehmeät! Voin siis suositella lämpimästi.
 
Tästä sulkeutui varsinainen vaippakeskustelu :D . Tein ite niitä taskuvaippoja Fuzzi Bunz -kaavoilla, ja niissä oli tarrat neppareiden sijaan. Ja toimi tosiaan hyvin n.2-3 kk:n jälkeen pikkuharso-froteepala -imulla. Imsejä en taas saanut meillä toimimaan missään vaiheessa millään imulla. Mutta vauvat on tosiaan niin eri mallisia, ettei etukäteen tiedä mikä toimii. Kertiksistäkin joutuu hakemaan sopivat. Yöllä meilläkin käytettiin kanssa koko ajan kertiksiä, mutta kaveri taas meni kestoilla yötkin. Nyt ollaan käytetty enimmäkseen niitä "muka-hajoavia" kertiksiä, koska en ole juuri ehtinyt tekemään L-kokoisia kestoja. Mutta niinkuin Kvartti sanoi, osakestoilullakin säästää. :wave:

Omaa napaa. Ruttunen potkii tosi paljon, aamullakin herätti potkimalla tarmokkaasti patjaa. En kyllä varmasti osaa sanoa miten päin nappula siellä tällä hetkellä on, mutta potkut tuntuu enimmäkseen jommalla kummalla kyljellä, ja nyrkit ilmeisesti paukuttelee alas. Tää on kyllä varmaan se ihanin vaihe, kun liikkeet tuntuu hyvin, mutta ei ole vielä mitenkään tukala olo.

Janelle jaksuja tällä hetkellä ronttimaiselta tuntuvan ukonretaleen kanssa. Kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu! Ja Odessalle voimia viimeisiin viikkoihin, muista lepäillä ja kerätä voimia!

Vee ja ruttunen 20+6 (ohhoh, huomenna alkaa taas uusi viikko...)
 
moi,

mun on pakko kirjoittaa pari sanaa kestoilukokemuksistani, vaikka pääsisinkin nyt syömään puuroni loppuun, kun poika nukahti. tää tulee nyt siis ihan pikaisesti:

imse vimseistä:
- ne äp:n imse vimset kannattaa pestä jopa 10 kertaa ennen käyttöä. sitten ne imee hyvin.
- ne on oikeesti ihan hyvät ja helpot vaipat, kun pari kertaa on harjotellut. meillä niistä on tullut paras paketti ja ostin just lisää isompia (yjhdenkoon!) samanlsisia, kun nuo vanhat alka vat olla vhän pieniä.
- niitä saa nyt lähes ilmaiseksi eri foorumeilta, joten kannattaa ostaa iso satsi! rahaa ei mene juuri ollenkaan, mutta vaippoja piisaa niin, että voi vaihtaa usein ja riittää.
- meillä taskuvaipat eivät pidä läheskään yhtä hyvin kuin iv:t, mutta olen joskus laittanut taskuvaippaan pienen iv;n imuksi. se paketti piti hyvin yönkin ajan.

meillä poika kestoili täysillä heti sairaalasta tultuaan, eikä ohivuotoja tullut edes pienenä (kuin muutama, joiden syyksi paljastui huono vaipansitoja...). poika oli kyllä aika iso, mutta hoikkareitinen. käytettiin imse-paketteja pienellä lisäimulla ja harso+lisäimu+villahousu-systemeitä. sitten kun saatiin nuo taskuvaipat (nekin huokealla lainassa) ja alettiin niitä käyttää, ohivuotoja on ollut enemmän. se on selvästi vauvan rakenteesta kiinni! nyt sitten kerran reissussa jouduttiin ostamaan kertispaketti (kestothan pitäisi päästä pesemään välissä) ja olen nyt sitten käyttänyt noita kertiksiä kaikilla lyhyemmilläkin reissuilla, että ehtisin käyttää ne ennen kuin tulevat pieneksi. yöllä on edelleen kesto, joka yleensä pitää, vaikka se on päällä kellon ympäri.

mä sanoisin, että kaksi syytä, miksi kestilu on ollut meillä helppoa, ovat
1) mies on mukana touhussa. ei kestänyt kauan, ennen kuin hän löysi omat suosikkinsa parista vaippamallista. harsotaitoksia hän ei tee.:) mies on ekohenkinen, mikä auttaa asiaa.
2) me ei ostettu valmiiksi kertiksiä eikä aloiteltu niillä, niin kuin monet tekevät. kahden systeemin ylläpitäminen voisi mun mielestä olla vaikeaa ja johtaa siihen, että toinen syrjäytyy. oli pakko vaan opetella ne kestot heti alkuun! ne eivät musta ole sen vaikeampia kuin kertiksetkään, vaan se vaivalloisuus on kovasti liioiteltua. mutta vaipoille kannattaa olla hyvät tilat heti siinä vaihtopaikalla.

mä tykkään pestä nuo kestot yleensä joka päivä tai vh joka toinen, niin ei ala haista. musta on kiva, että vaippoja tulee tuossa ajassa aina täysi koneellinen.

vaippoja kannattaa tehdä ODOTUSAIKANA itse! kun vauva on sylissä niin alkuun ei välttämättä ehdi eikä jaksa. itse yekemällä saa tosi edullisia. ainakin noita imuja on helppo ehdä vaikka vanhoista pyyhkeistä.

no nyt pesemän sitä vaippapyykkiä...

:heart: piip ja poika 1,5 kk
 

Yhteistyössä