*Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset MAALISKUUSSA ja vähän huhtikuussakin*

Meillä oli kyllä ihan sama juttu! Ihan samalla lailla neiti yritti alussa löytää mieheltä tissiä, jos nälkä sattui yllättämään kesken sylittelyn. Kaverin poitsu puolestaan teki mulle fritsun käsivarteen, että ei se noilla ihan pienillä vältsysti kato oikeeta paikkaa tai henkilöä... :LOL:

Unico Onneksi saatiin tyttönen jo eilisiltapäivänä kotiin. Muuten olis kyllä tullut hirmuikävä.
 
Heihei!

Unicokin teki paluun... Koon valinta noissa liiveissä on tosi helppoa. Niillä on siellä sivuilla sen liivin kohdalla taulukko, josta voi helposti katsoa mitä oma normaalikoko vastaa heidän ässää, ämmää,ällää jne. Ja se vastaavuus on laaja, mikä takaa sen, että liivit sopii jo raskausaikana, vaikka rinnat kasvavat. Siksi mäkin ostin ne jo nyt. Ja ovat käytössä tosi mukavat.

Hui, Omenalla on päivä jo tosi lähellä!

No niin, parin tunnin päästä neuvolaan,

Mekkala ja Poika 24+5
 
Hassu Hernis! =)

Unico: joo alkaa vähän jo käymään jännäksi! Varmaan sitten jossain vaiheessa juhlistetaan jotenkin pienen syntymää vaikka sitten myöhästyneenä vappuna. Ja saa nähä miten sitten toipuu siitä sektiosta. Vissiinkin aika paljon vaihtelee että kuinka nopeasti paranee. Ehkäpä Toukkakin tulee pian masusta vai onko tuntunut siltä että synttäripäivä voisi olla lähellä..? :)

Piip: mä oon kans miettinyt että ehkä se viikko ei tosiaan riitä, että kaks ois kiva. Mulla asuu vanhemmat kyllä aika lähellä, että tarvittaessa olisin sit varmaan siellä jonku yön kun isä on kotona kuitenkin ja äiti tekee lyhyitä työpäiviä. Kuitenkin tulee siihen väliin miehellä ennen kesälomaa myös töitä jotain puoltoista kuukautta varmaankin. Ja kun tosiaan on se nostelukieltokin vaikka varmasti hankala noudattaa sitä se 6 viikkoa. Kaverille tehtiin saman syyn takia sektio viime kesänä ja silloin miehensä oli 7 viikkoa lomalla putkeen kun pystyi pitämään kesäloman samalla. Mitenkä olet nyt parantunut siitä sektiosta? Luin muistaakseni että vielä oli vähän jotain kipuja sulla.

Mitenkäs Mekkalalla meni neuvolassa?
 
Paljon onnea Päpsylle ja koko perheelle vauvasta :flower:

mekkala, hyvä et muidenki mahoja kommentoidaan suureksi ku mulla :D

Hauskaa Synttäriä Omenalle :flower:

Täällä muuten kivasti menee, mut aika paljon särkee tuosta mahan alta luita, onko ne sit ihan lonkkaluuks laskettavaa. Varsinki jos on paljon ylhäällä.
Kädet on melkeen joka toinen päivä kohtalaisen ok:t, joka toinen päivä tosi paskat :(
Vauveli mönkii ja työntelee peppua mahaa vasten ja välillä kantapäätä =)


Odessa80 34+2
 
Onnea, onnea Päpsylle ja perheelle pienestä! :heart:

Omenalla alkaa suuri päivä lähestyä. Jännää varmaan kun tietää etukäteen päivän.

(.) Mulla lonkat oikein rutisee yöllä kun käännän kylkeä, miellyttävä ääni... Viime yö oli taas huono, mutta muutaman yön sitä ennen nukuin aika hyvin.

Huomenna ja perjantaina pääsen taas "hevostelemaan", lähden seuraksi klinikalle kahdelle eri kaverille. Ihan hyvää terapiaa päästä seuraamaan vaan vierestä, kuinka satalappuset hupenee jonkun muun kukkarosta. :D Niinhän sitä sanotaan että huoleton on hevoseton mies.

Mistä ootte ostaneet imetyspaitoja? Ajattelin etten ihan hirveesti haluaisi investoida paitoihin, mutta saako sellaisia lainkaan esim. H&M:ltä, Lindexiltä tai KappAhlista? Netistä vähän katselin ja kamalan kalliita ovat erikoisliikkeissä.

Mekkala ja Odessa: Mä sitten taas olen miettinyt että mitenköhän pitkällä vieraat ihmiset luulee mun olevan, kun olen aika pieni. Anoppi sai mut taas eilen sisäisen raivon valtaan kun kommentoi jatkuvasti syömistäni ja kokoani. Sanoi että vauva taitaa syntyä kilon painoisena kun olen näin pieni. Ja kun en edelleenkään halunnut kahvia enkä jotain kamalaa sokerilitkumehua vaan maitoa (kun teetä ei tarjottu) ja kun mun edelleenkään ei tee mieli syödä viinereitä tai suolakeksejä, anoppi nälväisi "hyväntahtoisesti" että mitä se sitten on mitä syön, aina vaan ruisleipää ja maitoa vai. Että alkoi raivostuttaa. :kieh: Mun siis on jostain syystä koko raskauden ajan tehnyt mieli raikkaita hedelmiä, täysjyväleipää, puuroa, kananmunia, vihanneksia, mysliä, jogurttia ja marjoja yms. terveellistä. Ja juomina on mennyt maitoa, kraanavettä ja teetä sekä itsepuristettua appelsiinimehua. Kylmä kraanavesi jostain syystä vaan on tällä hetkellä se ykkösjanojuoma, aiemmin inhosin kraanavettä. Ja nyt kun tykkään tälleen syödä, olen anopin mielestä joku terveysintoilijafriikki. :kieh: :kieh: :kieh:

Noh, vatsan vauveli on ollut touhukas oma itsensä, se on pääasia. Jotenkin huvittavaa kun sillä on oma päivärytmi. Yhdessä mm. herätään aamuyön kello 5 pissalle. :heart:

kevätesikko 34+1
 
Suoraa päätä omaan synnytystarinaani =) Eli 26. päivä perjantaina mentiin käynnistykseen, sain silloin perjantaina 3 pilleriä suun kautta. Mitään ei tapahtunut. Sitten lauantaina laitettiin 2 pilleriä suoraan kohdun suulle ja tämä viimeinen pilleri sai aikaan jotain. Nipisti sieltä sun täältä. Sydänkäyriä otettiin pikkuisesta vähän väliä, mutta supistuksia ei vaan kuulunut. Sitten lauantai ja sunnutai vastaisena yönä meni vedet, kuului vaan naps ja silloin alkoi vuotamaan. Sitä tuli niinkuin saavista olisi vettä kaadettu :LOL: Tietty sitten hoitajalle kertoo, että nyt tais mennä vedet. Hoitaja tuli katsomaan, että minkä väristä. Otti sen näytteen sieltä alapäästä ja laittoi käyrälle. Eikä vaan supistuksia kuulunut. Siinä sitten ihmettelin, että pitääks miehelle ilmoittaa, että vedet meni vai mitä teen.. No laitoin tekstarilla ilmoituksen, että nyt meni vedet, että jos jotain tapahtuu niin ala tulla tänne. Juu, mitään ei tapahtunut moneen moneen tuntiin....

Mies tuli paikalle vasta sunnuntai päivällä. Ja ei supistuksia vaan kuulunut. Hoitajat juttelivat vaan, että tässä voi mennä parikin päivää. Ei ollut kyllä naurunpaikka. Ai jaa pari päivää ? No sit se testi minkä hoitaja otti sieltä alapäästä, niin se oli positiivinen. Ja kuulemma, jos testi on positiivinen niin sitten pitää aloittaa lääkitys ja aloittaa synnytys.

Samaa kyytiä oltiinkin jo sitten menossa synnytyssaliin. Tippaletku käteen ja supistuksia aloitettiin tekemään. Pikkuhiljaa niitä alkoi tullakin, melko kivuliaitakin. Ja ne muuttuivat aina vaan kivuliaimmiksi. Aqua rakkuloita laitettiin selkään jossain välissä, mutta ne eivät tuntuneet oikein auttavan. Sitten seuraavaksi laitettiinkin se epiduraalipuudutus. Se auttoi heti kipuihin, oli tosi jännä tunne. Selvästi näkyi supistukset monitorista, mutta mitään ei tuntunut muuta kuin hieman painon tunnetta pepussa. No seuraavaksi sitten kätilö huomasi, että aina kun supistus tuli niin vauvan sydänkäyrä heikkeni. Tätä jatkui hetken, sitten vaihdettiin semmoinen toinen laite millä vauvan sydänkäyrää mitattiin. Vauvan päähän asennettiin semmoinen antura ja se piirsi käyrää tietokoneelle... tai jotenkin noin.

Tätä ihmettelyä ja supistusten tekoa jatkui likemmäs 6 tuntia ja en ollut avautunut kuin 3 cm. Kätilö toi kuumemittarin minulle ja se näytti lievää lämpöä. Sitten tulikin jo lääkäri paikalle ja päätettiin, että lähdetään samantien leikkuriin. Puudutukset meni kaikki sieltä epiduraalikanuulin kautta. Aika jännä tunne, yks kaks ei sormetkaan liikkuneet. Siitä sitten kiireesti leikkaussaliin ja siellä oli kaikki valmiina. Aikansa ne ähkivät ja painelivat ja kaikkea siltä väliltä, kunnes eteeni kannettiin punainen poika. Ja poika jatkoi samantien matkaansa lastenlääkärin tarkistettavaksi ja isän hoiviin. Minua jäätiin paikkailemaan ym.

Kokemusta tuli siis tavallisesta alatiesynnytyksestä ja leikkauksesta. Molemmat ihan ok :)
Siinä meni sitten ekat päivät vähän sumussa, en muista juurikaan mitään. Kaikenlisäksi haava tulehtui ja nosti 39 asteen kuumeen. Hoitajat ei ees asiaa huomannut, vaikka vuodin hikeä kuin mikäkin. Onneksi itse hokasin, että jos sais sitä kuumemittaria käyttöön. No antibiootit päälle heti suonen sisäisesti ja jatkuu vielä ulkoisesti pari päivää. Ja sitten kun äiti saatiin tolpilleen niin alkoi poika muuttua keltaiseksi. Joo, keltaisuus yltyi vaan ja arvoja mitattiin joka päivä. Sunnuntaina annettiin lupa lähteä kotiin, sillä ehdoin, että maanantaina tullaan uusiin kokeisiin. Eilen käytiin siellä, arvot oli hiukka nousseet. Sama juttu taas tänään, nyt onneksi arvo oli lasku suunnassa. Ja enää ei tarvitse testeihin lähteä. Jee.. saa nukkua kauan aamulla, tai siis niin kauan kuin vaan pikkuinen antaa myöden.

Mutta kaiken kaikkiaan ihan positiivinen kokemus jäi synnytyksestä. Ja kaikesta sen ympärillä pyörivästä hulinasta =)

On tämä niin ihana tunne. Ai niin, närästys ja jalkojen pakoitus loppui kerralla. Sitten pojan syntymän ei ole yhtään närästystablettia tarvinnut ottaa. Ja painoakin jäi synnytyssairaalaan likemmäs 10 kiloa :LOL:

päpsy ja papu 9 vrk
 
Heipä hei taas :wave:

Täällä on totuteltu pitkästä aikaa olemaan kotona yksikseen kun mieskin tosiaan meni töihin tänään. oli lomalla tuossa ennen pääsiäistä kun jäin ite pois töistä. No mikäpä tässä, toisaalta ei tunnu yhtään siltä että vauva melko varmasti syntyy kahden viikon kuluttua jos ei jo ennen sitä. Tää olotila tuntuu jotenkin niin pysyvältä. =) kaveri kävi kyllä tuossa äsken muuten en sitte juuri muuta oo tehny kun ollu pienellä lenkillä. Ei enää tuntunut kävely kovin hyvältä :/ Mullahan ei harjotussupistuksia oo yhtään ollut mutta sellainen kuukautismainen jomottelu ja nivuskivut on jonkin verran lisääntyneet.

Kiitos Päpsy synnytyskertomuksesta. Aika monivaiheinen on sulla synnytys ollut :) Mitenkä haava ja olo on lähteneet paranemaan? Painoakin jäi sulla paljon matkasta!

Kiitos onnitteluista Odessa.

Mulla on aina välillä tän raskauden aikana tehny mieli aika paljon makeaa ja sitä oon jonkin verran syönytkin. Sit välillä oon syönyt paljon kasviksia ja hedelmiä. Vettä oon kans enimmäkseen juonut. Just mehuistahan niitä kaloreita helposti kertyy!
 
Hyvä tietää tosta hamuamisesta :) mull avaan jotenkin jäänyt se käsitys että vauva hamuaa sitä rintaa siksi kun maito tuoksuu :)

mekkala, hyvä tietää siitä koosta :) kävin jo vakliis omalla enkulla, mutse mikä siinä oli se koktaulukko niin en mä siitä selvää saanut :D tai mitäs jos on rajoilla niin kumpi kannattaa sitten ottaa?

omena, ei niin mitään tuntemuksia et toukka aikois jättää mahan :) sama myllerrys jatkuu... no on mulla yksittäisiä kipeitä supistuksia (luulisin) mut eipä kummempaa. Onko sulla miten neuvoloita ennen tuota sektiota?

kevätesikko, kurjaa tuollainen kommentointi varsinkin läheltä. Täällä työkaverit sano et vauvaa ottaa omansa kun laatta lens. Niin miksei myös tossatapauksessakin kun oot pienikokoinen. Pyysitkö teetä ;)? ja miksei maito muka olis hyvä juomaa. En mäkään sokeri litkuja pysty hirveästi juomaan mehuissa, tänään kokeilin ja meni kauan et sain alas. Teillä sitten jatkuu maau viiden herätykset ;) MUt hyvähän on jos maistuu kaikki terveellinen ;) ei se mitään intoilijaa tee. Niin mäkin oon syönyt juts sitä mikä maistuu on se sit mitä vaan vaikka vierestä joku kummastelee.

päpsy kiva kuulla synnytys kertomus ja ihanaa et jäi positiivinen kuva. Ja varsinkin toi oli kiv akuulla et vaivat jäi sinne :D hieno homma et ei tarvi enää nousta verikokeisiin. Onhan se eri juttu herätä kotona ilman et tarvii mihinkään mennä kun se et joutuu lähtemään aikataululla.

Tänne ei kummempaa, viimeyö oli taas muka vaikea eikä paljoa nukuttanut närästi kovasti ja sit kun nous hakeen lääkettä ja palloili hetken pystyssä niin sen j'älkeen jossain välissä nukahti ja sai nukuttua putkeen aamuun siis varmaan ihan sen 5 tuntia huoh et ihan pihalla tää päivä mennyt ja päikkäritkin tuli otettua ja taas väsyttää. Kun ei viitti tonne vesisateeseen lähteä, no eipä sit tullu käytyä kaupassakaan. Ja murotloppu aamulla, nyt ollut joku tahtoo muroja aamulla aika ;) ja ei ollu kivaa kun ei saanutkaan. No josko huomenna hakis jostain pikkukaupasta kun kahenkin ohi menee kun on pakko lähteä liikkeelle. Neuvolaan pitää mennä vaiks nyt tuntuu et ei vaan jaksa lähteä mihinkään :) Saapahan tietoa Toukan voinnista, muutakin kun juu-u siellä se myllertää :LOL:

Unico ja Toukka 36+4
 
Hei kaikille!

Kiitos Päpsylle synnytyskertomuksesta. Vaikka oli vaiherikasta, niin oli kiva lukea, kun olit positiivisella mielellä. Voisitko kertoa enemmän millaista on toipua siitä leikkauspuolesta?

Unico, kyllä sieltä sullekin koko löytyy, vähän samantapainen taulukko kuin sukkahousujen kokoa valitessa. Katso kolmas taulukko tältä sivulta, comparisons http://www.figleaves.com/uk/fitting_room.asp?cat=236 Sieltä löydät mikä brittikoko vastaa sun suomalaista kokoa (esim 85D=38D tms) ja sitten ymmärrät bravadon taulukkoa paremmin eli mikä sun oma kokosi on tuumissa ja mikä on bravadon vastaava koko. Mun kohdalla se m-koon skaala oli jo niin laaja, ettei voinut pienempi tai isompi tulla omalla kohdalla kysymykseen.

Odessa, kiva kuulla etten ole ainut... Kohtalotoveri!

Kevätesikko, mikä siinä onkin, että raskaus on kaikille ulkopuolisille ellainen juttu, että kommentoitavaa löytyy oli maha sitten kuinka suuri tai pieni tai normaali... Ikävältä asenteelta kuulostaa tuo sun anopin käytös. Mäkin tiedän näitä ihmisiä, joilla on pakko esittää asiantuntijoita ja vääntää muut oman mallinsa mukaan. Koeta kestää, vaikka sapettaa, sukulaisia kun ei voi valita...

No, jos sitten kerron siitä neuvolakeikasta... Sydänäänet oli taas ihana kuulla, ja tällä kertaa poika intoutui taas potkimaan anturia. Kaikki pissat ja hemoglobiinit oli ok, mutta tuvotus oli kova, ja se varmasti myös vaikuttanut painoon kun sitä oli nyt tullut 700g viikossa, eli ei niin hyvä. Mutta minkäs teet jos turpoaa... Terkkari käski ostamaan ananasta ja paloittelemaan, ei suositellut syömään purkista metallijäämien takia. Mansikoita kun ei vielä saa. Veden juontia ei enää edes voi oikein lisätä, kun sitä menee päivässä melkein kolme litraa. Saa nähdä miten käy ensi kerralla... Seuraava neuvola on kahden viikon päästä. Ja sf-mitta oli kasvanut vain kaksi senttiä eli oli nyt 24cm, joten luku palasi yli käyrien kohdasta ylemmälle käyrälle. Heh heh. Verenpainekin oli ookoo, että vielä ainakin voitiin jättää raskausmyrkytys pois vaihtoehdoista, ja kun hemoglobiini oli myös ok, niin ei ollut anemiakaan. Nyt vaan kovasti pelottaa tuo painonnousu etenkin jos sitä tulee turpoamisen myötä, kun minkä sille sitten voi jos vain turpoaa ja turpoaa, kunnes poksahtaa kun nahka ei riitä?

Jaahas, nyt tiedän mitä painajaisia näen ensi yönä... Ensi kerralla puhutaan kuulemma myös sokeritestauksesta ja varataan aika sitä varten eli sinne joudun varmaan sitten vappuviikolla viimeistään. Lääkäriaikaa ei vielä varattu, koska mulla on silloin vapunaattona istukkakontrolli, ja jos erikoislääkäri siellä tarkistaa alapään, niin ei haluta ärsyttää paikkoja kuulemma toisella tarkastuksella. Eli neuvolalääkärille pääsen viimeistään toukokuun puolella.

Tuosta sokerirasituksesta, voiko olla mahdollista että olisi se raskausajan diabetes, vaikka tähän mennessä sokereissa ei ole ollut mitään häikkää eikä alkuraskauden jälkeen jatkuvaa pahoinvointia? Pelottaa näin piikkikammoisena se mahdollisuus, että pitäisi itseään alkaa pistelemään... Mistä minäkin aina näitä stressinaiheita kaivan...

Muuten, nyt ollaan miehen kanssa molemmat lomalla. Tänään mies siivosi varaston ja laittoi sinne uudet hyllyt. Sitten vähän järjestellään makuuhuonetta uusiksi, siirretään kirjahyllyt sinne yms. Viimeistään viikonloppuna maalaavat isäni kanssa tulevan vauvanhuoneen seinät lilalla. Nyt pitäisi vaan jaksaa karsia omaa kirjastoaan, kun siirretään kirjoja yläkertaan... Se on aina kovin vaikeaa, mutta ainakin pokkarimuotoiset hömppäkirjat oon päättänyt laittaa kiertoon.

Terkkuja,

Mekkala ja reipas Poika 24+5 / 25+2
 
mekkala sepä se kun seuraava koko on jo lähellä et joko tai :D mut kai mää isomman otan :D
ou nou mä oon vetänyt purkki ananasta ihan urakalla... mut ottanut ne kyllä purkista pois avaamisen jälkeen
ei mulla oo ollu neuvolassa kun yks alapään tarkistus ja sekin sillon viikolla 9 nyt oli siellä äippäpolilla 34 viikolla mut siihen on ronkkimiset jääneet täällä. ja ei se ollu mukava minkä ne teki äippäpolilla sattu vähän mut siis vaan tunnusteli. ei oo ronkittu kun ei oo ollu vaivoja tai osannut sanoa et olis.
paha sanoa tosta sokerista mut peukkuja sulle rasitukseen. Mulle tehtiin kai siksi kun oli kasvanut viikkoa isommaksi ultran mukaan mut kunnossa oli.
mut nyt nukkuun et jaksaa aamulla herätä :D jos sais vaan nukkua
 
Unico, mäkin oon vetänyt sitä ananasta myös purkista ja aion jatkaa, kunhan ei ihan ylenmäärin... Siinä rinnalla voi sitten vetää sitä tuoreestakin hedelmästä niin kauan kun tuo mies jaksaa paloitella. Itse en oo niin hyvä veitsien kanssa... Mutta otan rennosti nuo jotkut neuvolan terkan sanomiset, hänen mukaansa kun ei saisi syödä viinirypäleitäkään, kun niitä ei kuorita, ja en ole ihan sillä meiningillä itse tähän syömiseen jaksanut suhtautua.

Meillä muuten kaikki yli 25-vuotiaat joutuu sokerirasitukseen, vaikkei mitään aihetta olisikaan, aika outoa, että vaihtelee näin paljon kunnittain. Täällä myös vkolla 28 pitäis olla neuvolalääkäri. Koska muuten ne neuvolakerrat tihenee kahteen ja yhteen viikkoon?
 
mekkala, täällä mennään juurikin tuon rv 28 neuvolalääkärin jälkeen kahden viikon välein neuvolaan ja sitten viimeisen kuukauden aikana viikon välein. Mulla on ens maanantaina neuvola ja sen jälkeen taidetaanki mennä jo viikon välein :eek: Nopeaa se aika vaan menee, ihan uskomatonta :whistle:

Mä ostin ananasmehua, josko se auttas turvotukseen. Ja myös ananas-mandariinimehua, se on ainakin hyvää :D
Ja oon purkkiananasta syönyt minäkin, kuten myös viinirypäleitä!

Se alkais ylihuomenna äitiyslomakin B)

Ja kiitos Päpsylle synnytyskertomuksesta! Hienoa että jäi hyvä mieli, vaikka noin kauan kesti ja kumpaakin tapaa kokeiltiin ;)

Unicollahan oli ollu jo kipeämpiä supistuksia? Aamulla mietin, et kun karsinan siivouksen jälkeen tuntu niinku olis mahaa vääntänyt. Sitä on pari kertaa jo sattunut. Mietin, et onko se oikeasti vain mahan vääntöä, vai liittyykö se jotenkin supistuksiin?!
No onneksi toinen hevoseni saa mennä milloin vaan täyshoitoon lähitallille, jos rupeaa hommat tuntuun raskailta. Toinen heppa lähteekin sitten entiseen kotiinsa. Mutta tietysti minä elän toivossa, et ei tarvis viedä kotoa pois, mutta sen näkee sitten! Toki olishan se ihanaa saada nukkua aamulla pitkään B) *niinku normaalit ihmiset*


Odessa80 34+3
 
Istukan paikan tarkistusultra oli eilen.
Sielläpä olikin sitten meikäläistä odoteltu jo.
Oli meinaan neuvolasta laitettu lähete, jonka mukaan mulla olisi raskausmyrkytys ja raskausajandiabetes!
Olivat jo varautuneet ottamaan mut sisälle vuorokausi seurantaan.
Heti lykkäs mut makaamaan sydänkäyrään(?)
Mutta sydänkäyräkin oli erinomainen!
Pissakin oli puhdas ja verenpainekin ok!
Oli lääkärit ihmeissään ja monta eri tyyppiä kävi kattelemassa mun tietoja.
Kyselivät monta kertaa myrkytyksen oireista.
Mutta musta tuntuu että oon elämäni kunnossa!
Ultrasivat ylä ja alakautta saivat selvitettyä että istukka olikin noussut 2,6cm kohdunsuulta!
Että ei siis vaikuta synnytykseen tuo istukka JEE!

Tietoja viikot 30+1

rr 107/62
prot -/+ (oli niin heikko plussa ettei tienny mitä laittaa)
gluk -
liikkeet +
syke + (näin ite kun hyppi korkeella 150-160 niinkuin aina)
Raivotarjonnassa oli vauva pysynyt
Painoa vauvalla 1673g :heart:
Sanoivat että on paljon lapsivettä öö mitä sitten?!

Olivat ihmeissään että miksi oli jo tyrkätty matkaan sokeriseuranta juttu, kun olis pitänyt eka laittaa pissaseurantaan.
Olivat vähän sitä mieltä että piikittelet vaan joskus kun semmonen kerta on ettei tarvii niin säännöllisesti.
Saas nähä miten saan neuvolan tätin uskomaan...
Toivottivat tervetulleeksi seuraavan kerran synnyttämään! :D
Ai niin ja pikkukaveri ei antanut edelleenkään selvittää sukupuoltaan, meillä siis pysyy salaisuutena loppuun asti...

Äh tänään veto ihan pois pykkikasa tulee vastaan pesuhuoneesta ja tää hiekka määrä lattialla :headwall: mut mä en vaan jaksa...

Millon b lausunto kelaan?
Varmaan siirryn kohta kelan rahoille kun olen ollu jo 7vk saikkarilla ja lääkäri varmaan jatkaa loppuun asti.
Työpaikka maksanut ainakin tähän asti, mutta mä en tiiä kuinka kauan ne maksaa.

Jane ja veijokeiju 30+2
 
Kiitokset Päpsy synnytyskertomuksesta, on sulla ollut vaiherikas ja pitkä koitos! Onneksi jäi kuitenkin hyvä mieli!

Mekkalalle tsemppiä rasitukseen, toivotaan että kaikki ok.

Ja Jane, toivotaan kovasti ettei nyt mitään myrkytystä tulisi! Tuo piikittely kuulostaa jo tarpeeksi hurjalta. Mutta hyvä että istukka oli siirtynyt, säästää varmasti monelta huolelta!

Mäkin oon syönyt purkista ananasta ja tonnikalaa ihan huoletta, viimeksi vedin varmaan pari purkkia päivässä loppuvaiheessa kun mulla oli sitä turvotusta niin sairaasti. Ei sitä onneksi montaa viikkoa tarvinnut kuitenkaan syödä, ja leikattiin välillä tuorettakin. Ja viinirypäleitäkin oon syönyt. Noi suositukset muuten muuttuu aika paljon ajana kanssa, mun äiti oli ihan ihmeissään kun imettäessä söin mansikoita, että ei saa kuulemma syödä. Joskus 20 vuotta sitten kiellettiin tosi paljon ruokia! Tietenkin lisääkin on tullut poistuneiden tilalle, niin ne tiedot vaan muuttuu.

Täällä on varmaan nyt alkanut se energinen vaihe! Jee! Kävin aamusella uimassa, kauhoin kilometrin aikaan 28 minuuttia, ei huono mun mielestä :D Kun ottaa huomioon etten oo uinut kunnolla viime syksyn mini-triathlonin jälkeen ja sitä edellinen harjoituskerta oli joskus 2008... Ja jouduin vielä pari kertaa odottelemaan hissukseen että pääsen ohittamaan. Tosin siinä kyllä saa itekin vähän huilittua tietenkin.

Sit kävin koululla syömässä (halpa hyvä ruoka) ja hakemassa kirjoja. Nyt pitäisi sitten taas lukea ennen kun haen neidin kotiin. Neitiä muuten pyydettiin tänään mainoskuviin, mutta en suostunut. Oon ajatellut että hyvin voisin laittaa jos pyydetään (mulla muutama kaveri tekee kuvauksia ja ovat kysyneet että saavatko käyttää jos tarvitsevat) mutta en sitten kuitenkaan viitsinytkään. Tuli olo, että jos se ei itse haluakaan, että jos sitä vaikka isompana sitten nolottaa se, vaikka kyseessä olikin ihan pieni juttu. Mutta, saa sitten itse päättää myöhemmin jos haluaa ja kysytään uudelleen, vielä vuoden ikäisenä ei ehkä tarvi aloittaa mitään töitä :)

Nyt lukuhommiin niin saan jotain tehtyäkin.
Kvartti 15+1
 
Unico: no vielähän Toukalla on hyvää aikaa tulla masusta. =) On mulla vielä yksi neuvola ens viikolla, tänään oli kans.

Neuvolakuulumisia:
hg 121
pissa puhdas
rr 80/128 (vähän ollut noususuunnassa, alunperin 70/110-120)
painonmuutos: +700 g(vko), alusta 10-11 kg
sykkeet: 138-150 (möykkyliini heräs kun alettiin sydänääniä kuuntelemaan
:heart:
Sf-mitta: 32
liikkeet: ++
turvotus: ++

Omena ja myökkyliini 36+5 (perjantaina täysiaikainen :) )
 
Mäkin olen kyllä syönyt aika lailla kaikkea. Mm. fetasta ja mozzarellasta oon vaan tarkistanut, että on tehty pastöroidusta maidosta. Ainoa mitä oon välttäny, on hauki, maksa, pellavansiemenet ja kuumentamattomat pakastevihannekset. Noi ruokasuositukset saa odottajan kyllä pään ihan pyörälle, kun muuttuvat vähän väliä ja ovat kaiken lisäksi paikkakuntakohtaisia... Porvoossa ja Helsingissä oli kyllä sentään samat listat! :D

Päpsyllä on tosiaan ollut pitkällinen vaavinhakureissu. Hyvä että nyt ootte saaneet olla kotona. Ja Omenalle onnittelut etukäteen täysaikaisuudesta!

Vetku ja iso vauvamaha 18+0
 
mekkala Leikkauksesta toipuminen kävi yllättäen nopeasti, jos ei haavan tulehtumista oteta huomioon. Kipulääkettä sain buranaa 3*päivässä, panadolia 3*päivässä ja sitten sieltä epiduraalikanuunan kautta meni kolmisen päivää jotain droppia. Kipuja ei oikeastaan ollut. Pissa meni katetrin kautta pussiin, eli vessassakaan ei tarvinnut käydä päivään. Toisena päivänä leikkauksesta suurinpiirtein pakotettiin ylös, vaikka olikin kuumetta. Sängystä ylös nousu kävi nopsaan ja kävelykin onnistui hyvin. Ainoa haittapuoli oli, että vasemmassa kädessä oli tippalaitteet (antibioottia meni näistä siihen haava tulehdukseen) ja vauvan peppua, kun piti pestä niin se oli vähän hankalaa. Piti soittaa hoitaja aina hätiin :LOL: Mutta yllättäen nopeasti kävi tuo leikkauksesta toipuminen.
 
mekkala ai ei viinirypäleitäkään :whistle: niitäkin tullut vedettyä ihan kiitettävästi yhessä välissä. Toi 25 vuoden ikä sinne sokerirasitukseen on käsittääkseni tulossa ihan valtakunnalisesti voimaan kun saavat sen jokapaikassa käyttöön. Mulla ais oll akerran 2 viikon välein ja nyt seuraava aika tuli viikon päähän. sitä ennen oli 3viikon välein muutama kerta.

odessa
, sulla on hyvin noi heppa hommat ja hoito siten järjestetty, et saa puuhailla niin kauan kun hyvältä tuntuu ja sit saa het hoitoon kun tarvii. noi supistukset on kummia juttuja :D et ei niistä aina tiiä mitä on ja millon on. Noi muutamat mitä mulla ollu niin maha on ollu kipeä ja sit kovempi kun normaalisti, mut se on myös molemmat siis mennyt ohi kun on hetken huilunu ja hengitellyt.

Jane, hieno homma et on istukka noussut. Ja aika jännä toi et sulle ei ilmeisesti ollu kerrottu et pitäs mennä jos ne on sua odotelleet. Kai ne laittaa sieltä sairaalasta tiedon neuvolaan ja toihan kuulostaa hyvältä et jos niin hyvin on pysynyt ettei tarvi kun sillon tällöin pistää :) Lääkärin pitäs tietää miollon se tekee sen pidemmän sairaslomatodistuksen en muista just millä päivillä se menee nyt. mut meillä ainakin saa sen 2kk palkkaa ja sit kelalta.

Kvartti onnea energiasta :D et sä mitään hitaasti sit ui vaan vauhdilla ;)

omena näköjään aika samoissa mennään ton painon nousun kanssa siis alusta (siis ekasta neuvolasta) ja sama sf :D

vetku, juu mä oon autaasti varmaan unohtanut suurimman osan ruokarajoituksista :D se maksa on jäänyt ja pastoröimattomat mieleen :D mut muuten aika pihalla :D tuli noista pakastevihanneksista mieleen et kai se höyryttäminen on kuumentamista :D tehnyt muutaman päivän mieli mut vielä ei oo jaksanut alkaa höyryttämään.

päpsy, hieno hommat et toipuminen meni noin hyvin

Mitäs täällä kanssa neuvola takana ja toukka otti hiukan nokkiinsa kun terkka kokeili missä asennossa hän on :LOL: alko armoton muksiminen ja muksi myös sydänäänten kuuntelussa sitä anturia ;) Kaikkki hyvin. Noo tai siis jännitetään sitä sit synnytystä alkanut entistä enemmän jännittämään sekin et miten selviää ja onko vaihtoehtoja :D vai sanooko kätilö et nyt teet noin ja näin :D vaikka se tuntuis pahalta. Noo aika näyttää.

Unico ja Toukka 36+5
 
Onnittelut päpsylle vielä täältäkin! :flower:

Mä oon kans huoletta syöny purkkiananasta. Muutenkin oon ollu aika huoleton syömisten suhteen. :ashamed: Ois varmaan voinu jättää väliin kaikkien epämääräisten juustojen maistelut ynnä muut. Ruokalassa oon tainnut pari kertaa syödä pakastevihanneksista tehtyä salaattia. Jälkeenpäin vasta oon hoksannu, että ei ois kannattanu. Eihän ne siellä niitä varmasti mitenkään kypsennä - jäisinä laittavat vaan salaatin sekaan herne-maissi-paprikat sun muut!

Mikähän ero siinä sitten on, jos pakastemarjoja saa ulkomaisia vadelmia huolimatta syödä kuumentamatta? Siis ainakin mun käsityksen mukaan. Tai onhan ne pakastevihannekset kai jotenkin esikypsennettyjä, että siinäkö se juttu on?

Täällä on käyty NT-ultrassa, ja kaikki oli hyvin. :heart: Niskaturvoke oli normaali, ja muutenkin näytti ihan normaalisti kehittyneeltä pikkuinen. Ei vaan ois millään malttanu herätä, kun niin makeasti nukutti. :D Mun piti siellä yskiä ja kätilö sillä ultralaitteella kovasti heilutteli mahaa, niin kyllä se lopulta innostui vähän liikkumaan. Potkiskeli vähän ja vilkutteli. :heart: Seuraava ultra, jossa katsotaan myoomia, on sitten kuukauden päästä.
 
Unico, mulla on myoomia ollu varmaan jo yli 10 vuoden ajan, mutta ne löydettiin vasta pari vuotta sitten. Yks niistä on kiertyny toisen munajohtimen ympärille, ja siitä on ollu just tuon reilun 10 vuoden ajan ajoittain aivan järkyttäviä kipuja. :( Onneksi välissä on aina ollu pitkiä kivuttomia jaksoja. Lääkärit ei jostain syystä osanneet eipäillä niitten kipujen johtuvan myoomasta. Sain vaan aina kuulla, että se ois jotain ruuansulatukseen, stressiin yms. liittyvää... Sitten, kun ne löydettiin (myös kohdun takaosassa on pari pienempää kasvainta, mutta niiden ei pitäis haitata siellä mitään), sain kuulla, että pitäis alkaa yrittää lapsen hankkimista heti, kun on mahdollista. :eek: Yli 30-kymppisenä voi hyvinkin olla liian myöhäistä, eikä kukaan voi tietää, mitä parissakin vuodessa tapahtuu. Onneksi tää raskautuminen onnistui nyt näin helposti, eikä myoomista oo ollu siinä tai tässä odotuksessakaan haittaa, ainakaan vielä! :) Nyt mua lähinnä pelottaa se, että jos se kiertynyt myooma alkaa kasvamaan ja kipuilemaan, kun ei niiden kipujen kans voi muutaman paracetamolin voimalla elää. Onneksi toistaiseksi ei oo ollu mitään! :) *koputtaa puuta*

Valeska rv 13+2
 
Hei, tulinpa poksahtamaan 26. viikon alulle!

Lomasta nautiskeltu ja nyt on ollut parempi olokin.

Kivoja ultrauutisia täällä!

Milloin se suunniteltu sektio yleensä tehdään, siis millä viikolla? Olen siinä käsityksessä, että yleensä ennen laskettua aikaa kuitenkin.

Terkkuja,

Mekkala ja Poika 25+0 /25+4

Ps, En mä kaikkea sen terkkarin höpinöitä todesta ota, olen syönyt viinirypäleitä ja annan mennä purkkiananastakin max viisi viikossa...
 
Valeska, ok. Kiva kuulla tollasia jos ei olis lähivuosina ollu suunnitelmissa muksuja mut kuitenkin suunnitelmissa. Toivottavasti eivät ala kipuilemaan ollenkaan.

mekkala, onnea poksuista! täällä muuten ostettu viinirypälerasia tänään herkuiksi ja juu pesen mut en aio kuoria :D
 

Yhteistyössä