Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset joulukuussa

Pilvilinnalle hyvää lomaa! Nukkuminen kuulostaa oikein hyvälle vaihtoehdolle :D

Salmis, joko on flunssainen olo helpottanut? Toivottavasti niin, että pääset sitten kunnolla maistelemaan jouluherkkuja :p

Kvartti, onpa inhottava tilanne kun täytyy kahteen otteeseen lääkäriin raahautua. Koska sulla alkoikaan virallinen äitiysloma? Vähän kyllä veikkaan, että jäät loppuajaksi sairaslomalle koska noi selkäkivut harvemmin ainakaan paranee. Ei ainakaan täällä mulla ja niistähän on kärsitty jo pidemmän aikaa. Toki välillä on parempia päiviä ja välillä niitä ettei pääse liikkumaan ollenkaan, mutta töissä voi olla aika hankala selviytyä. On se työ sitten seisomista tai istumista. Mutta tsemppiä kovasti kipujen kanssa ja älä suotta pode sinäkään huonoa omaatuntoa jos joudut jo kokonaan jäämään pois töistä :hug:

Kiva että Sashalla on olo kohentunut ja välitöntä synnytyksen vaaraa ei näytä olevan! Eipä tässä enää pitkä matka ens vuoden puolelle olekaan, joten lupaavalta näyttää ;)

Pitäis varmaan lähteä käymään kaupassa. Onneksi se on tuossa n 150 metrin päässä eli sen matkan varmaan pystyn kävelemään. Saahan siinä taas vähän raitista ilmaa, näkee ihmisiä ja voi sitten samalla poimia postitkin sisälle. Hurjaa :LOL:

Kvartti olikin jo ehtinyt tehdä tilannepäivityksen lääkäriltä, samaan aikaan kun runoilin omaa höpötystäni :D Mutta hienoa, että asia järjestyi ja OIKEIN HYVÄÄ ÄITIYSLOMAA :flower: :flower: Tuo pukeutumisrituaali kuulostaa aivan samalta kun täällä. Niistä kivuista vielä, eli mulla ainakin on aina hieman parempi tuo selkä kun voi tehdä hissukseen asioita ja liikkua/levätä sopivassa suhteessa joten toivotaan että sulla kävisi samoin!

Kvartille hyvää äitiyslomaa :) Pomon sairaslomalappuidea kuulostaa päättömältä, mutta jos se oli vaikka sattunut nousemaan väärällä jalalla. Tosi tylsää tollanen, ettei muka oma ilmoitus sitten riitä, vaikka kuuluu muuten tapaan :(

Olitte kyllä kirjotelleet hurjat pätkät! Yllättäen tämä äitiysloma on ollut niin kiireistä aikaa, etten muka ole ehtinyt kirjoitella :p Sain tehtyä ne diakonian joululeipomukset ja vein ne eilen. Nyt voi keskittyä omiin jouluvalmisteluihin, vaikka ei niitä nyt paljoa ole. Äiti tekee meillekin laatikot, joten suurimmiksi hommiksi jäävät kuusen haku ja siivoaminen. Kuusi haetaan huomenna :) Lupasin lähteä kaveriksi kävelemään metsään ja etsimään kuusta. Miehellä tuntui vaan olevan kovat kriteerit kuusen kanssa :)

Tänään pitää hakea töistä joululahja ja käydä glögitilaisuudessa. Töissä kerättiin jo varmaan syyskuussa kokonumeroita, että jotain "kivaa" firman väreillä värustettua asukokonaisuutta sieltä on varmasti tulossa. Huh...

Mukavat viikonloput, joulu onkin jo ovella :)

No olipas Kvartin työnantaja pöhkö :kieh: Mutta hyvää äitiyslomaa!!! :heart:

Kaikille kovasti tsemppiä odotteluun! Eipä oo kauaa ku taas tähän pinoon saadaan tuhisevia nyyttejä :heart: :heart: :heart:

Kivaa perjantaita kaikille! Vika työpäivä ennen kahen viikon lomaa :D :heart:

Pilvilinna ja pötkö 9+4

Salmis, olen kotoisin Kauhajoelta. Ikuisesti juuret on siellä, vaikka en nyt aikoihin ole siellä asunut. Äitee asuu meidän lapsuudenkodissa ja kaverina on mun collie-koirani. Kova ikävä sinne on, raskaus herkistää... Mistäs sinä olet kotoisin?

Onnea äippälomasta!!! :hug: Memmua ihailen tuosta lahjoituksesta Diakoniatyöhön. Tosi hieno juttu! Pilvilinnalle onnea lomasta!!

Ompelin tänään 3 taskuvaippaa lisää eikä mitään tuntemuksia. Siis taisi mennä supistelut ja synnytysuhka ohi :) Huomenna pääsee saunaan pitkästä aikaa. Eilen innostuin soittamaan pianoakin pitkästä aikaa. Istuminen on ikävää, mutta toukkelille piti soittaa vähän joululauluja. Kova biletys alkoikin :D Tosi kiva saada itseään takaisin.

Ihanaa viikonloppua kaikille :heart:

Hei taas,

Mukavaa mammalomaa Kvartti! :flower:

sasha Vai Kauhajoelta olet :) Kauhajoki on tuttu paikka mulle... itse olen Seinäjoelta lähtöisin, vaikken ole siellä aikoihin asunutkaan. Kyllä kotikonnuilla on vaan aina mukava käydä sukuloimassa, varsinkin nyt jouluna :heart:

Kiitos kysymästä Niisku flunssa alkaa taas hellittää. Nyt olen tajunnut kuinka paljon olen stressannut tässä viime aikoina, sekin varmaan vaikuttanut vastustuskyvyn heikkenemiseen. Koitan ottaa rennommin!

Ihanaa että parin yön nukkumisen jälkeen onkin jo joulu :heart: vaikka osa joulusta menee töissä niin odotan silti ihan innolla :)

Hyviä vointeja ja joulun odotusta

toivottelee salmis ja massu 17+1

Kiitokset kaikille hyvän loman toivotuksista! :) Loma tosin on alkanut aika kivuliaissa merkeissä, tää selkäkipu on jotain ihan järkyttävää. Jalka ei kanna kunnolla ja kun kaupassa käytiin niin itkua väänsin taas kotiin tullessa. Eilen yritin kävellä tohon läheiseen kauppakeskukseen (noin kilsan päässä ) niin puolimatkassa mietin ihan tosissani, että soitanko taksin takas kotiin. Raahauduin kyllä perille, mutta takas oli tultava ratikalla ja käveltävä jotain sentin pituisia askelia. Ihan hanurista!! Toivon niin että tää nyt edes vähän helpottaisi, oon koittanut venytellä ja laittanut tohon lämmintä, joka tuntuu ainakin hyvältä. Huomenna ajattelin olla ihan passattavana sängyssä koko päivän, että jos se täysi lepo vaikka auttaisi jotain.

Anteeksi valitus! Oli pakko avautua kun ottaa niin päähän tää vammasisuus. Ja jos jollain on mitään vinkkejä, millä olisi edes pieni mahdollisuus toimia tähän niin ilolla otan vastaan ja lupaan kokeilla ihan kaikkea! (Panadol, venyttely, kuuma, kylmä, kevyt liikunta ja lepo on kokeiltu...)

Mukavaa joulunodotusta kaikille! :xmas:

Ainiin, rattaat haettiin tänään (ovat tosin vielä auton takakontissa...), jee! Odotan että saan ne kotiin hypisteltäviksi.

Kvartti ja Taotao 32+4

Onpas tullut juttua :)

: en osaa kyllä valitettavasti antaa mitään neuvoja noihin kipuihin. Tosi harmi, että sun selkä on mennyt noin pahaksi. Mulla on kanssa maha kasvanut tosi paljon viimeisten viikkojen aikana, mutta olen säästynyt pahimmilta vaivoilta.

Me ostettiin eilen joulukuusi ja koristelin sen sitten heti. Ei edes maksanut kuin 5 euroa! Ollaan kyllä ihan joulunpyhät poissa kotoa, mutta onhan se kuusi kiva näin ennen ja jälkeen pyhien. Tänään olen menossa Kauneimpiin joululauluihin :xmas:

Mukavaa joulun odotusta!!

PS. Mullakin meni jo 30 viikkoa rikki.

Onnea Hazel kolmekymppisistä!!

Ja hyvä Sasha, ettei enää supistele! Kohta varmaan tosin aletaan jo toivoa, että vähän supistelisikin ;)

Mä oon aikaisin hereillä kun piti olla neuvola mutta just kun olin lähdössä ovesta, sieltä soitettiin että terkka on kipeä ja aika siirtyy ensi viikolle. Eli turhaan heräsin. No, toisaalta nyt ei ole pakko raahautua täältä kotoa mihinkään, eilinen meni melkein kokonaan sängyssä ja sohvalla ja selkä tuntuu ihan samalta kuin ennen lepoakin :headwall: Aion nyt syödä noita Panadoleja sen sallitun 6 päivässä kun ne tuntuu kuitenkin vähän auttavan.

Mun hyvä kaveri lähti lauantaina synnyttämään eikä vieläkään oo tullut viestiä. Eilen laittoi, että kaikki kunnossa mutta hitaasti etenee. Odottelen, että kuulisin jo uutiset :)

Nyt meen takas sänkyyn lukemaan, yöllä tuli taas valvottua kaksi tuntia ihan syyttä. Ensin heräsin vessaan ja sitten olikin jano, sitten nälkä ja sitten vauva riehui niin kovasti ettei saanut nukuttua... Kaikenlaista. Onneksi ei tarvi mennä töihin! :D

Mukavaa viikkoa kaikki!
Kvartti ja Tao 32+6

Huomenta!

Kiva kuulla että selkäkivuista saa hyvin pidemmänkin loman. Itselläkin ollut jo pitkän aikaa selkäongelmia ja viikkoja vasta 27 takana.. helmikuun alusta yritän päästä jäämään kokonaan pois töistä, nytkin joulukuusta menee supistusten takia lomailuun kolme viikkoa..
Oikeasti jos joku tulee vielä kertomaan miten raskausaika on parasta naisen elämässä, niin mitään kysymättä lyön pään irti :kieh:

Miten olette ajatelleet kivunlievityksen synnytyksessä?
Itseäni ainakin välillä tosi vaikeiden migreenikohtausten takia pelottaa selkäpuudutuksissa oleva päänsärkyriski vielä synnytystäkin enemmän, niin olen suunnitellut kieltäväni koko puudutuksen.. Akupunktio kiinnostaisi ja vesisynnytys, en vaan vielä tiedä miten hyvin niihin on sitten mahdollisuus..

Huh, kaksi yötä jouluun on =) Joulusiivouksia on tehty ja muutenkin valmisteltu joulua. Toissapäivänä oli kipeempiä supistuksia, mutta eilen ei mitään. Ja koko päivän puuhastelin. Toukkeli on vaan tosi alhaalla, kun en enää oikein pysty normaalisti istumaan.

Tosi kurjalta kuulostavat :n selkäkivut. Harmi, että jouduit nousemaan liian aikaisin. Yöt on kyllä aika levottomia nykyään. Hankalinta on unenpäästä saaminen ja sängyssä pyöriminen on nykyään niin hankalaa...

Onnea Hazel kolmikymppisistä =)

Toivottavasti Myrnan supistelut antaa periksi. Eipä tää odottaminen mitään ruusuilla tanssimista ole... Kivunlievityksestä olen samoilla linjoilla sun kanssasi. Ammetta olen toivonut ja sitä vaadinkin. Kohdunkaulan puudutus on listalla myös tai sitten spinaali, jos oikein sattuu. Eppari ei oikein kiinnosta, kun silloin jätetään katetri selkään kiinni. Yäk. Ilokaasusta epäilen, että tulee huono olo ja se kuulemma voikin aiheuttaa migreeniä tai päänsärkyä.

Nyt pitää jatkaa tonttuilua :xmas:
t. Sasha ja Toukkeli 35+2

Myrna, mä oon samoilla linjoilla kivunlievityksen suhteen sun kanssa, mua vaan ei pelota päänsärky vaan pahoinvointi... Mulla on ihan järkky oksennuskammo ja oonkin koko odotusajan pelännyt eniten huonoa vointia. Ammetta myös toivon kovasti, ehkä uskaltaisin kokeilla ilokaasua jos mulle vakuutetaan ettei siitä oksenna.. Epiduraali pelottaa enemmän kuin se synnytyskipu, lähipiirissä on muutama huonompi kokemus ollut. On tosin ollut pari hyvääkin, että saa nähdä mitä sitä itse sitten pyytää ja anelee kun oikeasti koskee järkyttävästi.

Kvartille :hug: selkävaivoista!

Sasha on ollut hurjan aktiivinen ja tehnyt vaippojakin... Mulla ei ole konetta ja viimeisimmät ompelukokemukset on seiskaluokalta. Ilmoittauduin tänään kansanopiston vaippakurssille, jossa pääsee käyttämään konetta ja saa varmaankin hyviä vinkkejä :) Kurssi alkaa maaliskuussa ja siinä oppaassa luvattiin, että vauvan voi ottaa mukaan. Odottelen innolla :) Siihen asti selvittäneen valmiina ostetuilla vaipoilla ja lisäks mun äiti ja miehen sisko ovat lupautuneet ompeluihin. Miehen sisko oli jo oma-aloitteisesti tehnyt pinon imuja, kun hänellä oli ollut jämäkankaita omien lasten vaipoista.

Kivunlievityksestä: Olen epiduraalin kannalla... Pelkään kipua ja varmasti tulee sattumaan lievityksistä huolimatta. Toivon kuitenkin, että se epiduraali auttaa ja itse olen kuullut siitä hyviä kokemuksia. Luulisin, että eri aineiden vaikutukset on erilaisia eri ihmisille...

Mulla ei ole oikein mitään kunnon tietoa kivunlievityksestä ja toivonkin, että valmennuksissa selviäisi sävelet. En ole lueskellut mitään, ettei ala pahasti hirvittämään.

Laitettiin tänään vauvan sänky paikalleen, kun mies sai sen maalattua. On siis perintösänky. Mulla on Ikeasta ostettu katos siihen, niin sen kanssa näyttää oikein somalta. Onkohan noissa lastentarvikeliikkeissä mitään alennuksia joulun jälkeen... Saatiin rahaa jo lahjaksi miehen vanhemmilta, joten sitten voisi hankkia ainakin ne laitapehmusteet sänkyyn.

Mun anoppi oli muuten kanssa ommellut vauvalle vaippoja, ulkovaippoja 3 kpl ja imuja aika paljon. Nyt olen itse tehnyt yhdet hahtuvapöksyt ja anoppi on tehnyt samanlaiset. Ajattelin ottaa langat ja puikot nyt joulureissuun mukaan, jos tylsys iskee ;)

Oikein hyvää joulua kaikille palstalaisille! Tämä on kyllä niin paras pino. Varmaan sitten tulee notkuttua enemmän seurassanne kun jään töistä pois. 15 työaamua jäljellä :)

:xmas: Hazel ja pikkutonttu

Mainio juttu Memmu, kun pääsit kurssille =) Kestovaippojen teko oli yllättävän helppoa. Menen vaippajatkokurssille keväällä. Teen sitten varmaan yövaippoja ja kuorivaippoja, erilaisia kuin nyt. Mitä vaippoja ajattelit tehdä siellä?

Hazel, eiköhän lastentarvikeliikkeissä ole jotain alennusmyyntiä. Ainakin kuvittelisin niin... Meillä on kaikki hankittuna. Mobile vaan puuttuu, eli sitä sitten metsästämään alennusmyynneistä :)

Nyt pitää mennä ompelemaan loppuun noi kestoliivinsuojukset. Tein ihan vaan kestovaippakankaista 10 paria. Kuvittelisi, että riittäisi... Joo ja limpputaikina pitää vielä tehdä.

Oltiin neuvolassa käymässä ja terkkari oli sitä mieltä, että ei enää pitkään mene... Toukka on kiinnittynyt ja pää poraa väylää. Onneksi kaikki on valmiina ja kassikin on pakattu :)

Ihanaa joulua kaikille mammoille!!! Otetaan levon kannalta ja paljon suklaata :xmas:

t. Sasha ja Toukkeli 35+3

Sasha: Ajattelin tehdä jonkinlaisia taskuvaippoja :) Jos niistä olis helppo alottaa :p

Toivottavasti kaikki olivat olleet kilttejä :) Meillä ainakin oltiin oltu. Vauvelikin sai yhden paketin 11-vuotiaalta veljeltäni :) Lisäksi minun itse ostamat. Ensi vuonna onkin vähän erilainen joulu, kun on oma tonttu mukana joulunvietossa :) Huomenna mennään jatkamaan sukulointia miehen suvun puolelle. Ei muuta kuin mukavaa joulun jatkoa!

HPM
Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över:
Myrna, mä oon samoilla linjoilla kivunlievityksen suhteen sun kanssa, mua vaan ei pelota päänsärky vaan pahoinvointi... Mulla on ihan järkky oksennuskammo ja oonkin koko odotusajan pelännyt eniten huonoa vointia. Ammetta myös toivon kovasti, ehkä uskaltaisin kokeilla ilokaasua jos mulle vakuutetaan ettei siitä oksenna.. Epiduraali pelottaa enemmän kuin se synnytyskipu, lähipiirissä on muutama huonompi kokemus ollut. On tosin ollut pari hyvääkin, että saa nähdä mitä sitä itse sitten pyytää ja anelee kun oikeasti koskee järkyttävästi.
Kvartti sulle: (jos muistat niin mulla kans vähän sama tilanne ton oksentamisen suhteen)
Mä kans pelkäsin sitä ja itseasiassa ajattelinkin että kaikilta tulee se bugli jossain vaiheessa, kun monet sitä raportoi. No eipä tullut kuitenkaan eikä minkäänlaista pahoinvointia koko synnytyksen aikana! \o/

Mut hei, huolehdi siitä ettet oo mähkinyt itsees täyteen ruuasta ennen synnytystä!! Keho kuulemma tyhjentää itsensä ennen tai jotain, joten syö niin hintsusti kuin pystyt, kuitenkin niin ettei siitä syömättömyydestä tuu paha olo. Kun synnytys alkaa niin älä syö tai juo kuin ihan pieniä vesikulauksia silloin kun on ihan pakko tai just tyyliin muutama suklaarusina jotta verensokeri ei ihan kokonaan laske (suklaa on kuulemma hyvä koska maistuu samalta alasmennessään ja ylöstullessaan kertoi eräs ano-buli mulle kerran... :/ Itse vhh-noudattajana en ollut ihan varma tosta verensokeritasosta suklaalla, mutta hätä ei lue lakia ja mä olin tosi tyytyväinen että mulla oli suklaarussut mukana. Suosittelen!)

Sit kannattaa huomioida että monet oksentaa kivusta, joten kannattaa harkita sitä kivunlievitystäkin.

Ilokaasu ei varsinaisesti auta kipuihin, se vaan tavallaan vähän taittaa sitä kovinta huippua, mutta varoitus: se haisee kamalalle!! Eli jos sulla tekee hajut huonoo niin varovaisuutta. En tiä oisko se se haju joka pistää monet kaasuttelijat oksentaan? (mun oma oletus!!)

Ammeesta en osaa sanoo - TAYSissa se ei ollut käytössä, mutta olisin halunnut ehdottomasti kokeilla. Kotona vesi teki aina hyvää, mutta sairaalassa kun kävin kerran suihkussa niin se oli +/- 0. Tosin mulla oli kyllä sillon jo tosi kivuliaat supparit. Mutta amme saattaa toimia, who knows. Ainakin siellä pystyy olemaan rennommin kun suihkussa käkkiessä.

Sit se kipulääke, jota voidaan antaa ihan alussa (äh, mikä se nyt olikaan) tekee monet huonovointiseksi - en uskaltanut ottaa. Mutta pärjäsin ihan hyvin ilmankin. Tosin mun "huonekaveri" otti sen kipulääkkeen eikä sillä ainakaan tullut huono olo, pikemminkin rentoutti vähän ja se kuulemma oli torkahdellutkin välillä. Että sekin kai henkilökohtainen juttu.

Ei mulla nyt taida tulla muuta mieleen ton pahoinvoinnin estämisen kannalta.

Tsemppiä!! Forssia!! Hyvävointista synnytystä!!

Ihanaa tapaninpäivää kaikille mammuskoille! Meidän perheessä Toukkeli oli ollut kaikkein kiltein. Nyt on paljon 50-56 -koon vaatteita, joita meillä ei oikeastaan edes ollut ennen joulua :) Ja kaksi pienempää haalariakin on jo olemassa. Nyt vaan saa keskittyä odottamiseen...

Kiitos HPM hajatelmista kivunlievityksen suhteen! Tuo ilokaasun haju onkin se juttu, joka varmaan saa mut hylkimään sitä vaihtoehtoa. Tuota ammetta tosiaan haluan kokeilla. Kuuma suihku ainakin helpottaa supistuksia jo nyt, että amme on varmaan aika toimiva juttu.

Jouluaattona ja varsinkin eilen oli kyllä semmoiset fiilikset, että lähdetäänkö päivän mittaan laitokselle. Nyt sitten ei mitään erityistä. Toukan pää on pallona jalkojen välissä, mutta ei mitään mainittavia supistuksia. Jotenkin olen ajatellut, että synnytys käynnistyy lapsiveden menolla. No, se koetaan sitten...

Näin synnytyksestä ihan ihme unta tänä yönä. Mahaan tehtiin unessa viilto ja sitten sieltä otettiin pieniä kindermunia pois. Sitten Toukkeli oli sellaisessa isossa munassa, joka oli lahjapaperissa. Mä ihmettelin suuresti sitä toimenpidettä. Siinä hoitajan kanssa juttelin ja viereisessä sängyssä olevan synnyttäjän kanssa. Tarkoittaako tämä sitä, että en mitään vielä tiedä synnyttyksestä vai synnytänkö kindermunia?

No, lomailun ja lepäilyn jatkoa kaikille! :hug:

t. Sasha80 ja Toukkeli 35+6

Hyvää joulua näin pikaisesti kaikille :heart:

Täällä on syöty suklaata ja herkkuja ja kinkkua niin että johan alkaa maha näkymään :LOL: Ens tiistaina on nt-ultra, vähän jo jännittää :D

Mukavaa lomailua kaikille :wave:

Pilvilinna ja möhkö 10+4 (kyl se aika sittenki menee ihan vikkelään)

Kiitokset HPM pahoinvoinninvälttelyvinkeistä! :D Mun kaveri itseasiassa just sai tällä viikolla vauvan ja ainakaan sillekään ei ollut tullut huono olo missään vaiheessa, vaikka olikin kivuissa, lääkityksessä ja kaikessa siltä väliltä. Mietinkin nyt, että turha sitä asiaa varmaan on etukäteen kovasti pelätä. Tai niitä kivunlievityksiäkään. Kaveri suositteli kovasti epiduraalia, hänellä oli toiminut tosi hyvin eikä tullut mitään ikäviä sivuvaikutuksia.

Eli pitää vaan katsoa mitä sieltä eteen tulee. Jos pärjään ilman kivunlievitystä niin hyvä, mutta jos en niin sitten kai pyydän jotain :)

Heh, Sasha, ehkä sieltä ei niitä kindermunia synny, kyllä se ihan oikea Das Kind on, mikä siellä köllöttelee :D Ei varmaan kauaa tosiaan sulla oo enää odoteltavana. Aika kivaa :)

Pilvilinnalle hirmuisesti onnea nt-ultraan! Se on kivoin ultra kaikista!

Taotao sai muutaman paketin, mutta kyllä mun sisko oli taas ollut kaikkein kiltein meillä, kuten joka joulu. Saa nähdä miten sen ensi jouluna käy ;)

Selkä on ehkä aavistuksen parempi, nyt pystyy kotona edes vähän kävelemään ja Panadolilla saa kivun aika pieneksi. Jotenkin tuntuu vaan vähän hurjalta syödä tota Panadolia niin paljon, nyt oon ottanut vain yhden kerrallaan kun alkuviikosta söin 6 päivässä. Onneksi on pleikkari, luulen että siitä tulee olemaan entistä enemmän iloa lähiviikkoina jos ei toi selkä nyt parane...

Mukavia vapaapäiviä!
Kvartti ja Tao 33+3

Yhteistyössä