Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset elokuussa

  • Viestiketjun aloittaja Ada
  • Ensimmäinen viesti
Voi apua mä tein sen :LOL: nyt sitten odotteleen, okei se ei osannut vastata mulle ja käski soitella lääkäriin mut antose ajan hui apua...

rosehip, heitäs sitä siivous vimmaa tänne pääinkin niin saadaan tää mökki kuntoon :D
 
Unico ai häh mihin lääkäriin? Siis saitko neuvolaan ajan vai mihin ja millon??

Huomaatteko, mun siivousvimma on tämmöstä sorttia, että mä roikun silti suurimman osan ajan netissä. :D Nyt käyn taas vähän järkkäilemässä ->
 
Sai neuvolaan syyskuunpuolenvälin tienoilla ajan. Lääkäriin ottaa yhteys noitten lääkkeiden takia (mahd pian mut ei ne vastaa) :D

rosehip, no just tollanen on parasta siivoilu kun voi roikkua välillä, mulla vaan käänty nyt hiukan liian nettivoittoiseksi. Pitä smennä syömään kun ei toi kakku pitänytkään nälkää pois ;)
 
Hui, täällähän on käynyt kuhina sitten viime käynnin!!

ONNEA paljon Unico :heart: Saitko mille viikolle ajan? Mulla on eka neuvola vasta ensi viikolla. Kävin varhaisultrassa ykstyisellä ja se teki hyvää että näki siellä sen pienen. Että tää oikeesti on totta. Olen nyt siis viikolla 8+4.

Noista uniongelmista... Mä herään joka yö kaks kertaa, ensin noin 3h nukahtamisesta pissahätään (vaikka käyn aina vessassa ennen nukkumaanmenoa) ja toisen kerran noin 5 aikaan kun on nälkä. Joka yö täytyy siis syödä pientä välipalaa. Johtuu varmaan siitä etten saa päivällä riittävästi energiaa, pahoinvointi ja oksentelu jatkuu edelleen. Yritin olla loppuviikosta töissä ja meni ihan mahottomaksi oksenteluksi, mikään ei pysynyt sisällä. Nyt oon taas kotona ja saan neuvolasta taas 3 päivää sairaslomaa. Alkaa jo todella kyllästyttämään tämä ja hirveen huono omatunto kun en ole töissä. Pomon syyllistävät kommentitkaan ei yhtään auta asiaa...

Citrus ja Rosehip teille se h-hetki lähestyy!! :)

Piip, tiedän todellakin tuon Husin huonon tiedottamisen ja tiedon panttaamisen. Itsellä löytyi joskus joukkopapassa solumuutoksia ja siitä lähetettiin todella epämääräinen kirje kotiin. Minä sitten itkukurkussa soittamaan perään että onko mulla kohdunkaulansyöpä. Vasta sitten paikan päällä jatkotutkimuksissa kunnolla selvis että kyse oli vaan tosi pienistä muutoksista jotka haluttiin kuitenkin varmistaa tähystyksellä että oikeasti mulla ei ollut syytä huoleen... Ihme toimintaa todellakin välillä siellä!
 
:eek: oho, tännehän oli tullut pari sivua lisää tekstiä ihan hujauksessa :LOL:
Ja todella hyvästä syystä! Eli onnea Unico ja tervetuloa miunkii puolesta :heart: :flower: :D

Täällä on masussa vaihteeksi hikka, viimeisen viikon on ollut vähintään 4 kertaa päivässä =) . Kerrankin hikasta voi tulla mukava olo, itsellä jos olisi niin hermot menis :kieh:

Kirjoittelen myöhemmin lisää, kaikenlaista pitäis saada aikaiseksi, kun kerran jo kotona lepäilen... jos vaikka sais tällä viikolla laitettua tuon dopplerin Kvartille takaisin :wave:

Piki ja pikkuinen hikottelija 31+2
 
hallama miten se nyt sitten menee jos en ihan väärässä oo niin siihen 7 ja 8 viikon väliin menee. Oi varmasti oliihanaa nähdä pikkuinen :D
mulla on nyt ollu olisko viikon verran unet vähissä ja ite ihmetelly ja toivonut et tasaisivat ja sais taas nukkua :D mut entiiä liittyykö tähän tilaan mitenkään no viimeyö meni jännityksestä pyöriessä varmaan. no jos kohta ottas kunnon päikkärin niin jaksaa :D jos maltan pysyä täältä pois.

piki niin niin ja mun piti alooittaa rauhassa :D
 
Ihan ekana hallamalle :hug: tuo pahoinvointi on niin inhottavaa... mä olin kans monesti saikulla sen takia. Täällä se jatkuikin viikolle 16 asti :whistle: Toivotaan, että sulla se helpottaa ja pian.

rosehip tuo sun siivoustyyli vaikuttaa erittäin tutulta :D Ilmoittele, jos sulla loppuu ne neliöt siellä kesken niin tuut sit meille jatkamaan. ;)

Ihana pieni hikkailija siellä pikillä! :heart: En ole varma onko sitä itsekin alkanu tuon hikan tuntemaan. Eipä oo sullakaan enää hirmu montaa viikkoa jäljellä :)

Unico hyvä kun sait tilattua sen neuvola-ajan. Hyvä tyttö! :D
Täällä meni ainakin muutama yö levottomasti nukkuen. Sit hetki oli ihan normaalia. Jossain vaiheessa sitten iskee niin hurjat unet, että 99% niistä on täysin julkaisukelvotonta materiaalia! :D :whistle:

Onkohan täällä iskeny joku raskausajan migreeni. Kohta 1½viikkoa putkeen ollu pää kipeä :( Jospa menis hetkeks pötkölle ja kattois, että rauhoittuuko.
 
Unico, rautatabletteja saa (ja usein pitääkin) syödä raskausaikana, mä oon syönyt Obsidania jo kuukausitolkulla. Jos syöt vitamiineja niin varmista, ettei niissä ole A-vitamiinia, sitä ei saa syödä. Kuuluu varmasti asiaan, että uni on vähän karkuteillä sinulla nyt, sen verran suuri ja ihana mullistus! :heart:

Seulonnoista Mä olen hieman tyytymätön Suomessa vallitsevaan seulontajärjestelmään, sillä mielestäni odottajan pitää olla tosi hyvin itse perillä asioista, jotta hoksaisi kieltäytyä niistä (jos siis perehdyttyään ylipäätään haluaa kieltäytyä ) . Elikkäs seulonnat on sääntö ja kieltäytyminen poikkeus, vaikka minun mielestä jokaisella pitäisi olla selkeä käsitys siitä, mihin suostuu, kun menee seulontoihin.

http://finohta.stakes.fi/FI/sikioseulonnat/perheille/index2.htm Täältä löytyy tietoa seulonnoista (HUOM! Itse luin noita "tietoa ammattilaisille" osioita myös, vaikka en todellakaan ole ammattilainen). Elikkäs jos ei tule perehtyneeksi tietoon omatoimisesti, niin varmasti vaikeaa neuvolassa ikään kuin kieltäytyä sellaisesta, mihin useimmat suostuvat.

Itse siis en halunnut veritestiä enkä niskapoimunmittausta siksi, koska jos niissä sitten olisi poikkeavuutta, niin edessä olisi jatkotutkimukset ja jatkotutkimuksiin (A) liittyy keskenmenonriski, (B ) en kokisi voivani keskeyttää raskautta, vaikka lapsi olisi testin mukaan vammainen, (C) veritesti+niskapoimunmittaus eivät ole mielestäni riittävän luotettavia suuntaan eikä toiseen: hälyttävistä tuloksista huolimatta lapsi voi olla terve ja hyvistä tuloksista huolimatta sairas.

Tämä siis vain minun tapani ajatella asia oman raskauteni näkövinkkelistä, en tahdo tässä olla neuvomassa ketään ja toivottavasti en pahoita kenenkään mieltä! Paitsi neuvolaa neuvoisin siinä, että jakaisi tietoa tasapuolisemmin asian molemmista puolista (miksi kannattaa testata / miksi ei kannata testata).
 
Noista seulonnoista... Osallistuttiin niihin lähinnä siksi, että päästään ultriin.
Ja nyt vasta selvisi, mitä siis ei meille kerrottu, että ultriin pääsee ilmankin!!! :kieh:
Eli sen osalta ei tieto kulkenu. Annettiin ymmärtää, että ultriin pääsee vain osallistumalla seulontoihin... :|
 
Citrus, sanopa muuta! Mä olen juuri miettinyt pääni puhki, että mitä ihmeen tietoa mä muka tuosta seulonnasta sain. Sen, että saattaa olla, että lapsi on terve, saattaa olla, että se on kehitysvammainen. :headwall: Ja tämän ihan saman tiedon saisin, oli tulos mikä ikinä hyvänsä! Aina on mahdollisuus puoleen ja toiseen. Sekin hirvittävä riskiluku, jo pahimmillaan annetaan (kai 1:5) sisältää erittäin suuren todennäköisyyden täysin terveestä lapsesta.

Eikä todennäköisyys ole minusta mitään käsinkosketeltavaa. Vauva on joko terve tai ei, ja sitä ei todennäköisyys muuta mihinkään suuntaan.

Siis :headwall: :headwall: :headwall:

Ihanaa, kun täällä on näin vilkasta!

:heart: piip

p.s. Istun täällä toimistossa ihan viattoman näköisenä ilman alushousuja... Sukkahousut vaan jalassa. B)
 
:LOL: :LOL:

Mä en vois kuvitellakaan olevani ilman alushousuja tän valkovuodon takia. Tai sitten pitäis liimailla pikkuhousunsuojia haarakiila täyteen. Viehättävä ajatus taas kerran! Kyllä tämä raskaus on kaunista! :D

Me osallistuttiin tosiaan kaikkiin seulontoihin, vaikka (kiitos gyneystäväni) tiesin että on mahdollisuus osallistua pelkkiin ultriinkin. Tuo mun ystävä itse asiassa kehotti harkitsemaan kunnolla, haluaako osallistua noihin seulontoihin, kun ne antaa tosi usein ihan vääriä hälytyksiä ja aiheuttaa vaan turhaa murhetta vanhemmille. Neuvoloissa mun mielestä pitäis enemmän kertoa noista. Mä muistelen kyllä, että oma neuvolatäti olis maininnut pelkästä ultrausvaihtoehdosta ilman seulontaa, mutta ekakertalaisen on kyllä tosi vaikea tietää, mitä mikäkin käytännössä tarkoittaa.
 
delfis, ei kiva kun pää kipeä

täällä taas verta paperiin huoh mut edelleen nipistelyä mut ei muuten kipua. Tai aamulla tuo veri liittyä samoin isommalla istunnolla olemiseen mut kyl se silti emättimestä tuli. no ei tässä voi mitään kun odottaa toisaalta harmittaa kun tilasin sen ajan jos jotain käykin.

noista testeistä mulle sanottiin et tulee tietopaketti postissa ja vissiin monestakin asiata ja sit kun sinne menee on keskustelua.

piip, meneehän se työasu noinkin jos vaan on tilaisuus ;)

no täällä jatjketaan sitten hermoilua, no ens yönä ei onneksi ees oo toivoa nukkumisesta joten jos sitten päivällä uni maittais kun ei oo hirveästi yöllä maittanut.

päpsy, ja mä kyselen ja valitan koko ajan tyhmiä :D

jaa ju usiitäraudasta nyt olis spartofer purkki ostettuna niin täytynee selviellä sitä saako sitäkäyttää, obsidan niillä annoksilla veti mahan ihan kuralle ja en siis pystynyt käyttämään sitä mikä olis ollu paras eli 3kapselia vaan kahellakin jo ihan tarpeeksi kuralla
 
Alkuperäinen kirjoittaja Unico:
jaa ju usiitäraudasta nyt olis spartofer purkki ostettuna niin täytynee selviellä sitä saako sitäkäyttää, obsidan niillä annoksilla veti mahan ihan kuralle ja en siis pystynyt käyttämään sitä mikä olis ollu paras eli 3kapselia vaan kahellakin jo ihan tarpeeksi kuralla
Pakkausselosteessa pitäisi olla maininta sopivuudesta raskauden ja imetyksen aikana. Yleensä lääkkeiden pakkausselosteet löytyy myös netistä, kun googlaa.
 
Citrus, mut ei kai niitä voi uskoa :LOL: siis pakkaus selosteita ;) juu sain vastauksen lääkäriltä joten saa sit olla huoletta noitten kans mitä mutustaa :D kun tää nyt jatkuu. Tää onkin hyvä tapa "käydä" lääkärillä mä voisin käyttää tätä vain ja ainoastaan mut ei taida saada meinaan kommunikoida sähköpostilla :D
 
Ada
Hallama :hug: voimia pahoinvoinnin kanssa! Se menee kyllä ohi, mutta on varmasti turhauttavaa. Ikävää että sulla on niin tyhmä pomo, että se kuvittelee syyllistävien kommenttien auttavan jotenkin pahoinvointiin. Ehkä silläkin pikkarit kiristää :D ...

Kiitos hyvistä vaellus-kommenteista. Noudatan teidän neuvoa.

Harmi että Unicolla on veristä tiputtelua (?) ilmeisesti. Ei sen todella tarvitse tarkoittaa mitään.

Seulonnoista, mun on nyt kehuttava meidän neuvolan toimintaa, sillä siellä selostettiin hyvin mahdollisuus päästä ultriin mutta jättäytyä seulonnasta. Käytännössä seulonnasta jättäytyminen tarkoitti sitä, että verikokeet jäi välistä. Niskaturvotus kyllä katsottiin ja kätilö kertoi turvotuksen määränkin.
 
Oi ei, nyt näyttää siltä, että se pahoinvointi kolkuttaa oven takana. Päiväl oli jo semmoinen höntti olo, että yök yök. Ja nytten sitten se sama olo tuli takaisin. Eniten tässä pelottaa, että, jos se oikein pahaks tulee tämä yökötys, niin miten sitä töissä mahtaa pärjätä.
Mulla on joskus aina toimistopäiviä, mutta suurimman osan päivästä vietän autossa. Ja vessaa ei välttämättä lähimainkaan. Sitten vaan ämpäri matkaan mukaan :LOL:
Onneks on viikko kesälomaa pitämättä, että sen voi buukata jonnekin kohtaan. Että saa ihan rauhassa olla kotona raskaana :heart:
 
Taallahan tulee tekstia kuin kuukausi pinossa! Tais Unicon plussa saada ihmiset syttymaan ja hyva niin! Onnittelut viela kerran.

Seulonnoista taalla ei edes niskapoimua mitattu ultrassa ja kun menin veriseulontaan niin viela paikan paalla ne muistutti, etta on vapaaehtoinen. Sita ennen sai aika paljon materiaalia luettavaksi ja mietittavaksi. Kylla joka paikassa on nahtavasti annettu erilaista infoa ja on erilaista toimintaa ultrien ja seulonnoiden suhteen.

Ymmarran kylla taysin mita Citrus asiasta kirjottaa, mutta olen myos ajatellut nain, jos vauvalla on jokin "vika" niin siihen voi varautua jo raskauden aikana ja jopa hoitaa. Sitten myos synnytyksessa voi olla jo heti ammattilainen auttamassa, jos niikseen tulee. Nain olen asiaa itse ajatellut. Naihin asioihin ei ole oikeaa tai vaaraa vastausta. Kukin tekee oman ratkaisun.

Toivottavasti papsyn pahaolo ei yltyne. Varsinkin jos autossa paljon pitaa matkustaa. Tsemppia myos hallamalle pahoinvointiin.

Tanaan annoin pomolle "virallisen raskaus-lapun" ja myos kirjeen jolloin haluan aitiysloman alkavan. Oli muuten juhlallinen hetki! Kylla sita on odotettu. Nyt sitten lokakuun loppua odottamaan. :)
 
Jeps, nyt täällä on tapahtunut niin paljon, että täytyy käydä itsekin merkkaamassa. Kaikkien jutut tulee luettua päivittäin, mutta olen jostain syystä nyt itse niin saamaton... :ashamed:

Unicolle heipat! :wave: Toivottavasti siellä edelleen kaikki hyvin! :heart:

piip, tervettä pervoilua töissä. ;) Itselle ei kyllä myöskään tulisi tällä hetkellä mieleenkään, juurikin tuosta samaisesta syystä, minkä rosehip mainitsi. Menisi jo pervoudesta ällöttävyyden puolelle koko touhu... :LOL:

Mä odotan tällä viikolla postinkantajaa kuin kuuta nousevaa. Äitiyspakkausta nääs odottelen.. :)


VL & jätkänpätkät rv 27+5
 
pitkän kesätauon jälkeen täällä taas... :wave:

mahtavia plussauutisia: päpsy, hallama ja unico! onnea kaikille ja tervetuloa, ja vielä ekstrasuperhalaus :hug: unicolle. mahtava homma!

itsellä rakenneultra takana, kaikki oli hyvin. eipä tarvinnut sitä sukupuolen vahingossa paljastumistakaan jännittää, kun kaveri oli sellaisessa sykerössä että kätilöllä meinasi palaa päreet. saatiin kuviakin, mutta eihän niistä ota erkkikään selvää. käsi on kasvojen edessä jne... :kieh: aikamoinen yrmy jurottaja tuolla mahassa asustelee. liikkeitä olen tuntenut kolmisen viikkoa, nyt niitä tuntuu päivittäin ja ihanan selkeinä. painoa on tullut 3-4 kiloa, maha on pömpsähtänyt ihanasti kunnolla esiin. olen voinut tosi hyvin, mitä nyt päänsäryt vaivaavat vielä turhan usein.

yritän päästä taas kärryille pinon tapahtumista, ja tulen sitten kommentoimaan.

salome rv 21+2 (juu nyt se aika on lähtenyt laukkamaan hurjaa vauhtia...)
 
Uhh, tänään on löysemmät pikkuhousut päällä! Toivottavasti niitä ei tarvitse tänään iltapäivällä riisua. :D

Ada, kysyit, saimmeko ajan seurantaultraan. Anteeksi, kun unohdin aiemmin vastata. No ei saatu. :( Ei tätä kai sen kummemmin seurailla, kun arvot eivät olleet sen pahemmat. Istukkanäytteeseen olisi kuulunut ultra, mutta sinne ei kuulemma pelkästään saanut mennä (kysyin kyllä ). On kyllä nyt jo ikävä sitä oman pienokaisen katselua! Miten kauan tässä vielä meneekään, ennen kuin saa katsella vauvaa niin paljon kuin vaan ikinä haluaa?

Tervetuloa takaisin kesälaitumilta, Salome! Säkin olet yhtäkkiä noin pitkällä! Onnea ultrakuulumisista! Onkohan se teidän pikkuinen ujo, juro vai puhtaan salaperäinen? :) Onnea myös liikkeistä. Ja auts, tota päänsärkyä mullakin on ja paljon. Vaikkei enää väsytä niin paljon, on usein mentävä superaikaisin nukkumaan vain sen vuoksi, että saisi pääkivun pois.

:heart: piip 14+0 POKS.
 
Valkolilja kiva kun kuitenkin ilmoitit itsestäs :) Täällä myös odotetaan sitä äitiyspakkausta kuin kuuta nousevaa.

Salome mitäääääähhh???!! Todellakin tuo aika näyttää menevän. (mitäs mä sulle sanoin??! ;) ) Vai yrmy siellä loikoilee? No pääasia, että kaikki hyvin. Meillä kävi sillon kans niin, että kun piti ottaa se profiilikuva, niin eipä tuo suostunukkaa enää kääntymään. Ei vaikka mitä tehtiin :D

Hyvä kun Adalle kerrottiin mahdollisuudet selkeästi :)

Päpsylle voimia jo etukäteen... toivottavasti ei pahoinvointi pääse sua yllättämään.

Onnea JoJolle juhlallisesta tunteesta! Oli se kyllä makee fiilis imoittaa, että tuosta päivästä lähtien alkaa äitiysloma! :)

Piip Onnea poksuista! :flower:

Delfis ja Vili
26+0 POKS! :heart:
 
Salome sulla on salperäinen matkustaja mukana :)

Vakoilija, montako pakkausta sulle tulee? (tuohon pisteeseen kun joskus pääsis ;))

jojo onko sulla pitkä äitiysloma tulossa?

päpsy hei onnea sulle siitä ja yritä jaksaa ;) mulla yökötti jo enen plussaa ja painottui iltaan (tosi helppoa nukkua sen kans)

sepä se täällä tippasee välillä kirkasta ja välillä ruskeaa mut ihan vähän onneksi vaan. Onhan tää hereillä olo aika tuollaista veskissä juoksemista ja kattomista mitä näkyy huoh. pitää varmaan nyt laittaa vaaleampaa päälle et ei tarvi arpoa ;) ja siis ihan oikeesti mulla aamut on hyviä ja ilta ja yö yököttää, no onneksi ainakin vielä selviää sillä et menee syömään ja juomaan. Kiva vaan töissä selittää kun ylensä ei hirvesti oo ruoka maistunut ja nyt menee jo useamman kerran huoh. No onneksi hyviä selityksiä löytyy ainakin vielä :) Mut vinkkejä saa kertoa.
Mietin kun on laivareissu tulossa, nini pitäisikö se perua kumminkin siis työporukuan, vai saisiko laivalla pimitettyä ettei juo alkoholia. No toisaalta onneksi mä en muutenkaan oo hirveen tunnettu et menis alas :D
 

Yhteistyössä