Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset elokuussa

  • Viestiketjun aloittaja Ada
  • Ensimmäinen viesti
delfis, vuodot on onneksi loppuneet (ainakin toistaiskei tilalle tullut yöks olo ajoittain ja mikä ärsyttävintä huimausta sillon tällön. Mut kun ei sa alääkäreitä kiinni niin plääh. Kiva oll atöissä kun ei pystyssä pysy et vinkkejä tarvittas miten tollanen selätetaan ettei se haittaa elämää. ei se sillon olis paha jos vaan vähän päässä pyörii mut sillon on kun se vaikuttaa kroppaan et heitättää ja saa mennä seiniä pitkin. Onnea sulle työmaalle!
 
Paljon onnea Valkolilja pienistä pojista!! Ja rutkasti voimia pienille, että jaksavat kasvaa ja pääsevät kotihoitoon! :heart: :flower: :flower:

Hienoa Unico, että ei oo vuodellut enää. Toivotaan, että oli vaan jotain valemenkkojen tapaista tiputtelua. Ootko ajatellut mennä varhaisultraan? Parin viikon päästä varmasti jo näkyisi sydänkin :heart:

Mä oon niin iloinen kun näin moni teistä mun kanssa jo aika pitkään kuumeilleista on myös vihdoin täällä!

Hei mä muistin väärin sen synnärillä laihtumisen, en ollutkaan laihtunut kuin "vaan" 12 kiloa. Tarkistin neuvolakortista. :ashamed: Sorry. Mutta ainakin 12 kiloa siis voi jäädä sinne :p

Ainiin, Unico vielä (tai tietty muutkin), mä tykkäsin tästä Oulun yliopiston raskauskalenterista (tekay.fi). Sieltä näki aina selvästi viikot ja oli tilaa omille muistiinpanoille. Pidin koko raskausajan oire- ja fiilispäiväkirjaa tuolla ja sen sai sitten täysinäisenä tulostaa ulos. Tykkäsin! Ja sitten on myöhemmin kiva katella milloin on ollut mitäkin. (Ja tietenkin mahd. seuraavassa raskaudessa vertailla omia tuntemuksia)
 
Valkolilja onnea pikkumiehistä!! :heart: :flower: :heart: Tulehan kertomaan lisää, kun kaikki tasaantuu. Pojille tsemppiä ja voimia ja vanhemmille jaksamista. Kiilasit sitten edelle, hittolainen. ;)

Tsemppiä Delfikselle työpäivään! Älä rehki liikaa, jos tuntuu pahalta, niin saikkaria vaan. Ei kantsi vauvan kustannuksella urheilla.

Tsemppiä myös Päpsylle ultran odotteluun. Tulehan kertomaan sitten kuulumiset!

Ada, meillä on nyt se musta Volvo, jossa on hienot vanteet ja lämpeävät peilit. :D Se on kyllä ihana auto, mutta alkaa olla vaihdon aika ihan kohta, kun kohta tosta ei saa enää mitään vaihdossa. Mulle tulee kyllä ikävä sitä autoa, kun mulla on höntti tapa kiintyä niihinkin.. Mut eiköhän tuo mies jonkun kivan löydä tilalle. Ja samalla siis katsotaan sitä uutta asuntoa. Ja mun tulotaso tippuu. Ei ollenkaan hyvä yhtälö. :(

Kvartti, 12kg tai 16kg, ihan älytön määrä silti. :D Mulla tosiaan taitaa olla sitä turvotusta, kun mun lempikangaskengät ei mahtuneet eilen aamulla jalkaan. :ashamed: Sormetkin tuntuu nakeilta heti herätessä. Mutta onneks ei vielä muuten tunnu mitenkään pahalta ja eihän tässä ole enää odotettavana kuin max se kolmisen viikkoa. :) Huomenna alkaa meidän kuukausi! Ja justhan mä plussasin... Ainiin, tuosta Tekayn sivustosta mäkin tykkään! Sieltä löytyy tosi hyvin vaikka mitä, joskin tuo raskauspäiväkirjaosio multa jäi käyttämättä. Näin loppuvaiheessa kyllä suosittelen kirjottelemaan ylös tuntoja, niitä olis mukava lueskella jälkeenpäin. :)

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille! Tää on ihan onnessaan, kun sai miehen kesälomalle kotiin. :)

Rosehip ja pampulainen 38+5
 
Kvartti: joko oot takas tulossa kohta tähän ;) paljo sulla sit tuli raskauden aikana painoa jos jo noin paljon jäi synnärille? En mä tiiä tosta varhaisultrasta kun ei enää tiputa toistaiseksi ihan rauhallinen olo mut ei sitä tiiä mitä tuleman pitää neuvolaankaan ei enää hirveä aika ole joten toistaiseksi jää menemättä jos ei mitään uuta ilmaannu :D täytynee tutustua tohon kalenteriin paremmalla ajalla kiitos :)

rosehip:
No ajattele sillä sitä autoa et sen aika teidän kanssa on ohi ja seuraava on vielä kivempi :D Toivottavasti siellä turvotukset helpottaa!

Tää on jotein pientä kirjoitellu kalenteriinsa eihän siellä tilaa oo, mut jos tarvii myöhemmin vilkuillaniin just noi tiputtelut ja muut mut fiiliksiä ei oo tullu mihinkään merkattua ;) tarttis vissiin sit aloittaa... Tuli kerrottua yhelle raskaudesta ja täähän itkee kun kertoo, kysyttiin sit et eikö se oo ilonen asia... No täähän on itkupilli sit vissiin kun onhan se iloien asia mut tässä vaiheessa toki pelottaa ihan hirveästi. ei enää niin paljon mut kumminkin.
 
Sylintäydeltä onnea Valkolilja ja koko perhe! :heart: :flower: :heart: :flower: Pojille paljon voimia kasvaa! Tässä ihan herkistyy! :saint: Tule sitten sopivalla hetkellä kertomaan lisää. :)

Unico Juu tarkoitus on ottaa sairaalaan mukaan myös jokin lehti että on kevyempääkin lukemista mukana (tai kai siellä kahviossa myös myydään lehtiä? ) . Mutta kirjan pakkasin ihan mielenrauhani vuoksi, siinä on lukemista pitemmäksi aikaa jos vaan luetuttaa :D

Äitiysvaatteista oon tykännyt Mamalicious-malliston vaatteista, mulla on housuja ja yksi (juhla)mekko. Yksi tuttava ihasteli sitä mekkoa, että onko äitiysvaatteet tosiaan noin kauniita nykyisin! :D

Päpsylle onnea ultraan! Tuuthan pian kertomaan kuulumiset!

Täällä ei varsinaisesti mitään uutta raportoitavaa. Huomenna poksuu viikot, IIK! :D

Citrus + möyriäinen 37+6!

 
:heart: :heart: :heart: :heart:
Voi, rutkasti onnea Valkoliljalle perheineen! Olen tässä Citrusta ja rosehipiä jännäillyt, ja tuli kyllä ihan puun takaa tuo uutisesi. Pojat on varmaan ihan älyttömän pieniä. Paljon voimia heille!
:heart: :heart: :heart: :heart:

Onnea ultraan päpsylle.

Unico, mäkin varasin alkuraskauden ultran vasta neuvolan jälkeen. Sitä ehtii kyllä harkita. Aina siellä on paremmat tsäänssit näkyä enemmän, jos maltaa odotella vähän pidempään. Muistanko oikein, että kyselit jossain vaiheessa, milloin yleensä siirrytään raskausvaatteisiin? Mä kävin ostamassa äitiysfarkut viime viikolla, olikohan 14 + 3. Suurin osa normihousuistakin menee vielä, mutta mua harmittaa, kun nappilista tuntuu painavan ilkeästi kohtua istuessa ja kumartuessa. Ja on tuo resorivyötärö kyllä niin vapauttavan tuntuinen! :D Mun mahahan on edelleen vähän sellainen, että se on lähes näkymätön aamuisin ja iltapäivästä alkaa pömpöttää. Eli se on lähinnä turvotusta vielä. Mutta kohtu pullottaa juuri tuossa nappilistan kohdalla vähän.

Mulla on kyllä useampiakin kavereita, jotka eivät ostaneet yksiäkään äitiyshousuja tai mitään muutakaan raskausvaatteita (rintsikoita lukuunottamatta) koko aikana. Se on kyllä niin vartalon ja mahan mallista kiinni, että tarvitseeko niitä.

Vielä Unico, voisiko huimaus johtua alhaisesta verenpaineesta?

rosehip ja Ada, meillä on kolmiovinen musta Volvo kaikilla herkuilla, ja sillä mennään. Leasing-sopimus siitä tehtiin juuri ennen plussaa, joten reilut kaksi ja puoli vuotta ajellaan vielä sillä. Me ollaan jo koitettu takaluukkuun pieniä vaunuja, ja kyllä ne sinne menevät. Mä uskon, että me saatiin tämä vauva alulle uhmaamalla kohtaloa: hankittiin sekä pieni auto että asunto.

Kyselitte kirjoista. Olen vähän skeptinen kaikenlaisten elämänoppaiden suhteen, enkä ole siksi niin kiinnostunut myöskään lastenhoito-oppaista. Paria olen vähän selaillut, mutta ne ovat tuntuneet teennäisiltä. Nyt kuitenkin sain lainaksi sellaisen, jota olen mielenkiinnolla jaksanut lukea:
Granju, Katie Allison ja Kennedy, Betsy 1999: Attachment Parenting. Pocket Books, New York.
Tuo lukemani painos on englanninkielinen, enkä tiedä, onko sitä käännetty.

Tämä opas on siitä erikoinen, että se ei juurikaan anna konkreettisia neuvoja, vaan se enemmänkin kasvattaa vanhempaa kuuntelemaan itseään ja lastaan. Muutaman perusneuvon se antaa, mutta samalla muistutetaan, että nämäkään eivät kaikille sovi. Pidän tyylistä, jolla kirja on kirjoitettu, ja vaikka olen vielä aika alussa, se on jo antanut minulle aika paljon.

:heart: piip 14+6
 
Täältä on ultrasta tultu, siellä se pikkuinen sydän sykki ihan oikeassa paikkaa :heart: :heart:

Viikkoja lääkäri laski 7+1, sama mitä itsekkin olen laskenut. Sitten sain emätintulehdukseen jotain lääkettä, gyne mietti, että josko se vuoto ois jotain semmoista.

Huh, kun jännitti niin, että ei tullut yöllä unikaan. Ja sen verran torkahdin, että unta näin, että olin myöhästynyt lääkäristä...

Nytten sitten vaan toivotaan, että papu pysyy matkassa mukana.
 
Onnea Päpsy hyvistä kuulumisista! :heart: Nyt vaan keskityt nauttimaan raskaudesta ja siitä pikkusesta papusesta, joka kasvaa sun kohdussa. Sitä vuotoa voi tosiaan tulla vaikka emättimen limakalvoiltakin, tämä raskauden hormonimyllerrys kun voi saada aikaan vaikka mitä kummallista. Mikä lääke se muuten oli, muistatko?

Ainiin, noista kirjoista vielä.. Mä rakentelin tuossa miehelle isyyspakkauksen, johon laitoin sellasen vauvan hoito-oppaan, joka on kirjoitettu vähän samaan tyyliin kuin esim. joku auton ohjekirja. Ei ehkä ihan sellainen, mistä Citrus kyseli tai piip kertoi, mutta ihan hauska ja onhan siinä asiaakin. Sen lisäksi mä laitoin siihen pakettiin juttuja sekä isälle että vauvalle, tein siis vähän niinku semmosen selviytymispakkauksen siitä. :)

Piip, kohtalon uhmaaminen tuntuu aina toimivan. Mä just mietin, että pitäisköhän sopia jotain tosi tärkeää tekemistä ensi viikon keskiviikolle, niin sais tämän nyytin syntymään laskettuna päivänä. :D Hauska, että teillä ja Adan perheelläkin on musta Volvo! Mulla on kyllä vain hyvää sanottavaa tuosta Volvosta ja nättikin se on. :)

Niin ja äitiysvaatteista piti vielä kommentoida, että mun maha on pysynyt sen verran pienenä koko raskausajan, että olisin oikeestaan pärjännyt koko ajan omilla vaatteilla. Nyt loppuvaiheessa oonkin käyttänyt melkeinpä vaan vanhoja vaatteita, kun äitiyshousujen masutuubit on niin hiostavia kesäkuumalla. Esim. mun yksissä h&m:n kangashousuissa se masuosuus on kaksinkertaista trikoota ja siihen kun vetää vielä paidan päälle, niin massu on peiteltynä kolminkertaisella kankaalla. Syksyllä/talvella varmasti mukavaa, mutta hellekeleillä ei niinkään... Noiden lisäksi oon ostanut Zaran mama -farkut, jotka on kyllä ihan ihanat. Niistä ratkoin aika vasta masutuubin kuminauhan irti, kun se jotenkin puristi ja vaavikin innostui aina potkimaan sitä kuminauhakohtaa. Nyt ne ei pysy päällä yhtä hyvin, mutta on muuten mukavammat. :D Pari alustoppia oon sitten ostanut, mutta niitä nyt voi käyttää hyvin raskauden jälkeenkin jumpassa ja muualla, kun ovat vaan sellasia pidemmän mallisia. Omia vanhoja farkkuja oon käyttänyt niin, että oon virittänyt hiusrenksun napinläpeen lenksuksi ja kiepauttanut sen napin ympärille. Hyvin pysyy housut jalassa ja kun laittaa jonkun pitkän paidan päälle, kukaan ei tiedä mitään mun hiusrenksuviritelmästä. :)
 
onnea poikasista valkolilja! :flower: toit aikamoisen yllätyksen pinoon! voimia koko perheelle, ja pienille kasvuenergiaa. :heart:

citrus ja rosehip, teillä on tositoimet kohta edessä... iik, mua jännittää teidän puolesta! huomaan et alkaa omakin lähestyvä synnytys tulla pikkuhiljaa mieleen, kun aluksi luin synnytystarinoita ihan innolla niin nyt en oikein viitsi niitä lueskella. :kieh: onko teillä sukupuoli tiedossa, vai tuleeko yllätys?

päpsy, ihanaa että siellä kaikki hyvin! ja onnea vielä kerran.

delfis, tsemppiä töihinpaluuseen... ja muista ottaa iisisti. itse olen ollut loman jälkeen viikon töissä ja lasken jo päiviä ä-loman alkuun. motivaatio täysin kadoksissa, ja väsymyskin painaa.

äitiysvaatteista: itse olen pyrkinyt pärjäämään vanhoilla vaatteilla, mutta onhan niistä osaa ihan mahdoton saada päällensä. siis housuosastoon olen joutunut panostamaan äitiysmalleilla, koska ei tää pötsi mene mihinkään entiseen. vaatekaapista löytyy ennestään paljon pitkänmallisia paitoja, niin niitä on hyvin pystynyt käyttää ja vielä ei tee tiukkaakaan. mutta yksi rahareikä on tissiliivit, ei jumankavita! heti alkuraskaudesta meijerit posahti kuppikokoa isommaks (DD->E), ostin parit uudet liivit jotka tekee nyt tiukkaa. eli eikun ö-kupin liivejä metsästämään :headwall: ja mä en ole muuten mitenkään iso ihminen, niin on tässä todellinen kävelevä meijeri -fiilis. en uskalla ajatellakaan mitäs sitten kun imettää, sitten kai ne vasta räjähtääkin. ostin muuten myös anita-tukivyön, kun kävelylenkeillä on alaselkä alkanut kipeytyä. en ole vielä päässyt tuota lenkillä testaamaan, mutta kovin napakalta tuntui päällä. olen normaalisti noin kokoa 38-40, tukivyö on kokoa XS! sovitin sitä myyjän ohjeiden mukaan, ja S tuntui liian isolta. mahtaakohan tuo mahtua enää raskauden loppuvaiheessa, vaikka sen kyllä pitäisi mukautua kasvavaan vatsaan. onko muilla kokemusta anitasta?

kirjoista: mäkään en piipin tavoin kauheasti innostu sellasista elämänoppaista, mutta hommasin itse raskauden alussa suuren äitiyskirjan. se on ollut ihan hyödyllinen, vaikka en ole siihen ihan täydellä tarmolla paneutunut. siinä on kuulemma hyviä juttuja myös vauva-ajalle. paikoittain siinä on vähän sellaista ylihuolehtivaisuutta, jota en kestä ollenkaan. kuten että liikunnan harrastamista raskausaikana pitäisi rajoittaa tai välttää kokonaan, jos taustalla on mm. keskenmeno(-ja). että tämän mukaan mun pitäisi levätä laakereillani 9kk. jepjep.

potkuja tuntuu ihanasti, ja välillä ihan näkyykin vatsan päältä, mutta mies ei ole vielä niitä onnistunut bongaamaan. useasti olen huutanut hänet paikalle kun mylläkkä on käynnissä, tai joskus hän pitää kättä vatsallani siltä varalta että meno alkaisi. mutta silloinhan pikkuinen on hipihiljaa, ihan kuin ärsyttääkseen :D milloin teidän miehet tunsivat liikkeet, ja mikä oli taktiikkana?

salome rv 22+1
 
Ada
:flower: :heart: Paljon onnea Valkoliljalle ja koko perheelle ja pikkupojille hurjasti ruokahalua ja kasvuvoimia :heart: !

:flower: :heart: Onnea myös Päpsylle ihanista ultrakuulumisista! Tuo on niiiin ihana ja ikimuistettava kokemus! Ensi yönä varmaan myös nukuttaa :) .

Äitiysvaatteista, sain isältäni laatikon, jonka äitini on jättänyt meille tyttärilleen ennen kuolemaansa joskus vuosia vuosia sitten. Siellä oli itse tehty kastemekko ja äitiysvaatteita :heart: . Liikuttava lahja.
 
Unico, 17,5 kiloa mulle tuli. Puoleenväliin mennessä oli tullut reilut 5 kiloa ja ne siis tosiaan jäivät sitten joksikin aikaa vielä. Eli mun kohdalla ainakin piti aikalailla paikkansa se että puolenvälin jälkeen tullut paino olisi vauvaa, istukkaa, turvotusta ym. ja sitä ennen tullut ihan vaan läskiä.

Ihana lahja Ada! :heart:
 
piip kiitos vinkeistä. Valitettavasti on normaali verenpaine valitettavasti siksi kun olis kiva kun tietäs miksi, mut kattellaan.

päpsy, ihania uutisia siellä!! Onnea!

rosehip, ihania viritelmiä

salome, siellä on siis pikkuinen huumori veikko :)

Kvartti oukei, ei mitenkään paljon kuitenkaan. aika näyttä mitä tulee :)
 
:flower: Onnea Valkoliljalle ja pikkumiehille :heart: :heart: ja pikaista voinnin kohenemista toivon myös =)

:flower: Onnea päpsylle ultrakuulumisista!

(.) Painoa on tullut reilussa viikossa 2kg... oon kyllä syönytkin huonosti ja liikaa :ashamed: . Huomenna on neuvola, saa nähdä tuleeko sanomista. Eräs ärsyttävä ja nolo vaiva on myös ilmennyt... nimittäin peräpukamat :ashamed: :headwall: No, jospa se siitä jossain vaiheessa helpottaisi. Huomenna mennään sairaalaan tutustumiskäynnille, jännää :p . Jotenkin silloin keväällä tuntui, että syksyyn on ikuisuus ja niin se aika on vaan mennyt :D

Piki ja tyllerö 32+2
 
Onnea Valkolilja ja perhe, aikamoinen ylläri, miten synnytys lähti käyntiin tai mikä oli tilanne ennen syntymää? Toivon pojille voimia elämään!

Olin tänään neuvolassa ja kauhistelin omaa painoani, on sitä tullut liikaa, ihan kamalaa. 10 kg on paljon ja vielä on viikkoja vaikka kuinka, voi kauhiaa. ja mulla on nuo nivuset niin kipeet etten pääse liikkeelle niin kai sitä sitten vaan kertyy..

Mullakin on tuo Anita vyö salome, s kokoa ja mä olen tosin kokoa L, luulen että tuo venyy ja paukkuu. Mutta en ole kauheesti uskaltanut pitää sitä kun myyjä sanoi että jos paljon pitää niin synnytys voi olla hankalampi jos omat lihakset löystyy liiasta tuesta. No kävellessä tuo vyö on hyvä.

juu ja meijereistä, meikä kävi liivikaupassa ja koko oli kohonnut tuonne iihin, ei saamari, myyjäkin sanoi ettei niillä valitettavasti oikeen ole nyt malleja, voi että, mä joudun jostain tilaamaan itelleni jotkut nostokurjet.

ja nämä tästä vielä kasvaa...

olin perhevalmennuksessa ja olin aika pettynyt. Luulisi että ihmiset puhuisivat vertaistensa kanssa ja jakaisivat tunnelmiaan enemmän. Jotenkin oli aika hiljasta ja tympeää. Mun mies ehdotti mulle että mä järkkäisin ite mammakerhon tänne Helsinkiin! :D juu onko halukkaita?

jaksamista naiset!

La Mer 29 + 1
 
ainiin, piti teiltä arvon mammat kysyä vaunuista, että niitä nyt hankitaan, onko teillä vinkkejä? kokemuksia hyvistä tai huonoista? Ollaan ajateltu vallan Brioja, jotain kevyttä tänne kaupunkiin, että jaksaa nostaa busseihin ja korkeaa kun ollaan pitkiä ja ehkä nuo rattaat olis kiva olla samassa..

onko teillä antaa vinkkejä mitä kannattaa ottaa huomioon?

 

Yhteistyössä