Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset elokuussa

  • Viestiketjun aloittaja Ada
  • Ensimmäinen viesti
hallamalle onnea ihanista ultrakuulumisista! :heart:
ja rosehipille onnea täysiaikaisuudesta! perässä tullaan :)
delfikselle kiitos viikkopoksu-onnitteluista :)

Ada muakin rupeaa jänskättämään, kun sinua jänskättää mun puolesta :D Vielä ei oikeasti kauheesti jänskätä, enemmän on keskittynyt siihen, että saisi kodin kuntoon ennen synnytystä... (tosin ei täällä enää ihan totaalikaaos ole, mutta paljon on juttuja, jotka haluaisi vielä saada tehtyä ) . Sukupuolta me ei tiedetä. Kaikki 'ei-sukulaiset' veikkaa poikaa mahan muodon perusteella (itse en usko mihinkään poikamaha/tyttömaha-juttuihin) ja sukulaisissa löytyy sekä tytön että pojan veikkaajia :) Olen aina sanonut, että jos jompi kumpi tulee, niin se on hyvä :D


Unia nähneet
uskomatonta, että niin monella täällä ollut sama uni! Minä en ole tuota unta nähnyt, mutta aiheeseen liittyen joitakin unia, ja taisinkin niistä joskus aiemmin kirjoitella.

Jee, tänään pääsen taas neuvolaan, odotan että saan taas kuunnella sydänääniä :heart:
 
Onpas meilla monella ollut tanaan neuvola. Just sielta itsekin tulin. Kaikki ok. Vielakaan ei punnittu. Mua hamaa hirveesti toi sf-mitta. Mitataanko se mittanauhalla vai laitetaanko se vain summamutikassa? Katilo laittoi sf-mitaksi 25cm, mutta ei se sita mitenkaan mitannut. Nyt tasta lahtien katilo tavataan kolmen viikon valein. Mites siellapain? Kuinka usein?

Citrus sydanaanet on aina niin ihana kuulla. Kuinka se pieni sydan siella pumppaa. Talla vesselilla oli myos jumppatauko samaan aikaan. Mun veli sanoi, etta vauvalla on jo ADHD! :LOL:

Ada kannatan aamukamman aloittamista! Mulla meni hetki ennen kuin tajusin mita tarkoitit. Ajattelin ensin etko sa harjaa hiuksias ja toiseksi mita se tyontekoon liittyy. :LOL:

Virallisesti raskaana JES!!!! Saan myos hakea £190 "health in pregnancy grant". Terveyteen se on tarkoitettu, mutta eikohan silla parit huonekalut vauvanhuoneeseen saada. £190 ostais kylla aika monet kurkut ja omenat!

JoJo 25+4 :heart:
 
Ada ei se aamukampa mikään huono idea ole :D Nopeesti tämä aika vaan menee. Just eilen itsekin tajusin, että ens viikolla alkaa sitten viimeinen kolmannes :eek: Hui!!!

Citrus oi ne ihanat sydänäänet! :) :heart: Mitenkäs meni neuvolassa?

JoJo Täällä mitataan sf-mitta mittanauhalla joka käynnillä. Ekan kerran mulla otettiin vko:lla 22+2. En muista miten nuo käynnit muuten menee, kun itellä noita ylimääräsiä käyntejä tullu tuon eteisistukan ja supistelujen takia. Niin ja onnea myös sinne virallisesta raskaudesta! :D

Tosiaan tänään oli neuvola ja painonnousu alkaa jo itseä mietityttämään.... oli nimittäin tullu viime käynnistä 900g/viikko, eli kaikenkaikkiaan nyt on tullu jo 13kg!!! :eek: :ashamed:
Muuten oli kaikki hyvin. Vili oli tunnetusti vilkas ja syke 148 sillä. Se ylimääräinen kontrolliultra eteisistukan takia on 10.9 ja siihen asti ainakin pitää töistä poissa pysytellä :( Jos on istukka noussu, saan takas mennä. Aika tässä pitkäks tulee |O

Delfis ja Vili vilkas
25+2 =)
 
Helou ja oho rosehip alkaa olla hoohetki käsillä! Onnea siihen..

juu kävin lääkärissä ja oli niin mukava lääkäri, kun vähän jännitin sitä sisätukimusta ja ylläriksi se näytti mulle ultraakin..kun ei meinannut löytyä sydänääniä eka (säikäytti se) mutta oli kiva nähä yllärinä vaavi, pikku luuranko. Lekuri vähän paheksui, kun oli tullut 660g viikossa ja sanoi että nyt ei enää rasvaa, liikaa suolaa tai sokeria...voi miten mun nyt käy, pikku pullahiiren? Suositteli mulle mahavyötä ja semmoisen kävin ostamassakin, kyllä se auttaa meinaan, jos teillä niitä liitoskipuja kovin on.. kävin uimassa eilen ja sen jälkeen liitoskivut oli niin kauhiat että mä en voinut kuin kippurassa itkeä Miksi tommosta kipua edes on? Ihan karmivaa. Mieli menis mutta keho ei pysty.

Mutta pakko yrittää olla rauhassa vaan. Noi kivutkin vaikuttaa mielialaan ja tuntuu että olen ihan hirviö kumppani mun ukolle, me tapellaan tosi paljon nyt ja sitten tuntuu pahalta vauvan puolesta. Ei tämä pelkkää herkkua ole.

paljon voimia mamit!
 
Mä oon ihan pihalla näistä ultrakäynneistä. Kertokaapa, että kannattaako varata sittenkin yksityiselle ultra-aika? Siellä neuvolassa tehdään ultra rv 8. Mutta kannattaisko sittenkin mennä muualla, vai sitten vasta varata aikaa, kun tuolla neuvolassa on käynyt? Oletteko käyneet 11-13 viikoilla ultrassa? Jostain luin, että siellä käy moni odottaja. Vai millä viikoilla pitäis mennä? Millä viikoilla te ootte käyneet? Ja missä tutkimuksissa?

Täällä oon heränyt öisin, kun on vähän jotenkin äklö olo. Vessassa saa hypätä aika tiuhaan. Töissä on vaan vähän hankalaa, kun vessa ei ole aina lähellä. Eipä sen kummempia oireita, vielä...
 
Päpsy Meillä menee niin, että 2 ultraa kuuluu maksuttomana. Eka on just tuo viikolla 11.-13 tehtävä niskapoimu- / niskaturvotusultra ja toinen n20 viikolla tehtävä rakenneultra. Kummatkin kuuluu vapaaehtoiseen sikiöseulontaan, jossa poissuljetaan mahdolliset kehityshäiriöt. :) Itselle ei tuolla viikolla 8 kuulunut siis ultraa, joten käytiin yksityisellä silloin.

Toivottavasti valaisi pikkuisen :)
 
Päpsy meillä myös nuo samat Delfiksen mainitsemat ultrat, kaksi kappaletta siis. Molempiin ultriin saa osallistua myös ilman tuota seulontaosuutta, jos haluaa vain nähdä vauvan ruudulla ilman sitä kehityshäiriöiden tutkintaa. Varhaisultra (ennen niskaturvotusta) meilläkin oli ihan omakustanteinen juttu, ei siis kuulunut kaupungin tarjoamiin. Meillä ei taida neuvolassa edes olla ultraa, vaan dopplerilla ollaan kuunneltu sydänääniä.

Voi La Meriä! :( Nuo liitoskivut on varmasti tosi kurjia ja kun ei niihin taida oikein mitään apukeinoa synnytystä lukuunottamatta olla, kun eipä sitä särkylääkettäkään näin raskaana oikein huvita koko aikaa syödä. Koita jaksella ja lepäile kun tuntuu siltä, että kroppa sitä tarvii ja liiku niissä rajoissa kuin pystyt. Toivottavasti se tukivyö auttais noihinkin. Monet on sen kyllä kokeneet hyväksi varsinkin selkäsärkyihin.

Jojo, täällä kans mitataan tuo sf-mitta just tuolla Delfiksen mainitsemalla tavalla, eli mittanauhalla häpyluusta sinne kohdun korkeimpaan kohtaan, joka tunnustellaan kevyesti käsin tuosta mahan päältä. Mulla on näköjään otettu se ekan kerran viikoilla 22+0 ja sen jälkeen joka neuvolakäynnillä. Nyt sen kasvu on sitten alkanut hidastua, ilmeisesti vauva ei enää kasva samaan tahtiin ja alkaa olla laskeutumispuuhissa, jolloin se mitta saattaa tipahtaa jopa alaspäin. Niin ja onnea sinnekin virallisesta raskaudesta! :D

Delfis,
mulle on kans alkanut nyt kertyä sitä painoo. Alussahan sitä ei meinannut tulla mulle millään, jonnekin viikolle 22 olin saanut kerättyä sitä 2kg. Nyt sitten esim. viimeisen parin viikon aikana on tullut se 2kg.. Mut tässä nytkin istun aamupalapulla suussa, että onko ihme. :D Hirveesti on alkanut tuo makea maistumaan kyllä, koko ajan tekis mieli mussuttaa jotain hyvää. Ja kun liikuntamäärät on tippuneet ihan älyttömästi, niin mitä muuta voi odottaa kuin painon kertymistä...

Ada ja Citrus, älkää jännittäkö, tai muakin alkaa jännittää! :D Niin ja Ada, mä taisin laskee aamut ekan kerran, kun niitä oli jotain 60+ luokkaa... Siitä ne sitten alkoi vähetä ja yhtäkkiä sitä huomas olevansa äippälomalla!

Mitenkäs Citruksen neuvola meni?

Mulla kans oli eilen semmonen ja eipä siellä taas mitään ihmeellistä. Neuvolatäti vaan sanoi lopussa, että nähdäänpä sitten ens viikolla, jos et oo synnyttämässä. Tuntu aika hassulta, että nyt sitä sais sitten ihan levollisin mielin synnytellä, kun vauva on täysiaikainen. Mutta saa kyllä pysyä masussa vielä, että saan nämä kotihommat päätökseen. Me vähän puhuttiin eilen miehen kans, että kysytään sitä perhehuonetta sairaalasta, tosin vähän luulen, että syyskuu on sen verran ruuhkainen kuukausi synnyttää, ettei me sitä saada, kun täällä niitä on vain 2 kpl... Niin ja ammeita on vain 1 kpl! Onkos muut suunnitelleet perhehuonetta?

Rosehip ja pampula 37+2

 
Onko kellään ollut raskauden alussa tai aikana vuotoja? Äsken, kun vessassa kävin niin housuihin oli tullut vähäsen jotain ruskeaa. Neuvolan täti kyllä vuodoista sanoi, että ei syytä huoleen, jos alkaa vuotamaan jotain. Jos tulee, pahoja kipuja tai oikein kova veren vuoto niin sitten soitto sinne.
Täällä tietysti nyt sit heti alkoi mielikuvitus laukkaamaan, että tässä tämä nyt sit oli... Että kohta holahtaa ulos. Huoh :|
 
rosehip no ei paha olleskaan tuo sun painon kertyminen. :D Täällä ihan kauhistuttaa tuo oma. Ajatella, että teidän pikkunen saa jo tulla. Ihanaa! Ei mee kauaa, että teillä on nyytti sylissä. :heart:

päpsy älä liikaa murehdi tuota vuotoa. Useilla sitä voi olla ja niinku sun neuvolatäti sanoi, jos ei ole ihan veristä tai ei ole kipuja, niin ei vaaraa pitäis olla. Monilla alkuaikoina vuotoa aiheuttaa, jos istukka on kohdunsuulla. Sieltä se sitten nousee pikkuhiljaa pois.
Älä murehdi =) :hug:

(.) Täällä valmistaudutaan lähtemään rintojen ultraan. Meillä on suvussa tuo rintasyöpä yleistä (isän äidillä ja 2 siskolla, äidin äidillä ja 1siskolla, äidillä ja mun siskolla) minulla sitten seurataan tarkkaan. Kerran vuodessa pääsen tutkimuksiin. Yleensä tehdään mammografia, mutta nyt raskaana ollessa sitä ei tehdä vaan ultrataan rinnat. Tähän on jo niin tottunu, että hyvillä mielin sinne taas lähden :)

Mukavaa päivää kaikille! Ihanaa aurinko paistaa ja lämpötila +22!

Delfis ja Vili
25+3 B)
 
päpsylle onnea ja tervetuloa :flower: , minulla on noista vuodoista sekä huonoja, että hyviä kokemuksia. Kävin helmi- maaliskuussa kahdessakin varhaisultrassa, vuotojen ja kipujen takia. Takana oli yksi keskenmeno ja piti sittenkin vähän väkisin mennä sinne ultraan, kun neuvolan täti ei olisi laskenut... kaikki oli kuitenkin hyvin ja vuoto johtui istukan sijainnista. Toivottavasti näin olisi myös sinulla :hug: . Inhottavia ne vuodot kyllä on, kun ei tiedä mistä johtuvat :/

Ada joo mies sanoi jo perheenlisäystä suunnitellessa, ettei aio tulla synnytykseen mukaan :headwall: . Nyt suunnitelma on se, että mies on paikalla avautumisvaiheessa, mutta sitten kun alkaa tapahtua, hän odottelee muualla ja äitini on tukihenkilönä synnytyssalissa. Ilmeisesti mies vähän pelkää inhoja näkymiä ja sitä avuttomuuden tunnetta, enkä minäkään toisaalta halua että miehelle jäisi jotain traumoja :kieh: Olkoon sitten muualla, äitini on kokenut 5 synnytystä ja on varmasti henkilö paikallaan siellä.

Onnea rosehipille täysaikaisuudesta :flower:

Hyvää viikonloppua kaikille!

Piki ja pikkuinen 30+6
 
Delfis, on sitä painoa siis yhteensä tullut jo kohta 9kg, mutta oisin mä mieluummin ottanut sen silleen pikkuhiljaa kuin että ensin ei tuu ollenkaan ja nyt yhtäkkiä alkaa tulla kilo per viikko... Kysyhän siellä rintaultrassa, että voisko ne samalla vaivalla ultrailla vähän masua, kun sen paidan joutuu kuitenkin ottamaan pois ja masu on siinä jo silleen valmiiks tyrkyllä. ;)

Päpsy, muistelen lukeneeni, että jopa 25% odottavista äideistä kokee noita alkuraskauden vuotoja, eli tosi yleinen raskausoire sekin. Mä en tiiä, mistä mä näitä tilastoja aina repäsen, mut mulle jää jotenkin tämmönen turha nippelitieto päähän ihan liian hyvin. :D Peesaan Delfistä, jos ei kipuja ole tai vuoto muutu hurjan runsaaksi, niin kaikki on varmasti kunnossa.

Ollaan lähössä miehen kans paistamaan makkaraa tossa iltapäivällä jonnekin luonnon helmaan, jee! :D Pitänee mennä kattomaan löytyiskö lähi-Siwasta vaahtokarkkeja, ne kun on ihan taivaallisia nuotiolla paahdettuina! Huvittais kokeilla tehdä S'moreja, kun en ole niitä ennen tehnyt. Löysin youtubesta hyvät idioottivarmat ohjeetkin: http://www.youtube.com/watch?v=rVSyDN7CGd0 . :)
 
Päpsyä tulin tsemppaamaan, että isokaan vuoto ei aina tarkoita sitä pahinta. Mä nimittäin vuosin rv 10-12 kahteen otteeseen ku pistetty sika ihan kirkasta verta. Mitään syytä ei koskaan vuodoille löytynyt ja molemmat möykeröiset pysyi kyydissä hyvinvoivina. :heart:
Tiedän kyllä myöskin, kuinka kaamea huoli moisesta seuraa. Mulla vielä terveyskeskuslääkäri kirjoitti lähetteeseen tosi optimistisesti diagnoosiksi keskenmenon. |O

VL & jätkänpätkät rv 27+1
 
Heippa!

Tervetuloa vielä Päpsylle! Ja tsemppiä. Mun kaveri vuosi raskauden eri vaiheessa pari kertaa ihan seulana verta, mutta mitään selkeätä syytä siihen ei ollut. Poika syntyi n. 2 kk sitten. :heart:

Sitten kirjoitankin ihan pikaisesti pelkkää omaa napaa. :ashamed:

Me jäätiin kiinni ekassa sikiöseulonnassa. Niskaturvotus oli 2,3 (se, mitä kätilö ei suostunut kertomaan, mutta ongin tiedon myöhemmin toista kautta), eli se on paljohkosti, mutta silti vielä normaali lukema (alle 3). Mun veriarvoista pari oli koholla jonkun verran. Kaikkein tekijöiden yhteissummana saatiin riskiluku 1:180 saada kehitysvammainen lapsi.

En ole tuosta mitenkään erityisen järkyttynyt, mutta olen tosi vihainen siitä, miten asian kertominen HUS:ssa käy. Meille nimittäin tuli kirje, jossa ilmoitettin, että olemme tutkimusken perusteella riskiryhmää - ja se oli ainoa tieto, jota kirjeessä mainittiin. Tuota riskilukua siinä ei ollut eikä tietoa mistään arvoista. Samalla tuli kutsu istukkanäytteeseen parin päivän kuluttua. Toisessa paperissa mainittiin, että jatkotutkimuksista on mahdollista keskustella kätilön kanssa, ja aika tuohon oli täsmälleen sama kuin istukkanäytteeseen.

Nukuin todella huonosti yöni noiden tiedonrippeiden keskellä. Seuraavana päivänä soitin peruakseni istukkänäytteenoton ja kysyäkseni lisätietoja. Puhelimeen vastannut henkilö oli erittäin haluton antamaan muuta tieto kuin sen, että voimme edelleen tulla keskustelemaan sovittuun aikaan. Erittäin epäystävällsiesti hän lopulta tokaisi, että "ei se sulle paljon mitään kerro, jos mä sanon, että sun riskiluku on 1:180." En oikein ymmärrä, miksi tuo ei kertosi mitään. Sehän kertoo melkein kaiken.

Itse arvoja ei saanut kuulla puhelimitse, vaan sitä varten oli lähdettävä keskellä päivää töistä, odoteltava odotushuoneessa ja tavattava kätilö. Kävimme ne kaikki neljä lukua läpi ja toistimme, että emme lähde istukkanäytteenottoon, olinhan kerran jo perunut ajan. Tähän keskusteluun meni arviolta kuusi minuuttia. (Mutta töistä jouduin kaiken kiireen keskellä olemaan poissa 2,5 tuntia.)

Sanoin, että olin vähän tyytymätön siihen, miten tietoa sai nyhtää tipottain. Kätilö puolusteli asiaa sanomalla, että asioita on hyvin vaikeaa selittää muuten kuin kasvokkain. Minusta asia ei ole niin monimutkainen, etteikö sitä voisi kokonaisuudessaan kertoa kirjeessä, joka alun perin lähetetään. Ei ole kivaa yrittää keskittyä töihin ja muihin asioihin, kun samalla joutuu pohtimaan, miten huonosti oman vauvan asiat ovat.

Tässä tämä pikapurkaus. :kieh: Ensi kerralla ehkä jo vähän positiivisemmalla mielellä...

Hyvää viikonloppua!

piip 13+3
 
piip :hug: seulontatuloksesta! Tosi ikävää että asian käsittely HUS:issa ei oikein mennyt onnistuneesti. Toivottavasti vauvalla on kaikki hyvin! Voimia! :hug:
Minä olen niin epäileväinen noita seulontoja kohtaan ylipäänsä, että kieltäydyin seulonnoista. Ultrassa kyllä on käyty vauvaa katsomassa ja mm. tarkasteltu sydäntä ja muita elimiä ja otettu mittoja. Verikokeessa sen sijaan en käynyt.

Päpsylle :hug: vuodoista! Tosiaan kaikki voi silti mennä aivan mainiosti, toivotaan niin!

Meillä ultrakäyntejä on 3, niskaturvotusultra, rakenneultra ja synnytystapa-arvio rv 37. nämähän ovat siis kaupunkikohtaisia. Uuden lain mukaan vähintään 2 ultraa on tarjottava, mutta en nyt ole varma, onko laki vielä voimassa. Lisäksi meidän terveydenhoitajalla on silloin tällöin kiertävä ultralaite huoneessaan ja hän pystyy silloin sillä ultraamaan myös, kaksi kertaa on meidän käynneillä hänellä ollut tuo laite.

Tämän viikon neuvolassa kaikki oli mallillaan. Rautaa pitää edelleen syödä, mutta se on vähäinen vaiva. Ensi viikolla onkin se rv 37 ultra! Jännittävää!

Hyvää viikonloppua kaikille!

Citrus ja mahamönkiäinen 36+4
 
Huh, se vuoto tais olla jotain valkkarii? vain. Loppu ennen kuin alkoikaan. Ei oo vielä kummempia oireita ilmestynyt, tänään kyllä väsyttänyt niin, että ei pystyssä oo tahtonut pysyä. Ja tissit edelleenkin kipeät. Saa nähdä, että mitä ensiviikolla.

Eilen olin vähän vauvan vaatteita hypistelemässä, on ne sitten niin söpöjä :heart:

Mukavaa lauantai-iltaa kaikille!
 
Ada
:hug: Piip seulontatuloksista ja niiden selville saamisen tavasta! Onni, että niskaturvotusraja ei kuitenkaan ylittynyt! Mun ystävillä oli turvotusta 4,3 ja ihan terve kolmevuotias heillä. En osallistunut itse seulaan, joten en tiedä mitä verikokeilla tutkitaan ja millaisia asioita niissä voi käydä ilmi. Saitteko ajan seurantaultraan? Helpottiko huoli hiukan nyt kun tiedätte tulokset tarkemmin? :hug: :heart: Toivon hirvittävästi voimia ja uskoa nauttia raskaudesta ja iloita siitä! Tekin olette nyt raskausviikoissa turvallisella puolella :flower: .

Päpsy, ekassa neuvolassa on todella mukavaa, mutta siellä ei todennäköisesti kuunnella vielä sydänääniä saatikka ultrata. Helsingissä on myös tuo kahden ultran systeemi - niskaturvotus (rv12) ja rakenne (rv n. 20?).

Mulle on ruvennut tulemaan sellaisia oloja, että napa repee. Painokeskusteluun voisin tuoda omat lukemani, jotka on tähän mennessä + 10,5 kg. Olen yrittänyt huolestua painosta neuvolassa, mutta saan aina hyssyttelyä vastineeksi. Mun lähtöpaino oli alhainen ja painoindeksi samoin, on kuulemma vain hyvä että painoa tulee.

Töissä on ollut raskasta. Olen tehnyt töitä kuten ennen lomaa ja nyt huomaan etten voi jatkaa samaan tyyliin tai en jaksa äitiyslomaan saakka. Nyt olen työviikon jäljiltä kipeänä, päänsärkyä uupumusta ja 37,2 (mikä on varmaan ihan normi lämpötila raskaana). Nyt vasta huomaan, miten fyysinen työ mulla on. Joka tunnille pitää raahata jotain kirjapinoa, mailakassia, käsityökoria, koko ajan on maassa jotain kyniä, tossuja, takkeja, palloja, joita nostaa ylös. Olen ihmetellyt miten selviän kolmen päivän vaelluksesta kuukauden päästä :whistle: ? Voinkohan mä pyytää saikkua sitä varten? Sillä en mä kyllä usko että voin kuukauden päästä laittaa rinkan selkään ja lähteä patikoimaan teinien kanssa. Retkeä en halua perua, mutta saisin varmaan sijaisen jos alkaisin hyvissä ajoin sitä hankkimaan.

Hyvää viikonloppua kaikille!
Ada poks 24
 
Ada en suosittele patikointia nyt teinien kanssa! :) ite teen vähän samankaltaista hommaa ja aika rajulta tuntuu. Että miten jaksaa myös sen henkisen puolen näin raskaana kun ei jaksa samalla lailla olla läsnä kasvatuksellisissa tilanteissas...

sitten jos ei jaksa niin lepoa.

Munkin on nyt pitänyt se olan takaa tajuta näitten liitoskipujen kanssa, tukivyö auttaa vähän, eilen oli yhdet häät ja jaksoin kaasoilla aika kivasti, tanssia en jaksanut :( no mutta läsnä olin!

voi piip aikamoista myllerrystä, inhottavaa tuo tutkivan tahon toiminta todella. Nyt voimia ajatusmylläkkään, kehitysvammaisen lapsenkin tuloon liittyy iso prosessi, jos siitäkään nyt voi olla varma.

La Mer huomenna poksuu 27
 
Voi Piip, harmi tuo seulontatulos! Ja tosi iso harmi tuo miten siitä kerrottiin, ihan pimeeltä kuulostaa!

Mä voin lohduttaa tasan samoilla sanoilla kun Adakin, että munkin ystävillä oli juuri tuo 4,3mm turvotusta ja täysin terve kolmivuotias heilläkin :) (onkohan Ada meillä samat ystävät....?)
 
Oih! Unicooooooo onnea!! Tippa tuli linssiin, kun tajusin. :D Ihanaa! :heart: :flower: :heart:

piip :hug: olen pahoillani, että nuin negatiivinen kokemus. Älähän kuitenkaan vaivu epätoivoon :) :flower:

Päpsy olipas hyvä, että kyse olikin vain harmittomasta vuodosta.

La Mer tosi inhottavia nuo liitoskivut. Jaksuja niiden kanssa! Ajattele, justhan me plussattiin ja vimppa kolmannes alkaa! :eek:

(.) Täällä rintojen ultra takana. Ei löytyny mitään hälyttävää. Muutama nestetäytteinen kysta molemmissa rinnoissa, mutta vaarattomia :) Mammografiaa kuitenkin lekuri suositteli, kun on lopettanu imettämisen. Muuten täällä kaikki ennallaan. Pikku Vilin liikkeet tullu jo sen verran voimakkaiksi, että yölläkin tuohon möyrintään herää :) Välillä mietin onko mun pikkunen ylivilkas?! :D

Mukavaa sunnuntai-iltaa kaikille teille ihanille!

Delfis ja Vili
25+5
 
Unico lämpimästi tervetuloa odotuspuolelle! :) Ihan mahtava juttu! Mä oon täällä ihan liikuttunu, niin ihanaa! :heart: :heart:

Piipille
täältäkin sympatiaa seulontahässäkän takia. Ihmeellistä tuo tiedonjako, tai lähinnä -jakamattomuus. Ärsyttävää, miten huolestunutta odottajaa noin pompotellaan! Nuo seulonnat on just tollasia, voivat aiheuttaa turhaa huolta, kun eipä ne mitään satavarmoja ole koskaan suuntaan taika toiseen ja sitten jos vielä sitä tietoa joutuu nyhtämään niin ärrinmurrin.. Kiukkuhymiö tähän!

Päpsy, se lisääntyny valkovuoto on sitten kans tosi yleinen raskausoire. Ja saa hermorauniona kurkkimaan pöksyihin viikkotolkulla aina, kun tuntee jotain hulahtavan housuihin. Nimim. kokemuksella...

Ada, suosittelen kyllä harkitsemaan kunnolla sitä vaellusreissulle lähtemistä. Jos vointi on hyvä, ja reissun luonne enemmän kevyt kuin raskas, niin mikä ettei, mutta kyllä sä siinä vaiheessa oot jo sen verran pitkällä, että voi olla tukalaa kevyemmälläkin reissulla. Voit varmasti pyytää saikkua sitä varten, mutta veikkaan kyllä että lääkäri sitä suositteleekin, jos käyt juttelemassa asiasta.

Delfis, täällä kans pyllerö myllää yöllä, mutta mä oon niin sikeäuninen, etten herää sihen. Mies on vaan öisin seuraillut mun mahaa, kun vauveli härveltää itsekseen jotain omiaan ja emo on ihan taju kankaalla. :D Mut kyllä täällä mahassa semmonen ährääjäpuhraaja on, että saa nähdä minkälainen rasavilli sieltä putkahtaa. Luulin kyllä aiemmin, että se nukkuu sentään yöt kiltisti, mutta ilmeisesti se on vaan tää äippä, joka ne nukkuu kiltisti! :D Nytkin se koko ajan sahailee mun kylkiluuta pepullaan, pukkii kantapäillään vasenta kylkeä ja samaan aikaan painaa vielä päällä virtsarakkoa. Ihan mielenkiintoista...

Jotain menkkamaista jomottelua havaittu alaselässä ja -vatsassa viime aikoina. Sit mä tajusin, että mahan kiristelyt/kovettumiset on kai jotain supistuksia - niitä on ollut nyt aika paljon. Eli varmaan se kroppa alkaa valmistautua pikkuhiljaa synnytykseen. Jee! Mut eihän tässä olekaan enää jäljellä kuin muutama viikko. Voisin taas vaihteeksi taivastella sitä, miten äkkiä aika kuluukaan...

Hyvää yötä ja kauniita unia kaikille! Unico ei varmaan saa nukuttua silmäystäkään, mutta ihanaa yötä silti! :D

Rosehip ja pampula 37+4
 
Oijoi oikein paljon onnea ja tervetuloa Unicolle! :flower: Ihanaa kuinka paljon on tullut uusia. =)

Olipas Piipilla torkeeta kohtelua. Ehka vahan hellavaraisempi ja tarkempi olisi voinut olla. Toivottavasti kaikki on hyvin. Paljon tsemppia ja haleja. :hug:

Papsy hyva kuulla, etta vuoto oli vain valkkaria. Mullakin sita tullut vaikka minka varisena. Nyt naina paivina sita on oikein lorahtanut housuun. Tuntuu muuteen tosi aklolta. :$ Kay aina pahana paivana hypistelemassa jotain vauvan vaatteita, siita tulee mulle ainakin parempi mieli. :)

La Mer tiedan taysin milta susta tuntuu. :hug: Munkin taytyi lopettaa pyoraily. Pyorailessa ei satu, mutta ilalla sitten sitakin enemman. Uintia en ole kokeillut. Sen tiedan etta sammakko potkuja tulee valttaa. Pitiko sun OSTAA vyo? :eek:

Kiva kuulla etta Delfiksen rinnat on kunnossa! Vai mitataan sita sf-mittaa mittanauhalla, yllari. Ma sanon seuraavan kerran katilolle: anteeks missa sun mittanauha on? Nyt se vaan kokeili ylavatsaa ja sanoi "feels about right"!

Ada meinaa lahtea vaeltamaan! Herranjestas! Hyva jos toihin jaksaa vaeltaa evaskassin kanssa, rinkasta puhumattakaan. Sun tyo kylla kuulostaa tosi rankalta muutenkin. Luulis etta saisit "vapautuksen" vaelluksesta, jos haluat.

Tanne valtakuntaan ei uutta, sama jumppa jatkuu mahassa. Eilen tilattiin uusi sohva. Pitaa vahan muutakin hankkia kotiin ennen vauvaa niin ei niista tarvitse syntyman jalkeen huolehtia.

JoJo POKS 26
 

Yhteistyössä