Lääkitesettekö vauvan/taaperon/lapsen kuumeen?

  • Viestiketjun aloittaja "miii"
  • Ensimmäinen viesti
"Siis"
Siis luuleeko joku ihan oikeasti, että kuumelääke jotenkin pitkittäisi sitä tautia ja sen takia ei sais lääkettä antaa? :D Se pöpö elää elimistössä juuri sen aikaa kun elää, eikä sillä, että kuume laskee lääkkeen takia ole mitään tekemistä sen pöpön elinajan kanssa. Tämän pitäisi olla ihan yleistietoa kaikille...
 
En kovin herkästi anna, ehkä sielä 39, riippuen voinnista ym. Just oli yhen päivän kuumeessa, just ja just jäi alle 38. Ihan hyvävointinen, tietysti vähä väsyneempi ja herkemmin kitisi, mut silti hyvin jaksoi leikkiä ja touhuta.
Ja kun ite olin 37,37 kuumeessa ni olin ihan kanttuvei. :D

Lapsena sitä kummasti jaksaa paremmin kuumeessaki. Muistan iteki sen että ei se alle 38 kuume tuntunu paljo missään.
 
"eräs äiti"
Mä mittaan aika harvoin kuumeen, vaikka tuntuisi jonkin verran lämpimältä. Lapsi (6kk) on nyt paraikaa tosi räkäinen ja vaikuttii illalla aika lämpimältä ja oli itkuinen, joten annoin yötä vasten lääkettä. Aamulla mittasin 38.4 astetta ja annoin uudestaan lääkettä. Nyt päivällä en ole antanut lääkettä vaan ajattelin antaa sitten illalla seuraavan kerran, ellei sitten tunnu toinen tosi kipeältä tai kuumalta.

Itse syön todella harvoin särkylääkettä. Mies ottaa aika herkästi, joten hänen myötään olen "oppinut" itsekin ottamaan, jos päätä särkee jne. 25-vuotiaaksi asti olin syönyt rehellisesti sanoen varmaan vain kymmenisen särkylääkettä! :)

Mitään erityistä syytä mulla ei ole vähäiselle lääkkeiden käytölle. Lapselle on tullut annettua aika vähän varmaan juuri siksi, että itsekään en niin usein tule ottaneeksi kipulääkkeitä.
 
lääkettä kehiin
Mä en myöskään ymmärrä näitä lääkkeitten pihtaajia! On se perkele kumma ettei sitä lääkettä voi antaa jos toinen on kipeä. Ja pienille lapsille voi tulla helposti kuumekouristeluitakin.

Itse annan yötä vasten ja muulloin voinnin mukaan. Joskus lapsi saattaa olla kipeän oloinen vaikka mittarissa ei olisi kuin 37,5 ja varmasti saa silloin lääkkeen. Mutta sitten joskus taas lapsi saattaa jaksaa normaalisti olla ja leikkiä vaikka alettaisiin lähestyä 39 astetta. Sitten en anna, paitsi yötä vasten.

Itse olen sellainen, että en pysty nukkumaan jos kuume on korkea. Senpä takia annan aina kuumeiselle lapselle unille mennessä särkkäriä.
 
Arkeen
Kyllä lääkitsen lapsen kuumetta. Harvoin tulee oikealla kuumemittarilla edes mitattua, mutta jos käsimittari kertoo kipeällä lapsella olevan kuumetta, niin toki annan parasetamolia tai ibuprofeenia.
 
Kyllä annan kuumeeseen lääkettä. Vaikka lapsi jaksaisikin touhuta jne. En ymmärrä tätä kun jotkut sanoo että "kyllä se vähän itki, mutta jaksoi silti touhuta, en antanut lääkettä". Miksi ei? Paremminhan se lapsi jaksaisi jos kuumeen saisi laskemaan. Lääkitsen itsenikin jos mulla on kuumetta.
 
"juu"
Annan aina yötä vasten vaikka olis vaan vähän lämpöä. Muuten en lääkitse ellei lapsi ole selvästi kipeän oloinen. Pari tuntia sitten just mittasin ton 3-vee tytön lämmön, oli 38,4 mutta lääkettä en vielä anna, tossa se juoksee ihan samaan tahtiin ku terveenäkin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26371483]Huh, edes 40 asteen kuumeessa ei lääkitä... miettikääpäs itse, miten huonovointisia olette, jos kuumetta korkeasti?[/QUOTE]

Tätä samaa minäkin ihmettelen. Itsellä pienemmässäkin kuumeessa päähän ja jäseniin sattuu ja olo on todellakin voipunut, nuutunu ja kurjat. Meillä lapsi vielä sen ikäinen että ei edes osaa sanoa mihin sattuu ja koskee. Ja kyllä annan lääkettä lapselle kun hän sitä selkeesti tarvitsee. Sitä varten ne ovat olemassa ja vaikka en halua turhaan mitään lääkkeitä itse ottaa enkä lapselleni antaa niin haluan silti hänelle tulevan paremman olon.

Viimeksi hänen kuumeensa nousi niin kovaksi että sen takia hän oksensi. Näin voi lääkärin mukaan käydä kun kuume aiheuttaa painetta päähän. Joten mahtoi lapsella olla todella kurja olo ja me emme sitä heti huomanneet. Kyllä sai heti Panadolia kun huomasimme hänen tilansa.
 
"..."
Miksi jotkut annatte vaan yötä vasten, ettekä päivällä, jos lapsella on kuumetta? Siksikö että saisitte itse nukkua rauhassa?
Koska lapsellani kuume nousee yöllä aina korkeammalle kuin illalla. Jos illalla on 38, niin saattaa muutaman tunnin päästä olla lähelle 40. Mutta en huomaa sitä, koska lapsi ei pahemmin valita kerran nukahdettuaan. Ja kuitenkin tuollainen kuume on vaarallista. Päivällä kuumeen nousun vaarallisen korkeaksi huomaa helpommin.
Juu, en viitsi laittaa herätyskelloa soimaan tunnin välein, että kävisin mittaamassa kuumetta. Toki annan päivälläkin tarvittaessa, jos lapsi on kipeän oloinen, mutta nimenomaan olon mukaan, en mittarilukeman mukaan.
 
"juu"
No juuri siksi annan yötä vasten aina lääkkeen että koko perhe saataisiin nukkua rauhassa. Lääkitsen siis kyllä muutenkin, jos kuume nousee 39 tai yli tai lapsella on selvästi kipuja. Mutta en näe mitään syytä lääkitä päivällä jos ei kuume nouse kovin korkealle ja lapsi on muuten terveen oloinen.
 
Miksi jotkut annatte vaan yötä vasten, ettekä päivällä, jos lapsella on kuumetta? Siksikö että saisitte itse nukkua rauhassa?
Meillä tuppaa lapsilla myös kuume nousemaan iltaa/yötä kohti ja mukavahan se on, että saisi lapsikin 8ja myös me vanhemmat) nukuttua ihan kunnolla.
Lääkitseni mös itseäni erityisesti yötävasten jos on kuumetta, on sen verran v-mäistä jos joutuu heräilemään läpi yön palelemaan ja hikoilemaan vuorotellen.
 
"vieras"
En anna lääkettä kuumeeseen, mutta tottakai jos lapsella on kipuja. Koskaan ei ole kuume noussut yli 40, ehkä sitten antaisin lääkettä jo ihan kuumeen vuoksi. On ihan totta että kuumeen laskeminen ei pitkitä tautia, mutta ei se kipulääkkeen antaminen sitä myöskään nopeuta, joten en mielelläni anna lapselle mitään ylimääräisiä kemikaleja, jos siis tosiaan kuume on ainoa oire. En myöskään itse ota lääkettä pelkkään kuumeeseen, eli samoin kohtelen lasta kuin itseänikin. Koskaan eivät ole lapset saaneet kuumekouristeluja tai muitakaan lisäoireita, joten en näe tarvetta muuttaa tapaa nytkään. Lapseni ovat sen ikäisiä että osaavat kertoa jos sattuu, joten siksikään en näe tarvetta lääkitä "kaikenvaralta".
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26373164]En anna lääkettä kuumeeseen, mutta tottakai jos lapsella on kipuja. Koskaan ei ole kuume noussut yli 40, ehkä sitten antaisin lääkettä jo ihan kuumeen vuoksi. On ihan totta että kuumeen laskeminen ei pitkitä tautia, mutta ei se kipulääkkeen antaminen sitä myöskään nopeuta, joten en mielelläni anna lapselle mitään ylimääräisiä kemikaleja, jos siis tosiaan kuume on ainoa oire. En myöskään itse ota lääkettä pelkkään kuumeeseen, eli samoin kohtelen lasta kuin itseänikin. Koskaan eivät ole lapset saaneet kuumekouristeluja tai muitakaan lisäoireita, joten en näe tarvetta muuttaa tapaa nytkään. Lapseni ovat sen ikäisiä että osaavat kertoa jos sattuu, joten siksikään en näe tarvetta lääkitä "kaikenvaralta".[/QUOTE]

Ei lasta lääkitä kakien varalta, tässä ohjeet:

Miten kuumelääkkeitä käytetään?
Kuumelääkkeet eli tulehduskipulääkkeet ovat turvallisia ja niitä on syytä käyttää silloin, kun lapsella on korkea kuume. Virallista rajaa kuumelääkkeiden käytölle ei ole, mutta yleisesti katsotaan, että yli 38,5 °C:een kuumetta on syytä lääkitä. Kuumetautiin liittyy kuitenkin usein väsymystä, kipuja ja huonoa oloa, joihin kuumelääkket myös tehoavat. Niinpä lievääkin kuumetta voidaan lääkitä yleisoireiden tai paikalliskivun (korvat, nielu, jne.) lieventämiseksi.

Vanhempien tehtävä lapsen kuumeillessa on HELPOTTAA lapsen vointia, eli kuumelääkettä tarvittaessa. Tuo sun toiminta on ihan vaan pienen lapsen kiusaamista ja tuntuu todella oudolta.
 
Kyllä lääkitään,otanhan itsekin särkylääkkeen jos on tarvetta..kuopuksella oli joku mystinen kahden päivän kuume pari viikkoa sitten,kuume oli lääkärissä korvasta mitattuna 39,1 ja lääkärin ohjeesta annettiin suppo joka toinen tunti.Kuume nousi tuosta illan aikana 39,4,mutta onneksi jo seuraavana aamuna oli "enää" 38,3.Vauva ei ollut itkuinen koko tuona aikana,söi ja seurusteli sitterissä/sylissä normaalisti.
 
Mulle on kaikki lääkärit ja farmaseutit (yht. n. 5) joiden kanssa olen jotain lapsen lääkinnästä kysynyt, sanoneet että kannattaa antaa kuumelääkettä oloa helpottamaan, vaikka ei olisikaan paljoa kuumetta ja että siitä ei ole haittaa. Joten olen lääkinnyt heti kun kuumetta on ilmaantunut.
 
lucifer
Miksi jotkut annatte vaan yötä vasten, ettekä päivällä, jos lapsella on kuumetta? Siksikö että saisitte itse nukkua rauhassa?
itse annan herkemmin yötävasten juurikin sen takia että lapsikin saa nukkua kunnolla yönsä ja leponsa. tosin annan kyllä päivälläkin tarpeen mukaan, jos kuumetta on enemmänkin (38 ) niin silloin annan buranaa ja panadolia vuorotellen kolmen-neljän tunnin välein. koska meillä esikoisella menee varmasti keuhkoihin jos pahaksi pääsee, joten lääkitsen mieluummin reilusti mitä vietän osastoaikaa. ja tämä on ihan lastenlääkärin kanssa keskusteltu asia meidän kohdalla.
 
mä en ymmärrä missä 50-luvulla mun kaverin neuvolatäti elää (kaverin neuvolassa raskausaikana mitataan myös mahan ympärys? ja puuroa ei saa antaa 2dl enempää lapselle ettei mahalaukku revähdä, ja kaikkea muuta pimeetä)... Niin outoja tapoja ja vinkkejä kaveri sieltä saa ja tuntuu, että tuokin neuvo, ettei saa antaa kuumelääkettä, on varmasti siltä neuvolatädiltä tai joltain sota aikana eläneeltä... En ole viittinyt puuttua asiaan, on niin itsevarma muutenkin asioistaan ja hoitotavoistaan. Ja vaikka sanoisin, se menisi hänellä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
 
Lääkitsen lapsen yötävasten siksi, että lapsi saisi kunnon levon, eikä hänen tarvitsisi heräillä pitkin yötä kuumeen tai kipujen vuoksi. Se myös vähentää tulehdusriskiä keuhkoputkissa ja korvissa. Samasta syystä annan myös allergialääkkeen vähentämään limakalvoturvotuksia. Näin olemme välttäneet turhat antibiootti kuurit. Ohjeet tulivat aikoinaan esikoiselle, jonka mukaan olen toiminut kaikkien lasten kanssa. Päivällä lääkitsen tarpeen mukaan, eli kivut lääkitään pois, samoin korkea kuume. Meillä kun tuo kolmonen on niin laiha, että pienikin kuivuminen on vaaraksi terveydelle. Nelosen kanssa olenkin lepsumpi kun tyttö juo hyvin ja on muutenkin ylipainoinen. Mutta pääasiassa voinnin mukaan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26373223]Ei lasta lääkitä kakien varalta, tässä ohjeet:

Miten kuumelääkkeitä käytetään?
Kuumelääkkeet eli tulehduskipulääkkeet ovat turvallisia ja niitä on syytä käyttää silloin, kun lapsella on korkea kuume. Virallista rajaa kuumelääkkeiden käytölle ei ole, mutta yleisesti katsotaan, että yli 38,5 °C:een kuumetta on syytä lääkitä. Kuumetautiin liittyy kuitenkin usein väsymystä, kipuja ja huonoa oloa, joihin kuumelääkket myös tehoavat. Niinpä lievääkin kuumetta voidaan lääkitä yleisoireiden tai paikalliskivun (korvat, nielu, jne.) lieventämiseksi.

Vanhempien tehtävä lapsen kuumeillessa on HELPOTTAA lapsen vointia, eli kuumelääkettä tarvittaessa. Tuo sun toiminta on ihan vaan pienen lapsen kiusaamista ja tuntuu todella oudolta.[/QUOTE]

Olen jo moneen kertaan sanonut, että helpotan kyllä lapsen oloa lääkkeellä jos hänellä on kipuja, mutta pelkkään kuumeeseen en särkylääkettä anna, koska se on tarpeetonta. Kuumetta voi lievittää ja kuumeista olo helpottaa monella muullakin keinolla kuin kipulääkkeellä. Kipulääkkeiden turvallisuus on suhteellinen käsitys, itse kun olen allerginen eräälle lääkeaineelle tai oikeastaan täyteaineelle, jota hyvin usein kipulääkkeistä löytyy ja senkään vuoksi en lapselle mielellän lääkkeitä anna. Siitä on helpotus kaukana kun lääke aiheuttaa allergisen reaktion.
 

Yhteistyössä