Lääkitesettekö vauvan/taaperon/lapsen kuumeen?

  • Viestiketjun aloittaja "miii"
  • Ensimmäinen viesti
"miii"
Kuinka herkästi annatte lapselle lääkkeen jos lämpö nousee? Meidän esikoisella, ensi kuun lopulla 1v on ensi kertaa kuumetta yli 38astetta. Eilen olimme pihalla ihan normaalisti ja touhusimme kaikkea, illalla mittasin kuumeen kun oli päivän ollut outu, hirveä syyllisyys kun mittari näytti 38.3... heti nousi pelko että nyt se saa jotain jälkitauteja kun en heti huomannut..
Annatteko te kuumeen olla jonkin aikaa ennenku lääkitsette kun kuumehan nuosee sen takia että tappaa pöpöt? Onko muita vinkkejä vauvan/taaperon flunssaan?
 
"nelly83"
mä en yleensä lääkitse kun yötä vasten tai jos kuume nousee korkeaksi (yli 38,5). Muita vinkkejä en oikein osaa antaa, kun lepo ja jos kuume kestää yli 3pv tai nousee todella korkeaksi, niin sitten lääkäriin.
 
"vieras"
En lääkitse kuumetta ollenkaan, ellei saada sellaista ohjetta lääkäriltä. Toistaiseksi ei olla saatu, joten edes 40 asteen kuumetta ei lääkitty. Sen sijaan kipua lääkitsen kyllä, eli jos lapsella on kuumeen aiheuttamia lihaskipuja, annan lääkettä vaikka sitä lämpöä ei olisi, kuin 37,5 astetta.
 
"vieras"
Enemmänkin lapsen voinnin mukaan...jos on selvästi kipeän oloinen lääkitsen vaikkei kuumetta paljon ollakaan. Toisaalta kun 6v ei vaan osaa nukkua kuumeisena eli hänelle annan yöksi kuumelääkkeen, vaikka ois illalla ihan on kuntoinen
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26371483]Huh, edes 40 asteen kuumeessa ei lääkitä... miettikääpäs itse, miten huonovointisia olette, jos kuumetta korkeasti?[/QUOTE]

Se pointtihan on just siinä, että sitä kuumetta ei lääkitä, vaan kipua ja pahaa oloa. Itselläni on ollut 40 asteen kuume ja silloin oli kyllä jo niin tokkurassa, että vain nukkui, ei todellakaan mitään kipua. Ihan sama juttu lapsen kohdalla, eli kuunnellaan sitä vointia ja lasta, eikä vain katsota mittaria.
 
Annetaan heti kun havaitaan edes lämmön nousu. Meillä siis sairaalasta ohjeina, että lapsen lämpö ei saa nousta yli 37,5 asteen seuraavaan kahteen vuoteen. Ja annetaan sekä ibuprofeiini ja parasetamol samaan aikaan. (Lapsi vietti tammikuussa päivän teholla koomassa johtuen influenssan aiheuttamasta pitkittyneestä kuumekouristuksesta.)
 
Kouristelijan äiti
Lääkitsen, koska meillä on kuumekouristelija. Lääkärin määräyksestä alennamme lapsen kuumetta heti ekana sairauspäivänä. Sen jälkeen lasken lääkityksellä lapsen voinnin mukaan.
 
ja muistakaa se, että "lapsen oma vastustuskyky heikkenee kun särkylääkettä annetaan ja tauti pitkittyy ja blaablaablaa" on täyttä paskaa. Mua joskus ketuttaa kuulla, kun mun kaveri ei anna särkylääkettä kirveelläkään vauvalleen, sitten valittaa kun vauva huutanut koko yön ja ollut 40astetta kuumetta... "että oma vastuskyky hoitaa kyllä sairauden ja vahvistuu" :headwall:
särkylääke HELPOTTAA oloa, EI pitkitä sairautta tai heikennä vastustus kykyä jne...
 
"aapee"
ja muistakaa se, että "lapsen oma vastustuskyky heikkenee kun särkylääkettä annetaan ja tauti pitkittyy ja blaablaablaa" on täyttä paskaa. Mua joskus ketuttaa kuulla, kun mun kaveri ei anna särkylääkettä kirveelläkään vauvalleen, sitten valittaa kun vauva huutanut koko yön ja ollut 40astetta kuumetta... "että oma vastuskyky hoitaa kyllä sairauden ja vahvistuu" :headwall:
särkylääke HELPOTTAA oloa, EI pitkitä sairautta tai heikennä vastustus kykyä jne...
Niin vois kyllä itekin jokainen omalla kohallaa miettiä kuinka herkästi omaa oloaan helpottaa, itsellä ainakin yli 37,5 kuume tuntuu..
 
Teehoo
En lääkitse heti pientä lämpöä/kuumeilua, mutta heti jos lapsi vaikuttaa kipeältä niin tottakai annan. Yötä vasten herkemmin. Ja jos on kunnon kuume tahi sairaan oloinen, annan säännöllisesti lääkkeen ohjeen mukaan.

Suositus on, että selvä kuume tulee lääkitä, koska lasten lääkkeet ovat kuitenkin turvallisia. Yli 40 kuume voi olla jo vaarallistakin.
 
Jos kuume nousee yli 38 asteen, niin sillon yleensä annan särkylääkettä. ja yötä vasten annan kuumeiselle lapselle aina lääkettä (tosin illalla kuume onkin yleensä korkeammalla muutenkin). Meillä muksut vetää aika voipuneeksi heti kun lämpöäkään alkaa nuosta, samoin itsellä on julmetun huono olo vaikka lämpö olisi noussut vaan alle 38 asteeseen (ja lääkitsen silloin itseänikin jo).

Ja mä kyllä alkaisin jo 40 asteen kuumetta lääkitsemään hyvin pikaisesti :| Ihminen rakentuu kuitenkin pääasiassa proteiinista ja ihmisen proteiinit alkaa denaturoitumaan 42 asteessa. Kuumemittari ja paikka mistä kuume mitataan vaikuttaa myös aika oleellisesti tarkkuuteen, millä kuumemmittari lämpötilan ilmoittaa. meidän digitaalisen kuumemittarin virherajat mittauspaikasta riippuen on 0- 2 celsiusasteen välillä, eli jos kainalosta mittuna mittari näyttäisi 40 astetta, voisi se olla mitä tahansa 38-42 asteen välillä.
 
Lääkitsen, jos nousee korkea kuume, yli 38,5 tai jos lapsi on huonossa kunnossa alhaisimmilla lämmöillä. Harvoin kyllä on tarvinnut meidän taaperolle antaa kuumetta-alentavaa, että olisi ollut huonossa kunnossa kun on "vain" lämpöillyt (alle 38,5).
 
Kyllä mä oon antanut vauvallekin lääkettä kun kuumetta on yli 38 ja aina yötä vasten.
Samoin jos isompi lapsi valittaa kurkku- tai pääkipua niin annan särkylääkkeen.

Noi on niin harvoin kipeinä ja miksi pitäs kärsiä? Otan itsekin särkyläkkeen jos tarvitsee.
 
"Miisa"
Aika erikoisia vastauksia mun mielestä täälä on tullut!? Mutta mun vastaus kysymykseen : Kyllä lääkitsen. Meillä vuoden ikäinen lapsi ollut pari kertaa kuumeessa, eikä mun ole tullut mieleenkään odottaa, että se kuume nousee yli 39-40 ennenku annan lääkettä. Kyllähän sitä nyt jumaliste on itekki heti pilleripurkilla ku pikkusen lämpö nousee niin miksi se lapsi olisi eri asia? Kun oon antanu Panadolia suppona tai suun kautta niin lapsen olo on huomattavasti kohentunut, ruoka ja juomakin on maistunut ja uni tullut paremmin. Ja ei, se tauti ei pitkity vaikka sitä lääkettä antaakin.
 

Yhteistyössä