Lääkäriä paikalla? :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jeppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jeppu"

Vieras
Mulle määrättiin tänään Sepram lääkitys ja huomasin nyt kun luin pakkauksesta
Älä ota jos:

• jos sinulla on synnynnäisesti tai muuten poikkeava sydämen rytmi (joka näkyy EKG:ssa eli sydänsähkökäyrässä)

Niin mulla on joku sivuääni sydämessä. Vaaraton kuitenkin. Systolinen sivuääni muistaakseni. Näkyy tosiaan EKG kun tehdään ja tutkittu yläasteella vaarattomaksi.

aarghh vihdoin sai lääkkeen niin nyt ei kannata ottaa vai?
Kokemuksia, tietoa jollain?

sivuääni ei näy ekg:ssä vaan se on sellainen mikä kuullaan kun sydäntä kuunnellaan.
sepram-lääkitys saattaa pidentää ekg:ssä QT-aikaa, ja jos se on valmiiksi pitkä niin sepramia ei pidä käyttää.

oletko varma ettei näy sivuääni ekg:ssa? mulla on oikein hyvä muistikuva silloin yläasteella kun jouduin ekg:hen ja sanoi hoitaja juu tuolla (paperissa) ne näkyy tuollaisina *tähtinä*.

Todettiin vain vaaraton sivuääni. Ei mitään huolta et vain jos menee lääkäriin pitää aina muistaa kertoa että mulla on se ja se on tutkittu. JOs kuunnellaan siis sydänääniä.

Uskallanko ottaa lääkkeen vai kysynkö lääkäriltä vielä kuitenkin varmuuden vuoksi?

Ei sivuääni sinänsä näy ekg:ssä, tietty jos on jotain muutoksia sydänlihaksessa läppäivian seurauksena saattaa se heijastua ekg:n. Ekg:stä katsotaan sydämen sähköimpulssin kulkeutumista, ns johtoratoja ja johtumisaikoja, arvioidaan onko rytmihäiriötä. Myös sydänlihaksen sairauksia sillä voi jossain määrin arvioida mutta varsinkaan viattomia sivuääniä ei kyllä ekg:stä näe, sivuääni kuuluu kuunnellen. Mahdollisesti sulla on sitten kaksi eri asiaa, joku nyppy tai johtumishäiriö ekg:ssä ja sitten tuo sivuääni. Soitapa omalle lääkärillesi ja pyydä selvittämään, nimenomaan ainakin tuo QT-aika-asia.

Yhteistyössä