Lääkäri väitti, että hormoonikeirukasta EI tule sivuoireita...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voih!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Ehkä lääkärille itselleen ei tule...

Minulle tuli kaikkea mahdollista murhanhimosta akneen.

:D No tuota mäkin pelkään, kun oon muutenkin mielenterveystoimostopotilasainesta, jos syön pillereitä...

Ilmankos!!! :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ainut sivuoire mikä mulle tuli ni tiputtelu vuotoa kesti pari kuukautta,silloin meinas usko loppuu. Nyt mirena ollut vuoden ja mitään oireita ei oo ollu. Erittäin tyytyväinen oon. Mulla se ei tosin poistan kuukautisia niin ku monella muulla, ihan säännölliset kuukautiset edelleen, mut ei se mua haittaa, ihan hyvä vaan eipähän tarvii jännätä et olisko pettän

alkoko sulla se tiputtelu heti? mulla tuli ekana päivänä jonkin verran pyyhkiessä, mut sit se loppu. mietin et alkaakohan vielä tiputteleen.

Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:
Ainut sivuoire mikä mulle tuli ni tiputtelu vuotoa kesti pari kuukautta,silloin meinas usko loppuu. Nyt mirena ollut vuoden ja mitään oireita ei oo ollu. Erittäin tyytyväinen oon. Mulla se ei tosin poistan kuukautisia niin ku monella muulla, ihan säännölliset kuukautiset edelleen, mut ei se mua haittaa, ihan hyvä vaan eipähän tarvii jännätä et olisko pettän

alkoko sulla se tiputtelu heti? mulla tuli ekana päivänä jonkin verran pyyhkiessä, mut sit se loppu. mietin et alkaakohan vielä tiputteleen.

ei.. noin viikko laiton jälkeen alko ja sitten vuosinkin sen parikuukautta..kävin kerran jo lääkärissäkin sen takia mut kaikki oli kunnossa. Olisvat kyllä määrän jotain pillereitä mitkä olis lopettan vuodot mut en sitten niitä koskaan tarvin

Alkuperäinen kirjoittaja vieras taas:
Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:

ei.. noin viikko laiton jälkeen alko ja sitten vuosinkin sen parikuukautta..kävin kerran jo lääkärissäkin sen takia mut kaikki oli kunnossa. Olisvat kyllä määrän jotain pillereitä mitkä olis lopettan vuodot mut en sitten niitä koskaan tarvin

okei. eli sitä ootellessa :D :kieh:

:D No tuota mäkin pelkään, kun oon muutenkin mielenterveystoimostopotilasainesta, jos syön pillereitä...

Laastari, implantti, rengas, pillerit, minipillerit... sama juttu.

Kuparikierukka on ainoa, joka käy, runsaasta vuodosta huolimatta. Se on oikeastaan aika pieni paha muihin verrattuna. Varvaskin murtui hormonaalisella ehkäisyllä ja olin tappaa erään turistin, saatika oman perheeni...

Mä ainaki suosittelisin lämmöllä mirenaa. Kotoa lääkäriin lähtiessä otin yhden buranan, niinkuin oli neuvottu. Eikä se laittaminen sattunut. Eikä oikeastaan edes tuntunut sen kummallisemmalta, kuin sisätutkimus muutenkaan. Muutaman päivän asennuksen jälkeen oli jonkin verran alavatsa kipuja, ja joskus satunnaisesti sen jälkeenkin on vihlaissut. Vuotoa tuli muutama päivä ja sellasen kuukauden verran sen jälkeen tuhrutteli, siis niin vähän, etten viitsinyt edes sidettä käyttää. Sen jälkeen runsaat ja kivuliaat kuukautiset ovat vähentyneet tässä puolessa vuodessa minimaalisiksi tiputteluiksi :D Ihanaa! Toivottavasti loppuisivat kokonaan tässä pikapuoliin :p

Halut on nousseet taas uudelleen pintaan, kun hommia voi kaksin ollessa harrastaa spontaanisti missä ja milloin ;) vaan, kun ei aina ensin tarvitse huolehtia ehkäisystä. Muuten kyllä tunteet vähän heilahdelleet laidasta toiseen :ashamed: ja hermot menneet normaalia herkemmin, mutta josko sekin tästä tasaantuisi...

Minulle laitettiin 1.5v sitten. Pari viikkoa tiputteluvuotoa ja 4kk päästä siitä loppui kuukautiset kokonaan! Jippii, ei vuotoja eikä kipuja eikä muita vaivojakaan.
Kierukan asettaminen tuntui kovilta kuukautiskivuilta. Itsellä ei alatiesynnytyksiä takana, joten piukat paikat ja silti sen asettamisen kesti. Pitkiä puhalluksia vaan ja sinni päällä!
Mulle ainakin vielä tuo ehkäisykeino on passannut

Mulla on toinen Mirena menossa. Ekaa pidin 5 vuotta. Tämä toinen on ollut vuoden kohta. Laittaminen ei ole sattunut. Vähän niinkuin normi papanäytteen otto, jos verrata haluaa. Ehkä hieman kipristeli alamahaa asettamisen jälkeen. Haittavaikutuksista no haluttomuus ehkä toisinaan, hieman näppyjä saattaa tulla naamaan joskus. Hyvät puolet: ei menkkoja, helppo ja varma. Tämän ikäiselle (38) sopii paremmin kuin pillerit.

Sitten mä en todellakaan suosittele.

Mulla ollu kierukka vuoden verran ja tyytyväinen olen. Kuukautiset ihan normaalit, säännölliset. Hiukka enemmän näppyjä, mutta ne kestää kyllä. Mielialat ailahtelee normaalikierron mukaan. Laittaminen ei sattunut yhtään ja oli hetkessä ohi. Suosittelen menemään yksityiselle gynekologille joka on laittanut enemmänkin näitä kierukoita, arvauskeskuksen lekurit saattaa olla ensimmäistä kertaa asialla ja asennus tuntuu pahalta..

Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Haluttomuus, hajut, pitkittyneet kuukautiset, raskaus. Siinä ne pahimmat. Ei ikinä enää kiitos!

:o Ensin takerruin tuohon "hajut", että mitkä ihmeen hajut...? Kunnes näin vielä tuonkin:raskaus!

Juu ei kiitos, taisin juuri tehdä päätökseni, että en ota riskiä. En halua muuttua hormoonimonsteriksi, en halua ylimääräisiä vuotoja, en halua haluttomuutta, en halua finnejä, painonnousua, enkä sitä raskauttakaan.

Liikaa riskejä verrattuna hyötyyn! Taidan soittaa uudestaan sille gynelle (oli muuten yksityinen, vanha rouva, joka varmaan olis osannut toimeenpiteen suorittaa hyvin...), että haluan kuitenkin sterilisaation.

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
OIkeesti,mammat jotka on synnyttäneet-pelkää kierukan kipua!!
Se kipu ei ole mitään verrattuna synnytykseen.Ja todella on hetkellistä.

Mikä siinä on, että joidenkin pitää joka käänteeseen vetää tuo synnytyskortti?? :o :/

Tarkoittaako se, että jos on kerran synnytyskivut kokenut, sen jälkeen pitäisi sietää mitä vaan? Ikään kuin Siperia karaistaa...?

Ei joka käänteeseen,mutta naurettavaa..Hammaslääkäriin pitää nukuttaa kun kipua pelätään,kierukan laittoa varten sama.
Kukaan ei nykyään kestä pientä kipua ees,sitä kammotaan jo etukäteen ihan vauhkoina.
Vaikkei ees tiedä,sattuuko!!
En vaan käsitä tätä puudutus/nukutussukupolvea.
Kipu on jotain ihan kaameeta.
Kyllä jotain pitää vaan kestää.

sun kaltaisten ihmisten takia sitä kunnollista puudutusta tai kipulääkitystä ei pidetä tärkeänä vaikka kunnon puudutuksen/lääkityksen pystyy antamaan, oli kyse sitten synnytyksestä tai hammaslääkäristä ja aivan samoilla sivuvaikutuksilla kuin huonommatkin tropit

Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Haluttomuus, hajut, pitkittyneet kuukautiset, raskaus. Siinä ne pahimmat. Ei ikinä enää kiitos!

Todella yksilöllistä. Haluttomuutta ei todellakaan (päin vastoin), mitkä hajut?, kuukautisia ei nyt 2,5 vuoteen, raskauden mahdollisuus lähes olematon. Erittäin tyytyväinen!

Kierukan asetus voi olla älyttömän kivuliasta joten siihen onkin mahdollista vaatia kohdunkaulan puudutus. Sanon vaatia sillä jostain syystä kertovat ko. mahdollisuudesta hyvin huonosti tai jopa kieltävät että sen saisi. Pitää siis vaatia.

Mulle laitettiin Mirena (hormoonikierukka) noin 1,5kk sitten. Laitto ei sattunut ollenkaan en edes huomannut ja kysyinkin että millos se sinne "sujahtaa" ni lääkäri sano et on jo paikoillaan. (Voi hyvin vaikuttaa kohdallani se että minulla on 3lasta ja nuorimmainen oli sillon 7kk vasta, että paikat vielä pehmeet) minulle laitettiin ihan yksityisellä gynellä "runsaisiin kuukautisiin" joten sain sen kela korvauksen ja vielä sain sitten kun on itselläni se sairausvakuutus niin sieltä oma vastuun jälkeen maksettavaa jäi ruhtinaaliset 13e, jos ei olisi ollut vakuutusta maksua olisi jäänyt ---> (200e johon kuului papa,lääkärikäynti ja mirena + laitto). Aluksi tiputteli sen laiton jälkeen 3päivää ja tuli 2viikon tauko ajattelin et jesh olipa hyvä homma. mutta eipä se siihe loppunut sit alko 3viikon menkat. se ei minua niin haitannut (kitos kuukupin), mutta sen 2viikon jälkeen alkoi muut oireet salakavalasti ekaksi pikkuhiljaa hiipien ja siinä 2viikossa voimistuen. oireet oli: pääkipu, huonovointisuus, mielialanvaihtelut (nyt en puhu mistään pienestä sellaisesta vaan ihan rajuja, rupesi tulemaan ahdistusta, hermostuneisuutta, kuoleman ajatuksia itseäni ja muita kohtaan, hermot todella siis todella kireellä, lapsille suutuin ihan yks kaks (joka on niin niin väärin, koska ei he oo tehny mitää väärää), sit olin tyyliin 15min ilonen sen jälkee 10min päästä suutuin ja sit 20min ne ahdistavat ajatukset valtas mielen ja sit yks kaks kaikki on kunnossa taas. tunteet meni niin rajua ylös alas mäkeä yhdessä päivässä ja monta kertaa ja se riitti mulle, sekä seksihalut meni, tunto katosi täysin seksin aikana, musta tuli aikaan saamaton, pelokas ja vielä kaiken huipuksi hoitovietti katosi. omat rakkaat lapset ei kiinnostanut enää niin kuin ennen mirenaa ja se oli aivan mielettömän kamalaa. siis kaikki nämä alkoi sen 2viikkoa mirenan laitosta eka pikkuhiljaa ja sit voimistuen ja mulle riitti ku tuli oireeksi noi mielialajutut ja se et mun elämäni valo eli lapset ei enää hetkauttanut mua. sit riitti sano tämä tytsi. juttelin mun parhaan ystäväni kanssa ja hän kun käytti rengasta oli hänellä näitä samoja oireita esim. nuo kuolemaan liittyvät ajatukset ja hän jopa jo suunnitteli sitä itselleen, itse en joutunut niin pitkälle ajatuksissani vielä mutta ystäväni käyttikin rengasta reilun vuoden ja minä mirenaa vasta 1,5kk. Eilen marssin yksityiselle otattamaan pois mirenaa. sain ajan yleislääkäriltä hän ei saanutkaan pois kierukkaa ( ei kuulemma välineet riitä pituudessaan vaikka langat tunsikin, kuulemma gyneillä on pidemmät ankannokat (jolla kohdun suuta avataan) no aikasa hän sitä "repi" ja se teki kyllä hiukka kipeää. eikä hän sitä saanut pois. melkeen itku kurkussa lähdin sieltä ja kysyin että onko teillä talossa gyneä nyt joka ottaisi tämän pois, ei ollut, seuraava aika olisi mennyt lokakuun loppuun. päätin mennä autoon soittamaan samalle yksityiselle jossa laittoivatkin mirenani ja sainkin ku sainkin ajan samalle päivälle 2h päähän. pelokkaana menin ku edellinen ronkkiminen ei ollut "kivaa". ja piitkän haastattelun jälkeen (halusi jutella minun kanssa että tiedän mitä olen tekemässä) hän otti mirenan pois ja en edes tuntenut ja se oli vain kliks se on pois. mä olin silleen et täh siis oikeestikko, saanko nähdä sen. ja lääkäri näytti ja sanoi niin ihanasti et niin pieni vempain mutta niin paljon on harmia tuottanut. ja kysyinkin loppuun että olenko minä itselleni "kuvitellut" kaikki mun oireet niin gyne joka oli Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri. sanoi että et ole kuvitellut on vastaavia ollut, mutta loppujen lopuksi aika harvassa. sit kerroin et e-pillerit aikanaan teki mulle samaa. ja mulle ei sovi siis horminaalinen ehkäisy ei mitenkään ei missään muodossa. mutta se mikä on erikoista eri Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri joka minulle aikanaan ehdotti koko vempainta ei kertonut mitään sivuvaikutuksista ja oli tyyliin 100 varma et se hormooni on vain kohdunpaikallista.. ja eilinen gyne vielä myönsi että kyllä ei se siellä kohdussa se hormooni pelkästään pysy, ja että alussa tulee isompi määrä hormoonia ja sanoiki että se voi vielä tassantua nuo sinun oireet mirenan kanssa tai sitten ei. mutta päädyttiin että minulle ei hormonaalinen sovi laisinkaan. Olo on jo nyt aivan mahtava, varmaan sekin että tiedostan että se on nyt poissa mun elimistöstä. tulen kertomaan myöhemmin miten on vaikuttanut onko poistanut oireita ja kuinka nopeasti.. mutta oireet kuulemma katoaa kyllä, siitä ei tarvinnut huolestua. tämä oli vain minun kokemukseni mirenasta, tarkoitus ei ollut pelotella ketään. joillekki se sopii kuin unelma. minulle se ei sopinut.
te joilla on oireita tullut mirenasta, kuinka nopeasti on odotettavissa muutoksia? ystävälläni katosi oireet melkeen heti huomasi jotain parannusta renkaan poistosta, mutta kun hän käytti sitä reilun vuoden niin sellainen tunnottomuus kaikkiin asioihin on katoamassa nyt vasta puolen vuoden kuluttua renkaan lopettamisesta. mutta itse kun mirenaa käytin vain 1,5kk jos sitäkään ihan, niin oletan oireeni loppuvan nopeampaa..
tästä tuli kyl pitkä ku nälkä vuosi, mutta halusin vain kertoa oman kokemukseni, joka ei nyt ollut mikään hehkee..

Alkuperäinen kirjoittaja marska:
Mulle laitettiin Mirena (hormoonikierukka) noin 1,5kk sitten. Laitto ei sattunut ollenkaan en edes huomannut ja kysyinkin että millos se sinne "sujahtaa" ni lääkäri sano et on jo paikoillaan. (Voi hyvin vaikuttaa kohdallani se että minulla on 3lasta ja nuorimmainen oli sillon 7kk vasta, että paikat vielä pehmeet) minulle laitettiin ihan yksityisellä gynellä "runsaisiin kuukautisiin" joten sain sen kela korvauksen ja vielä sain sitten kun on itselläni se sairausvakuutus niin sieltä oma vastuun jälkeen maksettavaa jäi ruhtinaaliset 13e, jos ei olisi ollut vakuutusta maksua olisi jäänyt ---> (200e johon kuului papa,lääkärikäynti ja mirena + laitto). Aluksi tiputteli sen laiton jälkeen 3päivää ja tuli 2viikon tauko ajattelin et jesh olipa hyvä homma. mutta eipä se siihe loppunut sit alko 3viikon menkat. se ei minua niin haitannut (kitos kuukupin), mutta sen 2viikon jälkeen alkoi muut oireet salakavalasti ekaksi pikkuhiljaa hiipien ja siinä 2viikossa voimistuen. oireet oli: pääkipu, huonovointisuus, mielialanvaihtelut (nyt en puhu mistään pienestä sellaisesta vaan ihan rajuja, rupesi tulemaan ahdistusta, hermostuneisuutta, kuoleman ajatuksia itseäni ja muita kohtaan, hermot todella siis todella kireellä, lapsille suutuin ihan yks kaks (joka on niin niin väärin, koska ei he oo tehny mitää väärää), sit olin tyyliin 15min ilonen sen jälkee 10min päästä suutuin ja sit 20min ne ahdistavat ajatukset valtas mielen ja sit yks kaks kaikki on kunnossa taas. tunteet meni niin rajua ylös alas mäkeä yhdessä päivässä ja monta kertaa ja se riitti mulle, sekä seksihalut meni, tunto katosi täysin seksin aikana, musta tuli aikaan saamaton, pelokas ja vielä kaiken huipuksi hoitovietti katosi. omat rakkaat lapset ei kiinnostanut enää niin kuin ennen mirenaa ja se oli aivan mielettömän kamalaa. siis kaikki nämä alkoi sen 2viikkoa mirenan laitosta eka pikkuhiljaa ja sit voimistuen ja mulle riitti ku tuli oireeksi noi mielialajutut ja se et mun elämäni valo eli lapset ei enää hetkauttanut mua. sit riitti sano tämä tytsi. juttelin mun parhaan ystäväni kanssa ja hän kun käytti rengasta oli hänellä näitä samoja oireita esim. nuo kuolemaan liittyvät ajatukset ja hän jopa jo suunnitteli sitä itselleen, itse en joutunut niin pitkälle ajatuksissani vielä mutta ystäväni käyttikin rengasta reilun vuoden ja minä mirenaa vasta 1,5kk. Eilen marssin yksityiselle otattamaan pois mirenaa. sain ajan yleislääkäriltä hän ei saanutkaan pois kierukkaa ( ei kuulemma välineet riitä pituudessaan vaikka langat tunsikin, kuulemma gyneillä on pidemmät ankannokat (jolla kohdun suuta avataan) no aikasa hän sitä "repi" ja se teki kyllä hiukka kipeää. eikä hän sitä saanut pois. melkeen itku kurkussa lähdin sieltä ja kysyin että onko teillä talossa gyneä nyt joka ottaisi tämän pois, ei ollut, seuraava aika olisi mennyt lokakuun loppuun. päätin mennä autoon soittamaan samalle yksityiselle jossa laittoivatkin mirenani ja sainkin ku sainkin ajan samalle päivälle 2h päähän. pelokkaana menin ku edellinen ronkkiminen ei ollut "kivaa". ja piitkän haastattelun jälkeen (halusi jutella minun kanssa että tiedän mitä olen tekemässä) hän otti mirenan pois ja en edes tuntenut ja se oli vain kliks se on pois. mä olin silleen et täh siis oikeestikko, saanko nähdä sen. ja lääkäri näytti ja sanoi niin ihanasti et niin pieni vempain mutta niin paljon on harmia tuottanut. ja kysyinkin loppuun että olenko minä itselleni "kuvitellut" kaikki mun oireet niin gyne joka oli Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri. sanoi että et ole kuvitellut on vastaavia ollut, mutta loppujen lopuksi aika harvassa. sit kerroin et e-pillerit aikanaan teki mulle samaa. ja mulle ei sovi siis horminaalinen ehkäisy ei mitenkään ei missään muodossa. mutta se mikä on erikoista eri Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri joka minulle aikanaan ehdotti koko vempainta ei kertonut mitään sivuvaikutuksista ja oli tyyliin 100 varma et se hormooni on vain kohdunpaikallista.. ja eilinen gyne vielä myönsi että kyllä ei se siellä kohdussa se hormooni pelkästään pysy, ja että alussa tulee isompi määrä hormoonia ja sanoiki että se voi vielä tassantua nuo sinun oireet mirenan kanssa tai sitten ei. mutta päädyttiin että minulle ei hormonaalinen sovi laisinkaan. Olo on jo nyt aivan mahtava, varmaan sekin että tiedostan että se on nyt poissa mun elimistöstä. tulen kertomaan myöhemmin miten on vaikuttanut onko poistanut oireita ja kuinka nopeasti.. mutta oireet kuulemma katoaa kyllä, siitä ei tarvinnut huolestua. tämä oli vain minun kokemukseni mirenasta, tarkoitus ei ollut pelotella ketään. joillekki se sopii kuin unelma. minulle se ei sopinut.
te joilla on oireita tullut mirenasta, kuinka nopeasti on odotettavissa muutoksia? ystävälläni katosi oireet melkeen heti huomasi jotain parannusta renkaan poistosta, mutta kun hän käytti sitä reilun vuoden niin sellainen tunnottomuus kaikkiin asioihin on katoamassa nyt vasta puolen vuoden kuluttua renkaan lopettamisesta. mutta itse kun mirenaa käytin vain 1,5kk jos sitäkään ihan, niin oletan oireeni loppuvan nopeampaa..
tästä tuli kyl pitkä ku nälkä vuosi, mutta halusin vain kertoa oman kokemukseni, joka ei nyt ollut mikään hehkee..

mun piti vielä lisätä tuohon. eli itse kirjoitin tuon aikaisemmankin jutun. eli mulla oli vielä melkeen jatkuvasti maha/ ala selkä kipee samalla lailla ku menkoista, ja ihan mieletön turvotus siis aivan kamala.. ystäväni kysyikin että olenko raskaana, mutta kerroin että olen laittanut 2viikkoa sitten hormoonikierukan vain. ja tiedän että raskaana en ole.
että mulla on sitten ollut aivan kaikki oireet varmaan mitkä voi mahdollisesti tulla " aika hupaisaa" toisaalta. mun elimistö oli todellakin erimieltä kaikesta mirenan kanssa.

niin ja vielä lisäys et ruokahalut katosi sen silean tien. minä en lihonnut niin kuin olen mirenan kuullut enempi tekevän. minä taas laihduin ja ruoka ei enää maistunut. nyt joku jo alkaa ajatella et tää on jonku keksimä juttu, mut ei ole, tää on ihan täyttä totta mun elämästä millaseksi 1,5kk mirenan kokeilu sai aikaan.

Mirenan laittaminen ei mua sattunut, tuntu ehkä enemmänkin hieman epämiellyttävältä, mutta en sitä kivuksi sanoisi. Laiton jälkeen oli muutaman päivän kivuttomia supistuksia ja alavatsakipuja.
Pari ekaa kuukautta oli tiputtelu vuotoa ja sen jälkeen tosi niukat mutta säännölliset kuukautiset. Mutta pahinta on mielettömät kiukun- ja raivonpuuskat joita saan ja naama kukkii finnejä. Sitten on sellainen ns. kestoketutus päällä. Kierulla lähteekin ensi viikolla pois, ei sovi mulle. Pillereistä ei tullut mitään tuollaisia oireita, kun mitä Mirena on aiheuttanut.

Joulukuussa 08 laitatin Mirenan. Ekat 3kk vuotoa päivittäin. Nyt on ehkä vähän säännöllistynyt, vuoto on aika runsasta edelleen ja koskaan en tiedä millon menkat alkaa. Joka paikassa pitää olla siteet varmuuden vuoksi.
Kasvojen reunoille on tullut pientä rönsyilevää näppyä ja kaulaan finnejä(ei ole ikinä ennen ollut)
Maha on turvonnut pömppömäiseksi.

Voisikohan tässä vaiheessa laitosta olla vielä toiveita parempaan...yritän vielä aonakin jonkin aikaa odotella jospa nuo menkat jäis pois ja finnit sekä turvotuskin häviäisivät. Eli siis jouluna tulee vuosi sen laitosta.

Yhteistyössä