Lääkäreillä rahantuloa ei voi estää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tulipa vaan mieleen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tulipa vaan mieleen

Vieras
Tulipahan vaan mieleen tuo lääkäreiden tilanne, kun Hesarissa oli amaateista, kuinka lääkärit pelaavat usein tennistä. Sehän on yläluokkaisten keksimä peli, joten sopii hyvin yläluokkaa edustaville lääkäreille. Pohdin heidän ammattiasemaansa ja vertasin omaani, koska olen julkisen sektorin työntekijä ja veronmaksajat maksavat palkkani, olen opettaja. Olen kouluttautunut yliopistossa 7 vuotta ja olen pätevä opettajaksi yläkouluissa ja lukioissa. Palkkani on 16 työvuoden jälkeen nettona 2400 euroa. Yksi ikälisä on tulossa parin vuoden päästä ja palkkani on silloin noin 2600. That`s it. Sillä mennään eläkeikään saakka, joka on varmaankin 65 silloin eli mulla edessä 20 vuoden päästä. Jos enää on olemassakaan tuota koulua, jossa nyt olen tai kunnilla edes rahaa ylläpitää kouluja. Lääkärit tienaavat tuon saman jo heti opiskelujen jälkeen ja palkka alkaa nousta sen noin 24-26 vuoden jälkeen jatkuvasti. Koulutus on yliopistotasoista ja kestää pitkään. Suomessa koulutetaan lääkäreitä tarpeeksi, mutta silti heitä ei riitä terveyskeskuksiin. Syynä raha. Kunnat eivät maksa tarpeeksi. Jos minäkin saisin yksityisestä sektorilta puolet vielä nykyisen palkan päälle, olishan se tosi nastaa. Lääkärit voivat valita rusinat molemmilta puolilta sekä julkiselta että yksityiseltä puolelta. Siinä on vielä se, että Kelan kautta pyöritetään valtava summa rahaa yksityisille lääkäriasemille ja lääkäreille. Kukaan ei halua tätä systeemiä jostain syystä uudistaa ja muuttaa veronmaksajille edullisemmaksi.

Tuosta kahden päällekkäisen järjestelmän (julkinen ja yksityinen) järjettömyydestä olen samaa mieltä, mutta palkoista valittamisesta en. Kyllä minulle ainakin oli jo opiskelemaan pyrkiessäni täysin selvää, millä aloilla maksetaan paljon ja millä vähemmän. Itse en antanut tämän tiedon vaikuttaa, vaan hakeuduin tunnetusti pienipalkkaiselle alalle, mutta joillain tuleva tulotaso vaikutti varmasti enemmän (ketä muka kiinnostavat jotkut kauppatieteet ihan vaan niiden itsensä vuoksi...). En kuitenkaan näe tässä mitään ongelmaa, olihan minulla itsellänikin täysi vapaus valita toisin.

Aina voi kouluttautua lääkäriksi jos on vain rusinoiden noukkimista. Mua ei mikään raha sais kouluttautumaan lääkäriksi. Hirveä vastuu ja varsinkin monissa pienemmissä sairaaloissa aivan kohtuuttomat päivystysajat. Ei kiitos! Itse olen opiskellut lukion jälkeen 6 vuotta ammattikorkeassa. Saan palkkaa n 2400 ja olen erittäin tyytyväinen päivätyöläinen.

Joo, Suomessa voi jokainen alalle haluava opiskella lääkäriksi. Opetusta on viidessä eri yliopistossa ja pääsykokeet kerran vuodessa. Opintolainaa pois maksellessa voi sitten pelata vaikka tennistä...

Joo, Suomessa voi jokainen alalle haluava opiskella lääkäriksi.

Ensimmäinen ja isoin kompastuskivi on päästä sisälle tiedekuntaan. Jos se onnistuu niin loppu yleensä sujuu.
Vaikka alunperin olisikin kysymys kutsumusammatista niin työn raskaus ja vastuullisuus kyllä tekee sen, että motivaattoriksi tarvitsee myös hyvän korvauksen työstään, tosin puhun nyt vain omasta puolestani.

Alkuperäinen kirjoittaja kätilö-th;28959486:
Aina voi kouluttautua lääkäriksi jos on vain rusinoiden noukkimista. Mua ei mikään raha sais kouluttautumaan lääkäriksi. Hirveä vastuu ja varsinkin monissa pienemmissä sairaaloissa aivan kohtuuttomat päivystysajat. Ei kiitos! Itse olen opiskellut lukion jälkeen 6 vuotta ammattikorkeassa. Saan palkkaa n 2400 ja olen erittäin tyytyväinen päivätyöläinen.

Vastuu :DDD xDD Nyt kyllä vitsin murjaisit. Nykyajan lääkärit ei kyllä ota vastuuta mistään, niille on ihan sama vaikka potilas kuolis ja oikeaa diagnosiakaan ei kiinnosta edes arvata. Palkka on kyllä ihan liian korkea ottaen huomioon tämän hälläväliä-asenteen.

Kun puhutaan lääkäreiden määristä eli aloituspaikkojen määristä, niin lääkäriliitto ja tiedekunnat yhdessä päättävät noista asioista ja ovat pitäneet tahallaan lääkärien määrät vähäisinä. Palkat pysyvät korkeina, kun on pienoinen lääkäripula. Jos lääkärit valittavat raskaista päivystysputkista, niin nekin ovat heidän oma toiveensa, ei ehkä yksittäisten lääkäreiden, mutta yhteisesti nuo sovitaan. Muistan kun niitä normaalin päivätyön perään tulevia päivystysvuoroja yritettiin poistaa jokunen vuosi sitten, niin lääkärit itse halusivat pitää niistä kiinni, vaikka potilasturvallisuus vaarantuu väsymyksen takia. Ilmeisesti kyse oli siitä, että halusivat pidemmät vapaat putkeen.

Lääkäri- ja juristikoulutukseen on sen verran vaikea päästä, ettei kannata väittää että ne ammatit ovat jokaisen valittavissa, mutta moni muu hyvätuloinen ammatti on. Minä saan 2300 €/kk kepoisesta toimistotyöstä 15 v. kokemuksella. Toinen ammattini on akateeminen ja palkkani olisi n. 4000 €, mutta ura ei urjennut pääasiassa ylikoulutuksen takia.

Ja miten helposti lekureille "tippuu" rahaa! Hoitaja vaikka oireiden perusteella tunnustaa potilaan vti:n ja pyytää teseptin lääkäriltä: Kling, sinne meni rahat lääkärille, hoitajan tehdessä työt. Mitään iutta ei heidän työhön tule ellei siitä saa palkkaa. Hoitaja saa siis kaiken ylimääräisen työn, joka ei lääkäreille kelpaa. Jostain lääkäristä todin saa hyvän avun työlleen, mutta hän tekee kaiken rahasta, ja siksi joustaa hoitajan puoleen. Mo arvovalintahan se on riittääkö terveys ja jaksaminen vai tienaako vaan rahaa.

Ootteko muuten koskaan miettineet että jos lääkäreillä ois pienempi palkka, niin terveyskeskuksiin ois vara palkata enemmän hoitajia ja muuta henkilökuntaa. Sitten terveyskeskukset toimis paremmin, eikä ihmisten tarvis käydä yksityisellä niin usein. Sitten saatais vähennettyä yksityiseltä työpaikkoja ja lääkäreitä riittäis enemmän terveyskeskuksiin. Mutta miten tämä ratas saatais käännettyä noin….

Ja tuo on kans totta että lääkäreitä pitäis kouluttaa enemmän. Tänä päivänä on kuitenkin tosi harvoja aloja joilla riittää töitä, ja lääkäreillä riittäis, joten ihan järjetöntä olla lisäämättä aloituspaikkoja ja sen sijaan kouluttaa ihmisiä joillekin pilipalialoille se sama 6 vuotta jne. Mutta kun tavallisella ihmisellä ei oo asioihin sananvaltaa, vaan rahanahneet lääkärit tuonkin päättää niin minkäs sille voi. Kaikkien kannalta tuo ois parempi, paitsi tietysti niiden nykyisten lääkäreiden. On se vaan kumma että enemmistön mielipide ei silti voi vaikuttaa....

Alkuperäinen kirjoittaja Äshoo;28959711:
Ja miten helposti lekureille "tippuu" rahaa! Hoitaja vaikka oireiden perusteella tunnustaa potilaan vti:n ja pyytää teseptin lääkäriltä: Kling, sinne meni rahat lääkärille, hoitajan tehdessä työt. Mitään iutta ei heidän työhön tule ellei siitä saa palkkaa. Hoitaja saa siis kaiken ylimääräisen työn, joka ei lääkäreille kelpaa. Jostain lääkäristä todin saa hyvän avun työlleen, mutta hän tekee kaiken rahasta, ja siksi joustaa hoitajan puoleen. Mo arvovalintahan se on riittääkö terveys ja jaksaminen vai tienaako vaan rahaa.

Jep ja nykyään myös potilaat itse usein tietää mikä on vaivan nimi, kun netti auttaa niin paljon. Eli lääkärille jää se reseptin kirjoittaminen vain. Tuo virtsatietulehdus just on tosi hyvä esimerkki siitä, nykyään kukaan jolla on netti ei voi olla tunnistamatta virtsatietulehdusta itse.

Niin, en tosiaan haluaisi olla lääkäri vaan nykyisessä ammatissani, mutta kyse olikin palkkojen versus koulutuksen vastaavuudesta: on monia vaativia julkisen sektorin ammatteja, jotka häviävät reilusti palkkavertailussa lääkäreille ja ovat aivan yhtä tärkeitä ja koulutusta vaativia ja jotka perustuvat lainsäädäntöön ja ovat yhteiskunnalle pakollisia: Yliopistokoulutus väh. 5 vuotta nykyään: kaikki peruskoulun opettajat, lastentarhanopettajat, kirjastovirkailijat Ammattikorkeakoulututkinnot: poliisit, palomiehet. Tässä nyt äkkiseltään. Palkkataso on murusia verrattuna lääkäreihin. Ketään poliitikkoa ja varsinkin terveysministeriä ei ole koskaan kiinnostanut korjata terveydenhuollon kaksinapaista järjestelmää: julkinen/yksityinen, jossa Kelan kautta kierrätetään yksityisille pörssiyhtiöille helvetisti rahaa ja lääkärit nostelvat vielä osinkoja näistä. Lääkäri on aivan kuin pyhä ammatti, johon ei saa koskea.´Muut julksen sektorin työntekijät saavat kitkuttaa kuntien taloustilanteen armoilla lomautusuhassa ja ainaisessa rahapulassa, mutta lääkäreille voi maksaa aivan mitä vaan, mitä nämä pyytävät.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28959485:
Tuosta kahden päällekkäisen järjestelmän (julkinen ja yksityinen) järjettömyydestä olen samaa mieltä, mutta palkoista valittamisesta en. Kyllä minulle ainakin oli jo opiskelemaan pyrkiessäni täysin selvää, millä aloilla maksetaan paljon ja millä vähemmän. Itse en antanut tämän tiedon vaikuttaa, vaan hakeuduin tunnetusti pienipalkkaiselle alalle, mutta joillain tuleva tulotaso vaikutti varmasti enemmän (ketä muka kiinnostavat jotkut kauppatieteet ihan vaan niiden itsensä vuoksi...). En kuitenkaan näe tässä mitään ongelmaa, olihan minulla itsellänikin täysi vapaus valita toisin.

"(ketä muka kiinnostavat jotkut kauppatieteet ihan vaan niiden itsensä vuoksi...)"

No musta kauppatieteet ja koko ala on kyllä kiinnostava ihan sen itsensäkin vuoksi. Tietysti se palkka ja mahdollisuus edetä urallaan on kiinnostavaa. Eikä kauppatieteissä aluksi ole edes mitään kovin hyvää palkkaa. Kyllä joitain oikeasti kiinnostaa ne "tylsemmätkin" alat.

Yhteistyössä