T
tulipa vaan mieleen
Vieras
Tulipahan vaan mieleen tuo lääkäreiden tilanne, kun Hesarissa oli amaateista, kuinka lääkärit pelaavat usein tennistä. Sehän on yläluokkaisten keksimä peli, joten sopii hyvin yläluokkaa edustaville lääkäreille. Pohdin heidän ammattiasemaansa ja vertasin omaani, koska olen julkisen sektorin työntekijä ja veronmaksajat maksavat palkkani, olen opettaja. Olen kouluttautunut yliopistossa 7 vuotta ja olen pätevä opettajaksi yläkouluissa ja lukioissa. Palkkani on 16 työvuoden jälkeen nettona 2400 euroa. Yksi ikälisä on tulossa parin vuoden päästä ja palkkani on silloin noin 2600. That`s it. Sillä mennään eläkeikään saakka, joka on varmaankin 65 silloin eli mulla edessä 20 vuoden päästä. Jos enää on olemassakaan tuota koulua, jossa nyt olen tai kunnilla edes rahaa ylläpitää kouluja. Lääkärit tienaavat tuon saman jo heti opiskelujen jälkeen ja palkka alkaa nousta sen noin 24-26 vuoden jälkeen jatkuvasti. Koulutus on yliopistotasoista ja kestää pitkään. Suomessa koulutetaan lääkäreitä tarpeeksi, mutta silti heitä ei riitä terveyskeskuksiin. Syynä raha. Kunnat eivät maksa tarpeeksi. Jos minäkin saisin yksityisestä sektorilta puolet vielä nykyisen palkan päälle, olishan se tosi nastaa. Lääkärit voivat valita rusinat molemmilta puolilta sekä julkiselta että yksityiseltä puolelta. Siinä on vielä se, että Kelan kautta pyöritetään valtava summa rahaa yksityisille lääkäriasemille ja lääkäreille. Kukaan ei halua tätä systeemiä jostain syystä uudistaa ja muuttaa veronmaksajille edullisemmaksi.