La Elokuussa 2009/heinäkuun lopussa 2009



:heart: :heart: :heart: ELOMASUT 2009 :heart: :heart: :heart:

Meitä on jo 32 masunkasvattajaa!

nimi................ikä.......synnytyssairaala......monesko lapsi


Heinäkuun 27. päivä
Treelo...............29...............TYKS..................toinen

Heinäkuun 30. päivä
Stellina.............27...............TAYS..................esikoinen
Unicco..............30................MKS..................kolmas
piuli..................24................PKKS.................toinen

Heinäkuun 31. päivä
Kaksonen80.....28...............OYS..................esikoinen

Elokuun 1. päivä
Aaka.................25................?.......................toinen

Elokuun 2. päivä
Zebu.................33................?......................toinen
Mooka...............33................SeKS...............neljäs
Mandy81...........27...............K-SKS...............esikoinen

Elokuun 3. päivä
AnnaStiina82.....26..............Kät/KOS.............toinen
heitu.................27..................NKL.................viides
chick-82............26..................KYS.................kolmas

Elokuun 4. päivä
lenan................23................Kät/H...............toinen
Tipi....................?...................JS...................toinen

Elokuun 5. päivä
Tikru70..............38................NKL.................esikoinen
Tuiskuliina.........32................LUS..................kolmas

Elokuun 6. päivä
H-a-n-n-e..........29................KYS.................toinen

Elokuun 7. päivä
Hudjuke............31...............MHSO...............kolmas

Elokuun 8. päivä
Annitanni...........24..................?...................esikoinen
vintage..............30..................?...................esikoinen

Elokuun 9. päivä
L3nen...............28..................?.....................kolmas

Elokuun 10. päivä
missLuupää......25...............K-HKS...............toinen
pisita................28...............TAYS.................kolmas
nibbler.............21................MHSO...............esikoinen
miranda-81......27.................NKL.................toinen
äiti ja esikko.....?...................JS...................toinen

Elokuun 11. päivä
Sini74..............34.................JS....................toinen

Elokuun 13. päivä
Irmeli09............34................TAYS.................kolmas

Elokuun 14. päivä
kiana78.............30................TYKS................viides

Elokuun 15. päivä
ssihinä.............32................K-HKS................kolmas

Elokuun 16. päivä
Otawa.............33..................OYS..................viides

Laskettuaika ei tiedossa
vilmav2.............21...................SeKS..............esikoinen






Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
JS = Jorvin sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson keskusairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
MHSO = Malmin terveydenhuoltoalue/Pietarsaari
NKL = Naistenklinikka
OAS=Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
PS = Porvoon sairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SAS = Salon aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS= Ålands centralsjukhus

 
SeKS on sairaala, ikää minulla 21 ja esikoinen olisi tämä kirppunen. :heart: Huh, onpa hassua nähdä itsensä tuollaisessa pinossa :p Toivottavasti ei tarvitsisi pettyä.

Laskureiden mukaan la. ajoittuisi tuonne 10-15.8. Onneksi pian saa varmuuden =) Hieman kyllä meinasin leuka loksahtaa sijoiltaan kun neuvolan tätin eka kysymys oli, että onkos tämä nyt sitten positiivinen vai negatiivinen asia :eek: Onneksi ohjasi mut oman alueen terkalle, en olis varmaan voinut jatkaa sen ihmisen kanssa keskustelua :LOL: Hieman herkkä mieli ilmeisesti :LOL:
 
Ööö, sallikaa tyhmä kysymys, mutta mikä on raskausvakuutus nibbler? Me otettiin esikoiselle raskausajan lopulla lapsivakuutus, joka on osoittautunut yhdeksi parhaimmista päätöksistä. Lääkärissä on juostu vaikka kuinka ja vakuutus korvaa kaiken kun otettiin se niin aikaisin. Eilenkin käytiin kuunteluttamassa keuhkot, lääkärinpalkkio oli 56e ja lääkkeet päälle n. 30e. Että tuollaista vakuutusta suosittelen kyllä lämpimästi!

Tänä aamuna heräsin öklöön oloon, joka onneksi hävisi aika pian. Kävin hammaslääkärissä tarkastuksessa ja kalusto oli kunnossa, huh. Mä jännitän hammaslääkärissä käymistä ihan kamalasti, mutta onneksi nyt ei sitten löytynyt mitään akuuttia. Muutoin ei mitään ihmeellistä.

Zebu ja sintti 5+5
 
Zebu voi olla et se kulkee jollain muulla nimellä suomeks, mut ruotsista suoraan suomennettuna se olis raskausvakuutus. if:in mainoksessa sanotaan että sen voi ottaa jo raskauden alettua, jatkuu kunnes vauva on 2 kk ja se kattaa myös synnynnäiset sairaudet.mutta tässäkin oli kyse ruotsalaisen vauvalehden mainoksesta et en tiiä saako sitä suomessa vaikka täällä tuo if onkin... mies lupas kysyy kun me nyt vaihetaan vakuutusyhtiötä et onko niillä sitä.

Hei vilmav päästiin samaan kuukausipinoonkin :) kai huomasit et meillä on esikoisesta haaveilleiden pino myös täällä :)
aika tökerösti oli kysynyt... mutta parempi niin ku etä alkais myydä aborttia heti sellaselle jolle lapsi on toivottu, tai onnittelemaan sellaista joka ei todellakaan haluis lasta. mut kyllä mä oisin laittanu luurin kiinni jos multa ois tollasta kysytty.

reaktioista puheen ollen mua pelottaa aivan hirveesti et millasta kommenttia anopilta pääse kun me sille kerrotaan. se on niin anti-lapset ku olla ja vaan voi...
 
Heips!

Mulle voi tietoihin lisätä, että ikää on 27 ja synnytyspaikkana TAYS. Täällä enää neljä yötä ekaan ultraanm jännittää ihan hurjasti...toivottavasti kaikki ois oikeesti hyvin ja mallillaan niin tää odotus sujuis hieman levollisemmin mielin..

Mulla on nyt ollu muutaman päivän ajan lievää ällötysä, pahentunu aina iltaa kohden (ei siis aamupahoinvointia...onkos outoa?) ja jotenki ei vaan tee mieli syödä oikein mitään, joutuu aika lailla miettiin, että mitäs söis kun ei oikeen mitään tee mieli (ei makeeta, ei suolaista...) ja jos vähänkin esim. yskäisee niin tulee oksennusrefleksi, onko tää nyt sitten sitä raskausoireilua vai omaa mielikuvitusta? Eilen palelin ihan hurjasti ja väsähdin niin, että makasin koko illan sohvalla TV:n äärellä viltin alla, kunnon sohvaperunameininki. Haluisin niin olla sporttinen ja energinen odottaja, mutta ny vaan ei jaksa...Tissit on myös edelleen kipeet ja tänää tullu vaihteeksi kirkasta valkovuotoo kunnolla. Että tämmöstä oireilua täällä. Ja ai niin, ihan hiirmu kiukkuinenkin olen välillä ollut, oisko sitten sitä jännitystä, että onko kaikki ok, vai vaan mutta hormonisekoilua...

t. Stellina ja edelleen nimeä odotteleva pikkuinen rv 6+1
 
nibbler, niin päästiin :LOL: En uskalla vielä sinne tulla, keikun täällä varmaan siihen neuvolaan asti :ashamed: En vaan oikein uskalla luottaa tähän asiaan, vaikka ei kai apteekin oma voi kovin montaa väärää plussaa antaa.
 
joo mä tiedän mitä se on. vieläkään ei oo tullu semmosta "w00h00" fiilistä. oon mä kyllä ollu onnellinen ja täysin tyytyväinen olooni mut silti... vähän outoo ku luuli et mä menisin oikeesti onnesta sekaisin et olis pakko vaikka....en mä tiiä mitä mun kuuluu tehä :D mut vielä ei oo tullu sellasta hetkeä jolloin TAJUU et tää on oikeesti totta...'

varmaan sit ekassa ultrassa voi jo alkaa hengittää ja ymmärtää et tää ois nyt tässä :) et tästä se lähtee se mitä niin kauan odotti ja oli tekemässä... :)
 
Vaikka sama kai se on, tulenko sinnekin kun oon täälläkin jo :LOL:

Mä luulin, että itkua tulee kuin polkkaa sun muuta, mut vain yksi itku on tullut koko aikana ja sekin epätietoisuudesta plussien ja negojen keskellä. Uskon, että sen aika on sitten myöhemmin, nyt tätä ei usko vaikka vasaralla taottaisiin päähän.

Ja kun tämä kirppunen sai alkunsa niin kovin helposti. Liian hyvää ollakseen totta.. Tai sitten vain oli tarkoitus käydä näin :heart:
 
Nibbler: Mulla on niin samat fiilikset kuin sulla (muistaakseni säkin oot plussaa aika kauan ootellut? Meillä meni 1 v ja 3 kk, ekasta inssistä nyt tärppäsi). Luulin kanssa, että jos joskus sen plussan testiin saan niin meen onnesta aivan kippuraan ja juoksen tyyliin alasti sateessa tai jotain muuta ihan hullua silkasta rajattomasta onnentunteesta!Vaan kuinkas kävi..ku eka haalee plussa testiin ilmestyi niin sitä miehen kanssa sitten yhdessä rauhassa tihrustettiin ja mietittii, että "onko se vai ei, ja ei se varmaan voi olla"...ja kun seuraavana päivänä tehtiin uusi testi niin oltii yhtä hämmentyneitä...."no on se viiva nyt vähän vahvempi mutta tarkottaako se nyt mitää, ei se nyt vielä mitään varmaa tarkota ja aika haalee se kuitenki on" ja kun se siitä vahvistu, niin totta kai tuli ihan hurjan onnellinen olo, mutta myös tosi epäuskoinen fiilis ja hieman sellainen, että voiko tää olla totta ja en kyllä usko ennen ultraa kuitenkaa (jotenki ehkä pelkäsi sitä pettymystä, itsesuojeluvaistoa kai tuo iisisti ottaminen tai jotain)...mäki ootan tuota ensi viikon ultraa ihan hurjasti ihan senkin takia, että tuleekohan tää ihana asia oikeesti tajuntaan vasta tuollon, jos siellä sitten se pieni sydän sykkii ja asiat on kunnossa...otankohan sen sitten yhtä rauhallisesti kuin tuon plussatesti vai tapahtuukohan sitten jotain repäisevää onnen tunteen ilmaisua, jos kaikki on hyvin?Jännä nähdä...

t. Stellina ja pikkuinen rv 6+1 (ja paha iltapäiväöllötys päällä, mitä sitä vois syödä ku ei mitään tee mieli??)
 
Mulla on sokereiden kanssa ollut ongelmia nyt pari vuotta. Pelkään hieman jos tulee pahoinvointia niin kuinka pärjään. Toisaalta saisi tulla sekin, tulisi siten tästä asiasta enemmän tosi.

En tiedä johtuuko edes tästä pikkuisesta mutta nyt ei mene alas kuin hapan, suolainen ja kirpeä :D Täksi illaksi on varattu pitsaa, puolukkamehua ja kirpeitä irttareita
:LOL:
 
Hei taas.

olen yhden päivän pois ja meidän "elokuun ryhmä" sen kun kasvaa. Ja kiva kuulla, että niin monella samat fiilikset:
- väsyttää ja nukuttaa päivisisin (en ole koskaan nukkunut päivällä, en edes kipeänä)'
- Jano, voisin juoda koko ajan.
- ruokahaluttomuus. Nälkä mutta ei tee oikeen mitään mieli - ei edes makeaa!

Mistä te olette ajatelleet "luopua"?
Itse olen "päättänyt" tässä viikon aikana ja pysynytkin siinä, että en juo limua ja syön terveellisesti. Karkki minimissään, onneksi ei tee edes hirveästi mieli.
Otan jotenkin tosi vakavasti ruokailun ja ruuan laadun. Miettiikö kukaan muu tällaisia?
Olisi kiva tietää teidän ruokavinkkejä?

Tuo raskausvakuutus kuulosti aika mielenkiintoiselta! Otan siitä heti lisää selvää.
Ja kiitos Mandy81 kun jaksat päiviittää listaa!

Jotenkin ihan mieletöntä kun ei uskalla kertoa vielä kenellekään, mutta täällä silti te kaikki puhutte ja jännäätte samojen asioiden kanssa!

Jos tänään lämmittäisi vaikka saunan. Onko kenelläkään kokemusta raskaus / saunominen?

Haleja kaikille! :hug:
 
Täällä sitä vaan odotellaan :) edelleenkin tuntuu uskomattomalle... vatsanpohjaa nipistelee, aivan kuin olisi kuukautiset alkamassa... :D

H-a-n-n-e, Ompas mukavaa että on muitakin "kysiläisiä". Minä asun Nilsiässä, joten täällä saattaa olla omanlaiset käytännöt ultrassa, mutta ei vielä tietoa minkälaiset! Ens viikolla kai se pitää soitella neuvolaan ja varata aikaa, jospa ne asiat alkaa siitä selviämään. Aiemmissa raskauksissa mulla on ollu diabetes, jonka takia sitten ultrattu aika monta kertaa, ainakin kerran kuukaudessa... edellistä taisivat lopuksi sihtailla jopa kerran viikossa.

Ensimmäinen "oire" on nyt sitten ilmaantunut, ja se on ällötys kahviin! Teelinjalla siis.

Tänään minä lörpöttelijä möläytin työkaverille, että oon raskaana... hupsista... Noh, onneks on semmonen "luottotyökaveri" :) Vaikka kyllä tekis mieli kertoa koko kansalle... Malttia vaan.

Hei, mutta tosiaan, ONNEKASTA RASKAUTTA kaikille! ENKELEITÄ pienille elämänaluille! :heart:
 
Täällä olisi yksi elokuinen lisää. La olisi 10.8.09 Hiukan varovaisesti liityn tänne, kun pelottaa vielä että kaikki ei menekään hyvin. Yritystä ehti olla ~1,5 vuotta. Kyseessä on siis toinen odotus. Esikoinen on 1v8kk. Tuleva synnytyssairaala on luultavasti Naistenklinikka.
Oireita ei ihan kauheasti ole vielä ilmaantunut. Pientä kuvotusta ja närästystä on välillä sekä pissattaa vähän väliä. Ja tietty tissit ovat kipeet ja vatsa on tänään illalla ekaa kertaa turvoksissa. No, onhan tuossa noita kyllä... Varhaisultra on 29.12 ja 1. neuvola 30.12.

 
Tervetuloa miranda-81! :flower: Lisäsin sut listaan.

Hurjan aikaisin kaikki menee ultraan. Käyttekö yksityisellä? Meillä täällä keski-suomessa neuvolan ultra tehdään vasta viikolla 10. Ja mä pääsen vasta viikolla 11 eli 7.1.
 
mandy, kiitti listaan lisäyksestä. Mun ikä muuten on 27. Mä olen ainakin tuolloin 29.12 menossa varhaisultraan yksityiselle. Yleensäkin taitaa olla niin että varhaisultraan mennään yksityiselle ja vasta siihen np-ultraan pääsee julkiselle. :)
 
ihana että muillaki on ollu samoja fiiliksiä ku mulla. oli vähän petturi olo ku ei tanssinukkaan mitään vauvasiunaus tanssia heti plussatessa. mullaki tuli haamu ensin ja sitten vasta vahvistu kunnon plussaks.mut tää asia on niin uskomaton että ei sitä voi saada tajuntaan heti tuosta vaan.

mut mitä enemmän siitä pääsee puhumaan sitä enemmän oikeelta se tuntuu :) on tosi ihana miettiä miehen kanssa että kenelle kerrotaan ja mitä ja milloin. päätettiin että sen siskolle on reilua kertoo ensin ja ihan kaikessa rauhassa, koska ne on yrittäny kauan lasta tuloksetta, ja en haluis että se joutuu sellaseen tilanteeseen jossa se koko suvun edes joutuu esittää jotain. tai en mä tiiä voihan se olla iloinen siitä että me ollaan nyt raskaana, mutta kokemuksesta tiedän jo että ei se silti oo kivaa kuultavaa. me aijotaa kertoa jouluaattona (hyvin oringinelli idea, ei saa varastaa :D)

milloin te ootte aatellu kertoa? sanotteko vaan suoraan vai ootteko keksiny jonku hassun tavan?
 
Heippa taas. Edelleen testaamatta jos täti ei saavu maanantaihin mennessä, voisi melkeempä tuuletella. :heart:

Ikää 33v, tuleva sairaala OYS ja tulokas olisi viides.

Mahtavat fiilikset tänään ja innolla odotan ensiviikkoa. Rinnat ehkä hieman painavan tuntuiset ja alavatsalla kovastikkin painontunnetta.
 
Jaahas, selkeä plussa =) Kai se täytyy uskoa että raskaana ollaan taas.. Eli toinen tulossa meille, esikoinen on kohta puolitoista vuotta. Ajattelin että yritetään nyt, jos toinenkin meille suotaisiin. Tärppäsikin sitten heti :p Outoa kuvitella että meitä tulee olemaan pian neljä! Siis mikäli kaikki menee hyvin, ei voi kun toivoa parasta.

Varhaisultraan aion mennä yksityiselle, en mitenkään pysty odottamaan np-ultraa, sehän on vasta helmikuussa. Pakko saada ennen sitä selvyys, onko asukki paikallaan ja lyökö sydän. On tämä alkuaika vaan jännää odotusta, kun vauvan liikkeet ei vielä tunnu. Kun liikkeet tuntuvat, tietää että kyllä siellä hengissä ollaan. Nyt ei voi kun odottaa, ja odottaa, ja odottaa :) En siis ole yhtään malttamaton.. Mitenköhän tän pystyy salaamaan töissä, pakko vaan yrittää olla coolisti kuin ennenkin ;) Onneksi pikkujoulut on jo vietetty, ei tartte selitellä mistään lääkekuurista tms, yleensä kun en lasiin sylje, heh.

Mutta joo, väsy painaa, nyt pehkuun niin jaksaa taas aamulla nousta laittamaan puurot tulille ja esikoisen kanssa leikkimään, se kun ei harmi vaan kärsi raskauden aikaisesta väsymyksestä ;) Tarrasukkia meidän kaikkien pienille ja toivotaan ettei kukaan tipu tästä pinosta!

Terveisin äityliini ja nappula 4+4 laskurin mukaan

Niin ja pitäisiköhän toi vaihtaa toi tunnus, kun jaksan niin sit...
 
Odotan miestä pikkujouluista kotiin ja oli pakko tulla tännekin kurkkaamaan :wave: Hitsi, nyt taas tuli kamalat ajatukset mieleen kaikista keskenmenoista ja tuulimunista :'( Mä niin toivon, et ne ultraa silloin 15.päivä, että saadaa tietää onko pieni oikeassa paikassa..
 

Yhteistyössä